Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما در فولادی ها ، یکی از نمادهای پر حاشیه و خوش نوسان بازار به نام ذوب آهن را بررسی خواهیم کرد. سهم زیانده ای که طی این سالها سودی در مجمع میان سهامداران خود توزیع ننموده و با کوله باری از زیان انباشته ، طی ٢ – ٣ سال آتی هم سودی ( با فرض سودآور شدن ) برای تقسیم در مجامع نخواهد داشت. این سهم در معاملات امروز با افزایش تقاضا ضمن گذر از مقاومت ٩٠ تومانی ...

«حرکت جدید !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات چهارمین روز کاری هفته نیز وضعیتی مشابه با روزهای اخیر داشت و شاهد معاملات نسبتا پر حجمی در برخی از گروه های بزرگ و مورد توجه ( عمدتا صنایع صادرات محور ) بودیم. پس از آنکه دماسنج بازار سرمایه طی روزهای اخیر از مقاومت های 81.700 و 83.000 واحدی گذر کرد ، حال می بینیم که این دماسنج به سمت قله 84.000 واحدی در حرکت بوده و چنانچه موفق به فتح این قله گردد ، می توان یک رشد 1.000 – 1.500 واحدی دیگر را متصور بود. تزریق خزنده نقدینگی به تالار شیشه ای و حرکت به روی صنایع بزرگ نشان می دهد که بازار پس از یک دوره رکود طولانی مدت ( از سال 92 تا سال 96 ) ، حرکت جدیدی را آغاز نموده است.

تشکیل کابینه جدید در دولت دوازدهم و کاهش تنش های سیاسی و اقتصادی در کنار برخی عوامل دیگر که طی روزهای گذشته اشاره شد ، سبب بازسازی بخشی از اعتمادی که طی این سالها از دست رفته گردیده و از همین روی می توان به آغاز یک دوره رونق در 4 سال دوم دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی امیدوار بود. البته به طور قطع جنس این رونق با رونقی که در سال های 91 و 92 داشتیم ، متفاوت خواهد بود. چراکه رشد چند برابری سود و قیمت سهام در آن مقطع زمانی ، از بی ارزش شدن پول کشورمان و همچنین تورم بالای 30 درصدی نشات می گرفت. اما حال که تحریم ها برداشته شده و دولت تورم را تا حدودی مهار کرده ، باید شاهد افزایش درآمد شرکت ها بر اساس پارامترهای بنیادی و رشد تقاضا در اقتصاد کشور باشیم. حضور سرمایه گذاران خارجی ، تحرکات مثبت در بازارهای جهانی ، کاهش نرخ سود بانکی ، بهبود سطح درآمدی اقشار متوسط و ضعیف جامعه و برخی عوامل ریز و درشت دیگر می تواند در بهبود وضعیت بنگاه های متوسط و بزرگ و در ادامه اقتصاد کشور موثر باشد.

به نظر چشم ها را باید شست. جور دیگر باید دید ... !!

شاید دوره نوسان گیری و سفته بازی بر روی سهام بدون بنیاد به سر رسیده باشد. البته سفته بازی همیشه هم بد نیست اما مشکل از آنجا آغاز می شود این تحرکات بر روی سهام بدون بنیاد شکل می گیرد. عملی شدن کاهش نرخ سود بانکی و حرکت نرم دلار به سمت کانال 4 هزار تومانی نیز عوامل حمایتی قدرتمندی برای معاملات سهام به شمار می ‌روند. به نظر حرکت نرم بازار ( رشدهای توام با اصلاح و کف سازی ) می تواند ادامه داشته باشد. چرخش نقدینگی به سمت صنایع بزرگی همچون «فلزات اساسی» ، «کانی های فلزی» ، «شیمیایی» و «فرآورده های نفتی» نشان می دهد که نقدینگی خوبی به دل بازار زده و تداوم وضعیت فعلی می تواند زمینه ساز رشد صنایع و در نتیجه خوش رنگ شدن «ویترین اقتصادی کشور» شود. طبیعی است که در چنین بازارهایی ، معامله گران و سرمایه گذارانی که 3 مولفه : صبر ، تحلیل و هوش بالا داشته باشند ، بازدهی بهتری کسب خواهند نمود.

بنابراین چترها را باید بست ، زیر باران باید رفت ... !!

چه زیبا گفت سهراب سپهری !! به نظر دوره کسب سودهای بادآورده خاتمه یافته و اگر دولت کمی گوش بانک ها را بپیچاند ، شاهد تحولات خوبی در بازار سرمایه طی سال های پیش رو باشیم. البته امیدواریم مرد «یانکی» مو نارنجی ، رویای خروج از رکود را با تصمیمات غیر منتظره پاره پاره نکند !! امروز معاون وزیر اقتصاد گفت : قرارداد 8 میلیارد یورو خط اعتباری با اگزیم بانک کره به امضا رسیده ، در عین حال 29 تا 30 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با چند کشور آسیایی امضا خواهد شد. به نظر روزهای خوبی در انتظار بازار باشد.

