Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هیجان هایی که در باره رونق اقتصادی وجود داشته و به رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام منجر شده هنوز تعدیل نشده اما به تدریج بازارها تحت تاثیر واقعیت های اقتصادی قرار خواهند گرفت. سرمایه گذارانی که قصد حضور بیشتر در بازار دارند ..

زمینه برای اصلاح شاخص ها و قیمت ها فراهم تر می شود

در هفته پیش رو گزارش ها از شاخص های اقتصادی در آمریکا، چین و منطقه یورو بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام تاثیر خواهد گذاشت. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا و آلمان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اعلام می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد. البته سرمایه گذاران به دیگر عوامل از جمله اخبار سیاسی از آمریکا و موضع گیری های دولت آمریکا در قبال چین توجه نشان خواهند داد. تلاش های ترامپ برای حمایت از صنایع داخلی ادامه دارد و گفته می شود او در آینده نزدیک تعرفه واردات کالاهای چینی را بالا خواهد برد. نگرانی ها درباره بروز جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان از ریسک پذیری سرمایه گذاران می کاهد و سبب جذابیت طلا می شود. پیش بینی شده این هفته قیمت طلا و ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. باید دید واکنش سرمایه گذاران به داده های اقتصادی و اخبار سیاسی از آمریکا چه خواهد بود. در بازار فلزات پایه، انتظار می رود قیمت ها اصلاح شود البته هیجان ها همچنان وجود دارد.

فشار بر قیمت ها زیاد است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی نوسان کرده و اکنون به ترتیب در سطح 52.6 دلار و 47.7 دلار در هر بشکه قرار دارد. قیمت نفت هفته قبل اندکی کاهش یافت و اگر رشد روزهای پایان هفته نبود میزان کاهش هفتگی قیمت ها بیشتر می شد. بازار نفت همچنان تخت تاثیر پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر از جمله کانادا قرار دارد. برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری میلادی از سوی اوپک و تعدادی از تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان در حال اجراست تاثیر بزرگی در قیمت ها نداشته و گفته می شود اوپک در نشست پایان سال خود، تدابیر جدید برای بالا بردن قیمت ها اتخاذ خواهد کرد. پایان هفته گذشته نزدیک شدن توفان به سواحل آمریکا سبب تعطیلی 22 درصد ظرفیت تولید نفت در این کشور شد و قیمت ها اندکی بالا رفت اما این عامل تاثیر زودگذر دارد و اگر تغییرات بزرگ در شرایط حاکم بر بازار ایجاد نشود احتمالا قیمت ها به زیر 50 دلار کاهش خواهد یافت. تولید نفت در آمریکا از اواسط سال گذشته رشد کرده و پیش بینی می شود رشد تولید تا سال آینده میلادی ادامه پیدا کند. با توجه به رشد کند تقاضای جهانی برای نفت و وجود مازاد عرضه، افق بازار چندان امیدبخش نیست. در چند هفته اخیر ذحیره نفت آمریکا کاهش یافته اما سطح ذخایر بسیار بالاست. از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند با پایان یافتن تابستان و کاهش مسافرت ها، از تقاضا برای بنزین کاسته می شود و این عامل بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی رشد قیمت فلز زرد

امروز قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندکی تغییر کرده و قیمت طلا اکنون در محدوده 1293 دلار در هر اونس قرار دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند قیمت ها افزایش خواهد یافت اما باید دید ارزش دلار چه تغییراتی خواهد داشت و وضعیت بازارهای مالی به چه شکل است. هر گونه خبر مثبت از اقتصاد آمریکا به رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا منجر می شود. همچنین اگر شاخص های مالی رشد کنند طلا جذابیت کمتری خواهد داشت. رشد قیمت طلا در روزهای اخیر متوقف شده و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن جهت بازار هستند. این هفته گزارش رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال، گزارش وضعیت بازار کار در هفته قبل و تغییرات مصرف شخصی بیشترین تاثیر را بر ارزش دلار و قیمت طلا دارد. البته سرمایه گذاران در بازار طلا معتقدند نرخ های بهره در آینده نزدیک بالا برده نمی شود و یک عامل رشد قیمت طلا همین باور است. از چند هفته پیش که رییس بانک مرکزی آمریکا نسبت به ضعف برخی شاخص های اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرده بازار طلا حمایت شده است. واقعیت این است که نرخ تورم به اندازه کافی بالا نرفته و سطح دستمزدها به کندی در حال افزایش است. بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره شرایطی گذاشته و به نظر می رسد این شرایط تحقق نیافته است. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد تا پایان سال یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد اما باید شرایط فراهم باشد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

بر نوسان شاخص های مالی افزوده می شود

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسانی محدود داشته و سرمایه گذاران منتظر داده های جدید هستند. این هفته گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود و دو گزارش از اقتصاد چین بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی تاثیر خواهد داشت. در هفته های اخیر وضعیت بازارهای مالی در این قاره خوب بوده اما درباره برخی موضوعات از جمله تنش های تجاری بین آمریکا و چین و نیز تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره نگرانی هایی وجود دارد. برخی تحلیلگران به تاثیر منفی تنش های تجاری بین آمریکا و چین اشاره می کنند و معتقدند شاخص های مالی در آسیا اصلاح خواهند شد. نکته دیگر این است که انتظار می رود در ماه های آینده نرخ رشد اقتصاد چین کاهش یابد. البته نرخ مورد نظر دولت این کشور یعنی 6.5 درصد تحقق خواهد یافت اما احتمال دارد فعالیت های اقتصادی کاهش پیدا کند. در این حالت سود شرکت های بورسی در چین و شرکای تجاری آن بویژه کره جنوبی و استرالیا کاهش می یابد.

