Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش مصرف و سرمایه گذاری را دلیل رشد قیمت این محصولات می دانند و پیش بینی می کنند که این رشد قیمتی ادامه داشته باشد. این موضوع باعث شد تا در اولین قدم بار دیگر تقاضا بر روی نماد های مرتبط افزایش یابد و شاهد رشد قیمتی آنها باشیم...

ضررها را آخر تابستان و سودها را آخر پاییز بشمارید!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • خمحرکه
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش دوم)

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است و این صنعت بزرگ همواره در تلاش برای بومی سازی نیازهای پزشکی کشور قدم برداشته است. وابستگی ارزی شرکت های دارویی بابت ورود مواد اولیه هر چقدر بیشتر باشد، امکان نوسان حاشیه سود ناشی از ریسک ارزی بیشتر خواهد بود لذا همواره برای صنعت دارو، نوسانات صعودی نرخ ارز حیاتی و اثر گذار می باشد و از این لحاظ تمرکز سهامداران و بازار به این فاکتور کم نخواهد بود. با نزدیک شدن به فصل سرما عموما درآمد فصلی این صنعت افزایش خواهد یافت و همین موضوع بهانه ای شد برای بررسی این صنعت در چند هفته متوالی.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) خمحرکه

نیرو محرکه طی 18 ماه اخیر در یک کانال نزولی ترسیم شده در حال تکمیل سه موج اصلاحی بزرگ بود که اخیرا در یک ترند صعودی ضمن شکست خط روند نزولی، سقف کانال را لمس نمود. این سهم که در حال تکمیل یک ریز موج صعودی ست احتمالا در کوتاه مدت مجددا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

