Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش قیمت ها در بازار فولاد وارد چهارمین روز متمادی خود شد تا نرخ ها برای عقب نشینی به رقابت بپردازند. نکته ای که در گزارش های پیشین از آن به عنوان کابوسی برای بازار فولاد نام بردیم ولی متأسفانه این کابوس هم اکنون به حقیقت پیوسته و افت جدی تر بازار شمش را رقم زده است. با توجه به تغییر جو روانی به افت متمادی قیمت ها نگرانی از دورنمای این بازار جدی تر شده ولی شاید برای هفته آینده بتوان اندک امیدی به تثبیت قیمت ها را به عنوان عاملی برای تغییر فاز بازار به شمار آورد اگرچه به نسبت وضعیت فعلی در بازار تا حدودی خوش بینانه است. کف روانی شمش ٢٠٠٠ تومانی شکسته شده و این وضعیت در هر حال تأثیر خود را بر بازار فولاد بر جای می گذارد هرچند که هنوز مقاومتی جدی در برابر این روند نزولی هم دیده نمی شود. این در حالی است که برخی رخدادهای بنیادین در بازار پتانسیل مقاومت در برابر کاهش نرخ را در ذات خود نهفته دارد ولی شاید نتوان از ثبات قیمت ها سخن گفت...

فولاد : بر می گردیم!

بورس24 : کاهش قیمت ها در بازار فولاد وارد چهارمین روز متمادی خود شد تا نرخ ها برای عقب نشینی به رقابت بپردازند. نکته ای که در گزارش های پیشین از آن به عنوان کابوسی برای بازار فولاد نام بردیم ولی متأسفانه این کابوس هم اکنون به حقیقت پیوسته و افت جدی تر بازار شمش را رقم زده است. با توجه به تغییر جو روانی به افت متمادی قیمت ها نگرانی از دورنمای این بازار جدی تر شده ولی شاید برای هفته آینده بتوان اندک امیدی به تثبیت قیمت ها را به عنوان عاملی برای تغییر فاز بازار به شمار آورد اگرچه به نسبت وضعیت فعلی در بازار تا حدودی خوش بینانه است. کف روانی شمش 2000 تومانی شکسته شده و این وضعیت در هر حال تأثیر خود را بر بازار فولاد بر جای می گذارد هرچند که هنوز مقاومتی جدی در برابر این روند نزولی هم دیده نمی شود. این در حالی است که برخی رخدادهای بنیادین در بازار پتانسیل مقاومت در برابر کاهش نرخ را در ذات خود نهفته دارد ولی شاید نتوان از ثبات قیمت ها سخن گفت. در بازار پلیمرها ولی شاهد ادامه رشد قیمتی هستیم یعنی 4 گام کاهش بهای فولاد با 4 قدم رشد قیمت پلیمرها برابر شده که نشان می دهد تمامی بازارهای کالایی مخصوصاً بازار پتروشیمی ها وضعیت متفاوت را تجربه می کنند. معاملات بورس انرژی هم شرایط نسبتاً مطلوبی دارد و با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان احتمالاً شاهد رونق معاملات در بازار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس انرژی ایران خواهیم بود.

آرامش بورس انرژی با 8000 تن معامله

داد و ستد نزدیک به 13 میلیارد تومان از انواع حامل های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کارنامه نسبتاً منطقی این بازار مالی به شمار می رود اگرچه هنوز با انتظارات از این بازار فاصله دارد. متوسط ارزش معاملاتی مردادماه در بورس انرژی 15.6 میلیارد تومان بوده ولی این رقم برای روز جاری محقق نشد. این در حالی است که 8000 تن معامله رقم نسبتاً مطلوبی به شمار می آید که می تواند روزهای بهتری را در هفته آینده ترسیم کند آن هم با فرض رشد قیمت حامل های انرژی در بازارهای جهانی.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی شیراز و نیتروزن مایع پتروشیمی مبین در رینگ داخلی عرضه شدند. همچنین رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز کاری جاری میزبان عرضه 2،400 مترمکعب حلال 402 پالایش نفت تبریز و 4،800 تن گازمایع پالایش نفت لاوان بود. از نکات مهم عرضه‌های امروز می‌توان به رقابت شدید خریداران متانول پتروشیمی شیراز و معامله نیتروژن مایع پتروشیمی مبین در رینگ داخلی و رقابت خریداران حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 8,291 تن و به ارزش بیش از 129 میلیارد و 476 میلیون ریال است. از این مقدار معامله، 6،660 تن فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از 114 میلیارد ریال در رینگ‌بین‌الملل امروز انجام پذیرفته است که شامل معامله 4،800 تن گاز مایع پالایش نفت لاوان و 2،400 مترمکعب حلال 402 پالایش نفت تبریز می‌باشد.

