Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

خبر خوب برای این گروه افزایش معاملات در تابستان به بالاترین حد خود در سه سال گذشته می باشد. آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره تازه‌ترین وضعیت بازار ملک در تهران حاکی است ماه گذشته ...

بورس از هفت خان بانک ها گذشت!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • مداران
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش پنجم)

فولاد به عنوان صنعت مادر چندین سال متوالی در رکود به سر می برد و عرضه و تقاضای آن در حالتی ضعیف قرار داشت اما اخیرا با بهبود نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت بهای فولاد به واسطه رشد قیمت های جهانی هستیم. در طی حدود یک یا دو ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ انواع مقاطع فولادی از میلگرد و تیرآهن تا ورق و تختال و شمش، بازار فولاد را در داخل کشور با تحرکاتی معنادار همراه کرده است. این تورم به شرط ورود نقدینگی به چرخه های صنعت می تواند موجب رونق دوباره گردد که از این جهت تداوم تقاضا برای شرکت های فولادی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این تحولات بزرگ و قابل توجه، در چند بخش صنعت فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین شرکت های این گروه را با توجه به مطلوبیت ریسک و بازدهی برای سبد سهام خود انتخاب نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) مداران

داده پردازی ایران پس از افت از محدود 550 تومان تا حوالی 400 تومان به کف کانال ترسیمی در نمودار زیر برخورد کرده است و این در شرایطی ست که تراکم حمایتی 385 تا 400 تومان می تواند نقطه مناسبی برای اتمام اصلاح در این سهم تلقی گردد.

این نماد گروه انفورماتیک احتمالا در کوتاه مدت تا حوالی 440 تومان توانایی رشد خواهد داشت اما رشد بیشتر قیمت این سهم در صورت عبور از محدوده 480 تومان اتفاق خواهد افتاد که می تواند سهم را تا سقف کانال پیش ببرد. آنچه مسلم است خرید سهم برای افراد با ریسک پذیری اندک یا متوسط با رعایت حد ضرر 340 تومان می تواند مورد توجه باشد ضمن آنکه روند پلکانی در معاملات احتمالا می تواند فرصت خرید در قیمت های جذاب را به سهامدارانش بدهد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با بیان اینکه چون نیمی از وزرا همان وزرای کابینه قبلی هستند، با مسیر و راه آشنایی دارند، افزود: بسیاری از برنامه‌های این دولت تکمیل برنامه‌های دولت یازدهم است. ما در مسیری در نیمه راه بودیم و به مردم می‌گفتیم راه باید ادامه پیدا کند مردم هم می‌گفتند که به عقب برنمی‌گردیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای استفاده از بانوان و جوانان مصوبه‌ای توسط رئیس هیات دولت به وزرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: همچنین در ابلاغیه‌ای از سوی رئیس‌جمهور به وزرا ابلاغ شده که ما این مصوبه را به همه وزرا نیز داده‌ایم و قرار است از همه ظرفیت‌های بانوان، جوانان و اهل سنت در دولت استفاده شود همانطور که در دولت قبلی برخی از معاونین وزرا یا معاونین استانداری‌ها، فرمانداری‌ها نیز از اهل سنت بوده‌اند. روحانی ادامه داد: عملکرد وزرا هم قرار است هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار گیرد و به سازمان برنامه و بودجه نیز دستور داده‌ایم که درباره تخصیص بودجه برای هر پروژه به هر وزارتخانه، هر سه ماه یک بار بررسی‌های لازم را انجام دهد تا اگر بودجه کم است به میزان آن اضافه شود و اگر این طور نیست این بودجه تنظیم گردد.

هشتمین گزارش یوکیا آمانو درباره اجرای برجام در ایران عصر روز پنجشنبه در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت. آژانس به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات که بطور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند (LOFs) و از سوی ایران درچارچوب موافقتنامه پادمان‌ها اعلام شده، ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در خصوص نبود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده برای ایران کماکان ادامه دارد. یوکیو آمانو، با اعلام این‌که «آژانس هر زمان بخواهد می‌تواند به سایت نظامی ایران دسترسی داشته باشد»، گفت: اکنون ضرورتی وجود ندارد که از سایت نظامی ایران بازدید کنیم. پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) روز دوشنبه در گزارش خود اعلام کرد که ایران به محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود از طریق برجام پایبند مانده است. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در بیست و یکم اوت به ۸۸.۴ کیلوگرم رسید که کمتر از سطح ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که لحنی خشک و بسیار فنی دارد به احتمال زیاد نشان خواهد داد که ایران به طور گسترده به توافق هسته‌ای پایبند است این همان جایی است که مشکلات برای دولت ترامپ آغاز خواهد شد. جمهوری‌خواهان کنگره نشان داده‌اند که از وعده رییس‌جمهور برای خنثی کردن توافق هسته‌ای ناخرسند هستند و مشاوران امنیتی وی نیز پیشنهاد حفظ آن را داده‌اند حتی کاخ سفید با جدیت به دنبال جایگزین‌هایی است که دست به کنار گذاشتن توافق نزند. یکی از گزینه‌های مسکن، آن است که دولت ترامپ اعلام کند ایران توافق را نقض می‌کند اما بگوید که واشنگتن فعالان توافق را حفظ می‌کند و فوری تحریم‌ها را باز نگرداند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

