Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نشانه هایی از تحول پایدار در وضعیت شاخص های اقتصادی چین و منطقه یورو مشاهده می شود. کارشناسان بازار فلزات پایه معتقدند این نشانه ها ..

سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه خوشبین باشند؟

نوسان قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر در سطوح بالا ادامه پیدا کرده البته امروز شاهد کاهش اندک قیمت ها هستیم. در هفته های گذشته قیمت ها در مسیر افزایش حرکت کرده اند و نهادهای تحلیلگر در گزارش های جدید خود نسبت به افق بازار ابراز خوشبینی کرده اند اما باید دید شاخص های بنیادی بازار در چه وضعیتی قرار دارد.

گزارش هایی که از وضعیت بخش تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ آسیایی و اروپایی منتشر شده مثبت بوده و این امر نشان می دهد تقاضای جهانی برای فلزات پایه افزایش یافته است. البته امروز برخی گزارش ها از بخش خدمات در اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر شده که مثبت نبوده است. شاخص فعالیت ها در ماه گذشته میلادی کاهش یافته اما بالاتر از 50 است و این بدان معناست که فعالیت ها افزایش یافته اند اما با سرعت کمتر.

امروز گزارش وضعیت فعالیت های خدماتی در چین در ماه گذشته میلادی نشان داد شاخص فعالیت ها افزایش یافته است. در چین شاخص های مهم اقتصادی در وضعیت امیدبخش قرار دارند و یکی از علل بالا باقی ماندن قیمت فلزات پایه همین است.

دولت چین از اواسط سال گذشته میلادی تدابیری برای مهار قیمت ها در بخش ساخت و ساز اتخاذ کرده و مصمم است به اصلاح نقاط ضعف اقتصاد ادامه دهد. برخی کارشناسان معتقدند کاهش فعالیت ها در این بخش سبب می شود تقاضا برای فلزات پایه و فولاد در ماه های آینده کمتر شود.

اما بعید است تدابیر یاد شده سبب شود نرخ رشد اقتصاد چین امسال کمتر از نرخ هدف باشد. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را حدود 6.5 درصد تعیین کرده و این اطمینان وجود دارد که این هدف تحقق خواهد یافت.

شرایط اقتصادی در منطقه یورو و انگلستان عامل دیگری است که بر قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارد. تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس می گویند: "در نیمه نخست سال جاری میلادی سرعت رشد فعالیت های اقتصادی بیشتر شده و انتظار می رود این روند در نیمه دوم ادامه یابد. در مجموع اکنون نسبت به سه ماه پیش دلایل بیشتری برای خوشبین بودن نسبت به آینده وجود دارد."

در ماه گذشته میلادی شاخص فعالیت های کارخانه ای در منطقه یورو 57.4 بوده که معادل رقم مربوط به ماه ژوئن یعنی بالاترین میزان از آوریل سال 2011 است. در انگلستان نیز شاخص فعالیت های کارخانه ای رشد کرده و به 56.5 رسیده است.

اما در آمریکا شرایط متفاوت است. در هفته های اخیر وضعیت بخش های مختلف اقتصاد این کشور کاملا مثبت و امیدبخش نبوده است و به همین دلیل نگرانی هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی وجود دارد. آمریکا پس از چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است اما سهم این کشور از مصرف جهانی فلزات پایه در مقایسه با سهم چین بسیار اندک است.

بدین ترتیب ضعف هایی که در اقتصاد آمریکا مشاهده شده خیلی نگران کننده نیست. نکته مثبت این است که بانک مرکزی آمریکا به دلیل همین ضعف ها ممکن است برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق اندازد و این عامل بر ارزش دلار فشار وارد می کند و سبب رشد قیمت فلزات پایه می شود.

عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد وضعیت ذخیره این فلزات در بورس های فلزی بزرگ است. در ماه های اخیر این ذخیره هم در بورس فلزات لندن و هم در بورس شانگهای کاهش یافته است. این کاهش هر دلیلی که داشته باشد عاملی برای رشد قیمت هاست.

قیمت مس و روی امروز به ترتیب در محدوده های 6985 دلار و 3200 دلار در هر تن قرار گرفته است. قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در سطح 12250 دلار، 2100 دلار و 2370 دلار در نوسان است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه گذشته میلادی نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24