Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام سبب شده عده ای از سرمایه گذاران دچار وحشت شده و با زیان از بازار خارج شوند. کارشناسان معتقدند این رفتار ... واقعیت این است که شاخص ها و قیمت ها ماهیت نوسانی دارند و اساسا قرار نیست همواره شاهد ..

وحشت زده نشوید، اوضاع بازار نگران کننده نیست

بورس24 : هفته گذشته در برخی بازارها شاهد اصلاح شاخص ها و قیمت ها بودیم و احتمال ادامه پیدا کردن این روند در هفته پیش رو وجود دارد. از پیش کارشناسان هشدار داده بودند که رشد سریع و قابل ملاحظه قیمت ها در برخی بازارها نمی تواند ادامه یابد زیرا وضعیت بنیادی بازار به شکلی نیست که چنین رونقی را منطقی جلوه دهد. در حال حاضر چند عامل بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر دارند: تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره، نوسان محدود قیمت نفت، احتمال به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا، ناتوانی ترامپ در عمل به وعده های انتخاباتی اش و در نهایت احتمال تنش در روابط تجاری آمریکا و چین. این هفته سرمایه گذاران بر داده های اقتصادی از چین، منطقه یورو و آمریکا و نیز اخبار سیاسی تمرکز خواهند کرد. سرمایه گذاران باید بدانند شرایط کلی اقتصاد جهان نگران کننده نیست در نتیجه اصلاخ قیمت ها و شاخص ها بزرگ نخواهد بود. به همین دلیل هیجان های منفی و وحشت سبب زیان خواهد شد. اصلاح قیمت ها و شاخص های مالی نباید سرمایه گذاران را به خروج از بازار وادار کند. وضعیت اقتصاد جهان امیدبخش است و پس از مدتی رشد شاخص ها و قیمت ها از سر گرفته می شود.

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به ترتیب در محدوده 54 دلار و 47.6 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. بازار نفت همچنان تحت تاثیر عواملی قرار دارد که در ماه های اخیر پدید آمده اند. از یک سو اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از ابتدای سال جاری میلادی از عرضه نفت خود کاسته اند و از سوی دیگر بر تولید نفت در آمریکا افزوده شده و میزان ذخیره نفت در این کشور در سطوح بسیار بالا قرار دارد. هفته گذشته وزیر انرژی روسیه اعلام کرد اوپک توانایی کاهش بیش از پیش عرضه نفت را دارد اما تصمیم گیری در این باره هنوز زود است. اواخر سال جاری میلادی نشست اوپک برگزار می شود و به احتمال زیاد در این نشست در باره برنامه هایی که می توان برای بالا بردن قیمت ها اجرا کرد تصمیم گیری خواهد شد. نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند که سال آینده میلادی قیمت نفت با چند دلار افزایش به 55 دلار تا 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید. این سطح از قیمت ها برای روسیه و عربستان راضی کننده است در نتیجه اگر این پیش بینی تحقق یابد تلاش های جدید برای بالا بردن قیمت ها انجام نخواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی افزایش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 9 دلار کاهش به 1338 دلار در هر اونس رسیده است. نوسان در قیمت سه فلز گرانبهای دیگر اندک است. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو مشخص شد سرمایه گذاران و کارشناسان انتظار دارند روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا کند. قیمت طلا به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از تنش های سیاسی و نیز احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره در آمریکا رشد کرده و به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسیده است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 190 دلار افزایش یافته است. درباره تداوم این روند افزایش تردیدهایی وجود دارد. نکته نخست این است که تاثیر مثبت تعویق در افزایش نرخ های بهره در آمریکا بر قیمت طلا، از پیش گذاشته شده و از این پس این عامل نمی تواند سبب رشد قیمت ها شود. از سوی دیگر احتمال بروز جنگ در شبه جزیره کره بسیار کم است و شواهد نشان می دهد طرف ها تلاش خواهند کرد به روش های غیرنظامی مشکل را حل کنند. سومین عامل رشد قیمت طلا، کاهش ارزش دلار بوده است. احتمال آنکه ارزش دلار در محدوده های کنونی باقی بماند زیاد است اما کاهش قابل ملاحظه ارزش این ارز در هفته ها و ماه های آینده دور از ذهن است. اگر ارزش دلار ثبات داشته باشد و از شدت تنش های ژئوپولیتیک کاسته شود بازارهای مالی رونق پیدا می کنند و این عامل از جذابیت طلا خواهد کاست. در هفته های اخیر رشد قیمت طلا سبب شد برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از قیمت این فلز در ماه های آینده را بالا ببرد اما تردیدی وجود ندارد که افزایش شدید قیمت ها در چهار هفته اخیر تااندازه ای هیجانی بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. هفته پیش تنش های ژئوپولیتیک سبب شد عملکرد بازارهای مالی در این قاره امیدبخش نباشد. این درحالیستکه سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد چین امیدوار هستند. در هفته پیش رو برخی گزارش ها از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود و محتوای این گزارش ها یک عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران است. عامل دیگر، اقدامات کره شمالی است. در هفته های اخیر تنش ها بر سر آزمایش های موشکی و هسته ای کره شمالی سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. انتظار می رود این وضعیت ادامه یابد. کارشناسان معتقدند احتمال بروز جنگ در این منطقه بسیار کم است اما به هر حال نگرانی سرمایه گذاران منطقی است.

