Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آرامش نسبی در اغلب بازارها را می توان کارنامه اغلب بازارهای کالایی در اولین روز هفته جاری بود که البته با سایر شنبه ها اندکی تفاوت داشت. افزایش آرام بهای محصولات پلیمری در کنار توقف کاهش قیمت مصنوعات فولادی همراه با چند جرقه رشد نرخ مواردی بود که در این بازار مشاهده شد اما همین دو رخداد نشان می دهد که از هم اکنون می توان منتظر هفته ای متفاوت بود. در بورس انرژی نیز معاملاتی محدود به ثبت رسید که خوش بینی به احتمال افزایش حجم داد و ستد در هفته جاری را تقویت می کند...

شنبه ای آرام با طعم تغییر

بورس24 : آرامش نسبی در اغلب بازارها را می توان کارنامه اغلب بازارهای کالایی در اولین روز هفته جاری بود که البته با سایر شنبه ها اندکی تفاوت داشت. افزایش آرام بهای محصولات پلیمری در کنار توقف کاهش قیمت مصنوعات فولادی همراه با چند جرقه رشد نرخ مواردی بود که در این بازار مشاهده شد اما همین دو رخداد نشان می دهد که از هم اکنون می توان منتظر هفته ای متفاوت بود. در بورس انرژی نیز معاملاتی محدود به ثبت رسید که خوش بینی به احتمال افزایش حجم داد و ستد در هفته جاری را تقویت می کند.

آغاز هفته ای آرام در بورس انرژی

معامله نزدیک به 5000 تن از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بورس انرژی به ارزش 6 میلیارد تومان چهره واقعی معاملات این بازار مالی را نشان می دهد یعنی روزی آرام و دستاوردهایی کمتر از متوسط روزانه این بازار به ثبت رسید هرچند که روز ابتدایی هفته زمانی مناسب برای تخمین وضعیت بازار در هفته جاری نخواهد بود. به عبارت دقیق تر برای این هفته انتظار افزایش حجم معاملات را می توان در ذهن پروراند که خوش بینی های موجود به این بازار را پوشش می دهد.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام و آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی عرضه شدند. همچنین رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز کاری جاری میزبان عرضه 2،000 تن گازمایع پالایش گاز فجر جم بود.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 4،995 تن و به ارزش بیش از 60 میلیارد و 156 میلیون ریال است. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به معامله 2000 تن گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل اشاره نمود.

در جلسه معاملاتی روز کاری آتی (یکشنبه 12 شهریور ماه 96) کالاهای حلال 402 پالایش نفت بندرعباس، نفتای سنگین تصفیه نشده، حلال 404، حلال 410 و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، نفتای سنگین پالایش نفت تهران و پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و بلندینگ نفتا پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2550

تن

9000

9000

ریال

گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل

2000

تن

-40

0

پریمیوم دلاری(سنا)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

15276

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

16731

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

100

تن

16440

16440

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

100

تن

16440

16440

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

120

تن

11966

11966

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

125

تن

11966

11966

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق برق و انرژی پیوند گستر پارس -نیروگاه سیکل ترکیبی قم

0

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

-

570

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق برق و انرژی پیوند گستر پارس -نیروگاه سیکل ترکیبی قم

0

کیلو وات در هر ساعت از دوره مصرف در دوره تحویل

 

420

ریال

پریمیوم دلاری(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9)

فولاد برگشت

پس از چند روز از پیش بینی بورس24 از افزایش قیمت فولاد شاهد بودیم که بازار فولاد برگشت یعنی روند کاهشی قیمت ها به افزایشی شکننده بدل شد تا جایی که در برخی از مبادی فروش به صورت خرده فروشی رشد 10 تومانی قیمت ها به ثبت رسید. این سیگنال اگرچه هنوز نمی تواند جریان غالب در بازار را تعیین کند ولی در نهایت نکته مهمی است که نشان می دهد احتمال تثبیت نرخ در این بازار وجود دارد. این در حالی است که اغلب واحدهای بزرگ فولادی یا کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار دادند و یا قیمت های پایان هفته گذشته را مخابره کردند که نشان می دهد بازار باز هم به فاز گذار وارد شده و همین رویکرد قیمتی می تواند در آینده بازار فولاد تأثیرگذار باشد.

