Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه پتروشیمی نگاهی به یکی از اهرمی ترین نمادها در بخش تولید کننده متانول خواهیم داشت. «پتروشیمی زاگرس» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین قرار خواهد گرفت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال ٩۶ را در سطوح ٣۴.٢٢۵ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه ٢.٨۶٢ میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه ٢.٨۴٣ میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه ٢.۶٧٠ میلیارد ریال ، فروش تیر ماه ٣.۴٨٢ میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه ...

«شهریور سرد !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته نیز وضعیتی مشابه با روز گذشته داشت و البته فشار عرضه ها به مراتب کمتر بود اما در مجموع با قرار گرفتن در میانه های شهریور ماه می بینیم که بازار رفتار کسل کننده ای را در پیش گرفته است. به طوری که پس از شدت گرفتن عرضه ها در هفته گذشته و همچنین عدم پشتیبانی قیمت ها با اخبار خاص بنیادی ، شاهد تردید سرمایه گذاران از روند کوتاه مدت بازار بوده و با توجه به ذهنیت تسویه اعتباری و شهریور پر عرضه ، طرف خریدار تا حدودی پا پس کشیده است. با نگاهی به تقویم سال 96 می بینیم که تا پایان شهریور ماه 11 روز کاری باقی مانده و در این مدت خبر و یا گزارشی که تحول آفرین باشد ، نخواهیم داشت. البته تحولات بازارهای جهانی و دلار می توانند به عنوان عواملی موثر برای جلوگیری از افت جدی قیمت ها باشد اما تاثیر آن ها ( با توجه به رشد اخیر گروه فلزی و معدنی ) چندان قابل توجه نخواهد بود ؛ ضمن اینکه نفت به عنوان یکی از کالاهای تاثیرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور ، روند نزولی را در پیش گرفته است.

البته این مطالب را نگفتیم که فاز منفی بدهیم و یا نگاه میان مدتی ما به بازار تغییر کرده باشد. اما به هر جهت وضعیت به گونه ای است که از کوتاه مدت بازار توقع خاصی نمی توان داشت و همین که قیمت ها خیلی کم نشود ، امیدوار کننده خواهد بود. ضمن اینکه از قبل هم پیش بینی چنین روزهای شده بود و کمتر کسی انتظار رفتار خارق العاده بازار در نیمه دوم شهریور ماه را داشت. فراموش نکنیم که با فروش مناسب شرکت ها ، گزارش های دوره ای فراتر از انتظار ، حرکت نرم دلار به سمت کانال 4 هزار تومانی و از همه مهمتر کاهش نرخ سود بانکی ، دیگر دلیلی برای افت بازار نخواهد بود. ضمن اینکه در بسیاری از صنایع شاهد نزدیک شدن قیمت ها به کف های معتبر حمایتی هستیم و حتی دلیل مثبت شدن پالایشی ها در بازار امروز نیز همین مساله بود. بنابراین چاره ای به غیر از تحمل وضعیت فعلی نیست و البته فرصت خوبی برای شکار نمادهای جذاب در بازار فراهم شده است. اما با این مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که چنگی به دل نمی زند اما همانطور که گفته شد ، فرصت های خرید بسیار خوبی فراهم شده است. به نظر در آینده نه چندان دور ، قیمت فعلی در بسیاری از نمادها به خاطره خواهد پیوست. قبلا هم گفتیم که معامله گران و سرمایه گذارانی که 3 مولفه : صبر ، تحلیل و هوش بالا داشته باشند ، بازدهی بهتری در حرکت آتی بازار کسب خواهند کرد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه حمل و نقل و خودروسازی و مثبت گروه فرآورده های نفتی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر بازار بهتری داشته باشیم ؛ هر چند که در مجموع طرف تقاضا بسیاری ضعیف است و مثبت های احتمالی نمی تواند چندان قوی باشد اما بطوری کلی باید گفت که احتمالا وضعیت بازار در شهریور ماه بهتر از آن چیزی باشد که دلواپسان از آن سخن می گویند.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : تصمیم ‌گیری درباره تحریم‌ های آمریکا با هیئت نظارت بر برجام است. علی اکبر صالحی گفت: برجام در حال انجام است و اگر مشکلی در این بین ایجاد شود هیئت نظارت بر برجام بر آن رسیدگی خواهد کرد. این هیئت با دقت در حال رصد اقدامات طرف مقابل است و مطابق با آن اقدامات تصمیمات لازم را خواهد گرفت.

