Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اعلام افزایشی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در کنار ثبت سومین افزایش بهای شمش در بازار آزاد موجب شد تا خوش بینی باز هم به بازارهای کالایی بازگردد تا جایی که در بازار فولاد شاهد تثبیت نسبی قیمت ها ولی در بازار پلیمرها شاهد تداوم رشد قیمت ها باشیم تا شرایط بهتری پیش روی این بازارها ترسیم شود. به نظر می رسد سیل و توفان هاوری در آمریکا برای بازارهای جهانی خوش یمن بوده و تاکنون جرقه های رشد قیمتی مهمی به ثبت رسیده که در کنار افزایشی هفتگی بهای دلار در بازار آزاد ، خوش بینی های جدیدی را به این بازار تزریق کرده است...

...و این بار خیز پتروشیمی ها

بورس24 : اعلام افزایشی قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در کنار ثبت سومین افزایش بهای شمش در بازار آزاد موجب شد تا خوش بینی باز هم به بازارهای کالایی بازگردد تا جایی که در بازار فولاد شاهد تثبیت نسبی قیمت ها ولی در بازار پلیمرها شاهد تداوم رشد قیمت ها باشیم تا شرایط بهتری پیش روی این بازارها ترسیم شود. به نظر می رسد سیل و توفان هاوری در آمریکا برای بازارهای جهانی خوش یمن بوده و تاکنون جرقه های رشد قیمتی مهمی به ثبت رسیده که در کنار افزایشی هفتگی بهای دلار در بازار آزاد ، خوش بینی های جدیدی را به این بازار تزریق کرده است. در بورس انرژی هم روزی 44 میلیاردی به ثبت رسیده که موجب شد ارزش معاملات بازار فیزیکی در شهریورماه به 131 میلیارد تومان برسد که امیدواری به شکسته شدن رکورد معاملاتی مردادماه را تقویت می کند.

به نظر می رسد بازارهای کالایی مستعد بهبودی جدید هستند اگرچه روزهای پایان تابستان می تواند نوید دهنده پاییز بهتری در بازارهای کالایی باشد. با توجه به آغاز به کار بازارهای جهانی در روز آینده ، هنوز نمی توان به صراحت از تداوم این روند افزایشی سخن گفت زیرا بسیاری از فلزات و کالاهای دیگر با قیمت های بسیار بالایی مورد معامله قرار می گیرند. در صورت افزایش بهای نفت می توان باز هم به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی امیدوار باشیم. تجربه نشان داده بازارهای کالایی به سخنان ترامپ خوش بین است یعنی در صورتی که دستورات جدیدی در خصوص بازسازی ویرانی های توفان از سوی این شخص نه چندان جذاب صادر شود؛ می توان تغییری جدید را در اغلب بازارهای کالایی مورد توجه قرار داد. هم اکنون بازارهای کالایی در دو راهی تثبیت و صعود قرار دارند یعنی احتمال سقوط قیمت ها را نمی توان چندان هم محتمل به شمار آورد که تمامی این موارد نشان دهنده امیدواری های جدیدی است زیرا حفظ سطوح قیمتی فعلی نیز موفقیت بزرگی به شمار خواهد آمد.

روز 44 میلیاردی بازار فیزیکی بورس انرژی

معامله 15 هزار تنی بلندینگ نفتا پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل که در نهایت با پرمیوم نزدیک به منفی 10 دلاری مورد معامله قرار گرفت موجب شد تا ارزش داد و ستد روز جاری در بورس انرژی را به 44 میلیارد تومان افزایش داد تا یک روز پر رونق با 26 هزار و 660 تن معامله به ارزش 43.8 میلیارد تومان به ثبت برسد. این شرایط نشان می دهد که باز هم معاملات پرحجم پیشین در بورس انرژی وجود دارد که می تواند با جهش حجم معاملات ، خوش بینی به شکسته شدن رکود معاملاتی مرداد ماه را افزایش دهد. این در حالی بود که 4500 تن نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و همچنین 2325 تن حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی به صورت عمده نیز مورد معامله قرار گرفت. این وضعیت داد و ستد نشان می دهد شرایط کلی در این بازار هنوز هم مطلوب است. در معاملات روز یکشنبه 2000 تن نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی نیز مورد داد و ستد قرار گرفت.