محدوده 200 تا 210 تومان با رعایت حد ضرر 195 تومان برای ریسک پذیران می تواند جذاب باشد ضمن آنکه مقاومت ها و اهداف قیمتی 230 – 240 و 280 تومان برای سرمایه گذاران کوتاه مدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور روز پنجشنبه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را در چارچوب موافقتنامه هسته‌ای سال 2015 با این کشور تمدید کرد. به نقل از رویترز؛ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور روز پنجشنبه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را در چارچوب موافقتنامه هسته‌ای سال 2015 با این کشور تمدید کرد اما درمورد اینکه این موافقتنامه باید حفظ شود یا خیر هنوز تصمیمی گرفته نشده است. هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:‌ دولت تعلیق تحریم‌های ایران را به منظور حفظ کمی انعطاف پذیری تصویب کرد زیرا درحال آماده سازی سیاستی با هدف پرداختن به طیفی از رفتارهای ایران است.وی افزود :معافیت برخی از این تحریم‌ها (علیه ایران) نباید به عنوان نشانه‌ای از موضع رئیس جمهور دونالد ترامپ یا دولت وی درمورد موافقتنامه هسته‌ای ایران تلقی شود. این معافیت تحریم‌ها همچنین نباید به عنوان مجوزی برای رفتار بدخواهانه رژیم ایران تلقی شود. همچنین در این روز دو شرکت دیگر نیز در فهرست تحریم‌های مربوط به ایران قرار گرفتند که در اوکراین قرار دارند و متهم شده‌اند که از هواپیماهای ساخت آمریکا برای کمک به ایران استفاده کرده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد:محمدجواد ظریف در نخستین روزهای هفته پیش رو ،برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند. بهرام قاسمی با بیان اینکه محمدجواد ظریف بیش از ۱۰ روز در نیویورک خواهد بود و در جریان این سفر، برنامه‌های متعدد و فشرده‌ای برای وی جهت رایزنی‌های دیپلماتیک تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: در بخشی از این سفر که همزمان با سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک است؛ وزیر امور خارجه،آقای روحانی را در ملاقات‌ها و دیدارهایی که برای ایشان ترتیب داده شده است ، همراهی می‌کند و بعد از آن، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آقای ظریف با تعداد قابل توجهی از همتایان خود دیدار و رایزنی خواهد داشت.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سه اولویت اقتصاد ایران «جلوگیری از بروز تورم لجام‌گسیخته»، «اصلاح نظام بانکی» و «حمایت از کاهش نرخ سود بانکی» است که حسین عبده تبریزی بر آن تاکید کرد در تشریح راه‌حل اولین چالش اساسی موجود کشور گفت: لازمه حل موضوع اول، یعنی اینکه چگونه بتوان این ۱۵ درصد را اجرایی کرد، این است که نظارت بانک مرکزی تقویت شود. بانک مرکزی امکانات بسیار متنوعی دارد به‌عنوان مثال، می‌تواند کسانی که سیستم‌های فناوری اطلاعات را به بانک‌ها فروختند، کنترل کند. سیستم پرداخت به بانک‌ها و سیستم‌های حسابداری، در بانک‌ها را کنترل کند و در بعضی موارد مامور حضوری برای کنترل بیشتر به بانک‌ها بفرستد. بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از مجوزهای لازم از شورای‌امنیت با متخلفان این جریان برخورد کند. مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر قاطعیت مرجع نظارت بانکی در این مورد، راه حل مشکل نظام بانکی را دخالت دولت اعلام کرد و افزود روش‌های حل و فصل مشکلات نظام بانکی در دنیا شناخته شده‌اند و من شکی ندارم به‌رغم وضعیت بسیار نامناسبی که بودجه دارد دولت مجبور است در این مرحله وارد شود. او در ادامه با ابراز ناراحتی از به تاخیر افتادن اصلاح نظام بانکی، به حجم زیان ایجاد شده در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: یک لحظه فرض کنید که بانک‌ها به جای این رقمی که در طول ۴ سال پرداخت کرده‌اند همین رقم ۱۵ درصد را پرداخت می‌کردند. محاسبات نشان می‌دهد که حداقل ۷۰ میلیون دلار تفاوت رقم پیدا می‌کرد؛ بنابراین این تصمیم با تاخیر عملی شده است. به اعتقاد او، در این مقطع باید ترازنامه بانک‌ها بررسی شود و از پرداخت سود موهومی جلوگیری شود. علاوه‌بر این، تعداد بانک‌های ما در این وضعیت باید به شدت کاهش پیدا کند، بعضی از بانک‌های نامساعد باید ادغام شوند. این صاحب نظر اقتصادی تاکید کرد هر چقدر سریع‌تر این کارها انجام شود از حجم زیان‌ها کاسته خواهد شد. حسین عبده‌تبریزی در ادامه سخنرانی خود در مورد بازار ارز به‌عنوان اولین بازار جایگزین پس از کاهش نرخ سود بانکی یاد کرد و ادامه داد: آنچه مهم است این است که ارز نباید محلی برای پس‌انداز شود. او به دستاورد مهم دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم این بوده که ارز وسیله‌ای برای پس‌انداز نبوده است. در حوزه ارز ابزار‌هایی برای کنترل نرخ تورم وجود دارد. به‌عنوان مثال قیمت ارز، نظام ارز و نحوه دخالت دولت در قیمت ارز که از تورم پرشتابی که می‌تواند اتفاق بیفتد جلوگیری کند. او در ادامه صحبت‌های خود به نقش پررنگ انتظارات تورمی اشاره کرد و از چک به‌عنوان ابزاری برای کنترل گردش پول اشاره کرد.

برآورد مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال ۱۳۹۶ در حدود ۳/۷ درصد است که نسبت به پیش‌بینی قبلی مرکز پژوهش‌ها تفاوتی نداشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در سلسله گزارش‌های تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران همواره دو دغدغه مهم نظام آماری کشور یعنی یکسان‌سازی سال پایه نهادهای آماری و تدوین تقویم انتشار و الزام به رعایت آن را مطرح کرده است. خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ شاهد یکسان‌سازی سال پایه حساب‌های ملی بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مرکز آمار ایران هستیم. همچنین در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی تقویم انتشار آمارهای خود را بر روی سایت خود منتشر کرد و تاکنون نیز خود را ملزم به رعایت این تقویم دانسته است که این امر می‌تواند گامی به جلو در جهت بهبود کیفیت حساب‌های ملی و افزایش شفافیت عملکرد متغیرهای بخش واقعی اقتصاد ایران باشد.

