Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تکانه بزرگی را در بازار آزاد ایجاد خواهد کرد که از روزهای آینده خودنمایی محسوسی خواهد داشت. این در حالی است که افزایش نرخ ها در بازار آزاد که از هفته گذشته آغاز شد این احتمال یعنی رشد بیشتر قیمت ها را برجسته خواهد کرد اما تأثیرگذاری نهایی رشد قیمت های پایه بر بازار آزاد زمان بر خواهد بود. در بازار فولاد شاهد آرامش نسبی و البته جهت گیری کاهشی قیمت ها هستیم که نشان می دهد بدبینی به تداوم افت نرخ هنوز هم در ذات بازار جریان دارد. این در حالی است که بهای شمش افزایشی بوده و البته واحدهای تولیدی نیز اغلب در برابر افت قیمت ها موضع گیری کرده اند. بورس انرژی نیز شرایط آرامی را پشت سر گذاشته و البته انتظار برای عرضه های جذاب روز آینده می تواند تغییر فاز معاملاتی بورس انرژی را به همراه داشته باشد...

التهاب پتروشیمی ؛ آرامش فولادی !

بورس24 : رشد قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تکانه بزرگی را در بازار آزاد ایجاد خواهد کرد که از روزهای آینده خودنمایی محسوسی خواهد داشت. این در حالی است که افزایش نرخ ها در بازار آزاد که از هفته گذشته آغاز شد این احتمال یعنی رشد بیشتر قیمت ها را برجسته خواهد کرد اما تأثیرگذاری نهایی رشد قیمت های پایه بر بازار آزاد زمان بر خواهد بود. در بازار فولاد شاهد آرامش نسبی و البته جهت گیری کاهشی قیمت ها هستیم که نشان می دهد بدبینی به تداوم افت نرخ هنوز هم در ذات بازار جریان دارد. این در حالی است که بهای شمش افزایشی بوده و البته واحدهای تولیدی نیز اغلب در برابر افت قیمت ها موضع گیری کرده اند. بورس انرژی نیز شرایط آرامی را پشت سر گذاشته و البته انتظار برای عرضه های جذاب روز آینده می تواند تغییر فاز معاملاتی بورس انرژی را به همراه داشته باشد.

باز هم یک روز آرام در بورس انرژی

آرامش نسبی در اولین روز کاری بورس انرژی در هفته جاری اگرچه موحب شد یک روز کم رونق در این بازار به ثبت برسد ولی بررسی ها نشان می دهد که بخش بزرگ و مهمی از عرضه های روزهای اخیر ، در روز دوشنبه وارد بازار فیزیکی بورس انرژی خواهد شد تا شاید وضعیت معاملاتی این بازار را دگرگون ساخته و برخی از معادلات بورس انرژی را تغییر دهد. در روز یکشنبه حجم کل معاملات صورت‌گرفته معادل 4,395 تن به ارزش بیش از 62 میلیارد و 373 میلیون ریال بود. در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان پتروشیمی بندر امام و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی عرضه شدند.

همچنین در جلسه معاملاتی روز آتی (دوشنبه 20 شهریور ماه 96) که از پرترافیک ترین روزهای کاری رینگ داخلی بازار فیزیکی می‌باشد، کالاهای آیزوریسایکل، حلال400، حلال402، حلال 406 و حلال 410 پالایش نفت اصفهان، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز، حلال 404 و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 404 و حلال 402 پالایش نفت تبریز و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و گازمایع پالایش نفت شازند و گازمایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

25

تن

14250

14250

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

17591

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

18324

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

370

تن

18177

18177

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

4000

تن

13823

13823

ریال

کاهش قیمت فولاد در بطن بازار

به رغم افزایش قیمت شمش در بازار داخلی و تقویت خوش بینی به بازارهای جهانی ، ولی باز هم بازار مصنوعات فولادی در روز یکشنبه با کاهش قیمت رو به رو بود یعنی تلاش بسیاری از کارخانجات تولیدی هم نتوانست قیمت فولاد در بازار آزاد را ثابت نگه دارد. این وضعیت به صراحت از بدبینی محسوس اهالی بازار به دورنمای قیمت ها حکایت دارد که نشان می دهد جو روانی روزهای اخیر ، مهمترین عامل کاهش قیمت ها به شمار می رود. به تجربه ثابت شده است که تغییر ذهنیت فعالان بازار با فرض وجود موجودی کافی در انبارها تغییر اوضاع قیمتی را با مشکلاتی جدی رو به رو خواهد ساخت.