آمارهای معاملاتی شهریورماه نشان می دهد که تاکنون نزدیک به 85 هزار تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بازار فیزیکی بورس انرژی مورد داد و ستد قرار گرفته که نزدیک به 131 میلیارد تومان را در بر می گیرد.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای حلال 402 پالایش نفت بندرعباس، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال 404، حلال 410 و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سنگین پالایش نفت تهران و پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و بلندینگ نفتا پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه شدند..

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 26,695 تن و به ارزش بیش از 438 میلیارد و 507 میلیون ریال است. گفتنی است از این مقدار معامله، 15,000 تن فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از 257 میلیارد ریال در رینگ‌ بین‌الملل و 11,695 تن معامله به ارزش بیش از 181 میلیارد ریال در رینگ‌ داخلی صورت پذیرفته است. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به معامله 15،000 تن بلندینگ نفتا پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل اشاره نمود.

در جلسه معاملاتی روز کاری آتی (دوشنبه 13 شهریور ماه 96) کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس و ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی و حلال 402، حلال 404 و حلال 410 پالایش نفت شیراز و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (کیلوگرم - ریال)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

بلندینگ نفتا پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

15000

تن

-9.95

0

پرمیوم دلاری (سنا)

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

2000

تن

13805

13805

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

484

تن

30446

27679

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

13509

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

13763

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

3000000

لیتر

13509

13509

ریال

نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

4500

تن

13804

13804

ریال

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

1000

تن

13804

13804

ریال

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

1788000

لیتر

12472

12472

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

بیم و امید فولادی ها از رشد قیمت شمش

برای سومین روز متمادی شاهد رشد قیمت شمش در بازار آزاد هستیم که موجب شد از یک سو روند کاهشی قیمت ها در بازار آزاد متوقف شده و از سوی دیگر جرقه های رشد قیمتی نسبتاً مهمی به ثبت برسد که در مقایسه با جریان کاهشی تقریباً 10 روز قبل از آن بسیار مهم ارزیابی می شود. به عبارت دقیق تر شاهد هستیم که روند کاهشی قیمت ها تقریباً متوقف شده و نرخ های متوسط در بدنه بازار برای تحویل از انبارهای تهران در دو روز اخیر تقریباً ثابت بوده که در کنار رشد ممتد بهای شمش ، می توان خوش بینی به رشد قیمت ها را افزایش دهد. این در حالی است که امیدواری از رشد قیمت های جهانی نیز بر بازار تأثیر گذارده و همچنین نگرانی و شاید امیدواری به رشد قیمت ها نیز می تواند خریداران بیشتری را به سمت این بازار جلب کند.

در هر حال بهبود حجم معاملات نکته مثبتی برای این بازار است ولی نزدیکی به روزهای سرد سال خود دلیلی برای کاهش تقاضا به شمار می رود که شاید از هم اکنون تأثیر خود را بر بازار فولاد بر جای گذاشته و می تواند به عقب نشینی خریداران و البته کاهش تقاضای مؤثر بدل شود.

شواهد بازار فولاد از احتمال رشد قیمت ها خبر می دهد ولی برای این ادعا به شواهد بیشتری نیاز داریم. به صورت دقیق تر بازار به سمت رشد نرخ متمایل است ولی نمی توان به صراحت ادعای رشد قیمت ها را مطرح کرد اگرچه احتمال رشد قیمتی از کاهش نرخ بیشتر است ولی ممکن است بازار فردا را هم با ثبات قیمتی پشت سر بگذارد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

23,000

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

22,500

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

22,500

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

24,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

23,300

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

4,430,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

5,180,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

6,570,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

8,140,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

9,470,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

11,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

13,220,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

رشد قیمت های پایه پلیمرها و ترکیبات شیمیایی

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در هفته اخیر در کنار رشد قیمت های جهانی موجب شد تا قیمت های پایه در بورس کالا افزایش یابد اگرچه خوش بینی به اعلام این نرخ افزایشی هم در افزایش قیمت های روز یکشنبه مؤثر بود. به نظر می رسد نزدیک به 10 روز رشد قیمت ها سیگنالی عجیب را به این بازار مخابره کند یعنی ممکن است شاهد افزایش تقاضا در کنار کاهش تزریق کالا به بازار آزاد باشیم که در نهایت این وضعیت قیمتی را ایجاد کرده باشد. با توجه به احتمال افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی و حتی رشد قیمت دلار ، ممکن است باز هم بازار آزاد با تحریک بیشتر تقاضا رو به رو شود که به تقویت حجم معاملات در بورس کالا کمک خواهد کرد.

