Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در این گزارش قصد داریم نگاهی به عملکرد ماهانه و همچنین گزارش ٣ ماهه فاسمین داشته باشیم. سهمی که پتانسیل تعدیل مثبت در گزارش ۶ ماهه را دارد اما با متزلزل شدن روند صعودی در بازارهای جهانی ، فعلا بر مدار اصلاح قرار گرفته است. قبلا هم گفته بودیم که اگر فاسمین در قیمت های بالاتر از ۴٠٠ تومانی تثبیت نگردد ، ممکن است بواسطه شکل گیری واگرایی منفی با ...

«تزلزل بازارهای جهانی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات اولین روز از سومین هفته شهریور ماه ، با فشار سنگین عرضه ها و در نتیجه عقب نشینی بیشتر بازار روبرو شد. افت قیمت کامودیتی و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی در کنار بحث تسویه اعتبارات و کاهش حجم و ارزش معاملات از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا بازار انرژی خود برای روند صعودی را از دست بدهد و البته قیمت ها در اکثر صنایع نیز در نقاطی قرار گرفته که می تواند بازار را به خرید در منفی ها ترغیب کند. ضمن اینکه حرکت دلار به سمت کانال 4 هزار تومانی سیگنال مثبتی است که احتمالا از مهر ماه خود را نشان خواهد داد.

اما پیش از اینکه به سراغ بازار برویم گذری به بحث «سخاب» و «صندوق های با درآمد ثابت» خواهیم زد. طی روزهای اخیر 2 خبر مهم داشتیم. ابتدا خبری با این مضنون داشتیم : بر اساس ابلاغیه ای که قرار است ظرف چند روز آینده به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ابلاغ شود ، صندوق های سرمایه گذاری فقط مجازند 50 درصد از منابع مالی شان را در بانک ها سپرده گذاری کنند. هم اکنون ارزش کل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در حدود 123 هزار میلیارد تومان است که از این مقدار 93.5 درصد معادل 115 هزار میلیارد تومان در بانک ها سپرده شده است. در صورت ابلاغ دستور العمل سازمان بورس این صندوق ها باید دست کم 53 هزار میلیارد تومان از بانک ها خارج و روانه بازار سرمایه کنند.

اما طبیعی است این نقدینگی به سراغ خرید سهام نخواهد رفت یا اقلا بیش از 90 درصد آن صرف سرمایه گذاری در بازاری خواهد شد که کماکان سود بدون ریسک پرداخت کند. اما پشت‌بند خبر فوق ، خبر رسید که قرار است پانزدهم شهریور ماه ، اسناد خزانه اسلامی «سخاب 5» با سررسید بیست و چهارم اسفند ماه سال جاری با ارزش کل 700 میلیارد تومان در بازار فرابورس عرضه شود. این اتفاق در بازار روز چهارشنبه رخ داد و نکته جالب اینجا بود که این اوراق با نرخ سود موثر 18 درصدی عرضه شد. فارغ از رانتی که اخیرا در بازار آزاد و بانک ها ایجاد شده بود و عده ای خاص از آب گل آلود ماهی گرفتند ، باید گفت کاهش نرخ اوراق خزانه در ادامه کاهش نرخ سود بانکی ( در صورت واقعی بودن و ثبات ) ، خبر خوش و مثبتی برای بازار سرمایه می باشد.

همچنین از امروز نیز 2.150 میلیارد تومان «سخاب 3» با سررسید 22 آذر ماه در بازار عرضه می شود و نرخ موثر سود این اوراق هم دقیقا به اندازه سخاب 5 می باشد. خب این نشان می دهد که دولت در حال مهیا کردن شرایط برای تغییر مسیر پول از بانک به بازار سرمایه و البته در بازار بدون ریسک سخاب است و البته کاهش نرخ سود در اوراق بدهی ، برقراری وضعیت تعادل را نشان می دهد. احتمالا صندوق ها نیز بخش اعظم نقدینگی خود را صرف خرید سخاب خواهند کرد. بنابراین مشتری برای خرید سخاب وجود خواهد داشت و بعید است که این اوراق فشار به بازار بورس وارد کند. اما 2 نکته مهم در این بین وجود دارد که از اهمیت بالایی برخودار خواهد بود. اول اینکه ارزش سخاب ها در حال حاضر در حدود 15 هزار میلیارد تومان است که خیلی کمتر از نقدینگی ای خواهد بود که از بانک ها راهی بازار سرمایه می شود.