ایران توانست پس از برجام روابط بانکی خود را در سطح بین‌المللی به ٢٣٤ بانک برساند. این عدد اگرچه در مقایسه با ٣٣ بانکی که پس از تحریم روابط‌شان را با ایران حفظ کرده بودند، هفت برابر شده اما در مقایسه با ابتدای سال ١٣٩٥ با روابطی در سطح ٦٣٣ بانک جهانی، هنوز به بیش از ٣٧ درصد روابط آن روز هم نرسیده است.

معاون مدیر خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: تاکنون معادل دو میلیارد دلار تعهد جاری این صندوق فعال است و حدود سه میلیارد دلار امکان سرمایه‌ای برای پوشش خطرات سیاسی و تجاری برای صادرکنندگان کشور وجود دارد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ شاخص این گروه که همزمان با بسته شدن خساپا در کانال 20000 واحدی قرار داشت و با روندی فرسایشی در حدود 5 ماه به کانال 18000 واحدی رسیده بود با بازگشایی لیدر خود به یکباره در عرض چند روز سقوط آزاد کرد و وارد کانال 16000 واحدی شد. این موضوع البته با افزایش قیمتها در دو روز پایانی هفته اخیر کانال 17000 واحدی را پس گرفت. در این مسیر افت 20 درصدی خساپا پس از بازگشایی بسیار تاثیرگذار بود و دیگر نمادها از جمله خودرو و خپارس افت چندانی را تجربه نکردند. در میان نمادهای این گروه برخی قطعه سازان از جمله خکمک و ختراک روند کاملا مثبتی را در طول هفته طی کردند. خاور هم دو روز پایانی هفته خود را به واسطه امضا قرارداد بین ایران خودرو و مرسدس بنز در زمینه تولید ماشین های سنگین کاملا مثبت و با صف خرید پشت سر گذاشت.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها پس از یک اوج گیری و زدن سقف های جدید بالاخره با اصلاح قیمتی روبرو شد و شاهد کاهش قیمتهای آنها در این هفته بودیم به گونه ای که قیمت مس از 6900 دلار به نزدیکی های 6500 دلار و قیمت روی از 3200 دلار به3000 دلار رسید. این افت قیمتها بیشتر به علت آمار ناامید کننده شاخص سرمایه گذاری و کاهش شاخص رشد تولیدات صنعتی در چین و امید به تصویب قانون کاهش مالیاتها در آمریکا و ارتباط بهتر احزاب جمهوری خواه و دموکرات در رفع چالشها از جمله اوباماکر و پناهجویان جوان(که نتیجه آن افزایش شاخص دلار در برابر دیگر ارزها بود) بود.

در بازار سرمایه این گروه در هفته اخیر همراه با تحولات جهانی و افت قیمتها، روند منفی را تجربه کردند که البته این روند در مورد فولادی ها کمی متفاوت بود و با شیب مثبت روبرو بود که مهمترین عامل صحبتهای مهدی کرباشیان در مورد منتفی بودن دمپینگ فولاد ایران بود.

در مهمترین اخبار گروه تولید انبوه ریل ملی در ذوب آهن بود. بنابر این گزارش،تولید آزمایشی ریل ملی در ذوب آهن اصفهان آغاز شده اما هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده بود به همین علت بسیاری از پروژه های ریل گذاری متوقف شده بود.

با اعلام برنامه سرمایه گذاری مهر اقتصاد برای واگذاری بیش از ۲۰ درصد سهام آلومینیوم ایران، سهام این شرکت بورسی در آخرین روز هفته با صف خرید روبرو شد. به این ترتیب ، 4 مهر بیش از یک میلیارد و 40 میلیون سهم "فایرا" به قیمت پایه هر سهم 129 تومان ، توسط کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان به صورت یکجا در بازار دوم معاملات بورس تهران روانه میز فروش خواهد شد.

در محصولات شیمیایی ؛ قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهانی تقریبا روند مثبتی را از چند هفته گذشته به خود گرفته است، به گونه ای که قیمت متانول و اوره با رشدی آرام به ترتیب به حدود 325 دلار و 210 دلار رسیده است. این افزایشها همزمان با نرخ مصرف گاز پایین تر در واقعیت نسبت به بودجه و همچنین افزایش نرخ دلار به حدود 3900 تومان شرایط مناسبی را برای برخی سهام این گروه از جمله زاگرس، کرماشا، خراسان و ... به وجود می آورد که اثرات آن در آینده باعث محقق ساختن سود و حتی تعدیل مثبت برای آنها می شود. در همین حال عرضه برخی سهامداران عمده به خصوص در زاگرس باعث عدم رشد قیمت نمادهای این گروه شده است.