قیمت پایه محصولات پلیمری افزایش یافت

مقایسه قیمت پایه محصولات پلیمری در تاریخ ۵ و ۱۲ شهریور نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ بیشترین افزایش قیمت در گروه محصولات پلیمری متعلق به استایرن بودتاین رابر تیره و روشن به ترتیب با ۴.۲ و ۴.۰۲ درصد رشد است. این کالاها به ترتیب ۲۱۶ و ۲۱۸ تومان نسبت به هفته قبل گران شدند.

همچنین پلی استایرن معمولی نیز با ۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته روبه رو شد، این کالا از رقم ۴ هزار و ۹۹۷ تومان به ۵ هزار و۱۹۸ تومان رسیده است. در ادامه پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۱۰۰و پلی اتیلن سبک فیلم با ۲ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل در رده های بعدی قرار دارند، همچنین پلی اتیلن سنگین اکستروژنPE۸۰نسبت به هفته قبل ۱.۹ درصد رشد قیمت داشته است، این کالا از رقم ۴ هزار و ۱۹۲ تومان به ۴ هزار و ۲۷۳ تومان رسیده است.

همچنینABSنیز ۱.۹ درصد افزایش نسبت به هفته قبل روبه رو شده است، این کالا ۱۵۴ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است.

در گروه پلی اتیلن ها هم پلی اتیلن سبک خطی با ۱.۳ درصد، پلی اتیلن سنگین فیلم با ۱.۶ درصد و پلی اتیلن سنگین تزریقی و دورانی هم به ترتیب با ۱.۲ و ۱.۷ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند.

در همین حال پلی اتیلن های ترفتالات گرید نساجی و بطری نیز با ۰.۷ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته روبهر و شدند. در ادامه پی وی سی ها هم روندی افزایشی داشته وبه میزان ۰.۴ درصد نسبت به هفته قبل گران شدند.

در همین حال قیمت دلار نیز در محاسبه نرخ محصولات پتروشیمی با ۰.۸ درصد افزایش به رقم ۳ هزار و ۸۵۷ تومان رسید.

استایرن منومر صدرنشین شد

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در تاریخ ۵ و ۱۲ شهریور نشان می دهد که اکثر کالاها روندی صعودی داشته اند.بیشترین افزایش قیمت متعلق به استایرن منومر با ۱۰.۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته است، این کالا ۴۳۱ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است.

تولوئن دی ایزوسیانات نیز با ۸.۲ درصد افزایش قیمت در رتبه دوم قرار دارد، این کالا از رقم ۱۳ هزار و ۱۵۸ تومان به ۱۴ هزار و ۲۴۸ تومان رسیده است.

در ادامه متانول با ۶.۱ درصد افزایش در رتبه بعدی قرار دارد، این کالا ۵۵ تومان نسبت به هفته قبل گران شده است. همچنین در رتبه بعدی نیز منواتیلن گلایکول با ۴.۵ درصد افزایش قیمت قرار دارد، این کالا از رقم ۳ هزار و ۲۴ تومان به ۳ هزار و ۱۶۲ تومان رسیده است.

زایلین مخلوط نیز با ۳ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته به رقم ۲ هزار و ۴۴۷ تومان رسید. همچنین اوره صنعتی با ۲.۴ درصد و دی اتیلن گلایکول با ۲.۹ درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل روبه رو شدند. در ادامه دی اتیل هگزانول نیز ۱.۸ درصد رشد قیمت داشته است، این کالا از رقم ۳ هزار و ۴۵۵ تومان به ۳ هزار و ۵۱۸ تومان رسیده است.

