Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تمایل بازار فولاد به کاهش قیمت ها موجب شد تا بتوان این بازار را سر به راه بخوانیم زیرا در نهایت به تقابل واقعی عرضه و تقاضا احترام گذاشته است. کاهش قیمت شمش در بازار آزاد ، افت قیمت های پیشنهادی شمش فولاد در بورس کالا و عقب نشینی قیمت میلگرد در بطن بازار فولاد را می توان مواردی به شمار آورد که چهره این بازار را ترسیم می کند. شاید معاملات پیش روی شمش در بورس کالا بتواند به سر به راهی بیشتر بازار فولاد کمک کند. در بازار پلیمرها هنوز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم تا یکی از بازارهای کالایی جذاب در هفته های اخیر را همین بازار تشکیل دهد. معاملات بورس انرژی نیز رونقی نسبی را تجربه می کند ولی رکورد معاملات برق در سال جاری در بورس انرژی شکسته شده است...

 بازار فولاد سر به راه شد

بورس24 : تمایل بازار فولاد به کاهش قیمت ها موجب شد تا بتوان این بازار را سر به راه بخوانیم زیرا در نهایت به تقابل واقعی عرضه و تقاضا احترام گذاشته است. کاهش قیمت شمش در بازار آزاد ، افت قیمت های پیشنهادی شمش فولاد در بورس کالا و عقب نشینی قیمت میلگرد در بطن بازار فولاد را می توان مواردی به شمار آورد که چهره این بازار را ترسیم می کند. شاید معاملات پیش روی شمش در بورس کالا بتواند به سر به راهی بیشتر بازار فولاد کمک کند. در بازار پلیمرها هنوز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم تا یکی از بازارهای کالایی جذاب در هفته های اخیر را همین بازار تشکیل دهد. معاملات بورس انرژی نیز رونقی نسبی را تجربه می کند ولی رکورد معاملات برق در سال جاری در بورس انرژی شکسته شده است. وزیر جهادکشاورزی نیز در اظهارنظری مهم عنوان کرد: به دنبال فروش گندم در بورس کالا هستیم و همچنین اولین معامله صادراتی گندم دورم در بورس کالا رقم خورد. در صورت ورود قدرتمندانه گندم به این بازار قطعاً حجم معاملات بورس کالا به شدت افزایش می یابد زیرا ارزش معاملات خرید تضمینی گندم در کشور نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان است.

ور

بازار فیزیکی بورس انرژی

معامله 15 میلیارد تومانی روز سه شنبه در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شد تا خوش بینی به افزایش تقاضا در بورس انرژی جدی شود یعنی بخش بزرگ تری از عرضه ها مورد معامله قرار گرفت. این وضعیت هرچند مطلوب به نظر می رسد ولی ویژگی مهم آن آمادگی بورس انرژی برای افزایش حجم معاملات به شمار می رود.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای پروپان و آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی شیراز، نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، برش سنگین پتروشیمی شازند و قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی و هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ ساینا شیمی بهشت کد HHB1 در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی دیروز معادل 11,311 تن و به ارزش بیش از 150 میلیارد و 459 میلیون ریال است.

در آخرین جلسه معاملاتی این هفته (چهارشنبه 15 شهریور ماه 96) کالاهای سی اس او پالایش نفت شازند، نفتای سبک پالایش نفت تهران و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (کیلوگرم - ریال)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

324

مترمکعب

365.69

365.69

دلار(سنا )

هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB1 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030629

0

تن

-

442

دلار(سنا )

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

375

تن

9555

9555

ریال

پروپان پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

150

تن

13585

13585

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1500

تن

14650

14650

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1023

تن

10510

9555

ریال

نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی

3000

تن

13808

13808

ریال

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی.عمده

4000

تن

13750

12500

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

10968

10968

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

رکورد ارزش معاملات روزانه بازار برق بورس انرژی ایران در سال جاری شکسته شد.

