Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس انرژی امروز با ثبت ۶١ میلیارد تومان ارزش معامله در بازار فیزیکی و همچنین انجام سومین مرحله از تأمین اعتبار شرکت های توزیع برق ، خبرسازترین بازار کالایی روز سه شنبه بود. در صورت تداوم این وضعیت معاملاتی احتمال شکسته شدن رکورد مردادماه در ماه جاری وجود خواهد داشت. در بازار پلیمرهای بورس کالا نیز روز جذابی به ثبت رسید ولی کاهش قیمت برخی گریدها در بازار آزاد در نهایت موجب شد تا نگرانی از کاهش تقاضا در قیمت های بالای فعلی مورد توجه قرار گیرد.در بازار فولاد باز هم شاهد کاهش نسبی قیمت ها بودیم تا جایی که بدبینی قیمتی خودنمایی بیشتری را نشان داده و البته کاهش بهای شمش نیز زیرسازی برای تقویت قیمت ها را محدود ساخته است. خبر چندانی در بازار فولاد برای مخابره وجود ندارد و تداوم کاهش قیمتی ولی با ابعادی کمتر و شتابی ناچیز چهره اصلی در این بازار بود. به نظر می رسد بازار فولاد این هفته را با کاهش نرخ به پایان ببرد البته باز هم بازار با محوریت تولیدکنندگان اصلی در برابر افت قیمت ها مقاومت می کنند ولی این فاز اجرایی در تقابل واقعی عرضه و تقاضا در بازار آزاد و برای تحویل از انبار به سمت کاهش قیمت ها متمایل می شود اگرچه امید است فاز رقابت منفی در نرخ های فعلی کاهش یابد زیرا تداوم افت قیمتی در آغاز هفته آینده نگرانی های جدیدی را از عقب نشینی مضاعف خریداران به همراه خواهد داشت که در نهایت به تضعیف روزشمار بازار منجر می شود...

بورس انرژی ، بازار موفق روز سه شنبه

بورس24 : بورس انرژی امروز با ثبت 61 میلیارد تومان ارزش معامله در بازار فیزیکی و همچنین انجام سومین مرحله از تأمین اعتبار شرکت های توزیع برق ، خبرسازترین بازار کالایی روز سه شنبه بود. در صورت تداوم این وضعیت معاملاتی احتمال شکسته شدن رکورد مردادماه در ماه جاری وجود خواهد داشت. در بازار پلیمرهای بورس کالا نیز روز جذابی به ثبت رسید ولی کاهش قیمت برخی گریدها در بازار آزاد در نهایت موجب شد تا نگرانی از کاهش تقاضا در قیمت های بالای فعلی مورد توجه قرار گیرد.

در بازار فولاد باز هم شاهد کاهش نسبی قیمت ها بودیم تا جایی که بدبینی قیمتی خودنمایی بیشتری را نشان داده و البته کاهش بهای شمش نیز زیرسازی برای تقویت قیمت ها را محدود ساخته است. خبر چندانی در بازار فولاد برای مخابره وجود ندارد و تداوم کاهش قیمتی ولی با ابعادی کمتر و شتابی ناچیز چهره اصلی در این بازار بود. به نظر می رسد بازار فولاد این هفته را با کاهش نرخ به پایان ببرد البته باز هم بازار با محوریت تولیدکنندگان اصلی در برابر افت قیمت ها مقاومت می کنند ولی این فاز اجرایی در تقابل واقعی عرضه و تقاضا در بازار آزاد و برای تحویل از انبار به سمت کاهش قیمت ها متمایل می شود اگرچه امید است فاز رقابت منفی در نرخ های فعلی کاهش یابد زیرا تداوم افت قیمتی در آغاز هفته آینده نگرانی های جدیدی را از عقب نشینی مضاعف خریداران به همراه خواهد داشت که در نهایت به تضعیف روزشمار بازار منجر می شود.

روز مهم شهریوری بورس انرژی

معامله 30 هزار تنی نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل به ارزش 50 میلیارد تومان یکی از خبرهای مهم بازار فیزیکی بورس انرژی بود که موجب شد جریان معاملاتی در این بازار ، باز هم به سمت رشد ارزش داد و ستدها متمایل شود. همچنین انجام سومین تامین اعتبار شرکت‌های توزیع در شهریور ماه خبر دیگری بود که می تواند به افزایش بیشتر ارزش و حجم معاملات در بازار برق منتهی شود که در نهایت داده های مثبت بورس انرژی را تقویت می کند. با توجه به معامله 61 میلیارد تومانی روز جاری در بازار فیزیکی بورس انرژی ، ارزش معاملات شهریورماه تاکنون به 258 میلیارد تومان رسیده که رقم جذاب و قابل توجهی است. با توجه به تجربه ماه های اخیر و همچنین انتظار برای تداوم عرضه های جذاب و البته در صورت ثبت فقط یک معامله در سطوح بالای فعلی برای محموله های دریایی ، پتانسیل شکسته شدن رکورد شهریورماه نیز وجود دارد.