ب) در سرخط خبرهای خارجی ، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با رئیس کره شمالی از وی خواست آزمایش های هسته‌ ای را متوقف کند. / کاخ کرملین روسیه طی بیانیه‌ ای ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش‌ های در کره شمالی ، اعلام کرد که تحریم‌ ها علیه این کشور عدم تاثیرگذاری را ثابت کرد. ریاست‌ جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور این کشور و شینزو آبه نخست‌ وزیر ژاپن ، تلفنی درباره آزمایش هسته‌ ای اخیر کره شمالی گفتگو کردند. بر اساس این گزارش ، پوتین و آبه تاکید کردند که آزمایش هسته ‌ای کره شمالی تهدیدی حقیقی به شمار می رود. رئیس جمهور روسیه همچنین بر آمادگی کشورش برای مشارکت در همه مناقشه‌ ها درباره بحران کره شمالی تاکید کرد.

ج) در خبری دیگر ، خانم بالکا ام بته ، رییس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در ادامه دیدارهای خود با مقامات کشورمان ، با محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. ظریف در این دیدار از آفریقای جنوبی به عنوان کشوری دوست که در شرایط سخت و بویژه در دوران تحریم ها به کمک و یاری ایران شتافت ، یاد کرد و خواستار توسعه همکاری های دو کشور در تمامی زمینه ها بویژه همکاری های بانکی شد. ایشان همچنین اظهار داشت : ایران می تواند شریک خوب و مطمئنی برای آفریقای جنوبی در منطقه باشد. خانم ام بته نیز در این دیدار از ایجاد تسهیلات و تلاش برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه ، بویژه در بخش همکاری های بانکی با ایران استقبال کرد. وی همچنین از وجود ظرفیت های زیاد میان دو کشور و لزوم همکاری برای عملیاتی ساختن آن ظرفیت ها سخن گفت. برگزاری کمیسیون همکاریهای مشترک ، سفر آینده رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی ، برجام و تحولات منطقه ، بویژه مساله فلسطین دیگر محورهای عمده مورد گفتگو در این دیدار بودند.

د) در خبرهای اقتصادی ، یک عضو هیئت انتظامی بانک‌ ها گفت که تخلفات زیادی از جمله درباره عدم رعایت نرخ سود بانکی مصوب شورای پول و اعتبار به این هیئت رسیده که در حال بررسی است. البته ما از سرمایه ‌گذاران بانکها می‌ خواهیم به کمک دولت بیایند و مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را اجرا کنند. به هر حال مجوزهایی که به آنها اعطا شده مجوزهای ممتازی است و آنها صلاحیت ‌هایی داشته‌ اند که این مجوزها را دریافت کرده‌اند؛ لذا ضروری است شأن و جایگاه خود را رعایت کنند تا کار به حوزه نظارت و ارسال گزارش تخلفشان به هیئت انتظامی بانکها نرسد و مشمول سلب صلاحیت و جریمه های سنگین نشوند. محمد رضا تابش گفت‌ : این هیئت بر اساس گزارش معاون نظارت بانک مرکزی تخلفات و عملکرد بانک ‌ها در انطباق با ضوابط و مقررات قانونی را مورد بررسی قرار می ‌دهد البته امیدواریم شرایط به گونه ‌ای باشد که هیچ تخلفی گزارش نشود. وی اضافه کرد : بانکها باید به کار بانکداری خود بپردازند و به سمت بنگاهداری که مخرب کار بانکداری است ، نروند و سرمایه بانکها را در بازار ارز و مسکن هزینه نکنند. تابش در پایان تاکید کرد که هیئت انتظامی بانکها طبق قانون تخلفات بانک‌ ها در همه بخش‌ ها از جمله در حوزه کاهش نرخ سود بانکی را مورد بررسی قرار می دهد و آن را به شکل موشکافانه رصد می‌کند و به شکل قانونی با متخلفین برخورد می کند و احکام لازم را صادر خواهد کرد.