اما در چشم انداز شماره اخیر اشاره ای به چالش های بازار داشتیم و نوشتیم : بازار مشکلاتی دارد که اگر فکری به حال آن نشود ، ممکن است روند صعودی شکل گرفته را با چالش و مخاطرات جدی مواجه کرده و تبدیل به یک بحران بزرگ شود ! توقف طولانی مدت نمادها ، عرضه های بی حساب و کتاب اوراق مشارکت و بدهی از سوی دولت ، شاخص سازی ، تخلف برخی از ناشرین در ارائه اطلاعات و برخی از موارد ریز و درشت دیگر از جمله مشکلاتی است که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند و امیدواریم با حضور وزیر جدید اقتصاد ، شاهد تغییراتی در بازار سرمایه باشیم. این مطالب را باری دیگر یادآوری کردیم تا مسئولان دقت بیشتری به موانع موجود در بازار داشته باشند.

اما با این مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که یادآور استارت حرکت صعودی سال 91 می باشد. درست در آن مقطع زمانی هم بازار در قیمت های مناسبی قرار داشت. دلار نیز رشد کرده بود اما کسی او را تحویل نمی گرفت. به نظر اگر پول وارد شده ، برنامه خروج نداشته باشد و البته تزریق نقدینگی با سرعت ملایم ادامه داشته باشد ، شاهد تحرکات خوبی در بازار باشیم.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 24 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات چهارمین روز کاری هفته ، مثبت 3 گروه کانی های فلزی ، تایرسازی و فلزات اساسی و منفی 2 گروه لیزینگ و کانی های غیر فلزی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا طبیعی است که فشار عرضه های بیشتری را داشته باشیم. قرار گرفتن در معاملات آخرین روز کاری هفته ، نگرانی از بابت خبرهای سیاسی در روزهای تعطیلی و بازدهی مناسب معامله گران در کوتاه مدت ، از جمله عواملی است که بازار را مجاب به عقب نشینی سمت تقاضا و فشار عرضه موقت می نماید.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : برجام یک نمونه از رویکردهای اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی است. لازم است تکرار کنیم که برجام توافقی بین المللی است. البته در طرف دیگر برخی منابع خبری گزارش‌ داده ‌اند ترامپ ممکن است بدون خارج ‌کردن آمریکا از برجام ، عدم ‌پایبندی ایران به این توافق را اعلام کرده و وضعیت معلق فعلی پیرامون توافق را ادامه دهد. قبلاً گزارش شدهترامپ تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور گردآوری اطلاعات و بهانه‌ تراشی برای اعلام عدم‌ پایبندی ایران به برجام کرده است. در واکنششمار زیادی از مقام‌ های بین‌المللی از جملهمدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی ، نمایندگان کنگره آمریکا ،مقام‌ های سابق آمریکایی ، تحلیلگران ،رسانه‌ ها و حتی مقام‌ های خود دولت ترامپ هشدار داده ‌اند خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای ، انزوای این کشور در فشار بر ایرانرا به‌ همراه خواهد داشت. نیویورک ‌تایمزنوشته «دولت ترامپ می ‌تواند مطابق یکی از گزینه ‌هایی که پیشِ‌رو دارد، اعلام کند که ایران توافق هسته ‌ای را نقض کرده اما ایالات متحده آمریکا فعلاً قصد دارد توافق را حفظ کرده و فوراً تحریم‌ ها علیه این کشور را بازنگرداند.» استفاده از چنین گزینه ‌ای ، آغازگر روالی خواهد بود که به‌ موجب آن کنگره آمریکا 60 روز برای تصمیم‌ گیری درباره احیای تحریم‌ های رفع ‌شده هسته ‌ای علیه ایران فرصت خواهد داشت.

در صورتی که کنگره رأی به از سرگیری تحریم‌ ها بدهد ، باز هم آمریکا از برجام خارج خواهد شد ، اما وقوع چنین سناریویی با توجه به آنکه حتی سرسخت‌ ترین مخالفانتوافق هسته ‌ای در کنگره بارها بهترامپ درباره خروج از آن هشدار داده ‌اند، بسیار بعید به نظر می ‌رسد. به‌ عنوان مثال ، اخیراً «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از جمله رهبران جهت دهیبهمخالفت‌ ها علیه توافق هسته ‌ای در زمان مذاکرات بود ، اخیراً به ترامپ هشدار داد که آمریکا باید کاری کند که ایران ناقض توافق هسته ‌ای اعلام شود، نه آمریکا. اعتقاد برخی تحلیلگران این است که ترامپ با پیگیری رویکرد فعلی در تلاش استرویکرد دولت سابق را به‌ صورت تشدید یافته دنبال کندو با متشنج کردن اوضاع پیرامون مسئله ایران ، کشورهای اروپایی و به‌ ویژه شرکت‌ های اقتصادی را برای انجام سرمایه ‌گذاری بیشتر در تهران نگران سازد. این اتفاق باعث می ‌شود همیشه این دلهره در ذهن کمپانی ‌های اروپایی وجود داشته باشد که سرمایه ‌گذاری در ایران ریسک بالایی دارد، در چنین اوضاعی ترامپ می ‌تواند ایران را از حصول به امتیازات برجام محروم سازد و یا دست‌کم تا سرحد ممکن این دست‌ آوردها را برای تهران به حداقل برساند.

