Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهانی تقریبا روند مثبتی را از چند هفته گذشته به خود گرفته است، به گونه ای که قیمت متانول و اوره با رشدی آرام به ترتیب به حدود ٣٢۵ دلار و ٢١٠ دلار رسیده است...

گرمای شهریوری شاخص و سرمای زمستانی پرتفوی!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • سر.ساختمان ایران
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش اول)

دارو به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه و حمایت دولت بوده است و این صنعت بزرگ همواره در تلاش برای بومی سازی نیازهای پزشکی کشور قدم برداشته است. وابستگی ارزی شرکت های دارویی بابت ورود مواد اولیه هر چقدر بیشتر باشد، امکان نوسان حاشیه سود ناشی از ریسک ارزی بیشتر خواهد بود لذا همواره برای صنعت دارو، نوسانات صعودی نرخ ارز حیاتی و اثر گذار می باشد و از این لحاظ تمرکز سهامداران و بازار به این فاکتور کم نخواهد بود. با نزدیک شدن به فصل سرما عموما درآمد فصلی این صنعت افزایش خواهد یافت و همین موضوع بهانه ای شد برای بررسی این صنعت در چند هفته متوالی.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) وساخت

سر.ساختمان ایران در یک کانال مشخص در حال نوسان است و با رسیدن به محدوده حمایتی جذابی در نزدیکی 250 تومان مورد توجه قرار گرفته است. این سهم برای سهامداران با دید حداقل 3 ماهه می تواند با ریسک کمی همراه باشد اما برای سهامداران کوتاه مدت طی 1 ماه آینده نیز احتمالا بدون سود نخواهد بود.

این سهم با عبور و شکستن سقف کانال آبی رنگ می تواند برای سهامداران میان مدت جذاب تر هم بشود و به نظر می رسد خرید پلکانی با توجه به شرایط فوق الذکر ضمن کنترل ریسک، جذابیت های معامله را برای سهامداران کوتاه مدت و میان مدت افزایش خواهد داد و با لحاظ حد ضرر 225 تومان به نظر می رسد استراتژی منطقی برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

تلاش عربستان سعودی برای نزدیکی به ایران در پرتو ولی‌عهدی «محمد بن سلمان» به خصوص واسطه قرار دادن عراق برای ازسرگیری روابط با ایران در هفته‌های اخیر ، تشدید شده است. در حال حاضر روسیه نقش کشور ناظر بر نزدیکی دو کشور ایران و عربستان را ایفا می‌کند و بنا بر اعلام رسانه‌های روسی، وزارت خارجه روسیه از تهران و ریاض برای برگزاری نشست مشترک با نظارت مسکو دعوت بعمل آورده است. با این حال مقامات کشور عربستان این اظهارات را منکر شده اند و در آخرین اقدام هم وزیر خارجه عربستان مدعی شد: ما هیچ‌گونه جدّیتی از سوی ایران برای گفتگو نمی‌بینیم. در همین ارتباط اما وزیر مشاور امارات در امور خارجه در واکنش به ادعاهای وزیر خارجه عربستان علیه ایران مدعی شد:‌ سخنان عادل الجبیر در مورد شایعه نزدیکی روابط ایران و عربستان، دروغ همسایه سردرگم ما را نمایان کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در اولین گام این اتفاقات، قیمت نفت با افزایش روبرو خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان ، در مورد وضعیت مسلمانان میانمار خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه ای نوشت . محمد جواد ظریف در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری خواستار اقدام فوری جامعه جهانی بویژه سازمان ملل متحد شد.

