Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جدی تر شدن بحث ارز تک نرخی می تواند باعث ایجاد جرقه هایی در نمادهای پالایشی نیز بشود. هر چند به نظر می رسد برای استارت کار پالایشی ها کمی زود است!

با اصلاح «فلزی ها» کدام گروه ها «لیدر» می شوند؟!

تابلو بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت 420 واحدی در محدوده 83255 واحد به کار خود پایان داد. فملی با 143 واحد ، فولاد با 66 واحد و کگل با 50 واحد بیشترین نقش را در ریزش شاخص کل ایفا کردند. در طرف مقابل همراه با 14 واحد ، جم با 8 واحد و تاپیکو با 7 واحد اندکی از بار منفی شاخص کاستند. در بازار فرابورس هم شاخص آیفکس 5 واحد عقب گرد داشت و در سطح 943 واحد به کار خود پایان داد. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 280 میلیارد تومان بود که پس از کسر بلوک ها و معاملات مربوط به اوراق ، ارزش خالص معاملات به 100 میلیارد تومان رسید! چکاپا با 9.3 میلیارد تومان ، فملی با 6.4 میلیارد تومان و خساپا با 6.1 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص کل از ابتدا تا انتها کاهشی بود.

مروری بر بازار یکشنبه

پس از تعطیلات 3 روزه ، بورس تهران روز گذشته کار خود را تحت تاثیر ریزش سنگین فلزات در بازارهای جهانی آغاز کرد و تحت تاثیر افت قیمتی نمادهای معدنی و فلزی با عقب گرد محسوس شاخص کل به کار خود پایان داد. البته در این بین قرار گرفتن در روزهای پایانی شهریور و الزام برخی شرکت های کارگزاری برای تسویه اعتبارها هم مزید بر علت شد.

در جریان معاملات روز سه شنبه در حدود 537 هزار برگه اسناد خزانه اسلامی در نماد سخاب3 در بازار ابزارهای نوین مالی با قیمت 956.899 ریال کشف قیمت شد. تا به اینجای کار سخاب 3 و 5 نرخ بازدهی معقولی داشتند و بعید به نظر می رسد مشکل خاصی برای بازار ایجاد کنند. البته باید دید با بالا رفتن حجم این اوراق شرایط چگونه رقم خواهد خورد.

روز گذشته هتل پارسیان کوثر با افزایش نسبی عرضه ها مواجه شد. هر چند تلاش هایی برای صف کردن سهم صورت گرفت ، اما در پایان سهم با رشد 1 – 2 درصدی به کار خود پایان داد. به نظر می رسد امروز روز سختی در انتظار گکوثر باشد. در اوان هم که به واسطه شناور کم و عدم تمایل سهامدار عمده به عرضه صف خرید سهم تقاضای خوبی را شاهد هستیم ، دیروز عرضه ها نسبت به روزهای عادی بیشتر بود با این حال همچنان صف خرید سهم حفظ شد. باید دید امروز سهم با مقاومت روانی 1000 تومان چه خواهد کرد. اما روز سه شنبه تولیدی چدن سازان با نماد معاملاتی چدن در بازار عرضه خواهد شد. این شرکت با سرمایه 800 میلیارد ریالی سود هر سهم خود را برای سال 96 مبلغ 251 ریال  پیش بینی کرده  است. فردا 56 میلیون سهم معادل 7 درصد از سهام چدن در بازار دوم معاملات بورس تهران به شیوه ثبت سفارش و از طریق کارگزاری ایساتیس پویا عرضه اولیه شود. در این رابطه، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه ایی، جزییات این واگذاری را اعلام کرد که طبق آن علاوه بر 7 درصد، 3 درصد معادل 24 میلیون سهم هم به کارکنان "چدن" تعلق خواهد گرفت.  بنابراین سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی از 54 میلیون سهم قابل عرضه ، 2 هزار سهم تعیین شده و با توجه به روش ثبت سفارش، محدوده قیمتی 1773 تا 1950 ریال برای خرید در نظر گرفته شده است.

در گروه غذایی غاذر که تازه به تابلو معاملات بازگشته ، صف فروش پرحجمی را تجربه کرد. به نظر می رسد با خروج بازیگران اصلی ، بازی سهم سخت شده و برای کاهش فشار فروش سهم نیاز به اصلاح 15 درصدی دارد. توصیه ای فعلا برای خرید سهم نداریم. از دیگر نمادهای گروه غذایی می توان به غبهنوش اشاره کرد که 1 – 2 روزی است مورد توجه قرار گرفته است. شرکت در مرداد ماه 483 میلیارد ریال فروش داشته و جمع فروش 5 ماهه 1991 میلیارد ریال بوده است. با توجه به بودجه 3795 ریالی فروش ، به نظر می رسد گزارش 6 ماهه خوبی در انتظار غبهنوش خواهد بود. به لحاظ نموداری نیز به نظر می رسد اصلاح سهم خاتمه یافته و انتظار رشد قیمتی تا حوالی 750 تومان دور از ذهن نیست.

پیش بینی بازار امروز

بورس تهران در بیستمین روز از شهریور ماه کار خود را در حالی آغاز می کند که همه نگاه ها به روند قیمتی فلزات در بازارهای جهانی معطوف شده است. هر چند با توجه به ریزش سنگین قیمت ها در روزهای پایانی هفته ، احتمال ترمیم قیمت ها وجود دارد ، با این حال فشار ناشی از تسویه معامله گران اعتباری باعث می شود شرایط بازار ما سخت تر از بازارهای جهانی باشد. امروز گروه قندی می توانند همچنان به واسطه بتای منفی مورد توجه بازار باشند. جدی تر شدن بحث ارز تک نرخی می تواند باعث ایجاد جرقه هایی در نمادهای پالایشی نیز بشود. هر چند به نظر می رسد برای استارت کار پالایشی ها کمی زود است! روند رو به رشد پتروشیمی ها به واسطه رشد نسبی قیمت متانول و اوره و نیز دلار آزاد می تواند ادامه داشته باشد. با این حال شرایط نموداری پتروشیمی ها به گونه ای است که مقاومت مهمی را در پیش دارند. روی هم رفته به نظر امروز هم بازار پر عرضه ای خواهیم داشت با این تفاوت که اولا از حجم عرضه ها در محدوده منفی کاسته خواهد شد و ثانیا این ظن وجود دارد که در رنج منفی 4 – 5 بر توان خریداران افزوده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24