ب) در سوی دیگر ، کره شمالی دنیا را به هم ریخته است ! دولت ژاپن اعلام کرد که بامداد امروز یک موشک کره‌ شمالی از فراز شمال ژاپن عبور کرد. اتحادیه رادیو و تلویزیون ژاپن گزارش کرد ، موشک کره ‌شمالی به 3 قسمت تقسیم شده و در آب ‌های نزدیک جزیره «هوکایدو» سقوط کرد. در همین راستا ، ایالات متحده ، ژاپن و کره‌ جنوبی برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی اقدام اخیر کره‌ شمالی به پرتاب یک موشک بالستیک از فراز ژاپن را خواستار شده‌ اند. این اتفاق سبب شد تا اونس طلا با رشد قیمت از مقاومت مستحکم 1.300 دلاری عبور نموده و در مسیر رشد قرار بگیرد.

ج) در خبرهای اقتصادی ، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از تبدیل مانده بدهی بانک مرکزی به بانک ‌ها به خط اعتباری با نرخ 18 درصد خبر داد. علی سنگینیان درباره تصمیم جدید بانک مرکزی ، توضیح داد : بانک مرکزی مانده بدهی ‌های این نهاد مالی به بانک‌ها را به خط اعتباری با نرخ 18 درصد تبدیل کرده است. وی افزود: با همراهی صورت گرفته از سوی بانک مرکزی با بانک ‌های کشور ، فشار هزینه‌ های مالی منابع استقراضی عملا برای بانک ‌ها کاهش خواهد یافت. رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران افزود :طبق دستورالعمل جدید بانک مرکزی ، یکی از شروط تبدیل مانده بدهی‌ ها به خط اعتباری از سوی بانک مرکزی ، این است که بانک ‌ها باید میزان اعتبارات را طی مدت دو سال و با نرخ 18 درصد پرداخت کنند. به گفته وی ، میزان اعتبارات برای هر بانک بسته به سقف طلب آن بانک از بانک مرکزی است. بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود علاوه بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد تلاش کرده تا مراودات خود با بانک‌ ها را نیز اصلاح کند.

د) در خبری دیگر ، رئیس بانک مرکزی گفت : هیچ تصمیمی برای حذف صفر گرفته نشده است. آقای سیف گفته: "شرایط قبل ادامه پیدا خواهد کرد. واحد پول ملی از ریال به تومان تبدیل خواهد شد به دلیل اینکه مردم در محاوره از تومان استفاده می کنند." حدود 8 ماه پیش ، هیئت دولت ایران لایحه‌ ای را تصویب کرد که در صورت تائید مجلس و شورای نگهبان رسما ریال را از مبادلات پولی این کشور حذف خواهد کرد و "تومان" واحد پول رسمی ایران خواهد شد.

ه) وزیر امور اقتصاد و دارایی در همایش بانکداری اسلامی از کاهش نرخ سود بانکی حمایت کرده و آن را برای اصلاح نظام اقتصادی ضروری دانست. در بحث بهبود فضای کسب و کار افزایش نرخ رشد، کاهش تورم و دیگر شاخص ‌های کلان اقتصاد بهبود ایجاد شده است. در آخرین اقدامی که حاصل همکاری سیستم بانکی بود 8 میلیارد یورو که از کره گرفته شد؛ البته خبرهای خوبی هم در این راستا در آینده در راه است. هرچند تمام این مسائل با همکاری و کمک سیستم بانکی عملیاتی می شود. مسعود کرباسیان گفت: از محوری ترین برنامه های رئیس جمهور در ابتدای دولت نیز بانکداری اسلامی بوده است؛ به این معنا که روند متغیرهای اقتصاد کلان حاکی از گشایش در اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار است. وی اظهار داشت : آخرین اقدام میان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تامین مالی ، گشایش فاینانس 8 میلیارد دلاری از سوی کره است که خبرهای خوبی هم البته در راه است ، این در حالیست که بانک های کارگزار در این زمینه نیز فضای خوبی برای کسب و کار و فعالیت ترسیم نموده اند. تمام این ها در چارچوب تعامل و همفکری حاصل خواهد شد.

در سوی دیگر ، معاون وزیر اقتصاد گفت : قرارداد 8 میلیارد یورو خط اعتباری با اگزیم بانک کره به امضا رسیده ، در عین حال 29 تا 30 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با چند کشور آسیایی امضا خواهد شد. این در حالیست که مذاکرات طولانی برای آن انجام شده و روی کلمه به کلمه آن در بانک مرکزی تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است ؛ معنای این امضای قرارداد ، بدهکار شدن کشور نیست، بلکه به این معنا است که با اگزیم بانک کره یا اوربانک اتریش یا ملی بانک های ایتالیا، قرارداد خط اعتباری منعقد شده و ضمانت نامه های آن نیز طی شده است. خزاعی گفت: اگر شورای اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی این تسهیلات را تائید کنند، آن گاه بنگاه ها می توانند از این 8 میلیارد یورو و ارقامی تا 30 میلیارد دلار استفاده کنند. البته تمام این ها در شرایطی است که مشکل خاصی در عرصه بین المللی برای ایران پیش نیاید.