ه) در سوی دیگر ، خبرها حاکی از آن است اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جای خود را به مرتضی بانک داده است. تقریبا از دو هفته پیش زمزمه‌ های رفتن اکبر ترکان از شورایعالی مناطق آزاد به گوش رسید. گفته می‌ شد قرار است مرتضی بانک جایگزین مشاور رییس ‌جمهوری دولت یازدهم شود. با این حال خبر می ‌رسد رفتن ترکان از ساختمان بلوار اسفندیار قطعی شده و بانک تا چند روز آینده جایگزین وی خواهد شد.

و) در سایر خبرها ، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هم اکنون که در حال تنظیم لایحه بودجه 97 هستیم، روش بودجه ریزی را تغییر داده ایم و شعاری که برای بودجه سال آینده انتخاب کرده ایم «تصویب بر پایه قیمت تمام شده و هزینه واحد تولید و تخصیص بر اساس عملکرد» است. نوبخت به سال های 92 تا 96 اشاره کرد و گفت : دراین سال ها رشد اعتبارات جاری ما حدود 72 درصد و عمرانی بیش از 9 درصد بود که تلاش شد از هزینه های جاری در برنامه پنجم بکاهیم و در سال 96 و برنامه پنجساله ششم توسعه هم این رویه را عمل می کنیم. به گفته وی، هر دستگاهی که می خواهد بودجه بگیرد باید ابتدا مشخص کند کاری که می خواهد انجام دهد مطابق ماموریتش است و چه هدفی دارد.

ز) در خبرهای بورسی ، یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه منتظریم با کاهش نرخ سود برای سپرده های بانکی ، نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یاید تا در نتیجه هزینه تأمین مالی بنگاه های اقتصادی کاهش یابد ، گفت : به زودی و ظرف چند روز آینده طی ابلاغیه ‌ای قرار است سقف مجاز سپرده گذاری صندوق ‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تا سقف 50 درصد اعلام شود. وی یاد آور شد؛ اگر تخلفی اتفاق بیفتد و بیش از 50 درصد در سپرده بانکی وارد شود ، مدیر صندوق فقط تا میزان 50 درصد می تواند کارمزد بگیرد، این مهم ترین نکته ‌ای است که در دستور کار قرار گرفته است.

ح) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و فلزات اساسی ، به غیر از مس را شاهد هستیم. در شرایطی فلزات رنگین کار خود را با افزایش تقاضا آغاز کردند که این تقاضا چندان پایدار نبود ؛ بطوریکه سرب ، روی و آلومینیوم با کاهش قیمت به ترتیب تا سطوح 2.385 – 3.180 و 2.125 دلاری عقب نشستند اما مس موفق شد با ثبت یک رکورد دیگر در ابتدای کانال 6.900 دلاری جای خوش کند. در بازارهای نفتی میل به کاهش قیمت ها بیش از افزایش قیمت هاست. به نقل از رویترز ، امروز قیمت نفت به دلیل هجوم سرمایه ها به بازار طلا بعد از آزمایش هسته ای کره شمالی با افت مواجه شده و بازار نفت وضعیت آشفته ای پیدا کرده است. در همین حال ، بعد از آزادسازی سوخت از ذخایر اضطراری آمریکا و مشخص شدن اینکه خسارات وارده به زیرساخت های نفتی آمریکا در خلیج مکزیک چندان گسترده نبوده ، قیمت بنزین در این کشور کاهش داشت. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 5 سنت کاهش به 47 دلار و 30 سنت رسید. همچنین قیمت نفت برنت دریای شمال در معاملات امروز 45 سنت کاهش یافت و به 52 دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید.