اروپا. در هفته پیش رو چند خبر از اقتصاد منطقه یورو و آلمان منتشر می شود. مهمترین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران اروپایی احتمال محدود شدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپاست. در نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، به احتمال محدود شدن میزان خرید اوراق قرضه منطقه یورو اشاره شد. قرار است تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا بزودی بررسی شود. اگر از حمایت های بانک مرکزی اروپا کاسته شود شاهد رشد ارزش یورو خواهیم بود. البته در باره تاثیر منفی افزایش ارزش یورو بر سود شرکت های بورسی اروپا نگرانی هایی وجود دارد.

آمریکا. امروز و فردا گزارش های مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما در روزهای بعد نرخ تورم، شاخص بهای تولیدکننده و وضعیت بازار کار در هفته قبل اعلام می شود. درباره ضعف در برخی بخش های اقتصاد نگرانی وجود دارد و انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه کنونی و سه ماهه پایانی امسال بالا نباشد. ترامپ نتوانسته به وعده های انتخاباتی خود عمل کند در نتیجه سرمایه گذاران نسبت به رونق اقتصاد اطمینان ندارند. برخی نهادهای بین المللی پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد آمریکا را کاهش داده اند. تنش های ژئوپولیتیک نیز سبب احتیاط سرمایه گذاران می شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال تداوم اصلاح قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسان محدود داشته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 6680 دلار و 3070 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت این فلزات در دو روز پایانی هفته قبل کاهش یافت و برخی سرمایه گذاران به این موضوع فکر می کنند که احتمالا اصلاح قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. در هفته های اخیر گزارش های مثبت از اقتصاد چین و کاهش ارزش دلار دو عامل رشد قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه بوده اند. کاهش ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. اما از پیش برخی تحلیلگران هشدار داده بودند که رشد قیمت ها نمی تواد ادامه پیدا کند زیرا شرایط بنیادی بازار به گونه ای نیست که این میزان رشد در قیمت ها منطقی باشد. این هفته سه گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. درست است که شرایط اقتصادی در چین امیدبخش است اما در هفته های آینده و با شروع سرما در مناطق شمالی این کشور، از میزان فعالیت های ساخت و ساز کاسته می شود و رشد مصرف فلزات پایه کند خواهد شد. در هفته پیش رو، اگر ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش یابد قیمت ها حمایت می شود اما باید دید واکنش سرمایه گذاران به وضعیت بازار و اخباری که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود چیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی کاهش ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی افزایش یافته البته کاهش هفته قبل جبران نشده است. ارزش دلار در برابر یورو به پایین ترین میزان در سه سال و نیم اخیر رسیده و برخی تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو ارزش دلار باز هم کاهش خواهد یافت. نگرانی ها درباره تاثیرات توفان ایرما بر اقتصاد آمریکا و نیز تردید درباره افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک، دو عامل کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر بوده است. بانک مرکزی آمریکا که در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده قصد دارد تا پایان سال یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد اما از چند هفته پیش اظهارنظرهای رییس بانک مرکزی آمریکا و اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد سبب شده تردیدهایی درباره افزایش مجدد نرخ های بهره ایجاد شود. موضوع این است که برخی شرایطی که بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره تعیین کرده تحقق نیافته است. همچنین در بخش هایی از اقتصاد این کشور، ضعف هایی وجود دارد. بدین ترتیب اکنون دلایل کمتری برای محدود کردن برنامه های حمایتی وجود دارد. نکته دیگر این است که ارزش یورو در حال افزایش است زیرا به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا قصد دارد از برنامه های حمایتی خود بکاهد. این هفته گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود عملکرد یورو در برابر دلار مثبت باشد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24