و) در سایر خبرها ، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به دیدار اخیر رئیس اتاق با سفیر روسیه گفت: مسائل و مواردی در آن دیدار مطرح شد که نیاز به پیگیری دو طرف دارد و باید تلاش کنیم مشکلات بر سر راه توسعه روابط تجاری رفع شود. کرباسی با تأکید بر لزوم برگزاری کمیسیون مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد : برگزاری این کمیسیون مشترک در دستور کار قرار دارد و وزارت ارتباطات ایران نیز یازدهم تا سیزدهم مهرماه سال جاری را برای برگزاری این کمیسیون مشترک مطرح کرده که البته نهایی نشده و در حال بررسی است. معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به انجام مذاکرات برای پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت: پس از ورود ایران به اتحادیه اوراسیا به همان نسبتی که فضای مناسبی برای اقتصاد ایران فراهم می‌شود، زمینه برای حضور ویژه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ایران نیز مهیا خواهد شد. معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین تشکیل شرکت‌ های سرمایه‌گذاری مشترک میان تجار ایرانی و روسی را از دیگر زمینه‌ های همکاری میان دو کشور مطرح کرد.

ز) در حوزه نفتی ، وزیر نفت اعلام کرد: 10 قرارداد نفتی تا پایان سال به امضا می رسد. طرح توسعه لایه‌ های نفتی پارس جنوبی ، میدان مشترک آذر ، میدان های سهراب ، آب تیمور ، منصوری و آزادگان در اولویت قرار دارند. اکنون تولید نفت خام کشورمان بیش از 3 میلیون و 800 هزار بشکه نفت در روز است ، صادرات نفت خام و میعانات در مرداد امسال بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده است. میزان برداشت گاز از پارس جنوبی تا 2 سال آینده به 700 میلیون متر مکعب می رسد.

ح) در بازارهای جهانی ، پرش قیمت فلزات اساسی و افت قیمت نفت را شاهد هستیم. افت شاخص دلار و رسیدن خبر پرتاب موشک توسط کره شمالی در کنار تداوم کاهش موجودی انباره ها در بنادر از مهمترین دلایل رشد قیمت فلزات من جمله اونس می باشد. بر اساس این گزارش ، قیمت طلا ضمن از گذر از مقاومت سرسخت 1.300 دلاری ، تا محدوده 1.325 دلاری نیز پیشروی کرده است. همچنین در فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم شاهد رشد قیمت تا سطوح به ترتیب 6.800 – 2.370 – 3.110 و 2.085 دلاری هستیم. اما در بازار نفتی به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا شاهد افت قیمت ها هستیم. امروز قیمت نفت برنت دریای شمال تا سطوح 51 دلار و 30 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت تا محدوده 46 دلار و 60 سنتی کاهش یافتند. به نظر اصلاح قیمت نفت تا محدوده 40 – 41 دلاری ادامه داشته باشد و از طرف دیگر طلا با ورود به کانال 1.300 دلاری ، توان رشد تا قیمت های 1.400 دلاری را داراست.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی باری دیگر شاهد آرایش تهاجمی بازار و رشد قیمت ها ناشی از افزایش نرخ فلزات رنگین در بازارهای جهانی بودیم. عدم رشد موجودی انبارها یکی از دلایلی است که سبب شده تا باری دیگر قیمت ها در مسیر رشد قرار بگیرند. درخصوص وضعیت تکنیکی مس و روی گفته بودیم که با شکست مقاومت 6.600 دلاری در مس می توان انتظار رشد قیمت تا سطوح 7.000 – 7.100 دلاری را داشت. در فلز روی نیز پس از پولبک به سطح مقاومتی شکسته شده ، باری دیگر شاهد گارد افزایشی هستیم. با این شرایط انتظار می رود روی به مرور به سمت قیمت های 3.300 – 3.350 دلاری حرکت نماید.

در این گروه فملی معاملات چشم نوازی را به نمایش گذاشت و با وجود فشار عرضه در قیمت های درصد مثبت اما سمت تقاضا هم ضعیف نبود و حالا با تثبیت قیمت در کانال 200 تومانی ، انتظار می رود طی روزهای آتی ادامه رشد قیمت سهم تا سطوح 240 – 250 تومانی را داشته باشیم. فملی در گزارش 3 ماهه ای که منتشر کرد ، سود هر سهم خود را با مفروضات نرخ هر تن کاتد بر اساس LME (بازار فلزات لندن) 5.600 دلار و نرخ تسعیر دلار 37.500 ریالی ، در سطوح 272 ریالی پیش بینی کرد و 89 ریال معادل 33 درصد آن را پوشش داد. شرکت همچنین در نامه ای که بر روی کدال قرار داد ، اعلام کرد که در صورت رشد نرخ LME (بازار فلزات لندن) تا سطوح 5.800 – 6.000 – 6.200 – 6.400 دلار ( با فرض عدم رشد دلار ) سود خود را می تواند به ترتیب تا سطوح 297 – 321 – 344 – 368 ریال تعدیل کند و جالب اینجاست که برای اهرم دلار هیچ ارزشی قائل نشده است ! به نظر با شرایط فعلی ، سود شرکت به راحتی تا سطوح 400 – 450 ریالی نیز تعدیل شود. به خصوص اینکه اگرچه فروش مرداد ماه خیلی جالب نبود اما در عوض شرکت موجودی انبار خوبی دارد. در سایر نمادها ، باید به فایرا نیز اشاره داشت که کماکان با صف خرید میلیونی به رشد قیمت خود ادامه می دهد و به نظر در قیمت های 135 – 140 تومانی باید شاهد فشار عرضه و به تعادل رسیدن سهم باشیم.