اداره فدرال ایمنی و حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد، حدود 5.5 درصد ، معادل 96 هزار بشکه از ظرفیت تولید روزانه نفت آمریکا در خلیج مکزیک همچنان تعطیل است. در عین حال ، پالایشگاه هایی که برای تولید سوخت از نفت خام استفاده می کنند ، به تدریج در حال از سر گیری فعالیت های خود هستند. خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی نیز کم کم در حال بازگشت به وضعیت عادی هستند. با این وجود، بسیاری از تحلیلگران معتقدند، ماه ها طول خواهد کشید که صنعت نفت آمریکا به طور کامل خسارات ناشی از طوفان هاروی را ترمیم نماید. طوفان هاروی هفته گذشته موجب بارش شدید باران در سواحل خلیج مکزیک در ایالت های تگزاس و لوئیزیانای آمریکا شد و حدود یک چهارم از کل ظرفیت پالایشگاهی آمریکا را به تعطیلی کشاند. این مسئله موجب افزایش قابل توجه قیمت بنزین در آمریکا شد. در خارج از آمریکا، بازارها با نگرانی در حال دنبال کردن تحولات مربوط به کره شمالی هستند. ارتش این کشور آخر همین هفته ششمین و قوی ترین آزمایش هسته ای خود را انجام داد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پالایشی تقاضا نسبت عرضه برتری داشت و در نهایت شاهد رشد نمادهای این گروه بودیم. البته فشار عرضه هم کم نبود اما این برتری آن هم در شرایطی که بحث تسویه اعتبار کارگزاری ها مطرح می شود نشان می دهد که بازار نسبت به آینده نمادهای این گروه خوشبین بوده و از همین روی می توان این صنعت را یکی از نامزدهای رشد بازار در نیمه دوم سال برشمرد. خصوصا که برخی از نمادها در شرف گذر از مقاومت های خود هستند و اگر قیمت ها در سطوح فعلی حفظ شوند ، شاید حرکت پالایشی ها زودتر از انتظار بازار محقق گردد. لازم به ذکر است ، پروژه توسعه و ارتقای پالایشگاه‌ های کشور با هدف ارتقای محصولات تولید شده و کاهش نفت کوره از ابتدای دولت یازدهم کلید خورد و در راستای اجرای این پروژه مذاکرات زیادی با کشورهای خارجی برای تامین مالی و انتقال تکنولوژی درحال انجام است و این یعنی وضعیت سودآوری شرکت ها در سال های آتی بهتر خواهد شد.

در این گروه شپنا با افزایش تقاضا و صف خرید هر چند محدود در تلاش برای عبور از مقاومت سرسخت 310 – 312 تومانی می باشد. واقعا محدوده مهمی است و چنانچه شپنا موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به ادامه رشد سهم تا قیمت های 360 تومانی رای مثبت داد. طرح تولید بنزین یورو 4 این شرکت در سال 92 راه ‌اندازی و واحد ایزومریزاسیون با تهیه و شارژ کاتالیست داخلی در سال 94 به بهره‌ برداری رسید. میزان تولید بنزین یورو 4 به حداقل 8 میلیون لیتر در روز رسیده و این شرکت از واردات بنزین سوپر به عنوان اکتان افزا بی ‌نیاز شده است. طرح بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان به منظور کاهش تولید نفت کوره و گوگردزدائی از فراورده‌ های تولیدی نیز در دست اجراست.

شبریز از دیگر نمادهای مورد توجه بود که با افزایش تقاضا و معاملاتی کم حجم تر به قیمت های درصد مثبت رسید. شبریز اگر موفق به گذر از قیمت های 580 تومانی گردد ، در گام بعدی راهی قیمت های 700 – 720 تومانی خواهد شد. پروژه بهینه ‌سازی پالایشگاه تبریز در دولت یازدهم سومین سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام بود که با امضای توافق نامه ‌ای 1.6 میلیارد یورویی با یک شرکت کره‌ای و یک شرکت ایرانی اجرایی شد. تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز ( که با امضای آن میزان تولید نفت کوره از 20 درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از 2 درصد کاهش خواهد یافت ) و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه تبریز از جمله بنزین ، گازوئیل ، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌ شود.

اما شتران هم بی تفاوت نبود و او هم همگام با همگروهی های خود مورد توجه قرار گرفت و با افزایش تقاضا می رود تا کانال 300 تومانی را تحت سلطه خود در بیاورد. طبیعی است در صورتی که این رویداد محقق گردد ، شاهد ادامه رشد سهم تا قیمت های 320 – 330 تومانی باشیم. در سایر نمادها هم وضعیت خوب بود. شبندر در تلاش برای عبور از مقاومت 480 تومانی است و در صورت گذر موفق از این سد ، در مسیر قمت های 550 تومانی قرار خواهد گرفت و شاوان نیز برای رسیدن به قیمت های 1.550 تومانی ، نیاز به گذر از قیمت های 1.380 تومانی دارد.