در جلسه معاملاتی آخرین روز کاری این هفته (چهارشنبه 9 شهریور ماه 96) کالاهای حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان، سی اس او پالایش نفت شازند، آیزوریسایکل و پروپان پالایش نفت تهران و میعانات گازی اس500 پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. همچنین رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران طی روز کاری آتی میزبان عرضه 800،1 مترمکعب حلال 402 پالایش نفت بندرعباس خواهد بود.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

2400

مترمکعب

442.35

398

دلار (بانک مرکزی)

گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

4800

تن

-20.5

-15

پریمیوم دلاری(سنا)

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

110

تن

14250

14250

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

275

تن

9000

9000

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

30000

لیتر

13763

13763

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1023

تن

9900

9000

ریال

نیتروژن مایع پتروشیمی مبین در رینگ داخلی

200

تن

3465

3465

ریال

دلار سنا؛ مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 – قیمت های ریالی هزار ریال است

سه شنبه سیاه بازار فولاد

شکسته شدن مرز روانی شمش 2000 تومانی موجب شد که مقاومتی بزرگ در برابر کاهش قیمت ها به ناگاه از میان برود و بازار فولاد گویی باید خود را برای وضعیت جدید آماده سازد که ادامه این شرایط احتمال نزدیک شدن بهای میلگرد به 2100 تومان را برجسته می سازد. تاکنون بدترین هفته در ماه های اخیر پیش روی بازار فولاد ترسیم شده یعنی افت قیمت هایی برجسته محقق گردید و به نظر می رسد این روند نزولی برای دو روز پایانی هفته نیز تکرار شود ولی بهتر است این بخش را کامل مطالعه کنید.

هم اکنون شمش فولاد در پایه 1900 تومانی مورد معامله قرار گرفته و البته با فرض کاهش بهای قراضه و عقب نشینی خریداران و نبود شفافیت قیمتی پیش روی روند نوسان آینده نرخ ها احتمال تداوم کاهش نرخ جدی است و می تواند بازار میلگرد را با خود همسو سازد. روز سه شنبه نزدیک به 100 تومان از قیمت شمش کم شد یعنی در اصطلاح اهالی بازار فولاد 100 تومان از شمش افتاد. در صورتی که همین وضعیت در بازار میلگرد نیز تکرار شود شاید بتوان قیمت ها را برای روز شنبه هفته آینده 100 تومان ارزان تر از وضعیت فعلی تجسم کرد ولی این ادعا بدبینانه است زیرا واحدهای نوردی تفاوت قیمتی و شرایط معاملاتی بسیاری با سایر بازارهای مشابه دارند و در برابر کاهش قیمت ها شاید مقاوم تر باشند. این در حالی است که روزهای اخیر شاهد مقاومت واحدهای تولیدی و دفاتر فروش در برابر افت قیمت ها نبودیم و تمامی واحدها کم و بیش افت نرخ را دستور کار خود قرار داده بودند. از سوی دیگر در بدنه بازار و حتی شبکه های اجتماعی هنوز هم نرخ های فعلی با واقعیت های بازار داخلی و جهانی مطابقت ندارد یعنی برخی بر این عقیده هستند که قیمت ها باز هم باید کاهش یابد. از سوی دیگر نرخ های فروش از یک روند مشخص تبعیت نمی کنند یعنی تولیدات مختلف یک واحد تولیدی بنا بر نرخ های بازار کشف قیمت شده حتی بین 10 تا 50 تومان به تناسب سایز افت قیمتی مشاهده می شود که خبر بدی برای بازار فولاد است. این مطلب نشان می دهد که قیمت های موجود از یک منبع مشخص استخراج نشده و ذات رقابت و قیمت تمام شده است که برای بازار تعیین قیمت می کند آن هم در شرایطی که رقابت منفی و اصطلاحاً زیرفروشی در بدنه بازار ریشه دوانده و همین عامل به تنهایی برای تداوم افت قیمت ها کافی است. این در حالی است که واقعیت های بازار از خبرهای دیگری نیز حکایت دارد.

