Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر عده ای از سرمایه گذاران که در موقع مناسب وارد بازار نشده بودند و تصور می کردند شاخص ها و قیمت ها همچنان رشد خواهند کرد دچار زیان شده اند زیرا ..

خبر خوش؛ اصلاح بازار به پایان خود نزدیک شده است

بورس24 : هفته گذشته در برخی بازارها شاهد اصلاح شاخص ها و قیمت ها بودیم. در دو هفته اخیر برخی بازارها اصلاح شده اند اما این به معنای بد بودن وضعیت اقتصادی در چین، منطقه یورو یا آمریکا نیست. معمولا بروز برخی عوامل رونق سبب رشد بیش از اندازه شاخص ها و قیمت ها می شود و پس از مدتی که هیجان ها کاهش یافت بازار تغییر مسیر می دهد. در دو هفته اخیر این فرایند مشاهده شده و برخی تجلیلگران معتقدند در هفته پیش رو دیگر شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت مواد خام و شاخص های مالی نخواهیم بود. این هفته تداوم تنش ها در شبه جزیره کره، داده های اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا و نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، بیشترین تاثیر را بر بازارهای مختلف خواهند داشت. دیدگاه کلی سرمایه گذاران درباره وضعیت اقتصادی جهان مثبت است و نهادهای بین المللی در گزارش های اخیر خود نسبت به بهبود اوضاع ابراز امیدواری کرده اند. این بدان معناست که شاخص های اقتصادی وضعیت مناسب دارند البته برخی ابهام ها سبب می شود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند.

رشد قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی محدود داشت و به ترتیب در محدوده 55.5 دلار و 49.8 دلار در هر بشکه قرار گرفت. هفته گذشته عامل اصلی افزایش قیمت نفت، پیش بینی به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در آینده نزدیک بود. از یک سو، از تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا کاسته شده و از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود به افزایش 1.6 میلیون بشکه ای مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی اشاره کرده است. این رقم بالاتر از پیش بینی قبلی این نهاد است. نکته مهم دیگر این است که احتمال تمدید مدت اجرای برنامه کاهش عرضه نفت وجود دارد. این برنامه از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و تا مارس سال آینده ادامه پیدا می کند. برخی منابع مطلع پیش بینی کرده اند اوپک مدت اجرای برنامه یاد شده را سه ماه تمدید می کند. طبق این برنامه، میزان عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه پایین تر آمده است. در ماه های اخیر افزایش تولید نفت در آمریکا همواره یک مانع بزرگ بر سر راه افزایش قیمت ها بوده است. اگر آنطور که یپش بینی شده میزان افزایش تقاضای جهانی برای نفت قابل ملاحظه باشد رشد تولید نفت در آمریکا نمی تواند از افزایش قیمت ها جلوگیری کند. البته در قیمت های بالاتر از 50 دلار، تولید نفت شیل در آمریکا به صرفه است و این بدان معناست که اگر قیمت ها رشد کند بر تولید نفت آمریکا افزوده خواهد شد. پیش بینی شده قیمت نفت در سال آینده میلادی بین 55 دلار تا 60 دلار نوسان خواهد کرد. مانع دیگر رشد قیمت ها میزان بالای ذخیره نفت در آمریکاست. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود 1.5 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر کاهش یافت. قیمت طلا با 13 دلار کاهش به 1320 دلار رسید و قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 17.62 دلار، 971 دلار و 926 دلار قرار گرفت. کاهش قیمت طلا در روزهای پایانی هفته قبل به رغم افول ارزش دلار و تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند بازار اصلاح شده است. عده ای از سرمایه گذاران برای شناسایی سود اقدام به فروش کردند و نیز به نظر می رسد تحولات در شبه جزیره کره برخلاف قبل، عاملی برای افزایش جذابیت طلا نیست. این هفته نوسان در ارزش دلار بزرگ خواهد بود زیرا نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و اگرچه بعید است در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما دیدگاهی که بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد آمریکا ارائه می کند بر ارزش دلار تاثیر بزرگ دارد. نوسان ارزش دلار بر قیمت طلا موثر خواهد بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 170 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در هفته پیش رو داده های اقتصادی از آمریکا و تحولات سیاسی نیز بر قیمت طلا تاثیر خواهند داشت. اگر بر تنش ها در شبه جزیره کره افزوده شود طلا جذابیت پیدا خواهد کرد. در هفته ای که گذشت قیمت طلا 20 دلار در هر اونس کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران دچار ابهام هستند

آسیا. روز گذشته شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند. با آنکه اخبار هفته قبل از اقتصاد چین مثبت نبود اما سرمایه گذاران در بازارهای بزرگ آسیا معتقدند وضعیت اقتصاد این کشور امیدبخش است و خطر بزرگی آن را تهدید نمی کند. عامل دیگری که بر شاخص های مالی تاثیر گذاشت آزمایش موشکی کره شمالی بود البته تاثیر این عامل بزرگ نبود. در هفته های اخیر کره شمالی آزمایش های موشکی و هسته ای انجام داده و به نظر می رسد تاثیر منفی این آزمایش ها کمتر شده است. کارشناسان معتقدند احتمال بروز رویارویی نظامی در شبه جزیره کره بسیار کم است. این هفته یک گزارش از بخش مسکن چین منتشر می شود.