اروپا. این هفته برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو و آلمان منتشر می شود اما دیدگاه کلی سرمایه گذاران این است که وضعیت اقتصاد منطقه یورو امیدبخش است. هفته پیش ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در سخنرانی خود در جکسون هول نسبت به بهتر شدن وضعیت اقتصادی در منطقه یورو ابراز خوشبینی کرد اما گفت حمایت گرایی لطمات بزرگ به رونق اقتصادی وارد خواهد کرد. دولت آمریکا تدابیری برای کاهش واردات کالاهای اروپایی به آمریکا اتخاذ کرده و برخی تنش های تجاری بین آمریکا و آلمان وجود دارد. سرمایه گذاران اروپایی همچنین به جهت سیاست های حمایتی پولی بانک مرکزی اروپا توجه دارند.

آمریکا. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال اعلام می شود. در هفته های اخیر برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور منفی بوده و این یک عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران است. البته اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول نسبت به بهبود شرایط اقتصاد جهان ابراز خوشبینی کرده است. این هفته ترامپ برنامه اصلاح قوانین مالیاتی را ارائه خواهد کرد و اگر نشانه هایی از تصویب این برنامه در کنگره نمایان شود بازار مالی آمریکا رونق بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا در این برنامه به کاهش نرخ مالیات ها اشاره شده است. ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود از مالیات شرکت ها بکاهد و یکی از دلایل رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی در این کشور امید به اجرای این وعده است. البته اقتصاددان ها معتقدند کاهش مالیات ها درآمد دولت را به شدت کاهش می دهد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال اصلاح قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه تغییر بزرگی نداشته و بازار آرام است. در هفته های اخیر، قیمت فلزات پایه رشد کرده اما درباره تداوم این روند تردیدهایی وجود دارد. عامل اصلی افزایش قیمت ها، پیش بینی رشد مصرف در چین و کاهش تولید است. دولت چین با هدف کاستن از آلودگی هوا و اصلاح ساختارهای اقتصادی، برنامه هایی برای محدود کردن ظرفیت تولید برخی فلزات پایه آغاز کرده است. مقامات ارشد دولت چین بر عزم خود برای اصلاح اقتصاد و کاستن از تولید برخی فلزات پایه تاکید کرده اند و انتظار می رود از چند هفته آینده، این برنامه ها اجرا شود. البته برخی کارشناسان معتقدند برنامه هایی که برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز چین در حال اجراست از نرخ رشد اقتصاد و تقاضا برای فلزات پایه خواهد کاست. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را 6.5 درصد تعیین کرده و این رقم پایین تر از نرخ رشد سال قبل است. نکته دیگر این است که گزارش های منتشر شده از وضعیت اقتصاد چین در ماه گذشته میلادی نشان می دهد رشد شاخص های اقتصادی کند شده و انتظار می رود این روند ادامه یابد. اگر این پیش بینی تحقق یابد نرخ رشد اقتصاد کاهش می یابد و یک عامل مهم رشد قیمت فلزات پایه از میان خواهد رفت. این هفته دو گزارش از وضعیت بخش تولید کارخانه ای و خدمات چین در ماه جاری میلادی منتشر می شود و محتوای آن بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد ارزش دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییرات بزرگی نداشته است. این هفته گزارش مربوط به رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و برخی گزارش های دیگر از اقتصاد این کشور بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. در نظرسنجی از تحلیلگران پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. متوسط نسبت یورو به دلار این هفته 1.1782 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.2856 خواهد بود. در هفته های اخیر بخشی از کاهش ارزش دلار در برابر یورو و پوند جبران شده اما هر گزارش منفی از اقتصاد آمریکا که سبب شود احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور کمتر شود به رشد ارزش دلار منجر خواهد شد. عملکرد شاخص دلار در هفته های اخیر منفی بوده است. هفته قبل رییس بانک مرکزی آمریکا و رییس بانک مرکزی اروپا سخنرانی کردند. جانت یلن در سخنان خود نسبت به افق اقتصاد آمریکا ابراز خوشبینی کرد اما گفت ریسک هایی رونق اقتصاد این کشور را تهدید می کند. ماریو دراگی نیز اعلام کرد وضعیت اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است اما این بدان معنا نیست که تمامی ریسک ها از میان رفته است. ماه آینده میلادی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد. اکنون دیدگاه اکثر کارشناسان این است که در ماه پایانی سال جاری میلادی نرخ های بهره برای سومین بار در سال جاری بالا برده خواهد شد. اگر بانک مرکزی اروپا برنامه های حمایتی خود را محدود کند ارزش یورو رشد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24