با توجه به تثبیت دولت و برخی مدیران کلیدی با گذار از تغییرات کابینه ، فضای چندانی برای بازارسازی وجود ندارد و البته واحدهای بزرگ فولادی نیز به نظر چنین قصدی ندارند هرچند که بخش های کوچکتر بازار نیز چنین پتانسیلی ندارند. این وضعیت یعنی تداوم کاهش قیمت ها در هفته جاری ولی این یک روی سکه است.

کاهش قیمت ها در بازار فولاد به رغم رشد قیمت شمش و ثبات نسبی نرخ ها از سوی برخی از کارخانجات مهم نشان می دهد که افت قیمتی فعلی برگرفته از کاهش پیشین بهای شمش است یعنی می توان این گونه استناد کرد که هنوز بخشی از افت بهای شمش در قیمت میلگرد مستتر بوده یعنی پتانسیل کاهش قیمت ها را ایجاد کرده است. این در حالی است که جریان غالب فعلی در بازار تقابل بیشتری با بهای شمش دارد یعنی تا چند روز دیگر نسبت قیمت شمش به میلگرد در نهایت به ثبات خواهد رسید و با فرض کاهش موجودی انبارها ، واسطه ها و تجار راهی جز پذیرش قیمت های مرسوم از سوی کارخانجات تولیدی نخواهند داشت. این وضعیت در نهایت به ثبات در بازار منجر می شود و البته به نظر می رسد بهای شمش تا رسیدن به تعادل با قیمت های جهانی فاصله چندانی نداشته باشد هرچند که ممکن است رشد قیمت های شمش باز هم ادامه یابد. تجربه های پیشین نشان می دهد که این فاصله قیمتی تا جایی ادامه می یابد که تولید میلگرد دیگر صرفه اقتصادی نداشته که در نهایت کاهش موجودی انبارها را موجب خواهد شد و آن زمان جریان افزایشی جدیدی در بازارهای داخلی آغاز می شود. از سوی دیگر روند عمومی قیمت های جهانی هم به سمت رشد نرخ متمایل شده و سیگنال حمایتی جدیدی به شمار خواهد رفت.

موارد فوق اگرچه به بهبود قیمت ها منجر شده و خرید با نرخ های فعلی و البته قیمت های روزهای آینده را توجیه می کند ولی واقعیت آن است که طی فرآیندهای ذکر شده زمان بر بوده و نمی توان زمانی قطعی را برای این رویکرد قیمتی ارائه کرد ولی آن زمان چندان هم دور نخواهد بود.

از هم اکنون می توان این احتمال را مد نظر قرار داد که بهای شمش در روزهای پایانی شهریورماه افزایش یابد و البته این ادعا به رشد قیمت میلگرد نیاز دارد بنابراین سکوت بازار در روزهای پیش رو مخصوصاً در اواخر هفته آینده چندان هم دور از ذهن نیست ولی این مطلب تنها یک احتمال است زیرا بدبینی موجود در بازار به سادگی ایجاد نشده که به سادگی از میان برود.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