ب) در گروه فلزی و معدنی با وجود رشد قیمت مس در بازارهای جهانی و معاملات متعادل در 2 فلز سرب و روی ، اما معاملات ضعیف و کم رمقی را شاهد بودیم. بازار دیگر به مانند گذشته به رشد قیمت فلزات بها نمی دهد و به نوعی شاهد بی تفاوتی در رفتار معامله گران هستیم. به نظر شرایط فعلی دلایل زیادی می تواند داشته باشد. اول اینکه قیمت ها در نقاطی قرار گرفته که اکثر سهامداران در سود هستند. این یعنی در هر حرکت رو به بالایی ( با توجه به فصل تسویه اعتبارات ) احتمال فشار عرضه وجود دارد. دوم اینکه برخی از موسسه های معتبر خارجی اعتقاد دارند رشدی که در فلزات رخ داده ، پایه های بنیادی مستحکمی ندارد و بخشی از این رشد ناشی از سفته بازی است. لذا این هم یکی از دلایلی است که سبب رفتار محتاطانه بازار در فلزی ها شده است. نکته سوم نسبت قیمت به درآمد شرکت ها یا همان P/e تحلیلی سهم هاست که تقریبا در نقاط منطقی قرار گرفته اند و شاید به غیر از 2 نماد فاسمین و باما ، نمادی در این گروه نداشته باشیم که P/e تحلیلی کمتر از 6 مرتبه ای داشته باشد. و در نهایت اینکه بزرگ شدن ریسک به ریوارد در کلیه نمادها از دیگر عواملی است که موجب می شود بسیاری از فعالان بازار میل به حرکت در فلزی ها و معدنی ها نشان ندهند.

در این گروه فاسمین در باند قیمتی 390 – 400 تومانی نوسانات نرمی را تجربه می کند. انصافا این شرکت با عملکردی که در 5 ماه نخست داشت و در حدود 52 درصد فروش خود را پوشش داد ، استحقاق قیمت های بیشتری را دارد خصوصاکه P/e سهم نسبت به نسبت قیمت به درآمد سایر همگروه های بسیار پائین تر است. به نظر سود 501 ریالی فاسمین به راحتی جای رشد تا سطوح 800 ریالی را داشته باشد و این یعنی اگر P/e = 6 را هم برای سهم در نظر بگیریم ، قیمت تابلو باید بیش از 450 تومان باشد. در باما نیز وضعیت تقریبا به همین شکل است و او نیز به مانند فاسمین چندان مورد محبت بازار نیست. سهمی که گفته می شود با نرخ های فعلی سرب و روی ، پتانسیل تحقق سود 150 – 160 تومانی را دارد. خصوصا که باما به دلیل داشتن معدن ، با رشد بهای تمام شده مواجه نمی شود و در نتیجه حاشیه سود شرکت نیز به شدت متورم می شود. اگر قرار باشد به سود تحلیلی باما P/e = 6 بدهیم ، یعنی سهم باید به مرور به سمت قیمت های 1.000 تومانی میل کند.

ج) در گروه فولادی و سنگ آهنی نیز وضعیت بهتر از روزهای اخیر بود. عدم کاهش نرخ شمش و ورق در بورس کالا به دلیل رشد دلار و حفظ قیمت فولاد در بازارهای جهانی ، از مهمترین دلایلی است که فولادی ها و معدنی ها در نیمه دوم بازار وضعیت بهتری داشتند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، گفته می شود برای تنظیم بازار فولاد داخلی ، قرار است نرخ شمش فولاد خوزستان مبنای عمل قرار بگیرد. متوسط نرخ 2 ھفته اخیر شمش بر اساس 4 نشریه معتبر استخراج شود و ملاک نرخ گذاری در بورس کالا قرار داده شود ھمچنین نیمی از تولیدات شرکت ھای فولادی برای تامین بازار داخلی عرضه می شود. تعرفه فولادھایی که در داخل تولید نمی شود به صفر درصد کاھش می یابد.