و دوم اینکه سررسید عمده این اوراق تا پایان سال 96 خواهد بود. این یعنی پولی که سمت سخاب ها می رود ، در انتهای سال باید صرف سرمایه گذاری در بازار دیگری شود. البته احتمال اینکه دولت مجددا اوراق جدید منتشر کند بالاست اما به نظر حجم نقدینگی به قدری بالاست که بخش کوچکی از آن می تواند وارد بازار سرمایه شود و قطعا بخش عمده آن باید صرف سرمایه گذاری در بازار دیگری گردد. بنابراین با توجه به موارد مطروحه اگر فرض را بر این بگذاریم که رقمی بین 1.000 تا 2.000 میلیارد تومان از این نقدینگی وارد بورس شود ( ارزش معاملات روزانه اکنون کمتر از 150 میلیارد تومان است ) تحرکات خوبی در بازار ( خصوصا در سهام بنیادی و dps محور ) شکل خواهد. البته برخی معتقدند که اگر پولی هم به بازار وارد شود ، صرف خرید سهم هایی نظیر اخابر ، شبندر ، همراه اول و این دست نمادها خواهد شد.

در این خصوص باید گفت که اتفاقا این رویداد هم به نفع بازار خواهد بود ؛ چراکه سهام برخی از حقوقی هایی که دست به ماشه برای فروش سهام نشسته اند ، توسط پول تازه نفس ولو بصورت معامله بلوکی جذب خواهد شد و سایه ریسک عرضه های سنگین تا حدودی از سر بازار برداشته خواهد شد. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که با وجود تحولات مثبت پیرامونی اما فعلا در لاک دفاعی فور رفته و بحث تسویه اعتباراتو بازارهای جهانی او را زمین گیر کرده است. همانطور که هفته گذشته هم اشاره شد ، به نظر چاره ای نیست و باید این وضعیت را تحمل کرد. خصوصا که شاخص کل هم پتانسیل یک اصلاح موقت در راستای تخلیه هیجان خرید در اندیکاتورها و ساخت یک کف جدید حمایتی را دارد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه فلزات اساسی و کانی های فلزی و مثبت گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم بعید است بازار خوبی داشته باشیم. خصوصا اگر قرار بر گشایش بازارهای جهانی با همان فشار فروش روز جمعه باشد ، وضعیت سخت تر هم خواهد شد. خصوصا که برای روز سه شنبه و در این آشفته بازار ، عرضه اولیه «چدن» را خواهیم داشت. به نظر 7 روز نفس گیر تا پایان شهریور ماه داشته باشیم و با آغاز مهر ماه وضعیت می تواند تا حدودی بهبود یابد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، مدیرکل آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران به‌ موجب توافق هسته ‌ای در معرض شدیدترین بازرسی ‌ها قرار دارد. «یوکیا آمانو» نظارت‌ های تحت برجام را «دستاوردی آشکار» برای راستی آزمایی هسته ‌ای خواند و گفت که ایران در حال حاضر تحت شدیدترین نظام راستی ‌آزمایی قرار دارد. وی در اظهاراتی در «کنفرانس راهبردی بِلِد» گفت : «دو سال پیش آژانس نقشی مهم در حاصل شدن این توافق بین‌ المللی درباره برنامه هسته ‌ای ایران بازی کرد.» آمانو اضافه کرد: «آژانس اکنون در حال راستی ‌آزمایی تعهدات هسته ای ایران و نظارت بر آن است و به‌ عنوان چشم و گوش جامعه بین‌المللی عمل می‌ کند.» مدیرکل آژانس تصریح کرد: «برجام ، دستاوردی آشکار برای راستی ‌آزمایی هسته ‌ای است. ایران در معرض شدیدترین نظام راستی ‌آزمایی قرار دارد. بازرسان ما هر 24 ساعت هر روز هفته در حال انجام نظارت هستند. ما با استفاده از دوربین ‌های دائمی و سایر تجهیزات بر تأسیسات هسته ‌ای ایران نظارت می‌ کنیم.»

آمانو ادامه داد: «ایران محدودیت‌ های زیادی را در برنامه هسته ‌ای خود پذیرفت و این برنامه در حال حاضر کوچکتر از آن چیزی است که قبلاً بود. آژانس دسترسی خود به سایت ‌ها و اطلاع‌ رسانی‌ ها را افزایش داده است.» اظهارات آمانو در شرایطی مطرح شده که لفاظی ‌ها ،کارشکنی‌ ها و سیاست ‌های غیر سازندهدولت آمریکا در اجرای این توافق به نگرانی‌ هایی در جامعه بین‌المللی درباره سرنوشت آن منجر شده است. «دونالد ترامپ» ، رئیس ‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید ، بارها از توافق هسته ‌ای ایران به ‌عنوان «بدترین توافق» یاد کرده و خواستار خروج آمریکا از آن شده است. برخی گزارش‌ ها حاکیست وی گروهی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه ‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره اعلام عدم‌ پایبندی ایران به توافق هسته‌ ای کرده است. این در حالیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 8 گزارش از زمان اجرایی شدن برجام ، همواره پایبندی کامل ایران به مفاد آن را اعلام کرده است. آخرین گزارش این نهاد سازمان ملل هفته گذشته صادر شد.