بانک مرکزی اخیرا بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرد که طی آن تکلیف برای عملیاتی شدن نرخ‌های سود علی‌الحساب سالانه حداکثر تا ۱۵ درصد و کوتاه‌مدت تا ۱۰ درصد را اعلام کرده است. در آستانه اجرایی شدن سودهای مدنظر بانک مرکزی، رئیس جمهوری که همواره به سودهای بانکی وبخشی از فعالیت بانک‌ها انتقاد داشته است در اولین گفت‌و گوی خود با مردم در دولت دوازدهم بار دیگر موضوع نظام بانکی را مطرح و در صدر آن نرخ سود را مورد اشاره قرار داده است. روحانی معتقد است در حال حاضر میزان سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها در چارچوب منظمی پیش نمی‌رود و با تورمی که هشت درصد است متناسب نیست. از نگاه رئیس جمهوری سود بانکی باید مقداری بیشتر از حد تورم بوده و رقمی حدود ۱۱ درصد برای سپرده قابل قبول است. در عین حال که سود تسهیلات بانکی نیز باید به ۱۵ درصد برسد. رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در این باره گفت: اکنون بر اساس هر نرخی که سپرده‌گذاری انجام شود، نرخ سود سه تا چهار درصد بالاتر است؛ در همین رابطه قائم مقام بانک مرکزی گفت: اصلاح نرخ سود بانکی منجر به رونق تولید و اشتغال در کشور می‌شود و با اقدامات انجام شده، موانع اصلی پیاده سازی نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار از میان برداشته شده است. وی با اشاره به فعالیت غیرمجازها در بازار پول کشور به عنوان یکی از موانع اصلاح نرخ سود بانکی گفت: در حال حاضر موسسه غیرمجازی وجود ندارد که با استفاده از وعده نرخ سود بالا مبادرت به جذب سپرده کند بنابراین یکی از موانع اصلی که منجر به رقابت ناسالم برای جذب سپرده در بانک‌ها بود، از میان برداشته شده است. این مقام مسئول بانک مرکزی توضیح داد: با عملیاتی شدن اصلاح نرخ سود بانکی، در واقع میزانی از سود سپرده گذار که کمتر شده است با اصلاح قیمت‌ها در بازار به خود او برگردانده می‌شود.

بررسی عملکرد تجاری کشور نشان می‌دهد در سال گذشته واردات کالاهای مصرفی چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ وزن رشد زیادی را تجربه کرده است؛ رشدی که از افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیز بیشتر است. اگرچه افزایش واردات کالاهای مصرفی در کوتاه‌مدت شاید اثر چندانی بر اقتصاد نداشته باشد اما تداوم این روند می‌تواند موجب کاهش رشد اقتصادی شود. با وجود آنکه آمار اعلام شده از تاثیر منفی روند کاهشی واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بر بخش تولید حکایت دارد اما برخی کارشناسان معتقدند که تاثیر واردات کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای یک به یک نبوده و برخی کالاهای واسطه‌ای که وارد کشور می‌شود عمدتا کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود. به همین دلیل افت روند واردات کالای سرمایه‌ای به لحاظ وزنی را در کوتاه‌مدت نمی‌توان چندان اثرگذار دانست اما در حالی که اگر این روند تداوم داشته باشد موجب کاهش رشد اقتصادی کشور خواهد شد. براساس آمار اعلام شده مجموع کالای سرمایه‌ای وارد شده به کشور در سال ١٣٩٥ بیش از ٨٠٢ هزار و ٦٤٠ تن به ارزش نزدیک به ٨ میلیارد و ٧٦٠ میلیون و ٨٦٠ هزار دلار بوده است. واردات کالای مصرفی نیز در این مدت برابر دو میلیون و ٨٠١ هزار و ٨٠٠ تن بوده که ارزشی برابر با شش میلیارد و ٦٧٥ میلیون و ٥٠٠ هزار دلار دارد. حجم کالای واسطه‌ای نیز در این مدت برابر با ٢٧ میلیون و ٨٣٣ هزار و ٨٣٠ تن به ارزش ٢٣ میلیارد و ٦٣٠ میلیون و ٢٠ هزار دلار بوده است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ خودروسازان در حالی این هفته را پشت سر گذاشتند که در اواسط هفته با انتشار صورتهای مالی تلفیقی خساپا دیگر هیچ بهانه ای برای بسته بودن این نماد باقی نماند و بر همین اساس تقاضا بر روی اکثر نمادهای گروه با افزایش روبرو شد. این مهم البته در ادامه با بازگشایی نشدن خساپا با تغییر رویه روبرو شد و بازهم معاملات سرد و کم هیجان و با شیب نزولی بر گروه حاکم شد. لکن در این هفته برخلاف خودروسازان قطعه سازان با رشد قیمتی مناسبی روبرو شدند که خوساز، خرینگ، خشرق و... از جمله آنها بودند.