در این گروه فولاد مبارکه تلاش هایی برای بازگشت به قیمت های بیش از 190 تومانی داشت اما چندان موفق نبود و ترس از فشار عرضه ها سبب شد تا سهم در کانال 180 تومانی به کار خود خاتمه دهد. این شرکت امروز در بورس کالا معامله داشت. قیمت ورق گرم 2.349 ریال و نرخ ورق سرد 2.797 ریال بود و البته تقاضا نسبت به معاملات هفته گذشته کمتر بود. این وضعیت نشان می دهد که در کوتاه مدت چندان تمایلی برای رشد نرخ این محصولات وجود ندارد. اطلاعات موجود از بازار های تیانجین و شینگتای نشان می دهد که قیمت محصولات ساختمانی 100 یوان در هر تن و ورق گرم 170 یوان در هر تن امروز نسبت به روز جمعه رشد کرده است. در فخوز هم وضعیتی مشابه با وضعیت فولاد مبارکه را شاهد بودیم. امروز در حالی 5.000 تن تقاضا برای شمش فخوز وارد سیستم معاملات شد که 4.400 تن آن با نرخ 2.150 – 2.100 تومان ( بدون تغییر نسبت به معامله هفته گذشته ) داد و ستد گردید. به نظر فولادی ها برای تداوم رشد قیمت ، نیاز به تحرکات بیشتر در بورس کالا داشته باشند. هر چند که با قیمت های فعلی نیز تعدیلات خوبی در انتظار آنها خواهد بود.

اقتصاد چین در ماه گذشته (آگوست) عملکردی فراتر از پیش بینی اقتصاددانان داشته و داده های اولیه PMI که روز پنجشنبه و جمعه گذشته منتشر شد ، دلیل این موضوع بوده که می تواند محرک تقاضا قیمت فولاد در ماه جاری باشد. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد دنیا IREPAS می گوید که چشم انداز بازار در 3 ماهه چهارم Q4 - 2017 بسیار روشن و عالی بوده و دلیل آن خارج شدن چین از بازارهای صادراتی فولاد بدلیل تقاضای بالای داخلی آن کشور است. این موضوع باعث شده تا بازار به سمت بالانس و تقویت قیمت ها حرکت کند.

در گروه سنگ آهنی فشار عرضه ها بیشتر و تقاضای ناپایدارتری را شاهد بودیم. هر چند که رنج مثبت حقوقی ها در 2 نماد ومعادن و کگل سبب شد تا این دو نماد از دامنه منفی به دامنه مثبت کشیده شوند. در بازارهای جهانی ، موجودی 44 بندر وارداتی چین در پایان هفته گذشته و برای ششمین هفته متوالی ناشی از رشد تولید فولاد چین روندی کاهشی طی نمود و با افت 1.14 درصدی به 135.12 میلیون تن رسید. بانک سرمایه گذاری Macquarie در پی رشد تولید فولاد چین و تشدید مقررات محیط زیستی فولادسازان آن کشور پیش بینی متوسط قیمت سنگ آهن در 3 ماهه سوم Q3 - 2017 را از 50 دلار به 75 دلار افزایش داد. کماکان اعتقاد ما بر این است که خرید منفی های ومعادن در بلند مدت بازدهی خوبی خواهد داشت. البته کگل هم گزینه بدی نیست اما به دلیل این که رشد بیشتری داشته ، شاید در کوتاه مدت فشار عرضه های بیشتری داشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در گروه پتروشیمی نگاهی به یکی از اهرمی ترین نمادها در بخش تولید کننده متانول خواهیم داشت. «پتروشیمی زاگرس» سهمی است که در این شماره از چشم انداز زیر ذره بین قرار خواهد گرفت. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 34.225 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 2.862 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 2.843 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 2.670 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 3.482 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.912 میلیارد ریال ( شرایط اورهال ) و جمع فروش 5 ماه ابتدای سال 13.770 میلیارد ریال معادل 40 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. همانطور که اشاره شد ، تعمیرات در مرداد ماه ، از مهمترین دلایل کاهش تولید و فروش شرکت بوده و حتی ممکن است در شهریور ماه هم گزارش خوبی نداشته باشیم اما با توجه به رشد قیمت متانول پیش بینی می شود زاگرس در نیمه دوم سال علاوه بر جبران عقب ماندگی ، فروش قوی تری داشته باشد.