ب) در خبری دیگر ، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور اسلامی ایران در مصاحبه با اشپیگل گفت : اگر ایالات متحده از توافق هسته ‌ای خارج شود ، ولی سایر کشورها بگویند به این توافق پایبند هستند ، به طور مشخص بریتانیا ، فرانسه ، آلمان ، چین و روسیه ، آنگاه ایران نیز به احتمال زیاد به تعهدات خود در این توافقنامه حتی بدون آمریکا نیز پایبند خواهد بود. ولی اگر آمریکا از توافق خارج شود و اروپا نیز از این اقدام تبعیت کند، آنگاه این توافق قطعا با شکست و فروپاشی روبرو خواهد شد. در هیچ جایی از توافق هسته‌ای گفته نشده است که ایران حق توسعه ظرفیت موشکی‌اش را ندارد. ما از حق خودمان استفاده می ‌کنیم و این طرف مقابل است که سعی دارد این اقدام را به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز تفسیر کند. / در سوی دیگر ، بلومبرگ نوشت : دولت آمریکا یک راهبرد جدید در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تدوین کرده که منتظر تایید رئیس ‌جمهمور این کشور است. این طرح به جای نابود کردن توافق هسته ‌ای ، آن را تقویت می ‌کند.

ج) در خبرهای سیاسی – اقتصادی ، وزیر انرژی روسیه گفت ، ایران و روسیه در حال مذاکره بر روی جزئیات برنامه «نفت در برابر کالا» هستند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت، ایران و روسیه جزئیات برنامه «نفت در برابر کالا» را مورد بررسی قرار خواهند داد. وی در حاشیه نشست مجمع اقتصادی شرقی گفت : «ما جزئیات را نهایی می کنیم. موضوع از نظر تسویه مالی مورد بررسی قرار گرفته است.» این قرارداد به سال 2014 بر می گردد، یعنی زمانی که ایران تلاش داشت در میان تحریم های غرب ، صادرات انرژی خود را افزایش دهد. در آن زمان دو کشور مفاد یک قرارداد تهاتری را مورد بحث قرار دادند که به موجب آن قرار بود مسکو روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران بخرد و در مقابل تجهیزات و کالا به این کشور صادر نماید. آندری لوگانسکی، نماینده تجاری روسیه در ایران گفته، روسیه می تواند در چهارچوب این برنامه 45 میلیارد دلار کالا به ایران عرضه کند.

د) در خبرهای اقتصادی ، نخستین موافقت ‌نامه ایران و یک بانک اروپایی پس از برجام/ 'اوبر بانک' اعتبار پروژه های اتریشی را در ایران تامین می‌ کند. فرانتس گازلبرگر رئیس اوبربانک اتریش نوشت : این بانک اتریشی روز 21 سپتامبر ( 30 شهریور ماه ) مراسمی با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران در شهر لینز اتریش برگزار خواهد کرد و مدیران 10 تا 12 بانک ایرانی نیز این قرارداد را که اعتبار لازم برای شرکت های اتریشی خواهان تجارت با ایران را فراهم می کند ، امضا خواهند کرد. هرچند برخی از بانک های آلمانی، ایتالیایی و دانمارکی اکنون با تهران مذاکره می کنند ، اما اوبر بانک نخستین بانک اروپایی است که به چنین توافقی با ایران دست یافته است. اتریش در ایران پروژه هایی در زمینه های زیربنایی ، راه آهن ، بهداشت و ساخت بیمارستان ، کارخانه و نیروگاه های برقابی در دست دارد. توافق اوبربانک با ایران آن دسته از پروژه های شرکت های اتریشی را در برمی گیرد که بیش از دو سال طول می کشند.