همزمان با دومین مرحله تامین اعتبار شرکت های توزیع نیروی برق در شهریور ماه، رکورد ارزش معاملات روزانه بازار برق بورس انرژی ایران در سال جاری شکسته شد. بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 9 میلیون و 221 هزار قرارداد معادل 241 میلیون و 95 هزار کیلووات ساعت به ارزش 81 میلیارد و 537 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز گذشته، نمادهای بارپایه، کم‌باری، بارپیک و میان‌باری با متوسط قیمت 368، 321، 405 و 369 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

از نکات حائز اهمیت بازار برق روز گذشته می‌توان به شکسته شدن رکورد ارزش معاملات روزانه در پی دومین مرحله تامین اعتبار شرکت های توزیع برق در شهریور ماه سال جاری اشاره نمود. لازم به ذکر است با احتساب معاملات روز گذشته ارزش کل بازار برق بورس انرژی ایران در سال جاری با معامله 3 میلیارد و 680 میلیون کیلووات ساعت به مبلغ 1،261 میلیارد و 678 میلیون ریال بالغ گردید که نشان دهنده رشد 27 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی دیروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/13 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/18 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/06/18 در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

بازار فولاد کاهش نرخ را انتخاب کرد

روز سه شنبه را می توان زمان مهمی در تاریخچه بازار فولاد در کوتاه مدت به شمار آورد زیرا این بار بازار مسیر کاهشی را انتخاب کرد که نشان می دهد بین ثبات قیمتی و افت نرخ ، کاهش قیمت را برگزیده که ممکن است مدتی نسبتاً طولانی با روند افت قیمت ها روزگار بگذراند. این شرایط موجب خواهد شد تا ثبات نسبی قیمت ها شکسته شده و دقیق تر ، واحدهای تولیدی تمایل پیشین خود را به حفظ ثبات قیمتی از دست بدهند. عقب نشینی تقاضا به نظر می رسد کار خود را کرده و بازار جذب تقاضای موجود را به بازی های بازار ترجیح داده است. به احتمال قوی تا اوایل هفته آینده این روند کاهشی ادامه خواهد یافت.

افت بهای شمش در بازار آزاد که دیروز حتی تا 70 تومان در هر کیلوگرم به ثبت رسید ؛ کافی است تا اما و اگرهای پیشین یعنی رشد ابتدای هفته جاری بهای شمش را خنثی کرده و بازار را به مسیر متعادل خود با کاهش قیمت ها سوق دهد.

با توجه به موارد فوق از هم اکنون جریان غالب در بازار به سمت کاهش قیمت ها به پیش می رود که تغییر این وضعیت به نسبت دشوار است. از سوی دیگر مقاومت واحدهای تولیدی در خصوص تلاش برای حفظ سطوح قیمتی فعلی اگرچه هنوز هم به صورت کلی شکسته نشده ولی تداوم این وضعیت و ضعف تقاضا موجب خواهد شد که افت قیمتی رواج بیشتری پیدا کرده که به معنی آغاز جریانی جدید از رقابت منفی به شمار می رود. این وضعیت از هم اکنون در بین اهالی بازار آغاز شده و روزهای اخیر شاهد کاهش ممتد قیمت ها هستیم که می تواند تأثیرگذاری اصلی آن را در هفته آینده مورد بررسی قرار داد.

با فرض موارد فوق جریان غالب در بازار داخلی میل به کاهش دارد ولی یک سرعت گیر جدی نیز وجود خواهد داشت و آن افزایش مجدد بهای جهانی مصنوعات فولادی است که می تواند دیر یا زود در بازار آزاد تأثیرگذار باشد.