منفی بودن روند خودروسازان در حالی است که رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در دهه هشتاد ایران خودرو در کنار چند شرکت دیگر، یکی از بدهکارترین مجموعه‌ها به بنگاه‌ها و بانک‌های کشور بودند، اما گزارش‌های مالی این شرکت در حال حاضر نشان می‌دهد جهش قابل توجهی در امور مالی داشته و به شرایط طبیعی بازگشته است. همچنین در خساپا هم معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: گروه سایپا با تولید بیش از 62 هزار دستگاه در مردادماه سال جاری توانست رکورد تولید ماهیانه خودرو طی 6 سال اخیر را به ثبت برساند، با این حال معاون فروش و بازاریابی سایپا گفته است: هم اکنون تولید هر دستگاه پراید با زیان حدود 30 تا 40 میلیون ریالی همراه است و فقط سال گذشته 12 هزار میلیارد ریال درتولید پراید زیان داشتیم .

در فلزات اساسی؛ در بازار کامودیتی ها این هفته هم بازار با رشد همراه بود و عواملی همچون کاهش انبارهای LME و طوفان تگزاس و زلزله فیلیپین و کاهش مجدد ارزش دلار در برابر دیگر ارزها و از همه اینها گذشته بالا بودن تقاضا در بازارهای جهانی باعث روند رو به رشد آنها شد. این عوامل قیمت مس را به 6800 دلار و روی را به 3150 دلار و آلومنیوم را به حدود 220 دلار در هرتن نزدیک کرد. همچنین در بین کانه های فلزی هم سنگ آهن ایران رشد 2.4 درصدی را تجربه کرد.

حفظ روند رو به رشد کامودیتی ها باعث تقویت تقاضا بر روی این گروه شد و در نتیجه باعث شد تا فملی مقاومت روانی 200 تومان را رد کند و فولاد هم به محدوده 200 تومان فاصله چندانی ندارد، همچنین ومعادن با حمایت صندوق زرین شهر روند رو به رشدی را تجربه کرد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت پس از روی کار آمدن در اولین بازدید خود به اصفهان و ذوب آهن رفت. شریعتمداری گفت: توازن نداشتن در توسعه صنعت فولاد کشور و ذوب آهن اصفهان موجب شد این کارخانه با مشکلات عدیده ای رو به رو شود . وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان افتخار ملی است و قصد داریم با برگزاری جلسه مشترک با راه آهن ، مشکل نخریدن این محصول را رفع کنیم. شریعتمداری با اشاره به مشکلات کنونی کارخانه ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات کنونی این مجموعه صنعتی ریشه در گذشته دارد، اما می توان برطرف کردن مشکل سرمایه در گردش و همچنین برنامه ریزی مناسب برای پرداخت بدهی ها می توان شرایط این کارخانه بزرگ صنعتی را سر و سامان داد.

در محصولات شیمیایی ؛ با افزایش قیمت نسبی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و همچنین افزایش حدودا 100 تومانی نرخ دلار در داخل کشور، شاهد روند محسوس افزایشی نمادهای این گروه در طی دو هفته اخیر بودیم که رشد حدودا ده درصدی را در بسیاری از نمادها از جمله زاگرس، شفن، کرماشا و .... را تاکنون بدنبال داشته است. در همین ارتباط می توان به آمار فروش زاگرس اشاره کرد که این شرکت توانسته متانول را در مرداد ماه با افزایش قیمت 3 درصدی نسبت به متوسط 5 ماهه به فروش برساند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: براساس تفاهم نامه همکاری این ستاد و بورس کالای ایران، تمامی معاملات شرکت‌های پتروشیمی از جمله معامله کالاهای غیرمایع در بورس کالای ایران و کالاهای مایع معامله شده در بورس انرژی، در سامانه "ثامن" ثبت می شود. وی در ادامه گفت: ثبت اطلاعات محصولات پتروشیمی از قاچاق کالاها جلوگیری می کند، برای مثال با این شیوه از تخلفات درباره کالاهایی که معامله و اظهارنامه مالیاتی برای خروج آنها از کشور پر می شود، اما بعد از آن از کشور خارج نمی شود بلکه در بازار داخل عرضه شود، جلوگیری خواهد شد.