ه) در خبرهای بورسی ، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : اخباری در رسانه ها مطرح شده مبنی بر اینکه سازمان بورس موافقتی با سازمان امور مالیاتی داشته که سهامدارانی که در معاملات سهام خود ، دچار زیان شده ‌اند ، در زمان فروش سهام ، از مالیات ، معاف شوند که این موضوع در صورت عملی شدن به تقویت بازار سرمایه کمک می کند. در سال های اخیر ، اقداماتی درخصوص توسعه بازار سرمایه صورت گرفته اما این اقدامات مطلوب نیست بنابراین سازمان بورس باید با توجه به کاهش نرخ سود تلاش کند بخش قابل توجهی از نقدینگی های بازار به بازار بورس سوق داده شود. کاهش نرخ سود بانکی باید به این موضوع منتهی شود که بخشی از نقدینگی به بازار سرمایه منتهی شود تا از این طریق شرایط برای رونق شرکت های تولیدی بورسی فراهم شود. از لحاظ قانونی منعی برای حضور خارجی ها در بورس وجود ندارد البته بدیهی است باید سرمایه گذاران خارجی قوانین ایران را رعایت کنند.

و) در خبرهای مرتبط با عرضه اولیه ، به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می رساند در روز سه شنبه مورخ 96.6.21 تعداد 56 میلیون سهم معادل 7 درصد از سهام شرکت تولیدی چدن سازان به عنوان پانصد و دوازدهمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش ساخت محصولات فلزی گروه و طبقه سایر محصولات فلزی ساخته شده در فهرست نرخ‌ های بازار دوم و در نماد چدن به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه قندی از گروه های مورد توجه در بازار امروز بود. با منفی شدن کلیت بازار ، باری دیگر شاهد توجه نوسان گیران و معامله گران کوتاه مدتی به نمادهای گروه قندی و بطور کلی نمادهای کوچکتر بازار هستیم. البته مثبت این گروه چندان هم پر حجم و پر قدرت نبود ، لذا ممکن است طلوع قندی ها دوام چندانی نداشته باشد. خبر افزایش احتمالی نرخ شکر منجر شده تا شرکت های قندی در ابهام به سر ببرند. هنوز نرخی به شرکت های قندی اعلام نشده و نرخ فروش آن ها با نرخ سال گذشته است. ضمن اینکه گویا این موضوع نمی تواند چندان عملیاتی شود و اگر هم رشدی در نرخ فروش شکر صورت بگیرد قابل توجه نخواهد بود که بودجه شرکت های قندی را تحت تاثیر قرار دهد. غلام عباس بهمنی مدیرعامل شرکت قند تربت جام درخصوص افزایش نرخ شکر در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت : این جلسه دوشنبه هفته گذشته برگزار شد اما هنوز تصمیمی برای افزایش نرخ شکر گرفته نشده است. صحبت ها و مذاکراتی در این خصوص شده اما تصمیم و آیین نامه قطعی صادر نشده است.

وی ادامه داد : تمامی کارخانه های قند و شکر و همچنین انجمن شکر خواهان افزایش نرخ هستند. چراکه هزینه های ما افزایش داشته و ما شاهد افزایش نرخ بودیم. پیگیری های زیادی در این باره صورت گرفته که هنوز به نتیجه نرسیده است. وی با اظهار نگرانی گفت : بهره برداری از کارخانه ها اعلام شده اما هنوز نرخ مشخصی از فروش شکر داده نشده و کارخانه ها بالاجبار شکر خود را به همان نرخ سال گذشته می فروشند. این در حالیست که ما شاهد افزایش نرخ چغندر به میزان 8 درصد بوده ایم. وی تاکید کرد: دولت باید طی روزهای آتی تکلیف کارخانه های قند و شکر را مشخص نماید. وزیر صنعت و وزیر کشاورزی باید هر چه سریعتر تصمیم گیری کرده و به کارخانه ها اعلام کنند. مذاکرات از طرف انجمن در حال انجام است و باید نتیجه اعلام شود.

بهمنی در پاسخ به این سوال که احتمال اینکه شاهد افزایش نرخ شکر باشیم چقدر است، گفت: به نظر نمی رسد افزایش زیادی در نرخ شکر ایجاد شود. چراکه بازار ایران کشش رشد قیمتی را ندارد و چنانچه افزایشی هم در این نرخ شاهد باشیم کمتر از افزایش نرخ چغندر خواهد بود. وی گفت: علاوه بر عدم تعیین نرخ شکر، هیچ گونه صحبتی درخصوص پرداخت مطالبات و یارانه کارخانه های قند و شکر نشده است. این موضوع نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که پرداخت آن ها چه میزان خواهد بود.