رشد قیمت شمش در اواخر هفته گذشته در بازار آزاد در کنار از سر گرفته شدن روند افزایشی قیمت ها در بازارهای جهانی مخصوصاً برای بازار چین و برخی از معاملات ورق نشان می دهد که پتانسیل تغییر در بازار ایجاد شده ولی هنوز نمی توان بر اساس معاملات روز شنبه ، رویکرد قیمتی هفته جاری را تخمین زد هرچند که این وضعیت یعنی یک گام وقفه در کاهش نرخ ، می تواند بخشی از ذهنیت بازار را به سمت تثبیت قیمت ها و بازگشت حجم خرید تحریک کند. این در حالی است که هنوز هم موجودی بسیاری از انبارها بالاست و در صورت تغییر فاز قیمتی مثلاً در بازار شمش برای روزهای آینده شاید رخدادهای جدیدی در بازار به ثبت برسد که خود ابهامی جدید را به بازار تزریق می کند.

نگاهی فراگیر به بازار فولاد نشان می دهد که اغلب لیست های فروش در نهایت قیمت هایی بدون تغییر جدی را در اعلام کرده اند که در کنار رشد قیمت ها همچون افزایش بهای میلگرد نیشابور باز هم دوگانگی جدیدی را نشان می دهد که حکایت از احتمال مقاومت خریداران در برابر رشد قیمت ها دارد یعنی سیگنال های متضادی در برابر هم قرار گرفته اند که دورنمای بازار را نگران کننده و دقیق تر ، مبهم نشان می دهد. در هر حال حفظ سطوح فعلی هم در بازار فولاد یک موفقیت به شمار می رود ولی روند قیمتی روز آینده شاید بتواند جریان قیمتی هفته جاری را تعیین کند یعنی افزایش محدود قیمت ها نیز هفته ای را آرام و با ثبات را نشان می دهد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

23,000

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

22,500

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

22,500

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

24,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

23,300

میلگرد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

توافقی

میلگرد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

23,000

میلگرد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

4,430,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

5,180,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

6,570,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

8,140,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

9,470,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

11,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

13,220,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

بازار فولاد در هفته گذشته رنگ ثبات قیمت‌ها به خود دید

بازار فولاد در حالی معاملات هفته قبل را پشت سر گذاشت که ثبات قیمت‌ها جانشین روند صعودی بازار در بیش از دو ماه گذشته شد. به این ترتیب اغلب فولادسازان نرخ پیشنهادی محصولات تولیدی را در رقم‌های ثابتی که نسبت به هفته پیشین با افزایش همراه نبود به بازار و خریداران عرضه کردند.

به گزارش کارگزاری آبان، دست‌اندرکاران بازار معتقدند جلساتی که فولاد‌سازان با یکدیگر داشتند و تصمیماتی که در خصوص عرضه شمش در بورس کالا تا زمان تعادل بازار گرفته شد و همچنین آغاز به کار کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی در برقراری ثبات در بازار فولاد مفید بوده و باعث شده است تا در هفته‌ای که گذشت بازار با شرایط پایداری‌تری به کار خود ادامه دهد.

محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان نیز هفته قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم بر این موضوع صحه گذاشت که بازار دیگر کشش افزایش قیمت را نداشته و باید تن به ثبات قیمت‌ها دهد. وی با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت آهن در بازار متوقف شده است گفت: بازار دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد به همین دلیل روزانه با نوسان قیمت آهن روبه رو هستیم. در واقع اگر یک روز قیمت آهن 20 تومان افزایش می‌یابد روز بعد 20 تومان کاهش پیدا می‌کند.

