Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز دوشنبه ششمین روز از شهریور را در حالی آغاز می کنیم که این روزها پیش بینی بازار هم کمی دشوار شده و حداقل یکی در میان از روند معاملات بازار غافلگیر می شویم!

«خ» ها دوباره لیدر می شوند؟!

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل با افت 12 واحدی در سطح 82885 واحد به کار خود پایان داد. نمادهای فارس با 57 واحد ، شپدیس با 31 واحد و شخارک با 22 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و در طرف مقابل رمپنا با 49 واحد ، حکشتی با 37 واحد و حفاری با 29 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در بازار فرابورس شاخص آیفکس تقریبا بدون تغییر در محدوده 947 واحد باقی ماند. ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 270 میلیارد تومان بود. زاگرس با 6.4 میلیارد تومان ، فملی با 4.1 میلیارد تومان و فباهنر با 3.8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حواشی بازار

*رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته دولت در دیدار با رئیس جمهور و اعضای دولت دوازدهم ، «اقتصاد» را اولویت واقعی کشور خواندند و با تأکید بر تلاش بی ‌وقفه مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم از جمله بیکاری جوانان فرمودند : اقتصاد باید اولویت همه اعضا و بخش های دولت باشد. ایشان در ادامه توصیه هایی خطاب به رئیس جمهور و اعضای دولت دوازدهم نمودند. ایشان افزودند : آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می ‌شود اما این آمارها به‌ طور کامل و در همه‌ جا ، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست ، بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را حل کرد. رهبر انقلاب گفتند: بر اساس این آمارها ، تورم از چند ده درصد به زیر ده درصد رسیده اما آیا قدرت خرید مردم و ارزشی پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است ؟ آیت الله خامنه ای در مثالی دیگر خاطرنشان کردند : درباره رکود هم آمارهای اعلام شده درست است ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می کنند یا تعطیل شده اند و این واقعیت نشان می دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد. ایشان، مسئله بانکها، سرمایه گذاری، رشد نقدینگی و مسئله قاچاق را در موضوع اقتصاد مهم دانستند و تأکید کردند: مسئولانی که در دولت با اقتصاد ، ارتباط مستقیم دارند باید مانند یک تیم هماهنگ ، تصمیم گیری و عمل کنند و دیگران نیز به آنها کمک نمایند. آیت الله خامنه ای با تأکید بر ضرورت تغییر جهت گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» افزودند: باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات ، ظرفیت ها و نیروی انسانی کشور تحقق پذیر است ، همانگونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده اند. «گشودن چتر دیپلماسی بر همه جهان» و «تمرکز نکردن بر روابط با چند کشور محدود» از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در زمینه سیاست خارجی بیان کردند.

*روحانی گزارشی از اقدامات دولت یازدهم و برنامه ‌ها و اهداف دولت دوازدهم بیان کرد. رئیس‌ جمهور، مهمترین معضل پیش روی دولت را مسئله بیکاری و مشکلات اقتصادی خواند و افزود : نظام بانکی ، صندوق ‌های بازنشستگی، نبود تعادل در بودجه ، مسئله آب و مشکلات محیط زیست از دیگر مسائلی است که باید در 4 سال آینده حل شوند. آقای روحانی با برشمردن اهداف اصلی دولت دوازدهم ، خاطرنشان کرد: هدف اول دولت حل مشکل بیکاری است و تلاش می کنیم سالانه بیش از 900 هزار شغل ایجاد شود. رئیس‌ جمهور، «تحقق رشد 8 درصدی ، مبارزه با فقر و تحقق عدالت اجتماعی» را از دیگر اهداف دولت برشمرد و با بیان اینکه برای رسیدن به رشد 8 درصدی نیازمند 775 هزار میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری جدید در سال هستیم ، افزود : برای رسیدن به این هدف ، بودجه و امکانات دولت کافی نیست و باید بانک ‌ها، بازار سرمایه ، صندوق توسعه ملی و سرمایه بخش خصوصی به میدان بیاید و سرمایه خارجی نیز جذب شود. آقای روحانی ، تورم سالانه را کمتر از 8 درصد خواند و افزود: تلاش دولت دوازدهم این است که تورم را تک رقمی نگه دارد. رئیس ‌جمهور با اشاره به لزوم مردمی کردن اقتصاد و اصلاح نظام بانکی گفت : اگر بخواهیم به این اهداف برسیم، باید سود بانکی کاهش یابد و وزارتخانه‌ ها و بانک‌ ها از بنگاه‌ داری دست بردارند. آقای روحانی، «نوسازی و بازسازی صنایع»، «تحول در اقتصاد دانش ‌بنیان» و «اتکاء به درآمدهای غیرنفتی» را از دیگر برنامه‌ های دولت خواند و افزود: دولت دوازدهم بیش از گذشته با مشکلات آشناست و همه باید برای حل مشکلات کشور به دولت کمک کنند.

*معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور از گفت و گوی زنده تلویزیونی روحانی در فردا شب و با هدف اعلام مهمترین برنامه‌های دولت و مسائل کشور خبر داد. پرویز اسماعیلی ضمن اعلام گفت و گوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم به تسنیم گفت: حسن روحانی در این گفت‌وگو، اصول، خط مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهمترین مسائل روز، مواضع ایران را درباره تازه‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان می‌کند. وی افزود: این گفت‌وگوی زنده سه شنبه شب و حدود ساعت 21:30 از شبکه اول سیما و همچنین رادیو سراسری پخش خواهد شد. بنابر این گزارش، این اولین گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهوری بعد از انتخابات پر شور 29 اردیبهشت و نیز آغاز فعالیت دولت دوازدهم است.

*نجفی با حکم وزیر کشور رسما" شهردار پایتخت شد تا انتصاب دیروز سرپرست یک روز هم داوم نیاورد.  دیروز به علت عدم صدور حکم انتصاب محمدعلی نجفی از سوی وزیر کشور ، مصطفی سلیمی با ۲۰ رای موافق و یک رای سفید اعضای شورای شهر تهران به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد اما این تصمیم یک روز هم داوم نیاورد و سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور به ایسنا گفت: حکم نجفی به عنوان شهردار تهران توسط وزیر کشور صادر شد. وی افزود: صورتجلسه شورای شهر تهران درخصوص شهردار پیشنهادی در روز چهارشنبه یکم شهریورماه به وزارت کشور واصل شد و علیرغم آنکه مطابق قانون فرصت 10 روزه ای برای وزارت کشور به منظور تطبیق شرایط فرد پیشنهادی با موازین قانونی پیش بینی شده است، به جهت اهمیت مدیریت کلانشهر تهران، در روزهای گذشته، بررسی های لازم توسط وزارت کشور و همزمان با آن استعلامات قانونی از مراجع ذیصلاح به عمل آمد. وی تاکید کرد: باتوجه به وصول پاسخ مثبت استعلامات و تکمیل مراحل قانونی، حکم جناب آقای نجفی برای تصدی سمت شهردار تهران توسط وزیر کشور صادر شد.

*رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت تهدیدات ترامپ در مورد برجام مصرف داخلی دارد. وی تصریح کرد که اگر آمریکا و اتحادیه اروپا از برجام خارج شوند ایران نیز خارج خواهد شد. صالحی افزود: ولی اگر بقیه اعضای 5+1 از توافق خارج نشدند و تنها آمریکا خارج شد، ایران از برجام خارج نخواهد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت همه تعهداتی که در توافق هسته‌ای آمده، همه طرف‌ها ملزم به رعایت آن هستند. صالحی در پاسخ به سؤالی در مورد اهمیت انرژی هسته‌ای گفت که تولید انرژی هسته‌ای مطابق استاندارهای مطلوب، برای بخشهای زیادی از قبیل کشاورزی و صنعتی مهم بوده و تولید کنندگان آن اعتماد به نفس پیدا می‌کنند. وی تأکید کرد که ایران همان گونه که رهبر معظم انقلاب فتوا داده است، هرگز به دنبال تولید سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نیست. صالحی گفت: ما از همه اعضای 5+1 می‌خواهیم به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کنند.

پیش بینی بازار امروز

امروز دوشنبه ششمین روز از شهریور را در حالی آغاز می کنیم که این روزها پیش بینی بازار هم کمی دشوار شده و حداقل یکی در میان از روند معاملات بازار غافلگیر می شویم! روز گذشته علیرغم منفی شدن شاخص بازار نسبتا خوبی را شاهد بودیم. علاوه بر گروه پتروشیمی ، خودرویی ها و حتی نمادهای کوچک هم مورد توجه واقع شدند. اما برای امروز به نظر می رسد گروه معدنی و فلزی برای دومین روز متوالی در حاشیه باشند. خودرویی ها در کنار پتروشیمی ها و برخی تک سهم ها می توانند لیدر بازار امروز باشند. البته در محدوده مثبت کامل پتروشیمی ها فشار فروش بالا خواهد بود بنابراین خیلی روی خرید این گروه خصوصا در مثبت ها توصیه ای نداریم. روی هم رفته بازاری بدی نخواهیم داشت. خصوصا با بازگشایی احتمالی سایپا بازار می تواند با افزایش چرخش نقدینگی همراه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24