Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما هنوز چدن عرضه نشده طبق اعلام بورس تهران ، قرار است ١٠ درصد سهام های وب ۴٠٠ میلیارد تومانی ، فردا چهارشنبه عرضه شود!

«عرضه اولیه» های متوالی!

تابلو معاملات

بورس24 : در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 113 واحدی در محدوده 83369 واحد به کار خود پایان داد. این در حالی بود که شاخص هم وزن با افت 16 واحدی به 17556 واحد رسید. فارس با 89 واحد ، فولاد با 42 واحد و کگل با 19 واحد بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند و در طرف مقابل خساپا با 20 واحد ، پاکشو با 15 واحد و فملی با 14 واحد بیشترین بار منفی را بر شاخص کل داشتند. در فرابورس هم شاخص آیفکس تقریبا بدون تغییر در سطح 943 واحدی باقی ماند. ارزش معاملات رقمی در حدود 290 میلیارد تومان بود که پس از کسر بلوک ها و اوراق مشارکت این رقم به 110 میلیارد تومان رسید. فولاد ، خساپا ، فملی و گکوثر 4 نمادی بودند که بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص کل تا 1 ساعت پایانی تقریبا بدون تغییر بود و پس از آن به لطف جابه جایی های بلوکی مثبت شد!

مروری بر بازار روز دوشنبه

روز گذشته در حالی که جو کلی بازار منفی بود و بازار بورس حرفی برای گفتن نداشت ، شاخص کل به لطف چند معامله بلوکی از جمله فارس و فولاد مثبت شد! 2 – 3 روزی است که با تزلزل قیمت ها در بازارهای جهانی کار بازار سخت تر از قبل شده و ارزش معاملات خرد در بازار به محدوده حداقلی خود رسیده است. به نظر می رسد با توجه به بحث تسویه اعتبارها رویه فعلی حداقل تا روز یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت. البته برخی افزایش فشار فروش در بازار را ناشی از اظهار نظرها درباره سامانه سنجش حد اعتبار کارگزاریها می دانند. در همین زمینه مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، هرگونه ارتباط بین ریزش بازار با ابلاغیه اخیر حد اعتباری کارگزاران را رد کرد. وی با بیان اینکه اخیرا برخی سایت ها و کانال های تلگرامی کاهش قیمت ها را مرتبط به اعمال حد اعتباری کارگزاران دانسته بودند، تاکید کرد: تغییرات اخیر بازار، مربوط به کاهش قیمت های جهانی از جمله مس و فولاد و روی بوده است.

در گروه فولادی روز گذشته فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه داشت. 46200 تن ورق گرم B به قیمت میانگین رقابتی 24601 ریال معامله گردید که نسبت به نرخ های معامله قبلی افزایش نشان می داد. به لحاظ نموداری پس از یک رشد 30 درصدی به نظر می رسد فولاد نیاز به کمی استراحت و نفس گیری دارد. هر چند نفوذ به زیر محدوده 175 – 180 تومان در مقطع فعلی امری بعید است ، با این حال فولاد برای گذر از مقاومت 200 تومانی نیاز به انرژی بالایی دارد.

در گروه کاغذی چکاوه پس از اتمام مهلت حق تقدم ها چند روزی است با افزایش تقاضا و رشد قیمتی همراه شده است. از دید نموداری سهم در هفته های اخیر اصلاح قابل ملاحظه ای را متحمل شده و پیش بینی می شد که به زودی حداقلی بخشی از مسیر اصلاحی را بپیماید. امروز سهم با محدوده مقاومتی 385 تومانی درگیر است که به نظر می رسد با توجه به تقاضای موجود از این محدوده می تواند به سلامت عبور کند. پیش بینی می شود به مرور شاهد رشد ارزش هر سهم تا حوالی 430 تومان باشیم.

در گروه رایانه و انفورماتیک بازگشایی نماد آپ پس از افزایش سرمایه 100 درصدی را داشتیم. سهم در سطوح نسبتا مناسبی برای خرید قرار دارد و به نظر می رسد قیمت های زیر 1100 تومان برای میان مدت می تواند گزینه جذاب و کم ریسکی باشد.

چهارمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه امروز با عرضه 10 درصد سهام شرکت تولیدی چدن سازان شامل 80 میلیون سهم در بورس اوراق بهادار تهران رقم خواهد خورد. در این عرضه اولیه حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 2 هزار سهم و کف قیمت 1773ریال و سقف قیمت 1950ریال برای خریداران تعیین شده ا و مدیریت این عرضه را نیز شرکت کارگزاری ایساتیس پویا بر عهده گرفته است. همچنین سرمایه اسمی چدن 80 میلیارد تومان بوده و این شرکت 525 ریال سود را برای هر سهم سال مالی 31 شهریور سال گذشته محقق کرده و 25 تومان سود را نیز برای هر سهم در پیش بینی بودجه سال 96 دیده است. گفتنی است شرکت چدن سازان از 34 سال پیش در اصفهان تاسیس شده و در زمینه تولید غلتک های نورد گرم و سرد، رینگ و رولیک، کوکیل های شمش ریزی فولاد فعال است. همچنین شرکت تولیدی چدن سازان 80 درصد سهم بازار غلتک کشور را داراست و شرکتهایی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد اکسین خوزستان از جمله مشتریان آن هستند.

اما هنوز چدن عرضه نشده طبق اعلام بورس تهران ، قرار است 10 درصد سهام های وب 400 میلیارد تومانی ، فردا چهارشنبه عرضه شود! در این عرضه قرار است 400 میلیون سهم "های وب" ( شامل 200 میلیون سهم برای تخصیص به کارکنان) از سوی کارگزاری بانک ملی، به روش ثبت سفارش واگذار شود. محدوده قیمتی هر سهم برای سفارش هم بین 2715 تا 2850 ریال تعیین شده و حداکثر سهمی هر کد حقیقی و حقوقی 5 هزار سهم خواهد بود. این شرکت در زمینه ارائه خدمات انتقال داده‌ها و خدمات جانبی آن و فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات، ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سایر خدمات کامپیوتری و مخابراتی و فعالیت‌های خدماتی و پشتیبانی پیمانکاری کلیه فعالیت‌های کامپیوتری و مخابراتی ... فعال است. سرمایه اسمی 200 میلیاردتومانی را در تیر به 400 میلیارد تومان رسانده و در مجمع سالانه 20 اردیبهشت سال جاری، 305 ریال از سود را با سرمایه قبلی تقسیم کرده و سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 386 ریال پیش بینی کرده است. همچنین داده گستر عصر نوین که با برنده شدن در مناقصه 10 ساله "ارایه اینترنت به 31 هزار و 250 روستا" ، سومین شرکت برتر خدمات ارتباطات ثابت شده در سال گذشته ، نماینده رسمی شرکت بین المللی Vodafone است.

پیش بینی بازار امروز

امروز سه شنبه در بیست و یکمین روز از شهریور ماه بورس تهران در حالی کار خود را آغاز می کند که طی 2 روز آینده 2 عرضه اولیه متوالی در بازار خواهیم داشت. هر چند چدن و های وب جزو شرکت های نسبتا کوچک محسوب می شوند و روی هم رفته کمتر از 70 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج می کنند ، با این حال عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار که فقر نقدینگی در معاملات مشهود است باعث انتقاد فعالان بازار شده است. اما این روزها همانطور که بارها اشاره داشتیم مهمتر از عرضه اولیه روند قیمت ها در بازارهای جهانی و بحث تسویه اعتبار کارگزاری هاست. فرایند تسویه اعتبارهای سالانه قاعدتا تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. در این بین حقوقی هایی که سال مالی آنها 31 شهریور هست نیز ترجیح می دهند کمتر در بازار فعال باشند و همین امر به کاهش ارزش معاملات خرد دامن زده است. اما در بازارهای جهانی خوشبختانه تا به اینجای کار ریزش نداشتیم و قیمت ها در سطوح قبلی باقی ماندند. اما برای بازار امروز پیش بینی می شود که تا حدودی از قدرت فروشندگان کاسته شود. البته خبری هم از خریدار قوی در بازار نخواهد بود. به نظر می رسد امروز بازاری کم نوسان و خنثی را در پیش داشته باشیم. با عنایت به روند معاملات روز گذشته به نظر قندی ها امروز متعادل خواهند شد. در پالایشی ها هر چه بحث تک نرخی شدن ارز جدی تر شود شرایط برای یک رالی صعودی مهیا می شود. در گروه خودرویی قیمت ها در سطوح جذابی قرار دارند. سایپا در قیمت های کمتر از 110 و خودرو حوالی 220 می توانند گزینه های وسوسه برانگیزی برای خرید باشند. هر چند برخی کارشناسان بر این باورند که رشد قیمتی ارز خودرویی ها را با چالش مواجه خواهد ساخت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24