در این گروه قزوین باز هم بیش از سایرین مورد توجه بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت رسید. فروش مناسب شرکت در مرداد ماه و زمزمه هایی درخصوص یک مرحله تعدیل مثبت دیگر و اعلام سود 600 ریالی از مهمترین دلایل حرکت رو به جلو در این سهم قندی می باشد. محدوده 490 تومانی برابر با سقف قبلی ، مهمترین سد مقاومتی قزوین می باشد و باید دید سهم در مقابله با این مقاومت مهم چه واکنشی از خود نشان خواهد داد. از دیگر نمادهای مورد توجه در گروه قندی ، می توان به قصفها اشاره داشت. قند اصفهانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته به دلیل نبود شناوری بالا در بازار با یک رنج مثبت و معاملات محدود به قیمت های درصد مثبت رسید. قصفها نیز تا پایان مرداد ماه موفق شده 1.603 میلیارد ریال فروش بزند و 48 درصد از پیش بینی 3.312 میلیارد ریالی خود را محقق نماید. با این شرایط باید گفت که سهم در معرض تعدیل مثبت قرار گرفته و با توجه به جهش فروش در سال جاری ، پتانسیل رسیدن به سود بیش از 120 تومانی را دارد.

ب) در گروه فلزی و معدنی مطابق با انتظارات فشار عرضه بالا بود و شاهد سرخ پوش شدن کلیه نمادهای این گروه بودیم. جمعه شب آمار واردات چین منتشر شد و عدم رشد واردات نسبت به ماه قبل نشان داد که بخشی از تحرکات بر روی فلزات ناشی از سفته بازی بوده و همین عامل سبب فشار بر قیمت ها و نتیجه متزلزل شدن روند صعودی در فلزاتی نظیر مس ، روی و سرب گردید. به دنبال وضعیت منفی شکل گرفته در بازارهای جهانی می بینیم که شرکت های متاثر از وضعیت قیمت کالا ها نیز گارد منفی گرفتند. به نظر می رسد اصلاح قیمت ها در گروه مذکور مدتی ادامه داشته باشد اما شاید رسیدن گزارش های ماه به ماه در پایان شهریور ماه بتواند شرایط را برای شکار خوب پیش از گزارش های 6 ماهه مهیا سازد.

در این گروه فملی در شرایطی بر روی محدوده مقاومتی 230 تومانی قرار گرفته بود که همزمان با افت 250 دلاری مس در بازارهای جهانی ، با فشار عرضه روبرو شد. دنیا در سال 2017 تاکنون در اثر اعتصاب معادن و قطعی برق ، کاهش عیار و سایر مشکلات (گراسبرگ) در حدود 1.85 میلیون تن مس را از دست داده که باعث شده معدنکاران دست بالا برای مذاکره قیمت سال 2018 با واحدهای ذوب مس داشته باشند. گزارش شده ، دارندگان کنسانتره در حال فشار برای گرفتن تخفیف 7 درصد از واحدهای ذوب هستند که می تواند عامل تقویت قیمت ها در سال 2018 شود. برخی معتقدند اعتصابات در سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت و قرار است مذاکره اسکوندیدا بزرگترین معدن مس دنیا با معدنکاران به زودی شروع شود ! ضرایب قیمت سال 2018 در حال حاضر در دست مذاکره بین غول مس چین Jiangxi با شرکت های تامین کننده کنسانتره مس "فری پورت" یا "آنتوفاگوستا" بوده که بعد از امضای قرارداد، بعنوان مبنا Benchmark برای مابقی واحدها استفاده می شود.

در گروه روی ، کلیه نمادها سرخ پوش شدند و در برخی نمادها نیز شاهد تشکیل صفوف فروش بودیم. در نمادهای این گروه واگرایی منفی آشکار شده است و این یعنی در کوتاه مدت اصلاح قیمت ها را خواهیم داشت. خصوصا که فلز روی نیز یک حرکت 5 موج صعودی را به اتمام رسانده و این فلز مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، واگرایی منفی بزرگی بین موج 3 و 5 صعودی خود دارد. سطوح حمایتی در رویی ها بدین شرح می باشد : فاسمین : محدوده 330 تومانی ، باما : محدوده 640 تومانی ، کروی محدوده 248 – 250 تومانی ، کیمیا : محدوده 1.150 تومانی ، فرآور : محدوده 940 تومانی ، کبافق : محدوده 1.220 – 1.200 تومانی و فزرین : محدوده 410 تومانی

ج) در گروه پتروشیمی وضعیت بد نبود و برخی از نمادها نیز با افزایش تقاضا روبرو شدند ؛ البته معاملات کم حجم و کم رمق بود و فعلا نمی توان به آغاز روند صعودی آن هم با شرایط فعلی بازار رای مثبت داد. شاخص این گروه به لحاظ تکنیکی بر روی محدوده مقاومتی 4.920 واحدی قرار گرفته و در صورتی که این سد طی روزهای آتی شکسته شود ، می توان به یک حرکت رو به بالا امیدوار بود.