طی روز کاری سه‌شنبه (21 شهریور ماه 96) کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، پروپیلن پالایش نفت شازند، میعانات گازی پتروشیمی رازی، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا و متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی و نفت گاز و نفت کوره 380 شرک ملی نفت ایران و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته 36,854 تن و به ارزش بیش از 612 میلیارد است. رینگ داخلی و بین‌الملل امروز میزبان عرضه‌های متنوعی از محصولات نفت و گاز بود که با موفقیت به معامله انجامیدند. از این جمله می‌توان به معامله 500 تن ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا، 500 تن پروپیلن پتروشیمی شازند، 2000 تن متانول پتروشیمی زاگرس، 500 تن برش سنگین پتروشیمی جم و دیگر کالاهای سبد محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی در رینگ داخلی اشاره کرد. همچنین در رینگ بین‌الملل نیز شاهد رقابت خریداران برای کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان بودیم.

فردا در آخرین جلسه معاملاتی هفته جاری (چهارشنبه 22 شهریور ماه 96)، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال 410 پالایش نفت آبادان، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال 404 و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. همچنین رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی میزبان عرضه کالاهای آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 402 پالایش نفت اصفهان و سی اس او پالایش نفت شازند خواهد بود. گفتنی است این نخستین عرضه سی اس او در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران می‌باشد. میزان عرضه مذکور 20،000 تن است.

در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سماه 961، 13,042 قرارداد با ارزشی بالغ بر 55 میلیارد ریال معامله گردید.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 135 هزار قرارداد معادل 45 میلیون و 780 هزار کیلووات ساعت به ارزش 15 میلیارد و 500 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای میان‌باری، کم‌باری و بار پیک با متوسط قیمت‌ 355، 310 و 400 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. از نکات حائز اهمیت بازار برق بورس انرژی ایران در روز جاری می‌توان به سومین مرحله تأمین اعتبار شرکت‌های توزیع نیروی برق در شهریور ماه اشاره نمود. بر این اساس کل واریزی شرکت توانیر جهت انجام معاملات در شهریور ماه 96 به مبلغ 900 میلیارد ریال بالغ گردید.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/20 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/25 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/06/25 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 70 میلیارد و 963 میلیون ریال بالغ شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

2400

مترمکعب

460.17

442

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

بشکه

-

-2.1

پریمیوم دلاری (مکانیسم مصوب)

نفت کوره 380 سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل

0

تن

-

-6

پریمیوم دلاری (مکانیسم مصوب)

نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

30000

تن

-21

0

پریمیوم دلاری (مکانیسم مصوب)

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

60000

لیتر

13763

13763

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

50

تن

10843

10843

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1837

تن

11927

10843

ریال

پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

500

تن

18433

18433

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

0

تن

-

15500

ریال

میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی

60

تن

8808

8808

ریال

ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی

500

تن

23122

23122

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

500

تن

11517

11517

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

1500

تن

14250

14250

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

پریمیوم دلاری ( مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

عقب نشینی جالب پلیمرها

همان گونه که در دو روز گذشته به آن اشاره کردیم بازار پلیمرها رشد قیمت های پایه را بر نتابید یعنی همگام با افزایش قیمت ها در بورس کالا به آن میزان رشد قیمت را ثبت نکرد هرچند که بسیاری از گریدهای پلیمری کاهش قیمت داشتند. این شرایط نشان می دهد که از یک سو رشد انتظاری قیمت ها در هفته گذشته پتانسیل افزایش نرخ بیشتر را از بازار دریغ داشته و از سوی دیگر تقاضای مؤثر چندانی در بازار آزاد وجود ندارد تا از رشد قیمت های بورس کالا حمایت کند. این وضعیت اگرچه سیگنال مهمی برای بازار داخلی به شمار می آید ولی چهره غالب بازار نبود زیرا معاملات بورس کالا هنوز جذابیت پیشین خود را حفظ کرده تا جایی که معامله 38 هزار تن از انواع پلیمرها به ثبت رسید.