اسیدترفتالیک و سودمایع نیز با افزایش نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند و به ترتیب ۳۲ و ۱۲ تومان گران تر شدند. در همین حال در گروه محصولات شیمیایی، پارازیلین با ۰.۷ درصد، اورتوزایلین ۰.۹ درصد و آروماتیک سنگین با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته روبه رو شدند.

همچنین در گروه گازها هم گاز بوتان، پروپان و گاز مایع صنعتی نیز روندی افزایشی را طی کردند.

فولاد جهانی در محاصره دو عامل

مرکز فولاد ایران - طی هفته گذشته میلادی بازارهای مرتبط با زنجیره فولاد در جهان واکنش های متفاوتی داشتند. سنگ آهن وارداتی در چین هفته گذشته مجددا نزولی شد و از 78.5 دلار اواخر هفته قبل به حدود 76 دلار در هر تن خشک سی اف آر رسید. افت قیمت میلگرد و بیلت در بازار داخلی چین و در نتیجه نوسان بازار فولاد ، بازار سنگ آهن را نیز نگران کرد و خریدها کم شد، در نتیجه افت قیمت مشاهده شد. برخی منتظر تصحیح قیمت هایی در بازار فولاد چین هستند چون ظاهرا قیمت ها به اوج رسیده است از این رو معتقدند سنگ آهن هم نزولی خواهد بود.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد در راستای بازار واردات چین کاهش داشته از 56.5 دلار به 54 دلار در هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود 50.5 دلار هر تن فوب ثبت شد.

قراضه

هفته گذشته قیمت قراضه در بازار واردات ترکیه در ثبات بوده و تغییری مشاهده نشد. قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 وارداتی 355 تا 357.5 دلار در هر تن سی اف آر بود که تغییر قیمتی نداشت و هیچ معامله ای هم صورت نگرفت. در واقع علت رکود نزدیکی اعیاد مذهبی در ترکیه بود.

قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا 305 تا 320 دلار در هر لانگ تن بود و اثرات طوفان هاروی بر بازار قراضه امریکا به زودی نمایان می شود.

در خاور دور قیمت قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن باز هم بالا رفته 309 تا 311 دلار در هر تن فوب شد. قراضه آ3 روسیه در 337 دلار در هر تن سی اف آر کره جنوبی معامله شده که 32 دلار نسبت به معامله قبلی در اوایل آگوست بالا رفته است.

بیلت

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار داخلی چین پس از نوساناتی نهایتا 5 دلار در هر تن افت داشته حدود 558 دلار شد. بیلت صادراتی چین نیز 2 دلار افت داشته 528 دلار شد.

در هفته ای که گذشت بازار صادرات بیلت سی آی اس به دلیل تعطیلات ملی در اوکراین و همچنین نزدیکی اعیاد مذهبی برخی از کشورهای مشتری در سکوت بود.

بیلت صادراتی 503 تا 505 دلار در هر تن فوب بود و برخی تا 520 دلار هم پیشنهاد می دادند ولی معامله ای در این قیمت نشد. بیلت سی آی اس در ترکیه 520 تا 525 دلار در هر تن سی اف آر بود و قیمت درخواستی به 510 دلار نیز کاهش داشته است.

مقاطع

در هفته گذشته میلگرد در بازار فیوچرز چین 7.5 دلار افت داشته 582.10 دلار در هر تن شد. در بازار نقدی آخرین قیمت ثبت شده 603 تا 613 دلار بود.

قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 552 تا 564 دلاربود و قیمت پیشنهادی صادراتی 540 تا 545 دلار در هر تن فوب.

میلگرد صادراتی سی آی اس 540 تا 550 دلار در هر تن فوب بود در حالی که هفته قبل 530 تا 540 دلار بود.

در بازار داخلی آمریکا میلگرد 595 دلار در هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. البته افزایش هزینه تولید برخی از کارخانه ها را واداشته قیمت را تا 28 دلار بالا ببرند. قیمت میلگرد در بازار داخلی شمال اروپا 25 یورو در هر تن بالا رفته 515 تا 525 یورو شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24