آزاد پیش‌بینی کرد که با کاهش نرخ سود بانکی بخشی از منابع مردم به سمت ساختمان‌سازی حرکت کند و تا حدودی رونق به این حوزه بازگردد. وی در مورد قیمت‌های فعلی آهن نیز افزود: طبق آخرین قیمت‌ها هر کیلو میلگرد با قیمت 2480 تا 2500 تومان مورد معامله قرار می‌گیرد و نرخ هر کیلو تیرآهن نیز 2750 هزار تومان است.

در این میان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به دنبال انتشار خبری تحت عنوان «افزایش قیمت 40 درصدی آهن» در تسنیم، گزارشی به اداره کل تعزیرات استان تهران ارائه کرد و با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه آن را مصداق گران فروشی ندانست.

در توضیحات سازمان حمایت آمده است: تغییر قیمت آهن‌آلات ناشی از قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله الکترود گرافیکی، فروآلیاژها، سنگ‌آهن و افزایش نرخ ارز بوده است، همچنین روند تغییر قیمت از طریق بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضا موجب کشف قیمت کالای مذکور می‌شود. بنابراین با توجه به مراتب فوق، در خصوص کالای مزبور گرانی صورت گرفته ولی گرانفروشی قیمت موضوعیت ندارد.

اما به هر ترتیب روند معاملات محصولات فولادی به ویژه در بورس کالا نشان می‌دهد قیمت این محصول در بالاترین سطح در از ابتدای سال قرار دارد. آمار معاملات صورت گرفته از ابتدای اسال تاکنون نشان می‌دهد، ورق گرم B شرکت فولاد مبارکه بر اساس قرارداد سلف در تاریخ 23 مرداد ماه امسال به قیمت هر کیلو 24175 ریال معامله شده است، این در حالی است که این کالا در خرداد ماه سال جاری به قیمت 19149 ریال به ازای هر کیلو در قراردادهای سلف فروخته می‌شد. ورق نورد گرم یا به اصطلاح ورق سیاه در صنایع مختلفی همچون ساختمان، تانکرسازی، خودروسازی، مخازن خاص، کشتی‌سازی و صنایع سنگین فلزی کاربرد دارد. رشد قیمت فولاد تنها مختص محصولات پر مصرف شرکت فولاد مبارکه نبوده و میلگرد و تیرآهن را نیز شامل شده است، هر چند که جهش قیمت‌ها در این بخش به اندازه ورق فولادی سیاه نیست.

بر اساس آمار معاملات صورت گرفته در بورس کالا سبد میلگرد مخلوط شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس قرارداد سلف در اردیبهشت ماه امسال به قیمت هر کیلو 14 هزار و 700 ریال معامله شده، در حالی که هم اکنون قیمت این محصول به بیش از 16 هزار و 100 ریال برای هر کیلو برای قرارداد های سلف عرضه می شود.

سبد میلگرد و تیر آهن ذوب آهن نیز در معاملات نقدی این محصول به قمیت هر کیلو 19 هزار ریال در مرداد ماه امسال معامله شده در حالیکه قرارداد سلف این محصول در تیرماه به قیمت هر کیلو 17 هزار و 200 ریال بسته شده بود.

همچنین قیمت هر کیلو تیرآهن 14 تا 18 ذوب اهن نیز در حالی اردیبهشت ماه امسال برای قرارداد های سلف به قیمت هر کیلو 16 هزار و 700 ریال معامله شده بود که در پایان مرداد ماه امسال قیمت هر کیلو از این کالا به 25 هزار و 111 ریال برای قرارداد های سلف فروخته شده است.

کارشناسان همسویی قیمت‌های داخلی با نرخ‌های جهانی، کمبود آهن اسفنجی و در نتیجه رشد قیمت شمش در بازار داخل را مهمترین عواملی ذکر می‌کنند که زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها در بازار داخل بوده‌اند.