اروپا. هفته گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی نوسان های بزرگی نداشتند. در هفته پیش رو چند خبر از اقتصاد منطقه یورو و آلمان منتشر می شود البته دیدگاه کلی سرمایه گذاران به وضعیت اقتصادی منطقه یورو و انگلستان مثبت است. بر همین مبناست که بانک مرکزی اروپا قصد دارد برنامه های حمایتی خود را محدود کند. قرار است در ماه آینده میلادی این موضوع بررسی شود و بعید نیست از میزان خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو کاسته شود. این اقدام به رشد ارزش یورو منجر می شود و از سود شرکت های اروپایی می کاهد.

آمریکا. روز گذشته شاخص استاندارد اند پورز به 2500 واحد رسید که رقمی بی سابقه است. هفته گذشته برخی گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد منفی بود البته نگرانی خاصی در بین سرمایه گذاران ایجاد نشده است. در هفته پیش رو چند گزارش از بخش مسکن، بازار کار و بخش تولید کارخانه ای آمریکا منتشر می شود اما مهمترین رویداد موثر بر بازار مالی این کشور، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی است. با آنکه پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نمی شود اما سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و بیانیه ای که پس از نشست منتشر می شود اهمیت بالایی دارد و دیدگاه بانک مرکزی در باره وضعیت اقتصادی را مشخص خواهد کرد. در هفته ای که گذشت شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

اصلاح قابل ملاحظه قیمت ها

روز جمعه قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت نیکل و روی به ترتیب در محدوده 11100 دلار و 3050 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در سطح 2080 دلار و 2320 دلار نوسان کرد. هفته گذشته قیمت اکثر فلزات پایه کاهش یافت و این درحالی بود که ارزش دلار کاهش یافت و قاعدتا باید قیمت ها حمایت می شد. کارشناسان معتقدند برخی گزارش های منفی از اقتصاد چین و افزایش ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی سبب شده قیمت ها اصلاح شود. قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر به سرعت افزایش یافت و این رشد از دید شاخص های بنیادی منطقی نبوده است. واقعیت این است که اقتصاد چین در وضعیت مناسب قرار دارد و ارزش دلار کاهش یافته است. همچنین ظرفیت تولید برخی فلزات پایه در چین در هفته های آینده کاهش خواهد یافت. اینها عواملی هستند که از رشد قیمت ها حمایت می کنند اما سوالی که برای فعالان بازار مطرح است این است که چه میزان از رشد قیمت فلزات پایه منطقی بوده است. هفته قبل قیمت این فلزات به سرعت کاهش یافت و قیمت مس بیشترین کاهش هفتگی را در 5 ماه اخیر تجربه کرد. افزایش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلز یک عامل فشار بر قیمت ها بوده است. از پیش انتظار می رفت روند افزایش قیمت ها در جایی متوقف شده و بخشی از رشد قیمت ها از میان برود. از این پس داده های اقتصادی نقشی بزرگتر در بازار فلزات پایه خواهند داشت. این هفته وضعیت بازار مسکن در چین و آمریکا و نیز وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می شود. محتوای این گزارش ها نشان می دهد وضعیت مصرف فلزات پایه چگونه بوده و احتمالا چگونه خواهد بود. در هفته ای که گذشت قیمت مس حدود 200 دلار در هر تن کاهش یافت و به محدوده 6500 دلار رسید.

ر زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار همچنان در مسیر نزول

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. فشار بر دلار حاصل انتشار برخی اخبار منفی از اقتصاد آمریکا بود. از سوی دیگر احتمال محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا سبب شده ارزش یورو رشد کند. در هفته پیش رو نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بزرگ ترین رویدادی است که در بازار ارز رخ می دهد. احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست بسیار کم است به همین دلیل بعید است کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر جبران شود. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد تا پایان سال یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در پایان سال جاری بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد. هفته گذشته نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی در مقیاس سالانه و ماهانه منتشر شد و متحوای این گزارش مثبت بود. اما برخی گزارش های دیگر از جمله تغییرات خرده فروشی و تولید صنعتی، با آنچه اقتصاددان ها پیش بینی کرده بودند سازگار نبود. برخی شرایطی که بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره تعیین کرده تحقق نیافته است. با این حال کارشناسان معتقدند نرخ ها پایان سال جاری میلادی بار دیگر بالا برده می شود. به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره به کاهش ارزش دلار منجر می شود. شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون عملکرد منفی داشته و بعید نیست این روند ادامه یابد. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24