هرچند گریدهای جذاب پلیمری هنوز هم جذابیت پیشینی خود را حفظ کرده اند و باز هم پلی پروپیلن ها صدرنشین بیشتری تقاضا بودند ولی گریدهای جدیدی همچون PVC و حتی سبک خطی نیز به این گروه کالایی اضافه شدند که نشان می دهد طرف عرضه هم دچار تغییر شده یعنی بازار به عرضه های بیشتری نیاز دارد. به صورت دقیق تر باید به این نکته اشاره داشت که رشد قیمتهای جهانی به صورت ادامه دار موجب شده تا جذابیت خرید افزون گردد اگرچه تقاضای داخلی هنوز هم ضعیف است. این وضعیت تقاضای سفته بازی جدیدی را به بازار اضافه کرده که نیاز به افزایش عرضه ها را نشان می دهد هرچند که بخشی از این تقاضا واقعی نیست. در هر حال وضعیت ملتهب بازار در صورت بی توجهی وارد یک فاز بحرانی خواهد شد و ممکن است برخی از واحدهای پایین دستی به دلیل عدم تأمین مواد اولیه آن هم به دلیل مشکلات مالی از گردونه تولید هرچند موقتی حذف شوند که در نهایت با کاهش حجم تقاضای کل ، به زیان کل صنعت پتروشیمی خواهد بود زیرا بازگشت این واحدها به فاز تولید به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.

جذابیت PVC جدی تر شد

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۳۸ هزارتن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۴۲ هزار و ۸۶۰ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۹۴ هزار و ۷۵۱ تن بود. به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پی وی سی ها، برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک فیلم، برخی از گریدهای پلی اتیلن های ترفتالات بطری، پلی اتیلن سنگین اکستروژن و پلی استایرن مقاوم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند با ۸۰۰ تن عرضه ۱۴۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۷۶ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۹۵ تومان رقم خورد.

همچنین پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی غدیر با ۱۸۸۰ تن عرضه ۱۹۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۴۴۵ تومان بود، نهایتا این کالا با نرخ پایه خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین اکستروژنEX۳پتروشیمی شازند هم با ۱۵۰۰ تن عرضه ۳۹۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۴۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۷۵۶ تومان رقم خورد.

در گروه پلی استایرن ها، پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز با ۸۰۰ تن عرضه ۱۰۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۹۷۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزارو ۹۸۱ تومان رقم خورد.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات بطری، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۵پتروشیمی تندگویان با ۱۱۴۴ تن عرضه ۲۵۷۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۴۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱این مجتمع هم با ۱۰۱۲ تن عرضه ۴۵۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۷۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۴۰ تومان بود.

در همین حال پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰Hو پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰Dپتروشیمی امیرکبیر، پلی وینیل کلرایدE۶۸۳۴پتروشیمی اروند، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ پتروشیمی تبریز و پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی شازند وارد سیستم مچینگ شد.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی SF060

پتروشیمی پلی نار

نقدی

39,425

43,367

903

11193

903

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

39,425

43,367

700

9460

700

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

41,606

42,968

3300

6006

3300

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

34,458

35,019

3982

5830

3982

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,458

35,393

2992

5676

2992

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی جم

نقدی

43,505

47,379

1012

4708

1012

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,740

40,323

1782

4653

1782

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,740

40,405

1012

4510

1012

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

43,505

47,568

1500

3940

1500

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

39,425

43,367

399

3339

399

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

40,944

41,795

2000

3210

2000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

سلف

40,652

43,555

902

3146

902

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

39,425

43,367

400

2600

400

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

39,452

42,004

1144

2574

1144

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

46,079

48,360

1000

2400

1000

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

41,506

42,906

770

2211

770

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

46,079

48,082

1000

1990

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

34,458

34,458

1880

1920

1880

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

41,506

42,340

990

1848

990

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

41,506

42,266

1012

1804

1012

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

41,606

41,606

1500

1480

1260

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

33,769

33,958

800

1440

800

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

41,327

42,752

800

1370

800

پلی اتیلن سبک فیلم 0190

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

46,079

46,145

1210

1276

1210

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

59,732

59,816

800

1050

800

پلی پروپیلن نساجی 1102L

پتروشیمی رجال

نقدی

39,425

43,367

189

861

189

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

39,425

43,367

210

714

210

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24