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی؛

اکثر نمادهای این گروه در طول هفته با عرضه های بسیاری روبرو شدند و تنها در روز پایانی هفته شاهد افزایش قیمت و بالا رفتن تقاضا در گروه بودیم. این در حالی است که در بین شرکتهایی که گزارش فعالیت یک ماهه خود را ارائه کرده اند و البته نرخ فروش در آن مشخص نشده است شاهد فروش 100 درصدی و بالاتر در طی یک ماهه مرداد ماه هستیم که این موضوع در صورت بالا بودن نرخها به مانند سه ماهه ابتدای سال می تواند شرایط بنیادی ایده آلی را برای آنها رقم بزند.

اما در بین شرکتهای پالایش روغن در این گروه، نفت بهران در گزارش فعالیتهای یک ماهه خود با پوشش 100 درصدی فروش، افزایش نرخ مناسبی را نیز داشت که این موضوع باعث رشد این نماد در طی هفته شد.

پس از ۷ سال وقفه در سوآپ نفت کشور، ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله ۳۲ اینچ نکا، ساری، ری سوآپ و به پالایشگاه تهران وارد شد. پرویز معماریان با بیان اینکه انتقال این ۳۶۰ هزار بشکه از روز سی و یکم مرداد آغاز و سه روز به طول انجامید، افزود: در حال حاضر مابقی کشتی ها به ظرفیت هریک ۴۵ تا ۴۸ هزاربشکه نفت خام، به بندر نکا وارد و در حال تخلیه در مخازن هستند. افزایش تنوع معاملات سوآپ به ایران این اجازه را خواهد داد تا به صورت فعالانه همسایگان خزر را با خود همراه کند و نیز کارایی کلی بخش انرژی خود را افزایش دهد. معاملات سوآپ همچنین به کشورهای آسیای مرکزی اجازه می‌دهد از مرزهای خود فراتر رفته و مسیرها و مشتریان جدیدی را برای نفت خام و فرآورده‌های نفتی پیدا کنند.

در گروه سیمان ؛ در آخرین روز هفته شاهد رشد قیمت اکثر نمادهای گروه بودیم، این اتفاق عمدتا بدلیل کاهش بیش از حد قیمتها و رسیدن آنها به محدوده حمایتی حاصل شده است وگرنه از لحاظ بنیادی اکثر شرکتها ناتوان در پوشش میزان فروش خود در بودجه بوده اند و البته نکته مثبت برخی از آنها قروش با نرخهای بالاتر از بودجه می باشد.

ساختمانی ها ؛ این هفته با وجود تعدیل مثبت مناسب باز هم با تقاضای بالا روبرو نشدند و حجم معاملات پایین باعث بالا نیامدن قیمت پایانی آنها شد.

خبر خوب برای این گروه افزایش معاملات در تابستان به بالاترین حد خود در سه سال گذشته می باشد. آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن درباره تازه‌ترین وضعیت بازار ملک در تهران حاکی است ماه گذشته، فروش آپارتمان در تهران، «رکورد» زد به‌طوری‌که بیشترین حجم معاملات خرید مسکن، پس از 39 ماه، برای مرداد 96 به ثبت رسید. مرداد امسال، 16 هزار و 758 واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که این حجم معامله ماهانه خرید ملک، از ابتدای خرداد 93 تاکنون، بی‌سابقه بوده است. پیش‌تر، رکورد بیشترین حجم معامله آپارتمان در تهران، برای اردیبهشت 93 با فروش 22 هزار و 118 واحد مسکونی به ثبت رسیده بود که اگر چه این حجم فروش در آن زمان، فوق‌العاده بالا ارزیابی می‌شد اما با توجه به شکل‌گیری دوره رکود مسکن از اواسط سال 92، رکورد فروش اردیبهشت 93، نوعی رفتار سنتی بازار ملک ناشی از ماه شبه‌تعطیل فروردین بوده است که معمولا در همه سال‌ها با دامنه‌های متفاوت، تکرار می‌شود. نزدیک شدن حجم معاملات مرداد به تراز 17 هزار واحد حکایت از «حرکت رو به جلو در مسیر پیش‌رونق به سمت فاز رونق» دارد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24