هفته گذشته در نهایت در بورس کالای ایران 7 هزار و 404 تن انواع فولاد از سوی کارخانه‌های فولاد کرمان، فولاد کاوه جنوب کیش، ذوب آهن و فولاد خوزستان به تابلو آمد و حجم معامله 2 هزار و 266 تن به ثبت رسید.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

قیمت فروش نقدی عیار 62 درصدی در بنادر چین روز جمعه با یک جهش 3.7درصدی کاهش قیمت‌های چند روز اخیر را جبران کرد. نگرانی از کاهش عرضه باعث رشد پرمیوم سنگ آهن در بنادر چین شده است. فولادسازان بعد از اندکی توقف و اجازه دادن به قیمت‌ها برای خالی شدن حباب، به بازار آمدند تا خرید کنند. غافل از اینکه ذخایر گندله و دانه بندی پرعیار بنادر کاهش یافته و لذا تجار اقدام به افزایش پرمیوم به بالای 2 دلار کردند! کنگره خلق چین نزدیک است (18 اکتبر) و چند روزی قبل آن مقررات ترافیکی و محدودیت تولید برقرار می‌شود بنابراین تقاضا در ماه سپتامبر بالا خواهد بود که محرک قیمت‌هاست.

روز جمعه همچنین موتور فولاد بورس شانگهای روشن شد و قیمت‌ها بیش از 4 درصد افزایش یافت و عامل تحریک 3.8 درصدی قیمت سنگ آهن و 2درصدی زغالسنگ و یک درصدی کک در بورس دالیان شد.

یک گام به سمت تثبیت بازار پلیمرها

پس از چند روز رشد قیمت ها باز هم شاهد تداوم رشد قیمتی هستیم یعنی روز شنبه نیز بازار پلیمرها به سمت رشد قیمت متمایل شد که در نهایت زمانی بسیار جذاب برای بازار پلیمرها به ثبت رسید. این در حالی بود که معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالا با آرامشی محسوس همراه بود تا جایی که معاملات فعلی در اغلب عرضه ها ، تقاضا با حجم معاملات رو به رو بود یعنی شاهد جذابیت چندانی در داد و ستدهای اخیر نبودیم. این وضعیت نشان می دهد که بازار منتظر اعلام قیمت های پایه جدید است تا از یک سو از رشد قیمت ها در بازار آزاد بهره برده و از سوی دیگر بتواند از وضعیت فعلی با افزایش حجم معاملات بهره برد. در هر حال بازاری نسبتاً آرام در بورس کالا به ثبت رسید ولی باز هم چهره این بازار در روز آینده شفاف تر خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

8,011

8,011

12000

8675

8675

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,458

7,458

15000

6000

6000

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

38,802

40,828

1000

4380

1000

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

34,075

34,543

2002

4191

2002

قیر 6070

نفت جی

نقدی

8,954

8,954

3000

2905

2905

قیر PG5822

نفت پاسارگاد اراک

نقدی

9,204

9,204

2200

2100

2100

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

35,129

35,129

2002

1584

154

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

10,601

10,601

8000

1000

1000

قیر PG6422

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,454

9,454

1000

993

993

قیر PG6422

نفت جی

نقدی

9,204

9,204

3000

972

972

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,523

36,523

2002

660

660

تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)

پتروشیمی کارون

سلف

131,589

131,589

600

560

560

افزایش حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی / طوفان هاروی به بازار پتروشیمی ایران می رسد؟