در این گروه کالسیمین باری دیگر به کانال 400 تومانی بازگشته و در صورت گذر از مقاومت 416 تومانی ، می تواند در مسیر قیمت های 435 و 475 تومانی قرار بگیرد. کالسیمینی که شایعانی در خصوص تعدیل مثبت سنگین و افزایش تولید به دلیل افتتاح طرح توسعه خود دارد. فاسمینگزارش نسبتا خوبی داشت ولی حرکت سهم کمی کُند شده است. اما در نماد باما روند معاملات چندان دلچسب نیست و به نظر این سهم برای رشد ، نیاز به افزایش نرخ بیشتری در فلز روی دارد. روز گذشته درخصوص عملکرد 5 ماهه سهم بطور مفصل صحبت کردیم. تثبیت قیمت روی در کانال 3 هزار دلاری می تواند کف سود این شرکت را تا محدوده 140 – 150 تومانی افزایش داده و در نتیجه رشد قیمت سهم تا سطوح 900 – 930 تومانی را داشته باشیم. به خصوص اینکه باما بواسطه داشتن معدن ، از محل رشد نرخ خاک متضرر نمی شود و حاشیه سود شرکت به شدت افزایش می باید. لذا توقف و تعدیل مثبت شرکت در گزارش 6 ماهه قطعی است.

در سایر نمادهای رویی هم معاملات متعادلی داشتیم. در این بین می توان کبافق را زیر نظر گرفت. این سهم در صورت گذر از قیمت های 1.700 تومانی ، می تواند هدف قیمتی 1.900 تومانی را در پیش بگیرد. اهرم کبافق به شدت بالاست و نیمه دوم سال نیز سود خوبی از سوی این شرکت شناسایی خواهد شد. اما در فرآور نیز سقف شکنی ها ادامه دارد و شناوری محدود سبب شده تا این سهم در مسیر قیمت های 1.490 – 1.500 تومانی قرار بگیرد. درخصوص فراور باید گفت که قیمت های 1.400 تومان به بالاتر دیگر ارزش خرید ندارد و به نظر کم کم باید به فکر شناسایی سود و خروج از سهم بود.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی هم معاملات خوبی را شاهد بودیم. واقعا باورکردنی نیست ! فولاد در شرایطی در چند میلیمیتری سقف تاریخی خود قرار گرفته که بازار همین سهم را در قیمت های کمتر از 140 تومانی پیش از مجمع نمی خرید و این سهم در بازه زمانی کمتر از 40 روز ، نزدیک به 50 درصد بازدهی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. این رویداد نشان می دهد که اگر فعل خواستن برای بازار صرف شود ، حتی شبندر هم می تواند چنین بازدهی ای را داشته باشد ! به نظر فولاد از اینجا به بعد کار سختی دارد چراکه سهم در محدوده 200 تومانی قاعدتا فروشندگان بیشتری خواهد داشت اما چنانچه این سد شکسته شود ، می توان گفت که فولاد وارد فضای جدیدی شده و این محدوده تبدیل به یک حمایت امن برای سهم خواهد شد ! در بازارهای جهانی قیمت فولاد در چین با رشد روبرو شد. امروز قیمت اسلب CIS امروز 5.1 درصد و بیلت شرق آسیا 2.8 درصد بالا رفت و ذغال سنگ نیز تا 2.8 درصد گران شد.

در گروه معدنی هم وضعیت به همین شکل بود و 2 نماد کگل و ومعادن با معاملاتی چشم نواز و پر حجم روبرو شدند. البته کگل بدون صف خرید به کار خود خاتمه داد اما معادن موفق شد صف خرید خود را حفظ نماید. کگل برای فردا به مقاومت دیگری خواهد رسید و باید دید آیان توانایی گذر از قیمت های 280 تومانی را دارد یا خیر. این سهم برای سال جاری پتانسیل رسیدن به سود 600 ریالی را دارد. در ومعادن با گذر سهم از مقاومت 145 تومانی ، انتظار می رود در میان مدت شاهد رشد سهم تا قیمت های 180 – 190 تومانی باشیم. هر چند که برخی معتقدند دلیل این رشد ، فروش حق تقدم های استفاده نشده است اما به هر جهت وقتی کگل و فملی رشد می کنند ، طبیعی نیست که معادن درجا بزند.

در این گروه حال و روز کچاد چندان جالب نیست. چنانچه کگل و ومعادن رشد کنند ، او نیز با افزایش تقاضا روبرو می شود و در صورتی که خبری از صف خرید در این 2 نماد نباشد ، کچاد سرخ پوش می گردد. گزارش مرداد ماه کچاد چندان جالب نبود و دلیل بی توجهی بازار به سهم نیز همین مساله می باشد. گفته شده محیط زیست مجوز اکتشافات مقدماتی در منطقه حفاظت شده معدنی D19 را برای شرکت معدنی و صنعتی چادرملو صادر کرد. این در حالی است که زمزمه هایی از عدم موافقت شورای عالی محیط زیست با این اکتشاف و عدم صدور مجوز کتبی مطرح شده است. مرتضی علی اکبری معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات در این خصوص گفت : از ابتدای امر ، ایمیدرو قصد اعطای مجوز اکتشاف در منطقه D19 را به شرکت چادرملو داشت ؛ ولی سازمان محیط زیست موافق این قضیه نبود. نهایتا پیشنهاد شده بود که چادرملو با حفظ زیست بوم ، یوز ایرانی و رعایت همه مسائل زیست محیطی با نظارت سازمان محیط زیست ، اقدام به فعالیت در این منطقه نماید. بدین ترتیب هم رضایت سازمان محیط زیست جلب شده و هم «کچاد» منتفع شود. این طرح تاثیری در ظرفیت تولید چادرملو نخواهد داشت ؛ بلکه بدین معناست که با توجه به اتمام ذخایر معدن فعلی شرکت در چند سال آتی ، نیاز به معدن جدید خواهد بود و این طرح به رفع این نیاز کمک خواهد نمود.

