Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تحلیلگران چند بانک بزرگ بین المللی و تعدادی موسسه مشاوره سرمایه گذاری دیدگاه های خود را در باره افق بازار فلزات پایه و سنگ آهن بیان کرده اند. اطلاع از این دیدگاه ها برای سرمایه گذاران ..

برای اجتناب از محاسبه غلط و زیان های بزرگ، بخوانید

در هفته های اخیر قیمت مواد خام در مجموع رشد کرده البته در برخی موارد، شاهد کاهش نسبی قیمت ها بوده ایم. به نظر می رسد شرایط جدید بر بازار حاکم شده و بر همین مبنا، گروه مشاوره ای مک کواری در گزارش جدید خود به بررسی این شرایط و پیش بینی قیمت تعدادی از فلزات پایه در سال جاری و سال آینده میلادی پرداخته است.

در این گزارش آمده است، مهمترین تحول در بازار فلزات پایه، تغییر دیدگاه سرمایه گذاران در باره تقاضای چین است. پیش بینی می شود امسال و سال آینده میلادی قیمت آلومینیوم به ترتیب 2.7 درصد و 7.3 درصد افزایش یابد. در سال 2019 میزان رشد قیمت ها 8.7 درصد خواهد بود و در سال 2022 قیمت این فلز 10 درصد بالا خواهد رفت.

در واقع بیشترین تغییر در افق وضعیت بازار فلزات پایه، در بازار آلومینیوم رخ داده است و عامل این پیش بینی، کاهش ظرفیت تولید در چین است. دولت چین از اواخر سال گذشته میلادی اصلاح در بخش تولید آلومینیوم را آغاز کرده و تاکنون پیشرفت هایی در این برنامه ایجاد شده است. قیمت هر تن آلومینیوم امروز در محدوده 2100 دلار قرار داشته است.

در زیر تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

مس

در بازار مس نیز نشانه هایی از رشد قیمت ها مشاهده می شود. اقدام دولت چین برای کنترل واردات قراضه این فلز به افزایش تقاضا برای مس تصفیه شده منجر شده است. در واقع میزان عرضه در بازار ثانوی یعنی قراضه، کاهش یافته است.

همچنین در سال جاری میلادی، اختلال در عرضه از معادن بزرگ یعنی اسکوندیدا و گراسبرگ رخ داده و انتظار می رود این اختلال ها ادامه یابد. در معدن اسکوندیدا، اعتصاب ها از عرضه کاسته و در معدن گراسبرگ، سیل سبب اختلال در عرضه شده است. در چند معدن شیلی نیز عیار سنگ مس کاهش یافته است.

انتظار می رود قیمت مس امسال در محدوده هایی کنونی نوسان کند و در سال آینده میلادی 4.8 درصد بالاتر رود. در سال 2022 قیمت ها نسبت به اکنون 3 درصد بالاتر خواهد بود. افزایش عرضه در سال های آینده فشارهایی بر قیمت ها وارد خواهد کرد. قیمت مس امروز در محدوده 6850 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

نیکل

کسری عرضه در بازار نیکل عامل رشد قیمت هاست. افزایش تقاضا در چین و کاهش تولید در معادن بزرگ از جمله گلنکور، نوریسلک و ویل، دو عامل بهتر شدن افق بازار هستند. انتظار می رود قیمت ها امسال 5.4 درصد و سال آینده میلادی 1.2 درصد افزایش یابد. امسال مصرف جهانی نیکل 4.2 درصد افزایش می یابد و میزان کسری عرضه 97 هزار تن خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

وضعیت کلی بازار فلزات پایه، فولاد و سنگ آهن در هفته های اخیر بهتر شده و عامل اصلی این رونق، پیش بینی افزایش مصرف این مواد خام در چین است. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و کوچکترین تحولات در اقتصاد این کشور بر بازار تاثیر دارد.

برنامه های زیرساختی در چین تضمین می کند که تقاضا برای فلزات پایه، فولاد و سنگ آهن بالا باقی خواهد ماند. اما دو سوالی اصلی مطرح است: آیا این تقاضا سبب افزایش بیش از پیش قیمت ها خواهد شد یا نه. همچنین آیا افزایش اخیر در قیمت مواد خام یاد شده، منطقی بوده است.

برخی عوامل واقعی وجود دارند که سبب رونق بازار می شوند. برای مثال، بنا به اعلام گروه بین المللی مطالعات سرب و روی، میزان کسری عرضه روی تصفیه شده در شش ماه نخست سال جاری میلادی 203 هزار تن بوده است. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی میزان کسری 197 هزار تن بود. البته در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید روی 5.4 درصد بالاتر بوده زیرا تولید در معادن اریتره، پرو و هند افزایش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

در بازار سرب، کسری عرضه در نیمه اول امسال 86 هزار تن بوده در حالی که در شش ماه اول سال گذشته، بازار با مازاد 28 هزار تنی عرضه مواجه بود. البته افزایش تولید سرب از معادل چین، قزاقستان و هند سبب رشد 11.7 درصدی تولید جهانی نسبت به شش ماه نخست سال گذشته میلادی شده است.

وضعیت بازار فولاد بر قیمت روی و نیکل تاثیر دارد زیرا از این دو فلز برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود. در هفته های اخیر قیمت فولاد در چین رشدی چشمگیر داشته زیرا پیش بینی شده بر مصرف این فلز افزوده خواهد شد. قیمت سنگ آهن نیز رشد کرده البته در روزهای اخیر قیمت فولاد و سنگ آهن کاهش نسبی داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

افق بازار سنگ آهن چگونه خواهد بود؟

اگرچه بانک گلدمن ساکس نسبت به افق کوتاه مدت قیمت سنگ آهن خوشبین است اما در بلندمدت فشار بر قیمت ها افزایش خواهد یافت. در کوتاه مدت تقاضای بالاتر از انتظار در چین از قیمت ها حمایت می کند. از دید تحلیلگران گلدمن ساکس، فشار عرضه در سال آینده میلادی بویژه از سوی شرکت های بی اچ پی بیلیتون و ریوتینتو افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران بانک بی ان پی پاریباس درباره افق کوتاه مدت بازار سنگ آهن دیدگاهی مشابه بانک گلدمن ساکس دارند. آنها معتقدند قیمت این ماده خام به تدریج رشد می کند و در پایان سال به 80 دلار در هر تن خواهد رسید.

تحلیلگران موسسه کپیتال اکونومیکس نیز معتقدند قیمت سنگ آهن می تواند تا پایان سال در بالای 70 دلار در هر تن باقی بماند و متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی، 65 دلار خواهد بود. بانک جی پی مورگان نیز در باره افق بازار خوشبین است.

البته همه تحلیلگران چنین دیدگاهی ندارند. برای مثال تحلیلگران بانک بارکلیز معتقدند در سه ماهه پایانی امسال متوسط قیمت ها 50 دلار خواهد بود. همچنین کارشناسان بانک یو بی اس می گویند کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین سبب می شود در سه ماهه پایانی امسال قیمت ها به زیر 70 دلار برسد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24