Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بالاخره انتظارها به سر آمد و نماد سایپا پس از قریب به ۴ ماه دوری با ١۵ – ١۶ درصدی و حجم معاملات سنگین به تابلو بورس بازگشت. در حالی که اغلب اهالی بازار با بازگشایی سایپا در انتظار شکل گیری رونق در معاملات این گروه بودند...

«سایپا» آمد ؛ «خ» ها لیدر می شوند؟!

تابلو معاملات

در نتیجه معاملات روز یکشنبه 12 شهریورماه ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با عقب گرد 83 واحدی در محدوده 83.345 واحد آرام گرفت. خساپا با 210 واحد ، فولاد با 30 واحد و کگل با 27 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص داشتند و سمت مقابل فارس با 271 واحد ، شپنا با 31 واحد و همراه با 15 واحد از ریزش سنگین شاخص کل جلوگیری کردند. در فرابورس شاخص آیفکس تقریبا بدون تغییر در محدوده 952 واحد باقی ماند. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 492 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات ر حدود 165 میلیارد تومان بود. خساپا با 30 میلیارد تومان ، چکاپا با 7.5 میلیارد تومان و چکارن با 6 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

مروری بر بازار یکشنبه

بورس تهران روز گذشته در حالی کار خود را دنبال می کرد که در میانه های بازار بالاخره انتظارها به سر آمد و نماد سایپا پس از قریب به 4 ماه دوری با 15 – 16 درصدی و حجم معاملات سنگین به تابلو بورس بازگشت. در حالی که اغلب اهالی بازار با بازگشایی سایپا در انتظار شکل گیری رونق در معاملات این گروه بودند ، فشار فروش در لیدر خودروسازان موجب شد تا سایر نمادهای گروه هم به محدوده منفی کشیده شوند. به هر حال طبیعی بود ، در غیاب سایپا سایر خودروسازان 15 – 20 درصد افت را تجربه کردند و از دیگر سو بعد از یک توقف طولانی مدت بخشی از سهامداران حاضرند برای تامین نقدینگی به جهت تسویه اعتبار و ... به هر طریق ممکن سرمایه خود را آزاد کنند که همین امر باعث شکل گیری وضعیت فعلی در معاملات روز گذشته شد. با این حال شرایط نموداری سهم به گونه ای است که به نظر رنج قیمتی 110 – 115 تومان می تواند پایان اصلاح سایپا باشد. بنابراین توصیه می کنیم در قیمت های فعلی فروشنده سایپا نباشید.

در خبرهای مرتبط با این گروه سایپا به وکالت از شرکت نیوان ابتکار بلوک 10 درصدی خمحور را با قیمت پایه 3291 ریال در 27 شهریور ماه روی میز فروش می گذارد. پس از انتشار این خبر با توجه به اختلاف قیمت تابلو و بلوک 10 درصدی شاهد افزایش تقاضا و رسیدن قیمت خمحور به محدوده پیک قیمتی بودیم.

در نماد فایرا شاهد تدام صف خرید در محدوده مقاومتی بودیم. جالب اینکه ظاهرا معامله بلوکی فایرا هم لغو شده! در این رابطه علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران گفت: طبق ضوابط معاملات عمده و بر اساس مدارک ارسالی ، خریداران این بلوک احراز صلاحیت نشدند. وی در برابر این سئوال که علت این عدم تایید صلاحیت چه بود و خریداران شامل چند شرکت یا فرد بودند ، گفت: طبق مقررات، بورس در مرحله رسیدگی، نمی تواند موارد این چینی را افشا کند. صحرایی در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف آیا بلوک 15 درصدی "فایرا" در روزهای آینده امکان عرضه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: این موضوع به تصمیم سهامداره عمده (سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ) بستگی دارد.

ذوب آهن که پس از رشد اخیر ، 1 – 2 روزی است با کاهش قیمت میلگرد در حال عقب نشینی است روز گذشته هم علیرغم معاملات پرحجم در محدوده منفی 2 – 3 قرار داشت. ظاهرا قرار است امروز بلوک ۱۶٫۷۵ درصدی ذوب آهن در فرابورس عرضه می شود . این بلوک شامل ۵ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴ سهم به قیمت پایه هر سهم ۸۱۰ ریال فردا برای فروش عرضه می شود .این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد به‌صورت یکجا و نقد یا ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ‌ماهه، با نرخ سود ۱۳ درصد در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود. قیمت پایانی ذوب آهن ۹۱۱ ریال بود که ۱۲ درصد بیش از قیمت عرضه بلوک است !

در بازار پایه لکما هم کولاک کرد. در حالی که در 1 – 2 ساعت ابتدایی روند معاملات سهم چندان دلچسب نبود ، در یک ساعت پایانی معاملات عجیبی را شاهد بودیم. به گونه ای که پس از حجم سنگین 70 میلیونی شاهد تشکیل صف خرید پر حجمی در این نماد بودیم. به لحاظ نموداری تحلیل گران تکنیکی بر این باورند که آرایش سر و شانه کف در نماد لکما شکل گرفته است و معاملات پرحجم امروز باعث عبور قیمت از خط گردن فرضی الگوی مذکور شد. بدین ترتیب در روزهای آینده باید شاهد رشد قیمت تا حوالی 95 تومان در این نماد بازار پایه ای باشیم.

از دیگر نکات برجسته بازار یکشنبه ، عرضه اولیه نماد گکوثر بود. در جریان معاملات دیروز 15 درصد معادل 16.5 میلیون برگه سهم در محدوده پیک قیمتی یعنی 1220 تومان به فروش رفت. به باور اغلب تحلیل گران بازار قیمت عرضه کم و بیش گران بود و بعید به نظر می رسد سهم رشدی آنچنانی را تجربه کند!

پیش بینی بازار امروز

با بازگشت سایپا به تابلو معاملات یکبار دیگر هیجان به تابلو معاملات باز می گردد. انتظار می رود تا پایان شهریور ماه گروه دیگری از نمادهای مهم و متوقف نیز به تابلو معاملات برگردند که از این دست می توان به فاراک و .... اشاره کرد. در گروه خودرویی امروز همه نگاه ها به سایپا است. همانطور که گفتیم رنج قیمتی 110 – 115 تومان می توان محدوده قیمتی طلایی برای سایپا باشد و انتظار داریم از این سطح شاهد افزایش تقاضا و برگشت قیمت باشیم. در صورت رشد قیمتی سایپا سایر نمادهای گروه نیز به طبیعت از سایپا می توانند مورد توجه قرار گیرند. در گروه فولادی و فلزی به نظر منفی های امروز را خوب بخرند. رشد قیمت ها در بازارهای جهانی در کنار رشد آهسته قیمت دلار آزاد دو مولفه ای است که می تواند در گزارش 6 ماهه به کمک نمادهای این گروه بیایید. در گروه پالایشی به نظر بازار هنوز به گزارشات این گروه و سودهای اعلامی اعتماد ندارد. با این حال باید گفت به لحاظ نموداری پالایشی ها هم فاصله ای با کف قیمتی خود ندارند. در گروه پتروشیمی هم که این روزها به لیدری فارس در حال پیشروی است به نظر رشد دلار آزاد می تواند باعث افزایش تقاضا در این گروه شود. روی هم رفته به نظر می رسد منفی های امروز را خوب بخرند و بعید است که از فشار فروش روز گذشته امروز هم در بازار ادامه داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24