ج) در گروه پتروشیمی وضعیت بد نیست و عواملی همچون رشد قیمت جهانی برخی از محصولات پتروشیمی و حرکت خزنده دلار در کنار نسبت قیمت به درآمد پائین موجب شده تا تحرکات در این گروه بهتر از هفته ها و ماه های گذشته دنبال شود. البته برای امروز نگاهی هم به شاخص گروه مزبور خواهیم داشت. طی روزهای اخیر ، اوره تا سطوح 210 دلاری و متانول تا قیمت های 310 – 320 دلاری رشد نمودند. این رویداد موجب می شود تا علاوه بر بسته شدن کف سود شرکت ها ، شاهد امیدواری هایی به تعدیل پیش بینی درآمد غول های پتروشیمی باشیم. به عنوان مثال پتروشیمی پردیس که سال مالی منتهی به 31 شهریور دارد ، بودجه سال 97 را با وجود بهره برداری از فاز سوم تولید اوره و آمونیاک ، بسیار محتاطانه پیش بینی کرده است. اوره 200 دلاری و نرخ تسعیر 3.800 دلاری نشان می دهد که پردیس می تواند سود 772 ریالی خود را تا سطوح 1.000 ریالی نیز تعدیل کند. البته خرید این سهم با وجود شرایط بنیادی مناسب ، ریسک عرضه های سهام وثیقه بازرگانی پتروشیمی را دارد. از گوشه و کنار شنیده می شود که این شرکت در حدود 50 – 60 میلیون سهم دیگر برای فروش خواهد داشت ! محدوده 620 تومانی به عنوان مهمترین سطح مقاومتی و محدوده 520 تومانی مهمترین سطح حمایتی شپدیس شناخته می شوند.

در این گروه پتروشیمی شیراز هم معاملات خوبی دارد. این سهم اخیرا به کف حمایتی 189 – 190 تومانی واکنش نشان داده و انتظار می رود پس از کف سازی در این سطوح ، شاهد آغاز یک روند رو به رشد میان مدتی در این سهم اوره ساز با سبدی از محصولات متنوع باشیم. درخصوص خراسان دیگر نیاز به توضیح نیست که این شرکت علاوه بر داشتن P/e پائین ، پتانسیل تعدیل مثبت ناشی از فروش مناسب در ماه های گذشته را دارد. در کرمانشاه مدت هاست که شاهد روند نوسانی سهم در باند قیمتی 230 – 240 تومانی تا قیمت های 300 – 310 تومانی هستیم. در این سهم تحول خاصی نداریم و لذا در کوتاه مدت می توان از نوسانات سهم منتفع شد. هر چند که رشد نرخ اوره و دلار می تواند رشد 1 واحدی P/e را برای این سهم به دنبال داشته باشد.

در شرکت های متانول ساز هم وضعیت خوبی را شاهد هستیم. در این گروه زاگرس کی تواند پس از کفسازی در سطوح 2.000 تومانی در مسیر قیمت های 2.400 – 2.500 تومانی قرار گیرد. تثبیت نرخ متانول در سطوح 310 دلاری و رشد نرخ ارز تا سطوح 4.000 تومانی ، کف سود سهم را در محدوده 520 – 530 تومانی تضمین خواهد کرد. البته پارسان و پترول نیز در قیمت های مثبت عرضه کننده هستند اما اگر قرار بر تحقق سود بیش از 500 تومانی باشد ، از این عرضه ها نباید ترسید. اما صحبت از پترول شد. این سهم نیز از محل فروشی که در زاگرس می زند ، پتانسیل تعدیل مثبت را خواهد داشت. پترول از نظر چارتی در موقعیت خوبی قرار گرفته و در صورت گذر از قیمت های 150 تومانی ، پتانسیل رشد تا سطوح 200 تومانی را در میان مدت دارد. طی روزهای اخیر ، تحلیل تکنیکی سهم در همین بخش ارائه شد. در شفن و شخارک هم تقاضای نسبتا خوبی را شاهد هستیم. این 2 سهم نیز به مانند زاگرس وضعیت خوبی دارند اما اولا اهرم زاگرس بالاتر است و ثانیا بودجه شخارک و شفن با متانول 300 و 310 دلاری بسته شده است. در این گروه پارسان را هم باید زیر نظر داشت. به نظر سهم در این قیمت ها باقی نخواهد ماند و به زودی با قیمت های کمتر از 200 تومانی وداع خواهد کرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در فولادی ها ، یکی از نمادهای پر حاشیه و خوش نوسان بازار به نام ذوب آهن را بررسی خواهیم کرد. سهم زیانده ای که طی این سالها سودی در مجمع میان سهامداران خود توزیع ننموده و با کوله باری از زیان انباشته ، طی 2 – 3 سال آتی هم سودی ( با فرض سودآور شدن ) برای تقسیم در مجامع نخواهد داشت. این سهم در معاملات امروز با افزایش تقاضا ضمن گذر از مقاومت 90 تومانی ، با تشکیل صف خرید میلیونی در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار گرفت.