22,500

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

22,000

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

22,000

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

توافقی با تأیید مجدد

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

4,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

5,010,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

6,400,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

7,970,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

9,200,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

10,830,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

12,830,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

بازار آرام فولاد در میانه شهریورماه

معاملات بازار فولاد هفته قبل در حالی جریان یافت که برای دومین هفته پی در پی شاهد ثبات قیمت‌ها و حاکم شدن جوی آرام بر روند دادوستدها بودیم. این در حالی است که در طول هفته‌های اخیر در پی روند صعودی قیمت‌های جهانی فولاد، کمبود عرضه آهن اسفنجی و به تبع آن شمش فولاد، به طور پی در پی قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد رو به افزایش بود.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به 17 شهریورماه 96 در بورس کالای ایران نیز شاهد افزایش حجم عرضه و معاملات محصولات فولادی با تعادل قیمت‌ها در بازار بودیم. در این هفته 114 هزار و 270 تن فولاد عرضه شد و حجم معامله 109 هزار و 170 تن رقم خورد. نگاهی به معاملات انجام شده در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد شمش فولادی از سوی دو کارخانه مجتمع فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب کیش به تابلو معاملات آمد که مورد معامله قرار نگرفت. در همین حال سبد شمش فولادی و شمش بلوم نیز از سوی فولاد خوزستان به تابلو معاملات آمد که هر دو عرضه مورد معامله قرار گرفت. شمش بلوم فولاد خوزستان اما با استقبال خریداران از قیمت پایه 2045 ریال به قیمت پایانی بیش از 2056 ریال به فروش رسید. باقی عرضه‌ها از طرف فولاد مبارکه، فولاد کرمان و ذوب آهن بود که همگی با استقبال خریداران روبه‌رو و معامله شدند.

به هر ترتیب یکی از مسائل مهم مطرح شده در طول هفته‌ها و ماه‌های اخیر همزمان با التهاب قیمتی در بازار فولاد کمبود شمش عنوان می‌شد که برخی فعالان بازار با فشار به دولت خواستار حذف تعرفه واردات فولاد به منظور افزایش ورود شمش فولاد به کشور بودند و دلیل آن را کاهش عرضه فولاد‌سازان به دلیل تعهد‌های صادراتی عنوان می‌کردند که در همین خصوص جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چهارشنبه دو هفته پیش از پیشنهاد کاهش حقوق ورودی شمش به کشور خبر داد.

در این بین اما فولاد سازان بخش خصوصی که به دلیل پایین بودن میزان تولید توان رقابت در بازار‌های بین‌المللی را نیز نداشتند خود را بازنده میدان توصیف کرده و معتقدند در زمان‌های کمبود تقاضا در بازار، با مشکل فروش مواجه بوده و امکان صادرات نداشتند و در دوره اوج قیمت و زمان سود نیز نادیده گرفته می‌شوند و با وجود اینکه امکان تامین نیاز بازار داخل را دارند وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به حذف تعرفه واردات شمش فولاد را به هیات دولت ارائه کرده است. این تصمیم در حالی اخذ شده که میزان تولید شمش فولاد در سال گذشته و سه ماه نخست امسال با رشد مواجه بوده و به دلیل کمبود تقاضا در بازار داخلی رشد صادرات را نیز در این زمان تجربه کرده‌ایم. سال گذشته در مجموع 18 میلیون و 466 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که 9 میلیون و 497 هزار تن آن مربوط به بیلت و بلوم بوده و رشد 11 درصدی را به همراه داشته است و در همین مدت 3 میلیون و 741 هزار تن فولاد خام صادر شده که دو میلیون و 163 هزار تن آن مربوط به بیلت و بلوم بوده که حاکی از رشد 27 درصدی است. در حال حاضر تعرفه واردات فولاد شامل 5 درصد حقوق گمرکی و 10درصد سود بازرگانی در مجموع 15 درصد است و به تازگی با افزایش قیمت شمش فولاد در بازار داخلی، نوردکاران درخواست کاهش آن را داشتند. این در حالی است که فولاد سازان این تصمیم را شتابزده می‌دانند و معتقدند تنها واسطه‌ها و وارد‌کنندگان از این تصمیم منتفع می‌شوند و این تصمیم به نفع صنعت فولاد نیست. حال باید دید آیا دولت با درنظر گرفتن این شرایط باز هم تصمیمی برای کاهش تعرفه واردات شمش فولاد دارد یا خیر؟ به هر ترتیب چنین تصمیمی آثار وسیعی روی عملکرد و ادامه فعالیت‌های فولادسازان بخش خصوصی خواهد داشت و صرفا بر بازار مصرف شمش اثرگذار نخواهد بود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

روز جمعه 9 سپتامبر سنگ‌آهن 1.7 درصد ارزان شد و قیمت آن به 74 دلار رسید. در بنادر چین شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در این روز و برای سومین روز روندی کاهشی ازخود به نمایش گذاشت.