افزایش حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در هفته گذشته را می توان مهمترین رخداد این بازار به شمار آورد اگرچه تأثیرگذاری سیگنال های جهانی بر بازار داخلی در کنار بیم و امید از رشد قیمت دلار نیز در تغییر فاز بازار به سمت بهبود مؤثر بوده است. مخابره اخبار طوفان هاروی در آمریکا می تواند سیگنال های دقیق تری از وضعیت بازارهای جهانی و تأثیرگذاری آن بر بازار داخلی را ترسیم کند که به روزها و هفته های آینده موکول خواهد شد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ هفته گذشته با رخدادهای مهمی در بازار پتروشیمی رو به رو شدیم که بسیاری از پیش بینی های پیشین را تغییر داد و بازار را به صورت غیرمنتظره ای با افزایش قیمت ها رو به رو ساخت. این وضعیت افزایش حجم تقاضا در بورس کالا را موجب شد و البته حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی هر دو وارد یک فاز افزایشی شدند تا وضعیت بنیادین این بازار با نزدیکی به برخی از مناسبت های مذهبی همچون عید قربان و غدیر و حتی ماه محرم بهبود یابد. بیم و امید از رشد قیمت دلار ، تأثیرات طوفان هاروی در خلیج مکزیک ( ایالت تگزاس و استان های همجوار آن ) و وقوع سیل گسترده در جنوب شرقی آمریکا ، افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش قیمت نفت خام به دلیل بسته شدن بسیاری از واحدهای پالایشگاهی در آمریکا و کاهش جدی کارایی خطوط لوله انتقال نفت خام و بنزین و حتی خوراک مایع صنایع پتروشیمی و البته نگرانی از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در جهان همگی مواردی بودند که بر بازار داخلی تأثیرگذارده و داده های این بازار را با تغییر بسیاری رو به رو ساخت. نگرانی از رشد قیمت های جهانی در کنار افزایش حجم تقاضا در کنار کاهش عرضه در بورس کالا در نهایت موجب شد تا هفته گذشته با رشد قیمت ها رو به رو شویم که به تغییر فاز بازار به سمت رشد قیمت ها منجر شد.

هم اکنون حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی و پلیمری بورس کالا افزایش یافته و نوید روزهای بهتری از وضعیت معاملات را در ذات خود نهفته دارد ولی رشد قیمت ها در بازار آزاد و حتی بورس کالا سیگنالی است که می تواند به عقب نشینی محدود خریداران منجر شود. این در حالی است که تقاضای مؤثر تغییر چندانی نخواهد داشت و می تواند به تقویت بنیادین این بازار منتهی شود.

اگرچه در روز پایانی هفته گذشته میلادی شاهد تغییر فاز بازارهای جهانی بودیم ولی در کل وضعیت بازار محصولات پتروشیمی با ابهامات بزرگی رو به رو شده و تا زمانی که اخباری از وضعیت صنایع پالایشی و پتروشیمی و حتی حجم ویرانی های ناشی از طوفان مخابره نشود ، نمی توان اظهار نظر قاطعی داشت اما وضعیت بازارهای جهانی به سمت افزایش حجم تقاضا در برابر عرضه ها در حرکت است.

به نظر می رسد طوفان هاروی در بازار پتروشیمی ایران هم تأثیر خود را بر جای گذاشته ولی هنوز تا تأثیرگذاری کامل آن فاصله داریم. با فرض احتمال رشد قیمت ها در هفته های پیش رو شاید این توفان برای بازار پتروشیمی ایران با فرض افزایش صادرات و رشد قیمت ها خوش یمن باشد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

* افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته به رغم کاهش عرضه و البته رشد محسوس حجم تقاضا که موجب شد جذابیتی جدید به این بازار تزریق شود.

* خودنمایی جو روانی بهبود بازار که در کنار رخدادهای بین المللی و بیم و امید از افزایش قیمت دلار و تقویت تقاضا رخنمایی کرد.

*ورود بازار پلیمرها به یک فاز افزایشی که می تواند بخشی از نگرانی های پیشین در این بازار را متعادل سازد.

*کاهش 3.45 درصدی حجم عرضه پلیمرها و ثبت رقم 75 هزار و 518.31 تن که اگرچه به نسبت ، حالت متعادلی دارد ولی بازار به عرضه های بیشتری نیاز داشته و ممکن است یکی از دلایل رشد قیمت و بهبود حجم معاملات به شمار رود.