نکته دیگر را باید در قیمت های بورس کالا جستجو کرد که قرار است روز چهارشنبه شمش 100 تومان ارزان تر عرضه شود که خود می تواند سیگنال مهمی برای بازار تلقی شده و پتانسیل افزایش قیمت را به شدت محدود سازد. به نظر می رسد معامله روز آینده آخرین شاهد برای تداوم کاهش قیمت ها باشد ولی ممکن است این روند نزولی چندان هم به درازا نکشد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

22,700

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

22,200

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

22,200

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

22,800

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

22,800

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

23,200

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

22,800

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

4,420,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

5,170,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

6,560,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

8,140,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

9,460,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

11,400,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

13,210,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

تقویت بازار پلیمرها و ثبت معاملاتی جذاب

تداوم رشد قیمت ها در بازار پلیمرها در دو هفته اخیر موجب شده تا این بازار یکی از بهترین کارنامه های قیمتی را به نمایش بگذارد که البته دلیل اصلی آن را باید رشد قیمت های جهانی در کنار رشد نسبی قیمت دلار در بازار آزاد در هفته های اخیر دانست. این وضعیت قیمتی نیز موجب شد تا خرید در بورس کالا جذابیت بیشتری پیدا کند که در نهایت شاهد بودیم 32 هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار گیرد. این در حالی بود که جذابیت خرید نه تنها به گریدهای جذاب محدود شود بلکه بسیاری از گریدهای مختلف از پلی اتیلن های سبک فیلم تا گریدهای پیشرفته تری همچون پلی پروپیلن ها شرایط معاملاتی جذابی را تجربه کنند که خروجی تمامی این موارد همان رشد حجم معاملات بود.

نگاهی به وضعیت و حجم تقاضا نشان می دهد که پلی پروپیلن نساجی HP552R بیشترین تقاضای روز سه شنبه را به خود اختصاص داده و پس از آن PVC-S65 در رتبه دوم قرار بگیرد. این وضعیت خود دلیل جدیدی برای نیاز به عرضه های بیشتر است و نشان می دهد در صورت افزایش حجم عرضه و تقویت تنوع محصولات ، دست خریداران برای انتخاب بهترین گرید باز باشد که در نهایت به افزایش بیشتر حجم معاملات و حمایت کلی از صنایع پایین دستی منجر خواهد شد. با توجه به رشد ممتد قیمت ها و جذابیت معاملات احتمال ادامه رشد قیمتی در بازار آزاد و بورس کالا وجود دارد که باز هم دلیل اصلی آن را می توان در رشد قیمت های جهانی جستجو کرد.

دادوستد ۳۲هزار تن مواد پلیمری

حجم معاملات محصولات پلیمری دیروز ۳۲ هزار و ۱۵۱ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۴۰ هزار و ۳۴۳ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۷۹ هزار و ۹۶۹ تن بود.

به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی پروپیلن های نساجی، پلی اتیلن سنگین اکستروژن، پلی استایرن معمولی و مقاوم، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ و برخی از گریدهای پی وی سی و پلی اتیلن های ترفتالات بطری با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند.

در گروه پلی پروپیلن ها، پلی پروپیلن نساجیRG۱۱۰۲XLپتروشیمی رجال با ۲۱۰ تن عرضه ۲۷۰۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۹۰۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۹۱ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن نساجی ۱۱۰۲Lاین مجتمع هم با ۱۸۹ تن عرضه ۲۳۳۱ تن تقاضا داشت، معامله گران این کالا را با قیمت ۴ هزارو ۲۹۱ تومان خریداری کردند.

پلی اتیلن سنگین اکستروژنEX۳پتروشیمی جم با ۲۰۲۴ تن عرضه ۳۹۱۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۲۷۳ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۵۲۴ تومان رقم خورد.

در گروه پلی استایرن ها، پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز با ۹۰۰ تن عرضه ۱۳۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۵ هزار و ۱۹۸ تومان و تقاضای آن ۵ هزار و ۲۶۷ تومان بود.