چین در ماه گذشته 88.66 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که رشد 1.1 درصد نسبت به سال قبل دارد در مجموع 8 ماهه نیز 713.98 میلیون تن سنگ آهن وارد شده که جهش 6.7 درصدی دارد.

قریب الوقوع بودن قطع تولید کوره های تولید فولاد روند خرید در بازار سنگ آهن را کندتر کرده است. آخرین قیمت سنگ آهن کیفیت 62 درصد در روز جمعه 74.15 دلار هر تن خشک سی اف آر بنادر شمال چین بوده که 60 سنت از روز قبل پایین تر آمده است. به گزارش فولاد ایران، معاملات ماه آتی اکتبر نیز 90 سنت کمتر و در قیمت 72.85 دلار در تن سی اف آر بنادر شمال چین انجام شد.

کارخانجات چینی اعلام کرده اند با توجه به برگزاری اجلاسهای مهم سیاسی در پکن طی ماه آتی، تولید محصولات کوره ای خود را کاهش خواهند داد. پس از انفجار کوره ذوب فولاد بنکسی طی هفته پیش نیز دولت چین درصدد بازرسی امنیتی و محیطی کارخانه های تولید فولاد برآمد که این امر باعث تعطیلی خط ذوب برخی کارخانه ها جهت انجام تعمیرات شد، به این ترتین تقاضا برای سنگ آهن افت کرد.

از طرف دیگر، برخی کارخانه ها برای بازگرداندن وامهای خود نیاز به نقدینگی داشته و این امر توانایی آنها در خرید مواد خام را محدود کرده است. همچنین محصولات کیفیت پایین سنگ آهن نیز در بازار به دلیل شرایط زیست محیطی موجود خریدار چندانی نداشت. گفته می شود احتمال بهتر شدن شرایط قیمت سنگ آهن با توجه به افزایش قیمت بیلت وجود دارد.

در همین حال بر مبنای گزارشی که متال اکسپرت منتشر کرده است تولید فولاد در چین در اواسط آگوست رکورد بالای دیگری را پشت سر گذاشته هرچند روند مصرف افزایش زیادی نداشته است. طی 10 روز دوم ماه آگوست، فولادسازان چینی و اعضای سازمان آهن و فولاد این کشور نسبت به 1.92 میلیون تن ده روز اول، 2.6 درصد افزایش تولید روزانه را به ثبت رساندند. درکل سطح تولید داخلی با 2.3 درصد افزایش به 2.4 میلیون تن در روز رسید.

البته روند تقاضا حرکت یکسانی همراه با عرضه نداشت. موجودی محصولات فولادی کارخانه‌های چین 7.5 درصد افزایش داشته و به 13.13 میلیون تن رسیده است. ظاهرا فولادسازان باید آماده موج دیگری از افزایش مصرف و کمبود موجودی در پاییز باشند.

بهای پتروشیمی ها خیز برداشت

اعلام افزایش محسوس قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا موجب شد تا جریان افزایشی جدیدی در این بازار خودنمایی کند که به احتمال قوی رشد قیمت هایی نجومی را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که در معاملات بازار داخلی در روز یکشنبه این رشد قیمت ها دیده نشده ولی در روزهای آینده تبعات آن برای کل بازار خودنمایی خواهد کرد.

