Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هیجان های مثبت و منفی برای تمامی سرمایه گذاران زیانبار است. بویژه وقتی نوسان در قیمت ها افزایش می یابد سوال اصلی فعالان بازار این است که چگونه باید در بازار حصور داشت و ..

بهترین روش سرمایه گذاری در بازار فلزات پایه چیست؟

پایان هفته گذشته قیمت آلومینیوم به بالاترین میزان در شش سال اخیر رسید و عامل این افزایش، تلاش دولت چین برای کاستن از ظرفیت تولید با هدف مهار آلودگی هواست. پنجشنبه گذشته قیمت هر تن آلومینیوم در بورس فلزات شانگهای به 2500 دلار رسید که بالاترین میزان از سال 2011 است. قیمت سنگ آهن و روی نیز به ترتیب به بالاترین میزان در پنج ماه و 10 سال اخیر رسیده است. در هفته های اخیر، قیمت دیگر فلزات پایه نیز رشدی قابل ملاحظه داشته است. در ادامه به بررسی شرایط بازار این فلزات و عوامل موثر بر قیمت ها می پردازیم.

چین اول ماه اکتبر برنامه هایی برای کاهش آلودگی هوا در استان های شمالی این کشور اجرا می کند. در آن زمان نوزدهمین کنگره حزب کنگره کمونیست برگزار می شود و در آن، رهبران جدید انتخاب خواهند شد.

انتظار می رود از اول ماه اکتبر کاهش تولید آلومینیوم و فولاد آغاز شود. همین پیش بینی به افزایش قیمت ها کمک کرده است. در بازار آلومینیوم، شاهد رشد قیمت ها هستیم و تاکید مجدد نخست وزیر چین بر کاهش تولید سبب شده نسبت به اجرای برنامه یاد شده اطمینان حاصل شود. او به صراحت اعلام کرد برنامه با دقت اجرا خواهد شد.

شرکت چاینا هونگ کیائو، بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان، چندی پیش اعلام کرد ظرفیت تولید خود را 2.68 میلیون تن کاهش خواهد داد. این رقم 30 درصد کل ظرفیت تولید آلومینیوم این شرکت است.

تحلیلگران بانک سیتی گروپ می گویند: "از سال آینده میلادی تقاضا سریع تر از عرضه رشد خواهد کرد و این عامل افزایش قیمت ها را در پی خواهد داشت."

از سوی دیگر تحلیلگران بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده اند که در سه ماهه پایانی سال میلادی قیمت آلومینیوم 100 دلار دیگر بالا خواهد رفت. اجرای برنامه کاهش ظرفیت تولید، عامل اصلی افزایش قیمت هاست. افزایش قیمت ها به رغم رشد چهار برابری ذخیره آلومینیوم در چین در سال جاری میلادی رخ داده است.

دیدگاه های بدبینانه

البته افزایش قیمت ها سبب می شود تولیدکنندگان آلومینیوم در خارج چین فعالیت خود را از سر بگیرند. در نتیجه پس از مدتی، بازار با مازاد عرضه مواجه می شود. از مدت ها پیش، میزان بالای تولید آلومینیوم در چین به تولیدکنندگان این فلز در خارج این کشور لطمه وارد کرده است. چهار ماه پیش ائتلاف بین المللی اتحادیه های تجاری آلومینیوم خواستار تسکیل یک نهاد بین المللی برای جلوگیری از افزایش تولید آلومینیوم در چین شد. چین بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است.

برخی تحلیلگران معتقدند به دلیل ضعف تقاضا، قیمت آلومینیوم بزودی کاهش خواهد یافت. در حقیقت قیمت بالا سبب می شود میزان تقاضا از سوی مصرف کنندگان نهایی کاهش پیدا کند. نکته دیگر این است که برخی کارشناسان بخش تولید آلومینیوم می گویند، برای دولت چین، تعطیل کردن ظرفیت تولید این فلز در زمستان دشوار است زیرا کارخانه های تولید آلومینیوم را نمی توان به راحتی تعطیل کرد و دوباره فعالیت را در آنها آغاز نمود.

از سوی دیگر، تولید غیرمجاز آلومینیوم ادامه پیدا خواهد کرد و حتی اگر دولت چین بر اجرای برنامه کاهش ظرفیت تولید اصرار داشته باشد نمی تواند این برنامه را بطور کامل اجرا کند. بدین ترتیب عوامل مختلف از رشد قیمت ها جلوگیری می کند. در ماه های آینده وضعیت شاخص های اقتصادی در چین، سیاست های دولت این کشور در حوزه تولید فلزات پایه و تغییرات ارزش دلار سه عاملی هستند که بر قیمت آلومینیوم و دیگر فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت.

عده ای از کارشناسان با اشاره به ضعف اخیر در شاخص های اقتصادی چین می گویند قیمت فلزات پایه نمی تواند خیلی رشد کند. در گزارش جدید دفتر ملی آمار چین آمده است در ماه گذشته میلادی رشد سود شرکت های صنعتی کند شده و این امر احتمال کاهش نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه پایانی سال جاری را مطرح می کند.

در واقع افزایش هزینه استقراض و کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز، از فعالیت های اقتصادی می کاهد. در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، سود کارخانه های صنعتی چین رشد قابل ملاحظه داشته اما رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال جاری کمتر از سه ماهه دوم خواهد بود زیرا دولت چین تدابیری برای کاهش فعالیت ها در بخش های مهم از جمله بخش زیرساخت ها اتخاذ کرده و مصمم است این برنامه ها را اجرا کند. همچنین از میزان وام دهی ها کاسته شده و این عامل نیز در کاهش فعالیت ها موثر بوده و خواهد بود.

این هفته دو گزارش از بخش خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. دیدگاه کلی سرمایه گذاران و کارشناسان بازار فلزات پایه این است که اقتصاد چین به سمت ثبات حرکت می کند. در ماه های آینده برنامه های دولت چین برای کاستن از فعالیت ها در بخش ساخت و ساز عاملی برای فشار بر قیمت ها خواهد بود اما کاهش ظرفیت تولید می تواند از کاهش شدید قیمت این فلزات جلوگیری کند.

به سرمایه گذاران توصیه می شود برای جلوگیری از زیان، بر مبنای واقعیت های اقتصادی در بازار فلزات پایه فعالیت کنند. هیجان ها، چه مثبت و چه منفی همواره سبب زیان می شوند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24