Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اولین موضوع بحث عرضه اولیه گکوثر است. امروز برای اولین بار ١۵ درصد معادل ١۶.۵ میلیون برگه سهم گکوثر در رنج قیمتی ١١١٠ – ١٢٢٠ تومان عرضه خواهد شد...

بازار با طعم «عرضه اولیه»

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس تهران با رشد 155 واحدی به ارتفاع 83.428 واحد رسید. فارس با 170 واحد ، شپنا با 13 واحد و فخوز با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند و در طرف مقابل فولاد با 41 واحد ، کگل با 11 واحد و شنفت با 6 واحد بیشترین اث منفی را به روی شاخص داشتند. در بازار فرابورس هم شاخص آیفکس تقریبا بدون تغییر در محدوده 953 واحد باقی ماند. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 327 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات به 127 میلیارد تومان رسید. نمادهای فایرا با 10 میلیارد تومان ، کرمان با 6.2 میلیارد تومان و ذوب با 5.1 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

مروری بر بازار روز شنبه

در گروه پتروشیمی چشم بازار پس از مدتها به صف خرید فارس روشن شد. فارسی که امروز یک تنه شاخص را مثبت کرد. البته صف خرید سهم خیلی دوامی نداشت و عرضه شد. در این نماد پیشنهاد هیئت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه از 5000 میلیارد تومان به 10000 میلیارد تومان از محل سود انباشته و به منظور  جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده مربوط به تحصیل سرمایه گذاری های جدید و جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر را داشتیم.

در نماد ذوب افت قیمتی میلگرد موجب شد تا کمی از هیجان خرید به روی این نماد کاسته شود. ذوبی که در هفته های اخیر به واسطه رشد قیمت میلگرد و نیز زمزمه هایی از اعلام سود 20 ریالی مورد توجه واقع شده و رشد 25 – 30 درصدی را تجربه کرده بود. به لحاظ نموداری به نظر می رسد ذوب در روزهای آینده به سمت قیمت های 83 – 85 تو.مان باز می گردد و در ادامه شانس خود را برای شکست سطح مقاومتی و ورود به کانال 100 تومانی تست خواهد کرد.

در نماد فایرا پس از یک رالی صعودی از همان ابتدا شاهد فشار فروش بودیم به گونه ای که ارزش هر سهم شرکت تا محدوده منفی 5 نیز عقب نشینی کرد. پیش تر در مورد شرایط نموداری سهم و اهمیت سطح مقاومتی 130 – 135 تومان صحبت کردیم. با این حال در یک ساعت پایانی رنج های مثبت را در این نماد شاهد بودیم. به گونه ای که در پایان بازار فایرا صف خرید نسبتا پرحجمی را تجربه کرد.

در نماد لکما معاملات پرحجمی را شاهد بودیم. زمزمه هایی مبنی بر معامله بلوکی سهم در قیمت های 140 تومان موجب شد همچنان بازار به سهم روی خوش نشان دهد و رنج های مثبت را در سهم داشته باشیم. به نظر می رسد لکما در صورت عبور از باند قیمتی 83 – 85 تومان می تواند یک رالی صعودی تا حوالی 100 تومان را تجربه کند.

در نماد تجار علیرغم صف خرید پرحجم در تایم مچینگ ، سهم خیلی زود متعادل شد و قیمت به تعادل رسید. حتی فروشندگان تا حوالی صفر تابلو سهم را فروختند. با این حال پس از فروکش کردن هیجان فروش قیمت یکبار دیگر به سمت بالا حرکت کرد. به نظر می رسد به مرور شاهد رشد ارزش تجار تا حوالی 350 – 360 تومان خواهیم بود.

در گروه ساختمانی بازگشایی کرمان با رشد 15 – 20 درصدی را داشتیم. سهم حوالی 2100 تومان کار خود را آغاز کرد اما جو گروه در کنار شرایط نه چندان دلچسب بازار موجب شد تا قیمت به زیر 2000 تومان کشیده شود. به نظر می رسد کرمان برای ادامه مسیر نیاز دارد در این قیمت ها کمی دست به دست شود. در صورتیکه سهم تا حوالی 1800 تومان عقب نشینی کند بار دیگر می تواند برای خرید جذاب شود.

از دیگر نمادهای بازار پایه ای که این روزها مورد توجه قرار گرفته انرژی3 است. در مورد این سهم گفته می شود آخرین رایزنی‌ها برای عرضه نفت خام صورت گرفته و اغلب بخش‌های ذی نفوذ در این معامله بر لزوم آن تاکید کرده‌اند. هم اکنون آخرین گفت‌وگوهای فشرده در حال انجام است و به احتمال قوی به زودی (احتمالا تا پایان شهریورماه) شاهد اولین عرضه نفت‌خام صادراتی با تسویه ارزی در بورس انرژی خواهیم بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی زیرساخت‌های فنی و اجرایی مورد نیاز برای عرضه نفت خام در بورس انرژی فراهم شده و سیستم بانکی، سپرده‌گذاری مرکزی، بورس انرژی و شرکت ملی نفت ایران نقش‌های خود را به خوبی به نمایش گذاشته‌اند.

پیش بینی بازار  امروز

علیرغم رشد قیمتی فلزات و سایر کامودیتی در انتهای معاملات روز جمعه و نیز کاهش نرخ بهره بانکی و تعیین سقف 15 درصدی بازار دیروز آنطور هم که انتظار داشتیم واکنش درخور توجهی به این رویدادها نشان نداد! هر چند شاخص به لطف فارس مثبت بود اما اگر نگاهی به شاخص کل هم وزن داشته باشیم به واقعیت بازار شنبه پی می بریم. حقیقت امر این است که بازار در روزهای گذشته یک رالی صعودی با اما و اگر را پیموده که بخش عمده آن به دوش نمادهای معدنی و فلزی بوده و حالا علیرغم اینکه شرایط کلی بازار همچنان برای صعود مهیا است ، صرفا به دلیل ترس از فشار عرضه ها برای تسویه اعتبارها کمی مردد است.

اما برای امروز بازار را در حالی آغاز می کنیم که دو رویداد مهم را در بازار امروز شاهد خواهیم بود. اولین موضوع بحث عرضه اولیه گکوثر است. امروز برای اولین بار 15 درصد معادل 16.5 میلیون برگه سهم گکوثر در رنج قیمتی 1110 – 1220 تومان عرضه خواهد شد. قیمتی که به عقیده بسیاری از تحلیل گران بنیادی چندان برای خرید جذاب نیست. هر چند به دلیل کوچک بودن نماد ممکن است با رشد قیمتی نیز همراه شود. رویداد دوم بازگشایی احتمالی سایپاست که از اهمیت ویژه ای برای بازار برخوردار است. به نظر می رسد اگر سایپا در قیمت مناسبی بازگشایی شود و مورد توجه اهالی بازار قرار گیرد می تواند گروه خودرویی و حتی کلیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. روی هم رفته انتظار خاصی از بازار امروز نداریم به نظر می رسد قیمت ها به سطوح تعادلی رسیدند و بازار برای ادامه مسیر نیاز به یک محرک قوی دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24