در سیاست بین الملل تلویزیون رسمی کره شمالی روز یکشنبه آزمایش یک بمب هیدروژنی را با «موفقیت کامل» اعلام کرد. پیونگ یانگ همچنین تاکید کرده این بمب هیدروژنی توانایی نصب شدن بر روی موشک بالستیک قاره پیما را دارد. این ششمین بار است که کره شمالی دست به آزمایش هسته ای می زند. کره شمالی در سال ۲۰۰۶ توانست نخستین آزمایش هسته ای زیر زمینی خود را انجام دهد. آخرین آزمایش هسته ای این کشور به نهم سپتامبر سال ۲۰۱۶ باز می گردد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همواره یکی از صنایع مهم که نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور بازی می کند صنعت نفت و پتروشیمی می باشد که بخش عمده ای از صادرات کشور را شامل می شود. در طی سالیانی که کشورمان در تحریم قرار داشت بسیاری از شرکتهای بزرگ که تا قبل از آن در کشور به فعالیت می پرداختند با اعمال تحریمها کشور را ترک کردند و این صنعت که در حال شکوفا شدن بود به یکباره کاملا از قافله عقب افتاد و نتوانست آنطور که باید و شاید به اقتصاد کشور به خصوص در بخش گاز و پتروشیمی کمک کند. این اتفاق در سال گذشته با واگذاری یکی از فازهای پارس جنوبی دوباره احیا شد و قرار است تا پایان سال حدود 9 قرارداد دیگر از این بخش به نتیجه برسد. در همین باره معاون وزیر نفت زمانی نیا گفت: بر پایه آمار و ارقام، هر روز تاخیر در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور میلیون‌ها دلار به کشور ضرر می‌زند.

اما یکی دیگر از بخشهای مهم اقتصاد در عصر تکنولوژی روابط بانکی سوئیفت می باشد. در این راه حسین سلیمی عضو هیات سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با بیان اینکه بانک‌های بزرگ اروپایی مذاکرات خود را برای برقراری روابط بانکی با ایران آغاز کرده‌ بودند، گفت: با انتشار برخی خبرها از جانب سوئیفت مبنی بر جریمه برخی شرکت‌هایی که با ایران کار کرده‌اند، این مذاکرات کندتر شده و بانک‌های بزرگ اروپایی احساس نگرانی از بازگشت دوباره تحریم‌های بانکی بر علیه ایران و اعمال محدودیت و جریمه از جانب آمریکا دارند. وی تصریح کرد: به طور قطع دیپلماسی بین المللی می‌تواند به پیشبرد اهداف اقتصادی ایران کمک کند؛ به خصوص اینکه اختلافات آمریکا با کشورهای اروپایی در این خصوص کاملا مشهود است، اما علیرغم همه اختلافات، فرانسه کار سرمایه‌گذاری خود در ایران را شروع کرده و با آمدن شرکت‌هایی مثل رنو، پژو و توتال، کار سرمایه‌گذاری خود را انجام داده است؛ انگلیس هم به زودی برای سرمایه‌گذاری به اقتصاد ایران ورود می‌کند و بنابراین باید شاهد این باشیم که برجام، کاملا به نفع ایران تمام شود و آمریکا که پیمان شکنی می‌کند، دیگر تنها با ایران رو در رو نخواهد شد، بلکه با کشورهای اروپایی نیز دچار مشکل می‌شود.