* رشد 33.05 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقم 131 هزار و 500 تن که نشان می دهد خرید جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

* احتمال ورود بازار به یک فاز واسطه گری و سفته بازی که از بهبود احتمال تقاضای مؤثر در بدنه بازار خبر می دهد.

*افزایش 8.53 درصدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و ثبت داد و ستد 56 هزار و 152.24 تن که بیشترین حد در 4 هفته اخیر به شمار آمده و همچنین خوش بینی به تغییر فاز بازار را برجسته تر می سازد.

* ثبت 1.74 برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که نشان می دهد بازار از یک فاز گذار مهم عبور کرده یعنی می تواند به رشد معاملات به کمک واسطه گری کمک کند اما هنوز تا روزهای اوج این وضعیت فاصله داریم.

* معامله 74.36 درصدی عرضه های موجود پلیمرها در بورس کالا که بالاترین رقم از اواسط دی ماه سال گذشته تاکنون محسوب شده و شاید این داده مهمترین دلیل برای بهبود بازار ، نیاز به عرضه های بیشتر و حتی خوش بینی به آینده معاملات باشد اگرچه شائبه بازارسازی را به عنوان یک احتمال مطرح می سازد.

* ورود گروه های کالایی جدید همچون PVC-S65 و یا 0209 خطی و F7000 سنگین فیلم به گروه های کالایی جذاب که در کنار پلی اتیلن سنگین اکستروژن ، پلی پروپیلن ها و پلی اتیلن ترفتالات بطری که از جذابیتی بیشتر برخوردار بوده و هستند ، شاهد جذب حداکثری تقاضا بودیم که باز هم از نیاز بازار به افزایش عرضه ها خبر می دهد.

*خودنمایی مجدد تقاضا برای پلی استایرن ها که می تواند با نزدیکی به اعیاد مذهبی و حتی ماه محرم در ارتباط باشد.

* نزدیکی به روزهای سرد سال که شرایط بازار را از مسیر تقاضای مؤثر برای محصولات نهایی ، به سمت بهبود تغییر می دهد.

*کاهش 6.28 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 37 هزار و 175.9 تن عرضه که رقم چندان جذابی به شمار نمی آید.

* افزایش 29.79 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم 34 هزار و 650 تن که بیشترین حد در 5 هفته اخیر است و از تمایل بازار به افزایش حجم خرید حکایت دارد.

* رشد 10.53 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 26 هزار و 70 تن که بالاترین حد از ابتدای مردادماه تاکنون است.

* ورود بازار محصولات شیمیایی پس از پلیمرها به فازی جدید از بهبود حجم معاملات که در کنار کاهش حجم عرضه ها صورت گرفته است.

* معامله 70.13 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا که بیشترین حد از اواسط اسفندماه تاکنون است.

* نگرانی از کاهش نسبی حجم عرضه ها که پس از بازار پلیمرها ، دامن گیر بازار محصولات شیمیایی هم شده که شرایط مطلوبی را گواهی نمی دهد آن هم در روزهایی که به فصل سرما و تغییر فاز بازار با توجه به اعیاد و مناسبت ها نزدیک است؛ اگرچه به صورت کلی عرضه ها چندان هم تغییر نکرده ولی برتری تقاضا ، رشد عرضه ها را می طلبد.

*بیم و امید در بازارهای جهانی از افزایش احتمالی قیمت محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی که در هفته گذشته بر بازار داخلی نیز تأثیرگذار بود.

*نگرانی از احتمال افزایش قیمت دلار که باز هم خرید را جذاب تر از قبل نشان می دهد.

*انتظار برای اعلام قیمت های پایه در روز یکشنبه که به نسبت هفته های اخیر از اهمییت بیشتری برخوردار است.

* وقوع طوفان هاروی در سواحل خلیج مکزیک و مناطق نزدیک به ایالت تگزاس به عنوان یکی از مهمترین قطب های نقتی و پتروشیمی در آمریکا اگرچه هنوز هم تأثیرات این توفان به صورت کامل و جامع خودنمایی نکرده و محاسبه نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24