Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران در سهام شرکت های سنگ آهنی این است که توجه داشته باشند ... و احتمال دارد در ماه های آینده قیمت این ماده خام ..

سهام سنگ آهنی سرمایه گذاران را ثروتمند می کند؟

بورس24 : ابتدای سال جاری میلادی قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در سطح 80 دلار قرار داشت و اواخر ماه فوریه قیمت ها به بالای 94 دلار رسید. تا ماه ژوئن قیمت ها کاهش یافت و در سطح 53 دلار قرار گرفت اما از آن زمان شاهد رشد قیمت ها بوده ایم البته در دو هفته اخیر روند رشد معکوس شده و برخی تحلیلگران معتقدند این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که به باور اکثر کارشناسان بازار، نوسان شدید قیمت سنگ آهن که در ماه های اخیر مشاهده شده ادامه پیدا خواهد کرد اما چرا اینگونه است؟

میزان واردات سنگ آهن از سوی چین در ماه گذشته میلادی بالاترین میزان از ابتدای سال جاری میلادی بوده است. چین ماه گذشته 88.9 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است. در سال جاری میلادی تاکنون میزان واردات سنگ آهن در چین حدود 680 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.6 درصد بالاتر است.

در تمامی ماه های امسال میزان واردات سنگ آهن چین بالای 80 میلیون تن بوده و آمارهای منتشر شده از واردات سنگ آهن نشان می دهد نوسان های بزرگی در این شاخص وجود نداشته است. به همین دلیل نوسان شدید در قیمت ها غیرمنطقی به نظر می رسد.

اغلب گفته می شود قیمت سنگ آهن در چین تابع قیمت فولاد در این کشور است. اما امسال این ارتباط در برخی مواقع مشاهده نشده است. برای مثال در سال جاری میلادی قیمت میلگرد در بورس شانگهای پیوسته افزایش یافته و اکنون قیمت این محصول نسبت به ابتدای سال جاری میلادی حدود 55 درصد بالاتر است. اگرچه قیمت ها نوسان هایی داشته اما روند کلی صعودی بوده این درحالیستکه قیمت سنگ آهن به شدت افت و خیز داشته است.

حال این سوال مطرح است که دلیل این وضعیت دوگانه در قیمت سنگ آهن و فولاد چیست؟ برخی کارشناسان می گویند بازار سنگ آهن مانند بازار نفت، بیش از آنکه تحت تاثیر شاخص های بلندمدت اقتصادی قرار داشته باشد نسبت به اخبار واکنش نشان می دهد. به همین دلیل با انتشار هر خبر مثبت و منفی از اقتصاد چین شاهد تغییرات بزرگ در قیمت ها هستیم.

اخبار مثبت از بخش تولید صنعتی چین سبب شده قیمت ها در ماه های اخیر رشد کند. در ماه گذشته میلادی وضعیت این بخش از اقتصاد چین خوب بوده و تحلیلگران معتقدند اقتصاد این کشور به سمت ثبات در حرکت است. بهتر شدن شرایط اقتصادی چین و رشد قیمت سنگ آهن سبب شده بانک مک کواری پیش بینی خود از قیمت این ماده خام در سه ماهه کنونی را از 50 دلار به 73 دلار در هر تن افزایش دهد.

این بانک پیش بینی کرده متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در چهار فصل سال آینده میلادی به ترتیب 73 دلار، 65 دلار، 60 دلار و 53 دلار خواهد بود. این ارقام در گزارش قبلی به ترتیب 50 دلار، 50 دلار، 50 دلار و 47 دلار پیش بینی شده بود.

کاهش عرضه و عملیات پرکردن انبارها دو عامل حمایت از قیمت ها هستند. کارشناسان معتقدند در ماه های آینده کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین و افزایش عرضه از سوی شرکت های بزرگ یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو، سبب می شود فشارهایی بر قیمت سنگ آهن وارد شود.

طی هفته های آینده داده های اقتصادی از چین، وضعیت تولید فولاد در این کشور، میزان عرضه سنگ آهن و اخباری که از تولید فولاد منتشر می شود بیشترین تاثیر را بر قیمت ها خواهند داشت اما انتظار می رود نوسان قیمت ها بسیار بزرگ باشد.

در زیر تغییرات واردات سنگ آهن از سوی چین و قیمت ها از آوریل سال قبل تا ماه گذشته میلادی نشان داده شده است:

این هفته روز پنجشنبه، گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود: گزارش تغییرات خرده فروشی، تغییرات تولید صنعتی و میزان سرمایه گذاری. این گزارش ها بر قیمت سنگ آهن تاثیر بزرگ خواهند داشت زیرا نشان می دهند وضعیت اقتصادی چین که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن است چگونه بوده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران در سهام شرکت های سنگ آهنی این است که توجه داشته باشند نوسان های بزرگ در قیمت ها طبیعی است و احتمال دارد در ماه های آینده قیمت این ماده خام در سطوح پایین تر از حالا نوسان کند. به همین دلیل هیجان درباره افق بازار اشتباه است اما نگاه منفی به آینده نیز درست نیست.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24