در صورت لحاظ کردن شمش 500 دلاری در بازارهای جهانی و دلار 3800 تومان و نه بیشتر ، قیمت تمام شده شمش بدون تعرفه باید 1900 تومان باشد یعنی نرخ های موجود به صورت نسبی در تعادل با واقعیت های جهانی است ولی بازار حرف های دیگری برای عرضه دارد. در رقابت منفی آن هم در شرایطی که رکود تقاضا جدی است تحلیل بنیادین بازار با احتساب قیمت تمام شده و هزینه تولید تنها یکی از فاکتورهای تحلیل در بازار است نه همه چیز. در این شرایط واحدهای تولیدی به نقدینگی نیاز دارند و راهی جز کاهش قیمت های پیشنهادی خود را پیش روی نداشته و مشتری است که برای بازار تعیین تکلیف می کند. این وضعیت در نهایت به تداوم کاهش قیمت ها و زیرفروشی منجر شده و بخش های بزرگ تری از این بازار را درگیر خواهد کرد. از سوی دیگر نگرانی از مشکلات مالی برای برخی از واسطه ها نیز جدی تر شده یعنی ممکن است برخی از مطالبات سر وقت پرداخت نشود و همین نکته برای تداوم افت قیمت ها و خطرناک شدن بازار کافی خواهد بود زیرا عدم امنیت معاملاتی همه را در نهایت درگیر خواهد کرد.

با توجه به تمامی این موارد از این پس احتمال بروز برخی مقاومت ها در برابر کاهش نرخ وجود دارد ولی ذات فروش از انبار موجب خواهد شد تا بازار در رقابتی منفی و البته فراگیر قیمت هایی هیجانی را تجربه کند که یکی از خروجی های این وضعیت کاهش بیشتر قیمت ها به شمار می رود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد وضعیت معاملات شمش و مصنوعات فولادی در بورس کالاست زیرا بسیاری از معاملات پیشین برای تحویل در پایان شهریورماه مورد داد و ستد قرار گرفته یعنی از یک تا دو هفته دیگر و حتی بیشتر ، شاهد عرضه های بزرگی در بازار خواهیم بود که بسیاری از آن ها در فاز ضرر قرار خواهد داشت. این مطلب موجب خواهد شد تا برخی در جهت حمایت از بازار و حتی افزایش قیمت ها برآمده تا حد ضرر خود را کاهش دهند یعنی مقاومتی نادیدنی از چند روز آینده به بازار فشار می آورد تا شاید قیمت ها اندکی تقویت شود. تمامی این موارد مخصوصاً سیگنال های جهانی از قیمت تمام شده نشان می دهد که از هم اکنون باید منتظر برخی مقاومت ها در بازار فولاد باشیم ولی حجم تأثیرگذاری و توانمندی آن ها غیرقابل توصیف است زیرا هیچ خبری در این خصوص به رسانه ها درج نکرده است. حال باید منتظر ماند و دید که روی کار آمدن دولت جدید و بازدید وزیر صنعت از کارخانه ذوب آهن اصفهان آیا تأثیر چندانی بر این بازار بر جای می گذارد و یا خیر. احتمالاً شریعتمداری در تلاش خواهد بود تا در روزهای نخستین وزارت خود خودنمایی برجسته ای داشته باشد و شاید تجربیات وی در وزارت بازرگانی به وی آموخته است که بازار در اقتصاد حرف اول و آخر را خواهد زد چه خوشمان بیاید چه بدمان.

اگرچه در خلال این نوشته می توان احتمال کاهش قیمت ها را حدس زد ولی بورس24 با فرض اما و اگرهای بازار ادعایی در خصوص تعیین سمت و سوی این بازار ابراز نمی کند.

تقویت تقاضا در بازار پلیمرها

رشد قیمت های بازار آزاد پلیمرها کار دست معاملات بورس کالا داد یعنی پس از چند هفته آرامش نسبی در معاملات پلیمرها در بورس کالا ، هفته جاری و مخصوصاً سه شنبه شاهد رشد حجم معاملات و تقویت جذابیت خرید بودیم که نشان می دهد تغییراتی مهم در بدنه بازار ایجاد شده است. نزدیکی به روزهای پایانی شهریورماه ، عید قربان و غدیر ، بازگشت حجاج و پس از آن ماه محرم موجب شده تا حجم تقاضا برای گروه های کالایی بسیاری افزایش یافته که این رخداد در معاملات بورس کالا مشهود است. از سوی دیگر امیدواری به تزریق بودجه های عمرانی و تقویت قیمت های جهانی همراه با نرخ های پایه در نهایت به تحریک تقاضا در این بازار منجر شده است. تجمیع تمامی موارد فوق موجب شد تا روز سه شنبه 35 هزار تن از انواع پلیمرها مورد داد و ستد قرار بگیرد که رخداد مهم و مطلوبی برای این بازار است. وضعیت مطلوب معاملاتی در این بازار در شرایطی رقم خورد که باز هم گریدهای جذاب هفته های اخیر ، صدرنشین جذب تقاضای بیشنر بازار پلیمرها بودند اگرچه بدنه کلی در این بازار نیز بهبودی نسبی را تجربه می کند ولی هنوز با انتظارات موجود در بازار و صنایع پایین دستی متفاوت است. با توجه به معاملات نسبتاً مطلوب روز جاری می تواند به تزریق بیشتر کالا از بورس به بازار خوش بین بود که سیگنالی برای حمایت از بازار و تقویت حجم معاملات و حتی شاهد تثبیت قیمت ها به شمار بیاید.