در مهمترین خبر گروه رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده از رایزنی تولیدکنندگان برای افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت شوینده‌ها خبر داد.

پتروشیمی مارون قصد دارد به زودی نخستین واحد کامپاندینگ خود را افتتاح کند. مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی درباره تولید کامپاند اظهار کرد: پتروشیمی مارون دارای واحد الفین و واحد پلی‌اتیلن است و پلی‌اتیلن خام را در داخل و خارج کشور می‌فروشد چراکه فرآوری روی پلی‌اتیلن خام انجام نمی‌شود اما این مجتمع از سال‌های گذشته مطالعاتی را انجام داد و در نتیجه از سال 95 اجرای واحدهای کامپاند را آغاز کرد؛ در این واحدها تغییرات فیزیکی در پلیمرها انجام می‌شود و درنهایت محصول تولیدی قابلیت مصرف مستقیم در صنایع پایین دستی را دارد. مرضیه شاهدایی ادامه داد: در سال‌های گذشته کامپاند مورد نیازصنایع پایین دست را وارد می‌کردیم اما پتروشیمی مارون هدف‌ گذاری کرده تا هم نیاز داخل کشور را پاسخگو باشد و هم کامپاند صادر کند. این مجتمع هم‌اکنون در مرحله تولید آزمایشی کامپاند است و تا دو ماه آینده در صورتی که مشکلی نباشد از این مرحله عبورمی‌کند؛ در واقع کامپاند، یک صنعت پایین دستی در مارون است.

در این هفته قیمت متانول و اوره پس از یک رشد چند ده دلاری به ترتیب در محدوده 360 دلار و 220 دلار متوقف شدند. برخی کارشناسان سنت چینی ها در ماه سپتامبر و اکتبر در افزایش مصرف و سرمایه گذاری را دلیل رشد قیمت این محصولات می دانند و پیش بینی می کنند که این رشد قیمتی ادامه داشته باشد. این موضوع باعث شد تا در اولین قدم بار دیگر تقاضا بر روی نماد زاگرس افزایش یابد و شاهد رشد قیمتی آن باشیم.

در این گروه طبق آخرین خبرها در شرایط فعلی آخرین مراحل واگذاری ساخت دو طرح NGL 1800 و 2400 به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس انجام شده که پیش بینی می‌شود با بهره برداری طرح‌های NGL و پالایشگاه بیدبلند دو در مجموع حدود 3.5 میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت به‌جای سوختن در مشعل، جمع آوری و در راستای تکمیل زنجیره ارزش به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار بگیرد.

فرناز علوی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی اظهار کرد: تولید گرید‌های جدید که دارای ارزش افزوده بالایی هستند با هدف تکمیل زنجیره ارزش و افزایش بهره‌وری یکی از راهبرد‌های مهم برای کاهش خام‌فروشی و حرکت به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی با بیان اینکه می‌توان با برنامه‌ریزی‌های منسجم و کار‌آمد صنعت پتروشیمی ایران را متحول کرد، گفت: جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید، انتقال دانش فنی روز جهان به داخل کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در پژوهش و فناوری، مشارکت فعال‌تر سازندگان داخلی و همچنین همگرایی میان تمامی بخش‌های فعال در این صنعت پیشرو زمینه‌ساز تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده خواهد بود.

در عرضه های اولیه این هفته ، شرکت "های وب" به عنوان پانصدوپانزدهمین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران چهار شنبه مورخ 22 شهریور ماه ، تعداد 360 میلیون سهم، معادل 9 درصد از سهام شرکت "های وب " به روش ثبت سفارش در بازار بورس عرضه اولیه شد و 1% هم به کارکنان شرکت اختصاص یافت. همچنین در روز 21 شهریور 10 درصد سهام شرکت تولیدی چدن سازان شامل 80 میلیون سهم این شرکت به عنوان چهارمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه روی میز فروش رفت، که هر سهم این شرکت 1950 ریال در بورس اوراق بهادار کشف قیمت شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24