در گروه بطری ها، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۱پتروشیمی تندگویان با ۲۳۱۰ تن عرضه ۵۱۴۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۹۶۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۴۶ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱این مجتمع هم با ۲۰۱۳ تن عرضه، ۴۲۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۸۰ تومان بود، خریداران این کالا را با میانگین نرخ ۳ هزار و ۹۳۵ تومان معامله کردند.

در گروه پی وی سی ها، پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند با ۲۰۰ تن عرضه ۸۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۲۹۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزارو ۳۴۹ تومان رقم خورد.

در هیمن حال پلی وینیل کلرایدE۶۸۳۴پتروشیمی اروند، پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ و پلی استایرن انبساطی ۴۰۰پتروشیمی تبریز و پلی اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰F۸پتروشیمی کردستان وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

39,017

42,918

700

9040

700

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

33,621

34,476

2992

6402

2992

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

نقدی

39,676

41,462

2310

5148

2310

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,809

39,351

2013

4290

2013

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

40,526

43,353

1210

3982

1210

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی جم

نقدی

42,735

45,241

2024

3916

2024

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

39,923

40,956

2000

3900

2000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

33,621

33,916

2992

3630

2992

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

40,335

42,044

1012

3487

1012

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

42,735

45,862

1000

3000

1000

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

39,017

42,918

400

2980

400

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

44,855

47,798

1000

2800

1000

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

39,017

42,918

210

2709

210

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

44,855

46,949

1000

2600

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

33,621

33,827

2000

2560

2000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,809

38,594

1012

2398

1012

پلی پروپیلن نساجی 1102L

پتروشیمی رجال

نقدی

39,017

42,918

189

2331

189

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

39,310

42,214

1000

2160

1000

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

54,963

57,348

800

1990

800

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

40,335

42,146

506

1958

506

پلی اتیلن سبک فیلم 2102TX00

پتروشیمی لاله

نقدی

44,855

45,667

1015/2

1576/8

1015/2

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

40,345

42,117

800

1440

800

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

51,980

52,674

900

1370

900

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

32,949

33,490

200

880

200

پلی اتیلن سبک فیلم 2100TN00

پتروشیمی لاله

نقدی

49,340

50,548

324

475/2

324

پلی اتیلن سبک خطی 22501AA

پتروشیمی جم

نقدی

40,526

40,526

2002

319

187

پلی استایرن انبساطی 200

پتروشیمی تبریز

نقدی

58,347

61,111

100

310

100

به دنبال فروش گندم کشاورزان در بورس کالا هستیم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به دنبال جایگزینی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی به طور مستقیم توسط خود دولت هستیم که از این طریق محصولات کشاورزان در بورس کالا عرضه و به فروش می‌رسد.

به گزارش تسنیم؛ محمود حجتی دیروز در حاشیه همایش آغاز سال زراعی گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است از مکانیزم بورس کالا برای خریداری محصولات کشاورزان بیشتر استفاده می‌شود تا از این طریق و به شکل قیمت تضمینی محصولات کشاورزان در بورس کالای ایران به فروش برسد و مابقی آن توسط دولت پرداخت شود.

وی افزود: در تلاش هستیم که قیمت تضمینی گندم و عرضه این محصول در بورس کالای ایران برای جایگزینی خرید تضمینی توسط دولت صورت گیرد.

به گفته ی وی، تا به دیروز ۶۷ درصد پول گندمکارانپرداخت شدهو با توجه به اینکه ذخایر گندم کشور کفایت می‌کند واردات این محصول همچنان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: واردات برنج و شکر نیز به اندازه کسری و نیاز کشور با مدیریت مجوز واردات داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: قیمت این محصولات وارداتی نباید از نرخ محصولات داخلی کمتر باشد تا به تولیدات خودمان آسیبی وارد نکند.

حجتی با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی در سال جاری ۲.۷ برابر می‌شود تصریح کرد: این امیدواری وجود دارد که به مرور و در سالهای آینده در زمینه دانه‌های روغنی بویژه کلزا نیز خودکفا شویم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24