ذوب آهن برای سال 96 پیش بینی کرده مبلغ 42.056 میلیارد ریال درآمد داشته باشد که از این مقدار ، 30.033 میلیارد تومان ( معادل 71.5 درصد ) فروش داخلی و 12.022 میلیارد ریال ( معادل 28.5 درصد ) فروش صادراتی است. تیرآهن و میلگرد و کلاف در حدود 26.700 میلیارد ریال از فروش کل پیش بینی شده را شامل می شود.

* شرکت نرخ فروش محصولات خود را بدین شرح پیش بینی نموده است : الف) تیرآهن به ازای هر کیلو 15.666 ریال ب) میلگرد و کلاف به ازای هر کیلو 14.406 ریال ج) سایر ( شمش ، نبشی ، چهارگوش ، ناودانی و ... ) به ازای هر کیلو 14.268 ریال د) ریل به ازای هر کیلو 25.000 ریال ه) محصولات فرعی ( قطران ، چدن ، بنزن ، تولوئن ، سرباره ، سولفات آمونیوم و ... ) به ازای هر کیلو 3.697 ریال

* نرخ فروش محصولات در مرداد ماه بدین شرح بوده است : الف) تیرآهن به ازای هر کیلو 17.327 ریال ب) میلگرد و کلاف به ازای هر کیلو 17.304 ریال ج) سایر (شمش ، نبشی ، چهارگوش ، ناودانی و ... ) به ازای هر کیلو 14.272 ریال

* متوسط نرخ فروش محصولات در 5 ماه ابتدایی سال بدین شرح بوده است : الف) تیرآهن به ازای هر کیلو 16.428 ریال ب) میلگرد و کلاف به ازای هر کیلو 15.757 ریال ج) سایر (شمش ، نبشی ، چهارگوش ، ناودانی و ... ) به ازای هر کیلو 13.815 ریال

همانطور که ملاحظه می کنید ، قیمت های مرداد ماه خصوصا در تیرآهن و میلگرد اختلاف خوبی با بودجه گرفته و این رویداد سبب افزایش درآمد و در نتیجه تغییر در eps شرکت می شود.

* ذوب آهن در حالی مبلغ فروش برای سال 96 را در سطوح 42.056 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.012 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 1.588 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 4.738 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 2.475 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 5.257 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه ابتدای سال نیز 15.070 میلیارد ریال معادل 36 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. با توجه به رشد شیب مقدار فروش در ماه های اخیر و همچنین رشد نرخ فروش ، انتظار می رود عملکرد بهتری را از این شرکت در نیمه دوم سال شاهد بودیم.

* نکته : ذوب آهن برای سال جاری پیش بینی کرده از محل فروش و کسر سایر هزینه ها ، 241 میلیارد ریال سود عملیاتی محقق کند اما در دوره 3 ماهه نیز 682 میلیارد ریال سود عملیاتی شناسایی کرده است. یعنی ذوب در کوارتر اول سال نزدیک به 3 برابر سود عملیاتی پیش بینی شده را محقق کرده و این در شرایطی است که فروش در 3 ماه اول سال جالب نبوده است. به نظر اگر ذوب کمی بر میزان فروش خود بیافزاید و هزینه ها را کنترل کند ، برای سال جاری به سود برسد. لازم به ذکر است که ذوب آهن در دوره مشابه سال گذشته (1.154) میلیارد ریال زیان عملیاتی و (2.763) میلیارد ریال زیان خالص محقق کرده بود.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به شاخص یکی از تاثیرگذارترین صنایع بازار خواهیم داشت. صنعت پتروشیمی با ارزش بازار 90 هزار میلیارد تومان در حدود 24 درصد ارزش کل بازار بورس و فرابورس را شامل می شود و طبیعی است که هر گونه نوسانی چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی ، تاثیر بالایی بر روی شاخص ایجاد نماید. لذا با توجه به رشد اخیر اوره و متانول در بازارهای جهانی و همچنین نسبت قیمت به درآمد معقول 6 واحدی ، دور از ذهن نیست که پس از سال ها اصلاح ، شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت نمادهای گروه پتروشیمی باشیم. بنابراین در ادامه وضعیت تکنیکی شاخص گروه شیمیایی را بررسی خواهیم کرد.