بر اساس مفروضات ، شرکت جهت تهیه صورت سود و زیان پیش بینی شده ، میزان تولید سال مالی 96 متانول را به دلیل تعمیرات دوره ای واحد 2 ، با حدود 6.2 درصد کاهش نسبت به آخرین تعدیل پیش بینی شده سال 95 ( بر مبنای عملکرد 10 ماهه اول سال ) به میزان 3.135.000 تن ( 95 درصد ظرفیت اسمی ) برآورد نموده است. ضمن اینکه نرخ فروش صادراتی متانول با توجه به افزایش متوسط نرخ فروش آن نسبت به سال 95 بمیزان 4.12 درصد ، به ازای هر تن 290 دلار ( با نرخ تسعیر هر دلار 37.500 ریال ) و نرخ خرید یک متر مکعب گاز خوراک و اکسیژن به ترتیب به مبالغ 7.9 و 6.10 سنت ( به میزان هرمترمکعب 3.224 و 3.498 ریال ) با افزایشی به ترتیب بمیزان 5.5 و 3.3 درصد نسبت به آخرین تعدیل بودجه فوق الاشاره و با نرخ تسعیر هر دلار 33.000 ریال پیش بینی گردیده است.

این مفروضات نشان می دهد که زاگرس متوسط نرخ فروش هر تن متانول را 10.875.000 ریال در نظر گرفته است. و این در شرایطی است که نرخ فروش این محصول در مرداد ماه 11.045.058 ریال متوسط نرخ فروش در 5 ماه ابتدای سال 10.737.652 ریال بوده است. یعنی با وجود اینکه متانول در برخی از ماه ها حتی تا سطوح 250 دلاری هم کاهش یافته بود اما مدیریت صحیح موجب شده تا متوسط نرخ فروش نسبت به متوسط نرخ پیش بینی شده برای فروش کل سال تفاوت خاصی ( تنها 1 درصد ) نداشته باشد.

اگر فرض را بر این بگیریم نرخ متانول در همین سطوح فعلی ( 310 دلار ) باقی بماند و میانگین نرخ دلار در نیمه دوم سال را 40.000 ریال در نظر بگیریم ، نرخ فروش شرکت در 6 ماهه دوم تا سطوح 12.400.000 ریال افزایش خواهد یافت و این رویداد می تواند سود 4.060 ریالی پیش بینی شده را تا سطوح 5.200 – 5.500 ریالی افزایش دهد. این یعنی کف قیمت سهم تا شب مجمع 30.000 ریال خواهد بود ! این سهم اکنون در قیمت های 20.500 ریالی و با P/e = 5 واحدی معامله می شود. محدوده 1.860 تومانی به عنوان مهمترین سطح حمایتی و محدوده 2.150 تومانی مهمترین مقاومت پیش روی زاگرس محسوب می شود.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به وضعیت تکنیکی سهام شرکت پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» ( در تایم فریم هفتگی ) خواهیم داشت. سهمی که در معاملات امروز با افزایش تقاضا به مصاف مقاومت 586 تومانی برابر با سقف مثلث ترسیم شده رفت. مقاومتی که صورت شکسته شدن ، به روند اصلاحی خاتمه خواهد داد و موجبات ادامه رشد قیمت تا سطوح تراکمی 720 – 740 تومانی ( برابر با تکمیل دو الگوی هارمونیک Crab و AB = CD ( را فراهم خواهد کرد. گفتنی است ، شبریز طی مدت 2 سال اخیر در مثلث متقارن ترسیم شده در نوسان بوده و خروج از این محدوده خبر خوبی برای سهامداران خواهد بود. البته معامله گرانی که قصد حضور در این نماد را دارند ، بهتر است ابتدا نسبت به عبور سهم از مقاومت یاد شده اطمینان حاصل نماید و حد ضرر در این معامله محدوده 520 تومانی برابر با کف مینور قبلی خواهد بود.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه عرضه برق ، گاز ، بخار و آب گرم، وهور نیز چند صباحی است که معاملات بهتری را در پیش گرفته و در کنار او بفجر نیز می تواند با توجه به طرح توسعه و قراردادهای جدید و بحث معافیت از مالیات مورد توجه باشد. در این گروه برخی به روی بمپنا مانور می دهند. بمپنا 3 فاز نیروگاه سیکل ترکیبی را از شهریور 97 شروع به راه اندازی می کند و این خبر خوبی است. حقیقت امر ما روی این سهم خیلی مثبت بودیم و طی این مدت رشد خوبی کرد اما مشکل اینجاست که با رشد نرخ یورو ، ممکن است زیان تسعیر نرخ ارز سنگینی توسط شرکت شناسایی شود و این رویداد می تواند بخشی از سود شرکت را ببلعد ! با این وجود نگاهی به عملکرد ماه به ماه بمپنا خواهیم داشت. این شرکتدر حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 3.333 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 307 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 339 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 368 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 349 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 356 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه ابتدای سال 1.720 میلیارد ریال معادل 51.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. یعنی وضعیت فروش به مراتب بهتر از بودجه پیش می رود اما باید دید زیان تسعیر نرخ ارز در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده چقدر است ! به نظر اگر این مشکل نبود ، سهم به راحتی پتانسیل رشد تا قیمت های 2.000 تومانی را داشت. اما به نظر مپنا در قیمت های فعلی ، ریسک کمتری داشته باشد.