با تمام اما و اگرهایی که برای کاهش نرخ سود بانکی و نحوه آن وجود داشت، در نهایت با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی شبکه بانکی موظف شد تا به طور یکپارچه مصوبه سود را به اجرا درآورد. گر چه در دوره‌های قبلی که کاهش نرخ سود اتفاق می‌افتاد، انحراف در آن به وضوح در بانک‌ها دیده می‌شد، اما این بار بانک مرکزی تاکید دارد که موانع رعایت نرخ‌های سود مصوب را از پیش روی شبکه بانکی برداشته است، به طوری که به فعالیت موسسات غیرمجاز پایان داد و بدهی‌ بانک‌ها را به خط اعتباری تبدیل کرده است، همچنین سود مشارکت خودروسازان را کاهش داده و بازار بین بانکی را نیز مدیریت کرده است. بر این اساس طبق بررسی ها از اجرای بخشنامه جدید بانک‌مرکزی، حاکی از آن است که عمده بانک‌ها و موسسات اعتباری، بر اساس نرخ‌های جدید اقدام به افتتاح حساب برای مشتریان می‌کردند و حتی گروهی روی سپرده‌های بلندمدت نرخ ۱۴ درصد وضع کردند. با این حال بعضی از بانک‌ها که عمدتا بانک‌های صندوق‌دار بودند، به شیوه‌های مختلف از نرخ‌های اعلام شده، در مرحله سپرده‌گذاری تخطی کردند، این بانک‌ها به ۳ شیوه مختلف سعی در دور زدن دستورالعمل جدید بانک‌مرکزی داشتند.گروه اول که اغلب بانک‌های پیشتاز در نرخ‌شکنی، طی سال‌های اخیر بودند، مشتریان فعلی خود را هدفگذاری کرده و سعی کردند با افزایش حساب‌های پیشین آنها، سپرده‌گذاری جدید را در زمره گروه حساب‌های از قبل افتتاح‌شده قرار دهند، بنابراین به مشتریانی که تا قبل از روز اجرا در بانک حساب داشته باشند، اجازه می‌دادند تا افزایش حساب‌های جدید با نرخ‌های سود قبلی صورت گیرد. گروه دوم بانک‌های دارای صندوق‌های با درآمد ثابت بودند و با ارائه نرخ‌های بیشتر از ۲۰ درصد روی سپرده‌گذاری در صندوق آنها، سعی در جذب سپرده‌گذاران داشته‌اند. این در حالی است که بر مبنای بخشنامه مذکور، صندوق‌های سپرده‌پذیر نیز الزاما باید نرخ‌های اعلامی از سوی بانک‌مرکزی را به‌طور کامل رعایت کنند. گروه سوم نیز بانک‌هایی بودند که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت را فقط به شعب خود محدود می‌کردند و برای سپرده‌ها نرخ سود بالای ۲۲ درصد را پیشنهاد می‌دادند. این صندوق‌ها، پرداخت و برداشت از حساب مشتریان را محدود به شعبه سپرده‌پذیر می‌کنند. در واقع از این طریق سعی کردند در مقابل ریسک سپرده‌پذیری با نرخ بالا، وضعیت نقدینگی خود را باثبات‌تر و برداشت از حساب را محدود کنند.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ گزارش ارائه شده از سوی خساپا و تبدیل سود انباشته تلفیقی به زیان بهانه خوبی بود تا سرمایه گذاران این گروه در هنگامه بازگشایی خساپا در دومین روز کاری هفته دست به فروش سهام خود بزنند و خساپا که در هفته های گذشته به عنوان ناجی از ان یاد می شد اینبار در نقشی دیگر به عنوان کاتالیزور در جهت منفی عمل کرد و باعث افت شاخص گره در این هفته به میزان 1400 واحد شد که بیشترین افت هفتگی در 8 ماه گذشته بود. سایپا در روز بازگشایی افت 15 درصدی را شاهد بود و با شیب نزولی در پایان هفته به قیمت 1144 ریال به کار خود پایان داد. در این گروه به جز تعدادی قطعه ساز از جمله خموتور و خلنت بقیه نمادها روند منفی را طی کردند.

در فلزات اساسی؛ پس از اینکه قیمت کامودیتی ها در هفته های گذشته با رشد خیره کننده روبرو شد در ابتدای این هفته شاهد ابهام در ادامه رشد یا اصلاح قیمتها از سوی سرمایه گذاران بودیم که با اعلام خبرهایی از ادامه اعتصاب کارگران معادن مس، کمبود ذخیره انبارها، اقدامات محیط زیستی چین، اقدامات ترامپ و کاهش ارزش دلار و افزایش واردات چین فراتر از حد انتظارات، رشد قیمتها ادامه یافت که در فولاد و مس این اتفاقات مشهودتر بود و نتیجه آن رسیدن قیمت مس یه نزدیکی ها 7000 دلار در هر تن بود.

در بازار سرمایه این هفته اکثر نمادها روند متعادل داشتند. فملی در بالای مقاومت روانی 200 تومان بالاخره روند خود را تثبیت کرد و فولاد هم همچنان در محدوده نزدیک به 200 تومان در جا می زند. فایرا پس از چندین روز صف خرید در دو روز پایانی هفته با معاملات متعادل و در محدوده صفر تابلو پیگیری شد. فولای پس از تعدیل منفی با افت 5.8 درصدی به گردونه رقابت برگشت.

