Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر برخی رویدادهای سیاسی و اقتصادی منفی مشاهده شده و عده ای از سرمایه گذاران معتقدند تاثیر این رویدادها بر بازار منفی خواهد بود. امروز شاهد رشد قیمت ها در ..

مقامت بازار در برابر اخبار منفی؛ آینده امیدبخش است؟

هفته گذشته شاهد رونق بازارهای مختلف بودیم اما در روز جاری، تحت تاثیر آزمایش هسته ای جدید کره شمالی قیمت طلا افزایش یافته اما ارزش دلار و شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی کاهش یافته اند. قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشته اند و قیمت مس به بالای 6900 دلار در هر تن رسیده است. تحلیلگران معتقدند تاثیر آزمایش هسته ای کره شمالی بر بازارها زودگذر خواهد بود مگر آنکه آمریکا اقدام نظامی علیه این کشور انجام دهد که احتمال آن بسیار اندک است. برخی تحلیلگران می گویند غرب با کره شمالی وارد مذاکره خواهد شد. بدین ترتیب پس از گذشته مدتی، سرمایه گذاران بار دیگر بر داده های اقتصادی تمرکز خواهند کرد و بر مبنای وضعیت اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد. در هفته پیش رو گزارش ها از شاخص های اقتصادی در آمریکا، چین و منطقه یورو بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام تاثیر خواهد گذاشت. این هفته نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو و وضعیت بخش خدمات در اقتصاد این منطقه، چین و آمریکا مشخص خواهد شد. داده هایی که اخیرا از بخش تولید کارخانه ای این اقتصادها منتشر شده مثبت بوده و دیدگاه کارشناسان نسبت به آینده مثبت است. بر همین مبنا انتظار می رود رونق در بازار مواد خام ادامه پیدا کند. البته بازار نفت یک استثنا محسوب می شود. قیمت نفت در ماه های اخیر نتوانسته از سطوح کنونی بالاتر رود و پیش بینی شده وضعیت بازار برای مدتی دیگر به همین شکل باقی خواهد ماند.

احتمال افزایش قیمت ها زیاد نیست

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی نوسان به ترتیب در محدوده 52.5 دلار و 47.4 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. با آنکه در هفته های اخیر ذخیره نفت آمریکا کاهش یافته اما قیمت ها رشد قابل ملاحظه و پایدار نداشته اند و در هفته پیش رو نیز بعید است شاهد تحولات بزرگ در بازار این ماده خام باشیم. انتظار می رود هر گونه تصمیم جدید برای بالا بردن قیمت ها در نشست آتی اوپک که دو ماه دیگر برگزار خواهد شد اتخاذ شود. تا آن زمان وضعیت ذخیره نفت در آمریکا، اخبار اقتصادی از چین و اروپا و تغییرات ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت. مهمترین مانع افزایش قیمت نفت، عدم توازن بین عرضه و تقاضاست که پیش بینی شده ادامه پیدا کند. افزایش تولید نفت در آمریکا و رشد کند تقاضای جهانی برای نفت سبب شده مازاد عرضه از میان نرود. بویژه با پایان فصل مسافرت ها در غرب از تقاضا برای بنزین کاسته می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی ثبات قیمت فلز زرد

امروز تحت تاثیر تشدید تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره، قیمت طلا افزایش یافته و در محدوده 1333 دلار در هر اونس قرار گفته است. هفته قبل عملکرد طلا و سه فلز گرانبهای دیگر مثبت بود و برای هفته پیش رو انتظار می رود قیمت ها در محدوده های کنونی نوسان کند البته تشدید تنش های ژئوپولیتیک برای مدتی سبب رشد قیمت ها خواهد شد. در هفته های اخیر این تنش ها یک عامل افزایش قیمت ها بوده اما عامل اصلی رونق بازار، پیش بینی به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. داده های مثبت از اقتصاد این کشور اگر سبب شود احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر شود فشار بر قیمت طلا افزایش خواهد یافت. برخی سرمایه گذاران در بازار طلا معتقدند قیمت فلز زرد در مسیر رشد به حرکت خود ادامه خواهد داد زیرا تنش های سیاسی در آمریکا بزودی از میان نخواهد رفت و نیز ریسک های اقتصادی ادامه پیدا می کند. نکته جالت توجه این است که هفته قبل رشد قیمت طلا همزمان با افزایش شاخص های مالی رخ داد. احتمال اصلاح قیمت ها کم نیست و سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند که بخشی از رشد قیمت ها هیجانی بوده است. این هفته اخبار اقتصادی از آمریکا که بر ارزش دلار تاثیر دارد و موضوعات سیاسی بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهند داشت. عملکرد طلا در هفته های اخیر بسیار خوب بوده اما تداوم رشد قیمت ها به محرک های جدید نیازمند است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