ب) در گروه رایانه اکثر نمادها به غیر از به پرداخت ، با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. در به پرداخت نیز گزارش ماهانه شرکت منتشر شد. بر اساس این گزارش ، این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 12.468 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش 3 ماهه فصل بهار 2.686 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 989 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 1.210 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه ابتدای سال 4.886 میلیارد ریال معادل 39 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. شرکت از بودجه عقب می باشد اما فروش مرداد ماه بسیار خوب بوده و تکرار این پوشش در شهریور ماه نیز می تواند نگرانی موجود را بر طرف کند.

ج) در گروه ماشین آلات ، بازار منفی های تکمبا را خوب می خرد. سهمی که فروش های فوق العاده از ابتدای سال داشته و در معرض تعدیل مثبت مجدد در گزارش های آتی قرار گرفته است. واقعا این شرکت از ابتدای سال جاری متحول شده و بحث اهدا تسهیلات به کشاورزان با نرخ بهره پائین نیز در روند سودآوری شرکت موثر بوده است. طی روزهای آتی عملکرد ماهانه شرکت را بررسی خواهیم کرد. پیش بینی ما این است که سود تکمبا برای سال جاری تا سطوح 80 – 100 ریالی نیز تعدیل گردد. به لحاظ تکنیکی تکمبا در موقعیت مناسبی قرار گرفته و انتظار می رود به مرور شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 100 تومانی باشیم. در این گروه از کنار تایرا هم به سادگی نباید گذشت. به نظر هر 2 سهم در میان مدت بازدهی مناسبی داشته باشند.

د) در گروه حمل و نقلی ، حسینا با یک پرش دیگر در مسیر قیمت های 880 تومانی قرار گرفت و چنانچه موفق به گذر از این سد گردد ، می توان به حسینای 1.000 تومانی امیدوار بود. در حریل پس از سقوط سنگین اخیر ، شاهد افزایش تقاضا و معاملات بهتری بودیم. به نظر حریل در کوتاه مدت توان رشد تا قیمت های 180 – 185 تومانی را دارد اما شیب ریزش اخیر به قدری تند بوده که سهم در مثبت ها مجددا زیر فشار عرضه قرار خواهد گرفت و به عبارت ساده تر باید گفت که هنوز اصلاح حریل خاتمه نیافته است. در این گروه حکشتی نیز در منفی ها می تواند مورد توجه باشد. به نظر قیمت های 370 تومانی سهم روند عرضه و تقاضا سر و شکل بهتری خواهد گرفت. توصیه می شود حکشتی را بیشتر زیر نظر داشته باشید و البته اگر سهامدار حسینا هستید ، فعلا در فروش عجله نکنید.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.870 – 3.883 تومان

ب) یورو : 4.755 – 4.772 تومان

ج) درهم امارات : 1.055 – 1.065 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.258.000 – 1.270.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    لطفا گزارشی از طرح هی توسعه و وضعبت کگاز تهیه کنید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24