در این گروه پتروشیمی زاگرس با افزایش تقاضا ناشی از رشد نرخ متانول تا سطوح 360 دلاری روبرو شد. این شرکت نرخ متانول را در بودجه خود 290 دلار پیش بینی نموده و تثبیت قیمت ها در سطوح فعلی ، سبب تعدیل مثبت جدی در این سهم خواهد شد. اخیرا وضعیت عملکرد شرکت در 5 ماه ابتدای سال را به تصویر کشیدیم. زاگرس با هر رشد 10 دلاری در متانول حدود 50 تومان ( به شرط تثبیت قیمت ها ) منتفع می گردد. این سهم در گام اول به مصاف مقاومت 2.150 تومانی خواهد رفت و چنانچه موفق به گذر از این سد گردد ، در گام بعدی قیمت های 2.400 تومانی را خواهد دید. درخصوص سایر متانول سازان هم باید گفت که وضعیت تقریبا به همین صورت است با این تفاوت که اهرم زاگرس به دلایل صادراتی بودن و تک محصولی بودن بالاتر از سایر شرکت هاست.

در اوره سازان هم وضعیت بد نبود و شاهد معاملات نسبتا خوبی بودیم. در این گروه بازار تمایل به خرید شپدیس به دلیل جذاب بودن قیمت و وضعیت بنیادی مناسب دارد اما ترس از عرضه سهام وثیقه پتروشیمی بازرگانی و عرضه هایی که در این سهم می شود ، مانع از خریداهای رو به بالا شده است. شپدیس با بهره برداری از خط تولید جدید ، پتانسیل رسیدن به سود 1.000 – 1.100 ریالی برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 97 را دارد. در این گروه شیراز نیز به دلیل تولید محصولات مختلف از نمادهای مورد توجه بود. البته عمده فروش این شرکت از محل اوره تامین می شود اما به هر جهت 2 عامل رشد نرخ اوره و متانول در کنار رسیدن قیمت ها به کف یکسال اخیر از دلایلی است که سبب توجه بازار به این سهم شده است. شیراز در صورتی که طی روزهای آتی موفق به گذر از قیمت های 210 تومانی گردد ، در مسیر قیمت های 250 تومانی قرار خواهد گرفت.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در این گزارش قصد داریم نگاهی به عملکرد ماهانه و همچنین گزارش 3 ماهه فاسمین داشته باشیم. سهمی که پتانسیل تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه را دارد اما با متزلزل شدن روند صعودی در بازارهای جهانی ، فعلا بر مدار اصلاح قرار گرفته است. قبلا هم گفته بودیم که اگر فاسمین در قیمت های بالاتر از 400 تومانی تثبیت نگردد ، ممکن است بواسطه شکل گیری واگرایی منفی با تغییر روند و اصلاح قیمت مواجه شود. با این حال باید گفت که فاسمین از نظر بنیادی پتانسیل های خوبی دارد و می توان در اصلاح ها شکار خوبی در این نماد داشت.

فاسمین در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.511 ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 139 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 355 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 650 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 364 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 315 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه ابتدای سال 1.824 میلیارد ریال معادل 52 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. این یعنی فاسمین هنوز به میانه راه نرسیده ، بیش از 50 درصد از بودجه خود را به لحاظ مبلغ فروش محقق کرده است.

نکته مهم در فاسمین اینکه شرکت نرخ فروش هر تن شمش روی را 91.254.181 ریال ( روی 2.400 دلار × دلار 38.000 ریال ) پیش بینی نموده در شرایطی که نرخ فروش در مرداد ماه 112.279.031 ریال و متوسط نرخ فروش در 5 ماه ابتدای سال 100.693.231 ریال بوده است. این یعنی چنانچه فاسمین در ماه های باقیمانده از سال موفق به فروش شمش روی با متوسط نرخ 5 ماه ابتدای سال گردد ، می تواند مبلغ فروش خود را تا سطوح 3.880 میلیارد ریالی و در نتیجه eps خود را تا محدوده 700 – 750 ریالی تعدیل نماید. با توجه به شرایط مطروحه ، انتظار می رود فاسمین در دوره 6 ماهه ، بخشی از تعدیل مثبت خود را رونمایی کند.

