Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر دیدگاه های مختلف درباره وضعیت بازار فولاد و فلزات پایه که در تولید فولاد گالوانیزه استفاده می شود مطرح شده است. رشد قیمت ها در هفته های گذشته احتمال ..

چند نکته مهم درباره وضعیت بازار فولاد، روی و نیکل

ماهنامه متال بولتن در مطلبی به بررسی تاثیر بخش فولادسازی چین بر بازار این ماده خام و قیمت ها پرداخته است. در این مطلب آمده است:

در هجده ماه اخیر تاثیر چین بر بازار فولاد جهان به میزانی قابل ملاحظه تغییر کرده و در برخی موارد، این تغییر به نفع تولیدکنندگان فولاد در دیگر نقاط جهان بوده است. سال گذشته میلادی، رکود در بخش فولاد چین که از سال 2013 آغاز شده بود پایان یافت و بسیاری از تحلیلگران از این رونق متعجب شدند. البته میزان افزایش تولید نسبت به سال 2015 تنها 2 درصد بود.

تحول در بخش فولاد چین سبب شد تقاضا برای سنگ آهن افزایش یابد در نتیجه قیمت این ماده خام 85 درصد بالا رفت. نکته تعجب آور دیگر این است که همزمان با افزایش تولید فولاد در چین، صادرات فولاد این کشور کاهش یافت. در نتیجه وضعیت بازار برای تولیدکنندگان این ماده خام در خارج چین مساعد شد.

بخشی از کاهش صادرات چین حاصل قانون ضددامپینگ بود که علیه فولاد ارزان چینی اعمال شد. اما عامل اصلی کاهش صادرات، افول ظرفیت تولید فولاد در داخل چین بود که سبب شد تولیدکنندگان فولاد در این کشور به تامین نیاز داخل بپردازند و فولاد کمتری به خارج صادر شود.

این روند امسال نیز ادامه پیدا کرده است. تخمین زده می شود در سال جاری میلادی تاکنون مصرف فولاد چین 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. و به همین دلیل صادرات انواع محصولات فولادی کاهش یافته است.

با توجه به رشد تقاضا، انتظار می رود قیمت فولاد در چین امسال 20 درصد بالا رود. البته طی چند ماه آینده از رشد تقاضا کاسته می شود و برخی تحلیلگران معتقدند میزان رشد تقاضا 3.5 درصد خواهد بود. پیش بینی شده مصرف فولاد در چین امسال 750 میلیون تن باشد که 10 درصد بالاتر از سال گذشته است.

حال این سوال پیش می آید که آیا فعالیت های در بخش ساخت و ساز و تولید کارخانه ای چین به رشد بیش از پیش مصرف فولاد در این کشور منجر خواهد شد یا نه. پاسخ به این سوال آسان نیست. در کوتاه مدت یعنی تا سال آینده میلادی، انتظار می رود تقاضای چین برای فولاد کاهش یابد. در صورت تحقق این پیش بینی، صادرات افزایش پیدا می کند و قیمت ها تحت فشار قرار خواهند بود.

گزارش های مربوط به بخش تولید کارخانه ای چین در ماه ژوییه نشان می دهد رشد فعالیت ها کند شده است. از سوی دیگر، افزایش قیمت ها سبب شده تولید فولاد بالا رود و بازار با مازاد عرضه مواجه شود. در بلندمدت احتمال افزایش تولید فولاد زیاد است.

از آنجا که وضعیت بازار فولاد بر بازار روی و نیکل تاثیر دارد در ادامه به دیدگاه تحلیلگران متال بولتن درباره بازار این دو فلز اشاره می کنیم. سرمایه گذاران همچنین باید به تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان توجه داشته باشند. رشد ارزش دلار فشار بر قیمت ها را بالا می برد.

روی. اواسط ماه گذشته میلادی قیمت روی برای نخستین بار از ده سال پیش، به بالاتر از 3100 دلار در هر تن رسید. اما پس از سه هفته رشد قابل ملاحظه، قیمت ها به تدریج تحت فشار قرار گرفتند و بعید نیست در ماه های آینده وضعیت بازار به همین شکل باقی بماند.

از دید تحلیلگران نشریه متال بولتن، چشم انداز بازار روی در کوتاه مدت مثبت است. کاهش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های بزرگ فلزی و پیش بینی تداوم کسری عرضه سبب خواهد شد هر گونه اصلاح در قیمت ها محدود باشد. رشد اخیر قیمت روی بیش از انتظار بوده و آنچه که به باور تحلیلگران سطح بالای قیمت ها بود اکنون تحقق یافته است.

طی ماه های آینده اگر تولیدکنندگان روی در چین بر تولید خود بیافزایند شاهد کاهش نسبی قیمت ها خواهیم بود بویژه اگر تقاضا برای فولاد کمتر شود فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد زیرا بخش عمده روی در تولید فولاد گالوانیزه استفاده می شود.

کاهش تولید روی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی سبب شد بازار با کسری عرضه مواجه شود. اما در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش عرضه از معادن و تولید میزان بالاتر روی تصفیه شده سبب می شود تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود یا حداقل میزان کسری کمتر شود.

در صورت تحقق این پیش بینی قیمت روی در بازار کاهش خواهد یافت. قیمت روی در روزهای اخیر در محدوده 3100 دلار در هر تن نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نیکل. در نیمه نخست سال جاری میلادی بازار نیکل با کسری 36 هزار تنی مواجه بود اما در ماه ژوئن یعنی ماه پایانی نیمه نخست امسال بازار به تعادل رسید. طی سه ماه اخیر تغییرات بزرگی در ذخیره نیکل در انبارها ایجاد نشده و به همین دلیل بازار در حال تعادل باقی مانده است. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده در بازار نیکل امیدبخش بوده بدین معنا که احتمال رشد قیمت ها مطرح بوده است.

برای مثال بازار فولاد ضدزنگ چین که مصرف کننده بزرگ نیکل است در وضعیت پررونق بوده و نیز کارخانه ها در حال پرکردن انبارهای خود از نیکل هستند. همچنین در بلندمدت انتظار می رود بر مصرف نیکل افزوده شود.

اما سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که بخشی از رشد قیمت این فلز در هفته های اخیر هیجانی بوده است در نتیجه بعید نیست قیمت ها طی هفته های آینده کاهش یابد بویژه اگر از رونق بازار فولاد کاسته شود. در روزهای اخیر قیمت هر تن نیکل در محدوده 12200 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24