اگرچه در نگاه اول انتظار افزایش قیمت ساده ترین خروجی این وضعیت خواهد بود ولی حجم معاملات نسبتاً جذاب هفته های اخیر نشان می دهد که موجودی انبارها در بازار آزاد نسبتاً بالاست بنابراین تمامی این رشد نرخ در معاملات روزهای پیش رو خودنمایی نخواهد کرد زیرا از یک سو قیمت تمام شده آن کمتر بوده و از سوی دیگر حجم تقاضا آن قدر بالا نیست که بتواند تمامی این رشد نرخ ها را در خود هضم کند. البته باید به این نکته به صراحت اشاره داشت که نرخ های اعلامی در نهایت در بازار آزاد نیز مشاهده خواهد شد ولی ذات این رخداد زمان بر است. در گزارش های پیشین از افزایش قیمت های جهانی سخن گفته شد هرچند که باز هم اندک رشدی در قیمت های آینده نیز خودنمایی می کند بنابراین بازار باید خود را برای پذیرش نرخ های اعلامی آماده سازد.

پلی استایرن ها صدرنشین شدند

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت پایه در گروه محصولات پلیمری، متعلق به پلی استایرن های معمولی و مقاوم با ۸ درصد رشد است. این کالاها به ترتیب ۴۱۷ و ۴۷۶ تومان نسبت به هفته گذشته گران شده اند.

در همین حال استایرن بوتادین رابرهای تیره و روشن نیز به روند صعودی خود ادامه دادند، این کالا به ترتیب ۳.۹ و ۳.۷ درصد رشد قیمت داشته اند.

همچنین در ادامه اکثر کالاها با ۲ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند، در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن های سنگین فیلم ۲.۹ درصد رشد کردند. پلی اتیلن های ترفتالات نساجی و بطری هم ۲.۷ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

در ادامه پی وی سی ها هم با ۲.۴ درصد رشد قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شده و در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ تومان گران شدند.

پلی اتیلن های سنگین تزریقی و دورانی نیز با ۲.۴ درصد رشد قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند. همچنین پلی اتیلن های سبک خطی و فیلم نیز ۲.۶ تا ۲.۷ درصد رشد قیمت داشتند، به طوری که به ترتیب با ۱۰۸ و ۱۲۲ تومان افزایش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند.

پلی اتیلن های سنگین اکستروژن نیز ۱.۷ درصد رشد قیمت داشتند، کمترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به پلی پروپیلن شیمیایی با ۰.۹ درصد است، این کالا ۴۳ تومان نسبت به هفته قبل گران شد.

در همین حال قیمت دلار نیز برای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ۰.۶ درصد افزایش به رقم ۳ هزار و ۸۷۹ تومان رسید، هفته گذشته قیمت دلار ۳ هزار و ۸۷۵ تومان بود.

روند افزایشی اوره پریل و صنعتی

بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۱۲ و ۱۹ شهریورماه نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به متانول با ۱۳ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته است.

در رتبه بعدی اوره صنعتی و پریل قرار دارند، این کالاها به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰.۸ درصد رشد قیمت داشته اند. استایرن منومر هم با ۷.۱ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته به رقم ۴ هزار و ۹۶۵ تومان رسید.

همچنین منواتیلن گلایکول نیز با ۶.۷ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته در رتبه بعدی قرار دارد، این کالا ۲۱۳ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است، دی اتیلن گلایکول نیز با ۵.۷ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شد.

در ادامه هم آروماتیک سنگین ۵.۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت داشت، این کالا از ۲ هزار و ۴۰ تومان به ۲ هزار و ۱۵۲ تومان رسیده است. همچنین اسیداستیک هم با ۵.۶ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته به رقم یک هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در گروه محصولات شیمیایی زایلین مخلوط، اورتوزایلین، پارازایلین، دی اتیل هگزانول، نرمال بوتانول، اسیدترفتالیک و سودمایع هم روندی افزایشی در هفته جاری داشتند.

زایلین مخلوط ۳ درصد، اورتوزایلین ۲.۴ درصد، پارازایین ۳ درصد، دی اتیل هگزانول ۰.۵ درصد، نرمال بوتانول ۱.۷ درصد، اسیدترفتالیک ۲ درصد و سودمایه نیز ۱.۷ درصد نسبت به هفته گذشته گران شدند. در همین حال تولوئن دی ایزوسیانات نسبت به هفته گذشته با قیمت ۸ هزار و ۲۶۰ تومان ثابت ماند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24