نکته مهم معاملات در روزهای اخیر را می توان رونق معاملات سلف – مچینگ و یا نقدی – مچینگ دانست که از یک سو تأمین مواد اولیه خریداران واقعی را رونق بخشیده و از سوی دیگر از حجم رقابت قیمتی در این بازار می کاهد. این وضعیت نکته مثبتی تلقی می شود که می تواند امنیت تغذیه صنایع پایین دستی را افزایش داده و البته جذابیت برای قراردادهای بلند مدت را تقویت کند.

مواد پلیمری جذاب در تالار پتروشیمی

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۳۵هزارو ۵۴۹ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۴۷ هزار و ۷۸۱ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۶۷ هزار و ۲۳۸ تن بود. به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، پلی پروپیلن های نساجی، پلی استایرن ها، برخی ازگریدهای پلی اتیلن سبک فیلم و برخی از گریدهای پی وی سی ها با رقابت از سوی کارگزاران خریداری شدند.

در گروه پلی پروپیلن ها، پلی پروپیلن نساجیRG۱۱۰۲XKرجال ۳۹۹ تن عرضه و ۱۷۶۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۸۳۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۱۰ تومان رقم خورد.

در همین حال در گروه پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با ۱۰۰۰ تن عرضه ۱۷۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۹۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۸۶ تومان رقم خورد، این کالا به صورت سلف عرضه شده بود.

همچنین در گروه بطری ها، پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱با ۱۵۱۸ تن عرضه ۴۴۳۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۵۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۹۷۴ تومان بود.

در گروه پی وی سی ها، پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی بندرامام با ۲۹۹۲ تن عرضه ۵۰۳۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۳۴۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۸۴ تومان بود.

در گروه پلی استایرن ها، پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز با ۶۰۰ تن عرضه ۱۶۷۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۹۹۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۸۴ تومان رقم خورد.

در همین حال پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام، پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم، پلی وینیل کلرایدS۶۵پتروشیمی اروند، پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ پتروشیمی تبریز و پلی اتیلن سنگین بادیBL۳پلیمر کرمانشاه وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات انواع پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن شیمیایی MR230C

پتروشیمی مارون

نقدی

43,524

47,876

440

18634

440

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

نقدی

39,377

41,270

1936

6050

1936

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

33,458

33,848

2992

5038

2992

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,524

39,491

1012

4675

1012

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

40,002

40,390

3300

4642

3300

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,524

39,743

1518

4433

1518

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

33,458

33,705

2750

4158

2750

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی جم

نقدی

41,922

42,904

2002

3278

2002

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

38,359

40,537

700

3240

700

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

43,391

43,978

2000

2980

2000

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

38,802

41,473

1000

2560

1000

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

39,676

40,597

1012

2354

1012

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

41,922

43,072

1000

2200

1000

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

38,359

40,518

400

2100

400

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

43,971

44,866

1000

1780

1000

پلی پروپیلن نساجی RG1102XK

پتروشیمی رجال

نقدی

38,359

40,107

399

1764

399

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

49,979

51,379

600

1670

600

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

33,458

33,458

1500

1500

1500

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

39,841

41,932

700

1490

700

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

54,357

55,160

600

1440

600

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

43,971

43,976

1000

1020

1000

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی ایلام

نقدی

39,676

40,440

506

990

506

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

39,549

39,549

3000

930

910

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

39,676

39,676

990

792

792

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

38,126

38,126

5005

737

561

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

32,789

32,789

800

560

520

پلی اتیلن سبک فیلم 0190

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

43,971

43,971

660

462

462

پلی استایرن انبساطی 200

پتروشیمی تبریز

نقدی

52,895

55,089

100

370

100

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24