در محصولات شیمیایی ؛ قیمت محصولات پتروشیمی در سطح جهانی تقریبا روند مثبتی را از چند هفته گذشته به خود گرفته است، به گونه ای که قیمت متانول و اوره با رشدی آرام به ترتیب به حدود 325 دلار و 210 دلار رسیده است. این افزایشها همزمان با نرخ مصرف گاز پایین تر در واقعیت نسبت به بودجه و همچنین افزایش نرخ دلار به حدود 3900 تومان شرایط مناسبی را برای برخی سهام این گروه از جمله زاگرس، کرماشا، خراسان و ... به وجود می آورد که اثرات آن در آینده باعث محقق ساختن سود و حتی تعدیل مثبت برای آنها می شود. در همین حال عرضه برخی سهامداران عمده به خصوص در زاگرس باعث عدم رشد قیمت نمادهای این گروه شده است.

در مهمترین خبر گروه رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده از رایزنی تولیدکنندگان برای افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت شوینده‌ها خبر داد.

پتروشیمی مارون قصد دارد به زودی نخستین واحد کامپاندینگ خود را افتتاح کند. مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی درباره تولید کامپاند اظهار کرد: پتروشیمی مارون دارای واحد الفین و واحد پلی‌اتیلن است و پلی‌اتیلن خام را در داخل و خارج کشور می‌فروشد چراکه فرآوری روی پلی‌اتیلن خام انجام نمی‌شود اما این مجتمع از سال‌های گذشته مطالعاتی را انجام داد و در نتیجه از سال 95 اجرای واحدهای کامپاند را آغاز کرد؛ در این واحدها تغییرات فیزیکی در پلیمرها انجام می‌شود و درنهایت محصول تولیدی قابلیت مصرف مستقیم در صنایع پایین دستی را دارد. مرضیه شاهدایی ادامه داد: در سال‌های گذشته کامپاند مورد نیازصنایع پایین دست را وارد می‌کردیم اما پتروشیمی مارون هدف‌ گذاری کرده تا هم نیاز داخل کشور را پاسخگو باشد و هم کامپاند صادر کند. این مجتمع هم‌اکنون در مرحله تولید آزمایشی کامپاند است و تا دو ماه آینده در صورتی که مشکلی نباشد از این مرحله عبورمی‌کند؛ در واقع کامپاند، یک صنعت پایین دستی در مارون است.

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی؛

روند معاملات شرکتهای پالایشگاهی در هفته های اخیر نشان از وضعیت مناسب این گروه دارد که این موضوع بیشتر به علت طرحهای دولت یازدهم در جهت بالا بردن بازده این شرکتها و اخبار مثبت از تغییر رویه مذاکرات بین ایران و عربستان می باشد که یکی از نتایج مثبت آن در آینده می تواند بالا رفتن قیمت نفت باشد. همچنین افزایش قیمت دلار نیز عامل مثبت دیگری در بهبود معاملات این گروه می باشد.

نفت پاسارگاد از صادرات بزرگترین محموله قیر تاریخ کشور برای چهارمین بار متوالی توسط این شرکت خبرداد. به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل شرکت نفت پاسارگاد، مهندس ” سید امیرحسین آریا” گفت: این محموله ۳۴ هزار تنی با ارز آوری ۳۰میلیارد تومانی چهارمین محموله بزرگ تاریخ صادرات قیر ایران است که از بندر امام خمینی (ره) به بازارهای جهانی صادر شد.

در گروه سیمان؛ رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران گفت که با پی گیری های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید ، تعرفه گمرکی صادرات کالاهای غیر نفتی ایران به کشورهای اوراسیا همزمان با آغاز به کار دولت دوازدهم حذف شد. مجمع اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای بلاروس ، قزاقستان ، قرقیزستان ، روسیه ، تاجیکستان و ازبکستان است .

در گروه هتل و رستوران؛ در جریان عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام هتل پارسیان کوثر اصفهان به عنوان دومین عرضه اولیه امسال فرابورس، هر سهم "گکوثر" ۱۲۲۰ تومان کشف قیمت شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24