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز قصد داریم نگاهی به وضعیت تکنیکی یکی از سهام خوش نوسان گروه دارویی داشته باشیم. داروسازی اکسیر با نماد «دلر» سهمی است که از زیر ذره بین بورس24 خواهد گذشت. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، سیکل های اصلاحی در دلر را به لحاظ زمانی با باکس های قرمز رنگ مشخص کرده ایم. دلر از دی ماه سال 92 ( پیک شاخص 89 هزار واحدی ) در مسیر اصلاح قرار گرفت و در این ریزش که تقریبا 2 سال زمان صرف آن شد ، در حدود 70 درصد از ارزش تابلوی معاملات را از دست داد. این سهم پس از خاتمه دادن به روند اصلاحی یک حرکت افزایشی پر قدرت را به نمایش گذاشت به طوریکه که در یک بازه زمانی حدود 3 ماهه ، کل مسیر اصلاحی را برگشت زد و عملا به قیمت های سقف قبلی خود محدوده 715 – 720 واحدی بازگشت.

اما در ادامه می بینیم که دلر موفق به گذر از سقف قبلی خود نگردید و باری دیگر وارد مسیر اصلاحی شد. اصلاحی که با ریزش گذشته متفاوت بود و با وجود پر شدن ظرف زمان ( بازه زمانی تقریبا 2 ساله ) می بینیم که سهم نزدیک به 40 درصد از ارزش خود را از دست داده و این یعنی کشش برای افت به قیمت های کمتر از 415 – 400 تومانی ندارد. لذا با توجه به تحلیلی که ارائه شد ، خرید منفی های سهم به دید نگهداری تا پایان سال می تواند بازدهی مطلوبی داشته باشد. نکته : در صورتی که دلر موفق به گذر از قیمت های 510 تومانی گردد ، روند نزولی خاتمه یافته و سیگنال برگشت به سقف قبلی ( محدوده 715 – 720 تومانی ) صادر خواهد شد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی نیز فشار عرضه ها بیشتر از هفته گذشته بود و دلیل این مساله به افت قیمت ها در بازارهای جهانی باز می گردد. البته بازیگران این گروه قصد دارند تا جای ممکن مانع از اصلاح جدی قیمت ها شوند. در بنادر چین شاخص قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد برای سومین روز روندی کاهشی داشت. چین در ماه گذشته 88.66 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که رشد 1.1 درصدی نسبت به سال قبل دارد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، به نقل از رویترز ، دولت های عضو اتحادیه اروپا اقدامات پیشنهادی این اتحادیه برای وضع تعرفه های تنبیهی بر محموله های فولاد وارداتی از کشورهای ایران ، برزیل ، روسیه و اوکراین را رد کردند. برخی از اعضا این تعرفه ها را بیش از حد سبک و برخی دیگر بیش از حد سختگیرانه توصیف کرده اند. شرکت های فولادسازی اروپایی این 4 کشور را به اعمال سیاست های دامپینگ در زمینه فولاد مورد استفاده از ساخت و ساز و ماشین آلات متهم کرده اند و کمیسیون اروپا که مسئول نظارت بر سیاست های تجاری اتحادیه است ، طرح هایی را برای وضع تعرفه های گمرکی حداکثر 33 درصدی بر واردات فولاد از این کشورها پیشنهاد کرده بود. همچنین پیشنهاد شده بود در صورتی که فولاد وارداتی از این کشورها به قیمت 472.27 یورو (568 دلار) در هر تن یا بالاتر فروخته شود ، این تعرفه ها اعمال نگردد.

ب) در گروه دارویی روند معاملات کُند و ضعیف دنبال می شود اما رسیدن ارزش معاملات به سطوح حداقلی در کنار نزدیک شدن شاخص این گروه به سطوح حمایتی نشان می دهد که دارویی ها نیز می توانند از گروه های مورد توجه بازار در نیمه دوم سال باشند. طی بررسی هایی که بر روی نمادهای این گروه داشتیم ، تقریبا به این قطعیت رسیدیم که اکثر نمادها پتانسیل تغییر روند دارند. تحلیل دارویی اکسیر در بند شماره 6 نیز تا حدودی موارد یاد شده را تائید می کند. به نظر بازار منتظر است تا تکلیف مطالبات دارویی ها با دولت روشن شود. در همین رابطه غلامرضا اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در تویسرکان گفت : عمده مطالبات صنایع داروسازی کشور با پرداخت رقمی افزون بر 4.000 میلیارد تومان تا پایان شهریور امسال پرداخت می‌ شود. معضل کنونی صنعت داروسازی در ایران ، کمبود نقدینگی است. وی گفت : با توجه به رایزنی ‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ ها داشتیم مقرر شد حداکثر تا پایان شهریور مطالبات صنایع داروسازی غالبا با استفاده از منابع مالی بیمه‌ ها پرداخت شود. لذا توصیه می شود نمادهایی که پتانسیل بیشتر و P/e معقول تری دارند را زیر نظر داشته باشید.