تاثیر منفی تنش های ژئوپولیتیک

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. آزمایش هسته ای کره شمالی بار دیگر سبب شده تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره شدت یابد و این عاملی برای ریسک گریزی سرمایه گذاران است. دو هفته قبل نیز این تنش ها بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذاشت اما این تاثیر زودگذر بود. اگر آمریکا تصمیم بگیرد فشار بیشتری بر شرکای تجاری کره شمالی وارد کند چین و روسیه از این برنامه لطمه خواهند دید. عامل دیگری که این هفته بر بازارهای مالی آسیا تاثیر دارد داده های اقتصادی از چین و آمریکاست. این هفته وضعیت تراز تجاری چین در ماه گذشته میلادی و برخی داده ها از اقتصاد آمریکا منتشر می شود. برنامه های کلی دولت آمریکا در زمینه تجارت با چین و کره جنوبی نیز بر بازارهای مالی تاثیر خواهد داشت.

اروپا. این هفته برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو و آلمان منتشر می شود اما تحولات سیاسی تاثیر بزرگ تری بر بازارهای مالی اروپا خواهد داشت. در هفته پیش رو داده های اقتصادی از منطقه یورو بویژه نرخ رشد اقتصاد این منطقه در سه ماهه دوم امسال، بر تصمیم سرمایه گذاران تاثیر می گذارد. اخبار مثبت با آنکه امیدبخش هستند اما احتمال کاهش سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا را بیشتر می کنند و سبب رشد ارزش یورو می شوند. افزایش ارزش یورو از سود شرکت های بورسی می کاهد.

آمریکا. در هفته پیش رو اخبار سیاسی و اقتصادی از آمریکا عملکرد بورس این کشور را تحت تاثیر قرار خواهند داد. باور سرمایه گذاران این است که شرایط اقتصادی بد نیست اما هنوز ثبات در تصمیم گیری های دولت آمریکا مشاهده نمی شود و نیز برخی تنش های سیاسی و ژئوپولیتیک از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. در ماه های اخیر شاخص های بورس آمریکا رشد کرده اما درباره تداوم این روند تردیدهایی وجود دارد. هفته قبل گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته مثبت نبود و هر خبری که سبب شود احتمال افزایش نرخ های بهره کمتر شود به رشد شاخص های مالی منجر می شود. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

افق بازار امیدبخش است

امروز قیمت فلزات پایه رشد کرده و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6920 دلار و 3200 دلار در هر تن قرار گرفته است. هفته گذشته روند افزایش قیمت ها البته به شکل تدریجی ادامه پیدا کرد. داده هایی که از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ منتشر شده نشان می دهد اوضاع نسبت به ماه های قبل بهتر است و این یک عامل رشد قیمت فلزات پایه محسوب می شود. هفته گذشته شاخص فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در ماه گذشته میلادی منتشر و مشخص شد بر سرعت رشد فعالیت ها افزوده شده زیرا سفارش ها بیشتر شده است. از سوی دیگر برنامه دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید برخی از فلزات پایه، این پیش بینی را مطرح کرده که بازار با کسری عرضه مواجه می شود. در نهایت کاهش ارزش دلار از رشد قیمت ها حمایت کرده است. این هفته گزارش وضعیت صادرات و واردات چین و وضعیت بخش های خدمات در اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. اگر آنطور که پیش بینی شده داده ها مثبت باشد شاهد افزایش قیمت ها البته به شکل تدریجی خواهیم بود. برخی کارشناسان معتقدند افزایش سریع و قابل ملاحظه قیمت ها ادامه پیدا نخواهد کرد مگر آنکه محرک جدید بوجود آید. عملکرد بازار فلزات پایه در هفته های اخیر بسیار مثبت بوده و احتمال اصلاح نسبی قیمت ها وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر تا روز جمعه نشان داده شده است:

پیش بینی ثبات ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییرات بزرگی نداشته و ارزش ین تحت تاثیر آزمایش هسته ای جدید کره شمالی افزایش یافته است. اخیرا ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی افزایش یافته اما روند تغییرات ارزش دلار در هفته پیش رو به داده های اقتصادی و سیاسی وابسته است. این هفته نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و ماهانه و چندین گزارش از اقتصاد آلمان منتشر می شود که انتظار می رود مثبت باشد در نتیجه می توان نسبت به رشد ارزش یورو امیدوار بود. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از بخش های مختلف اقتصاد منطقه یورو مثبت بوده و برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که بانک مرکزی اروپا از حمایت های خود خواهد کاست. البته اعضاء شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در باره افزایش ارزش یورو نگران هستند در نتیجه هرگونه کاهش در برنامه های حمایتی تدریجی خواهد بود. در ماه جاری میلادی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و احتمال دارد در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود. همین احتمال به رشد ارزش دلار کمک می کند. در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و به همین دلیل عده ای از کارشناسان معتقدند نرخ های بهره ماه پایانی سال جاری بالا برده می شود نه در ماه جاری. عملکرد شاخص دلار در سال جاری میلادی تاکنون، در مجموع منفی بوده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24