همانطور که مشاهده می کنید ، شاخص گروه شیمیایی بر روی کف کانال فرضی ترسیم شده قرار گرفته و با توجه به تعدد واکنش ها به کف کانال مذکور ، می توان اعتبار این سطح را قابل اتکا دانست اما لزوما این وضعیت نمی تواند تائید کننده آغاز یک دوره رشد تا سقف کانال باشد مگر اینکه طی روزهای آتی شاهد شکسته شدن مقاومت 4.920 واحدی باشیم. لذا معامله گران و سرمایه گذارانی که قصد حضور و سرمایه گذاری در این صنعت را دارند ، می توانند با شکسته شدن مقاومت یاد شده ، اقدام به خرید نمادهای پتروشیمی نموده و تارگت خروج را محدوده تراکمی 6.050 – 6.270 واحدی ( تکمیل الگوی هارمونیک AB = CD ) قرار دهند. خروج dtاسیلاتور از محدوده اشباع از فروش نشان می دهد که صنعت پتروشیمی می تواند برای یک دورره زمانی از روند اصلاحی فاصله گرفته و رشد قیمت ها را شاهد باشیم. با این حال معامله گران توجه داشته باشند که در صورت از دست رفتن کف کانال مذکور ، تحلیل فوق از اعتبار ساقط می گردد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، وصندوق از نمادهای مورد توجه بود که با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. P/e پائین و nav بالا از مهمترین دلایل توجه بازار به سهم می باشد. روز گذشته تحلیل تکنیکی سهم با عنوان «سیگنال پیرمردی» ارائه شد. انصافا خود ما هم انتظار چنین حرکتی از سهم نداشتیم. توصیه می شود گزارش روز گذشته و تحلیل درخصوص وصندوق را مطالعه نمائید چراکه با شکست مقاومت 133 تومانی ( در صورت تثبیت ) می توان به آغاز روند صعودی سهم در میان مدت تا قیمت های 190 – 200 تومانی امیدوار بود. شکل گیری واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اندیکاتورها نشان از ضعف قدرت فروشنده و آمادگی سهم برای آغاز یک دوره رشد را دارد.

ب) در گروه خودرویی همانطور که انتظار می رفت ، مثبت ها و رشد قیمت ها پایدار نبود و باری دیگر شاهد فشار عرضه و عقب نشینی بازار بودیم. البته در نماد ایران خودرو دیگر فشار عرضه ای دیده نمی شود و در بازار امروز نیز یک بلوک 12 میلیون سهمی بین حقوقی ها جابجا شد. گفته می شود ایران خودرو نیز برنامه تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار داده است. مدیرعامل ایران خودرو با اعلام عرضه یک محصول جدید و برنامه های آتی ، از تولید خودروهای برقی و هیبریدی با همکاری شرکای خارجی خبر داد. یکه زارع در خصوص برنامه های آتی گفت: درحال حاضر دو پلتفرم در ایران خودرو تعریف شده که یکی با پژو و برای محصولات مشترک با این شرکت و دیگری پلتفرمی که براساس قرارداد 10 جانبه بین المللی به صورت ویژه برای ایران خودرو طراحی خواهد شد. در این کنسرسیوم علاوه بر طراحی پلتفرم و محصولات جدید برای ایران خودرو ،‌ تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز پیش بینی شده است. هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو گفت: تا چند ماه دیگر با داتسون ژاپن وارد مرحله قرارداد می‌ شویم.

ج) در گروه مواد غذایی و لبنیاتی ، معاملات خوبی را شاهد بودیم. از مهمترین اتفاقات امروز می توان به رنج های مثبت و تکشیل صف خرید در 3 نماد غشهداب ، غدیس و غمینو اشاره داشت. به نظر هر 3 نماد از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی دارند و می توانند در میان مدت رشد کنند. در خبرهای مربوط به این گروه ، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، صادرات لبنیات و مرکبات از ایران را از زمینه‌ های همکاری میان ایران و روسیه بیان کرد و گفت : صادرکنندگان ایرانی به طور سنتی کیوی به روسیه صادر می‌ کنند ؛ اما زمینه صادرات انواع دیگر مرکبات هم وجود دارد و در این زمینه هم می ‌توان شرکت ‌های مشترک تشکیل داد. رایزن بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران در این دیدار با تأکید بر پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت : در طول مذاکرات ما و همکاران ما در این مذاکرات حضور دارند و این مذاکرات چند سال است که ادامه دارد، اما باید بدانیم این مذاکرات چندجانبه است. رستم مورات علی اف با اشاره به سخنان کرباسی با تأکید بر ظرفیت‌ های بسیار ایران در تولید محصولات لبنی و همچنین شیر خشک با کیفیت تأکید کرد و گفت : بلاروس هم که در اتحادیه اوراسیا است در این زمینه ظرفیت ‌های زیادی دارد و روسیه قسمت زیادی از نیاز شیر خشک خود را از بلاروس وارد می ‌کند.

د) در گروه ماشین آلات ، کمباین سازی که بارها بر روی عملکرد مناسب اش تاکید کرده بودیم ، با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. انصافا از کنار گزارش ماهانه برخی از شرکت ها به سادگی نمی توان گذشت. تکمبا سهمی است که اخیرا تعدیل زده و با توجه به پوشش مناسب سود و فروش فوق العاده ماه های گذشته ، انتظار تعدیلات دیگری را از این سهم داریم. تکمبا در صورتی که برای فردا از از مقاومت 820 تومانی عبور نماید ، در گام بعدی در مسیر قیمت های 98 – 100 تومانی قرار خواهد گرفت.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.850 – 3.865 تومان

ب) یورو : 4.710 – 4.735 تومان

ج) درهم امارات : 1.050 – 1.058 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.222.000 – 1.233.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24