ج) در گروه خودرویی معاملات متعادل و فرسایشی دنبال می شود و البته امروز ایران خودرو نیز با از دست دادن حمایت مهم 240 تومانی ، در مسیر قیمت های 219 – 220 تومانی قرار گرفت. به نظر تا روند اصلاحی در سایپا خاتمه نیابد و این سهم قیمت های 104 – 107 تومانی نبیند ، وضعیت به همین شکل باشد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، گفته می شود مرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس در خودروسازان داخلی به طور میانگین 196 درصد افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع اتوبوس در ایران خودرو دیزل با افزایش 111 درصدی همراه بوده و از 18 دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به 38 دستگاه افزایش یافت.

د) در سایر خبرها و گروه ها نیز گفته می شود روز سه شنبه سهام شرکت تولید چدن سازان با نماد «چدن» عرضه اولیه خواهد شد. جلسه معارفه چدن چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد ودر ابتدای جلسه حسین انصاری رئیس هیئت مدیره شرکت چدن سازان گفت : شرکت غلتک سازان از تکنولوژی اروپایی استفاده می کند. به گفته او این شرکت در خاورمیانه همتا ندارد و با ۳۰۰۰ تن بر میلی متر تولید کار خود را آغاز کرده است، همچنین شرکت چدن سازان در داخل هیچگونه رقیبی ندارد به گونه ای که ۹۰ درصد نیاز داخل را پوشش می دهد. وی ادامه داد : طرح توسعه های زیادی در دست داریم تا سرمایه گذاری کنیم. ما اکثرا در صنعت فولاد فعالیت می کنیم و محصولات فعالین این صنعت را تولید می کنیم که حوزه فولاد در کشور در حال توسعه است. در ادامه منصورزاده مدیر مالی شرکت عنوان کرد: سیاست تقسیم سود 40 تا 50 درصدی در شرکت حاکم است. وی ادامه داد: سایر محصولات شرکت در قالب بدنه خودرو، قطعات ریخته گری، شمش و ‌شمشال، کوکیل و قطعات مربوط به آن و ... در پروسه تولیدی شرکت وارد خواهد شد.

پس از آن شبانی مدیر بازرگانی و فروش بیان داشت : چشم انداز شرکت رسیدن به 55 میلیون تن فروش در سال است که 36 میلیون تن آن قطعا محقق خواهد شد.وی ادامه داد : شرکت برنامه توسعه بازار چه در داخل و چه بازار صادراتی را دارد. پیش بینی رشد مصرف غلتک به دلیل رشد صنعت فولاد می شود. ما به سایر حوزه ها همچون غذایی، خودرو، ماشین کاری و... وارد خواهیم شد. به گفته او ارزش جایگرینی شرکت بدون تکنولوژی و برند 3.000 میلیارد تومان است. وی عنوان کرد : حدود ۸۳ درصد از بازار داخل در دست شرکت چدن سازان بوده و این موضوع برای بازار صادراتی نیز دنبال خواهد شد. یعنی ما قطعا بازار صادراتی خود را توسعه خواهد داد.شنیده ها حاکی از آن است که عرضه اولیه این سهم به زودی انجام خواهد بود. چدن سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 251 ریالی پیش بینی کرده و در دوره 3 ماهه نیز 38 ریال معادل 15 درصد آن را پوشش داده است. چدن حاشیه سود ناخالص 35 درصدی و حاشیه سود خالص 26 درصدی دارد و گفته می شود احتمالا در قیمت های 170 – 160 تومانی عرضه خواهد شد.

ه) در گروه غذایی وضعیت بد نبود اما تقاضا هم چندان چشم گیر نبود. در خبرهای مرتبط با این گروه ، دبیرکل کانون انجمن ‌های صنایع غذایی ایران اعلام کرد : تمام کالاها به غیر از نان و شیر از شمول قیمت گذاری خارج می‌ شوند؛ دولت تصمیم گرفته این برنامه را به‌ صورت بخش بخش به مرحله اجرایی در بیاورد. بر اساس ابلاغیه موجود ، قرار است این طرح از ابتدای مهر ماه در کشور اجرا شود.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.886 – 3.900 تومان

ب) یورو : 4.800 – 4.820 تومان

ج) درهم امارات : 1.062 – 1.071 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.265.000 – 1.276.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24