Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت ها در بازار فولاد تداوم نداشت و روز شنبه به عنوان اولین روز فعالیت در این بازار با کاهش نرخ رو به رو بودیم یعنی بازار فولاد رشد قیمت های پایان هفته گذشته خود را از دست داد. در بازار پلیمرها نیز شاهد رشد قیمتی بودیم هرچند که بازار به افزایش نرخ های روزهای ابتدایی هفته عادت کرده ولی در نهایت جریان غالب در بازار به گونه دیگری تا پایان هفته رقم می خورد. با توجه به ضعف نسبی و پراکنده معاملات در روز ابتدایی هفته که به رسمی طبیعی در این بازار بدل شده ، خبر چندانی در این بازار محقق نشد اگرچه رفتار قیمتی روز شنبه می تواند برای روزهای آینده به عنوان چراغ راهنمای مهمی ایفای نقش کند. بورس انرژی ولی روز مطلوبی را تجربه کرد...

فولاد در حال تخلیه حباب است...

بورس24 : رشد قیمت ها در بازار فولاد تداوم نداشت و روز شنبه به عنوان اولین روز فعالیت در این بازار با کاهش نرخ رو به رو بودیم یعنی بازار فولاد رشد قیمت های پایان هفته گذشته خود را از دست داد. در بازار پلیمرها نیز شاهد رشد قیمتی بودیم هرچند که بازار به افزایش نرخ های روزهای ابتدایی هفته عادت کرده ولی در نهایت جریان غالب در بازار به گونه دیگری تا پایان هفته رقم می خورد. با توجه به ضعف نسبی و پراکنده معاملات در روز ابتدایی هفته که به رسمی طبیعی در این بازار بدل شده ، خبر چندانی در این بازار محقق نشد اگرچه رفتار قیمتی روز شنبه می تواند برای روزهای آینده به عنوان چراغ راهنمای مهمی ایفای نقش کند. بورس انرژی ولی روز مطلوبی را تجربه کرد.

در خصوص وضعیت بازار فولاد باید این گونه عنوان داشت که رشد قیمت های پایان هفته گذشته بیشتر حالتی حبابی شکل داشت تا جایی که اغلب افزایش قیمت ها از پایه و اساس بنیادین معتبری برخوردار نبود و شاید التهاب تصنعی در بازار را باید دلیل این رشد قیمت ها به شمار آورد. حجم تقاضا هنوز پایین است و موجودی بالای انبارها خود دلیلی برای برتری عرضه بر تقاضاست که نشان می دهد واقعیت های نامطلوبی زیرپوست بازار فولاد در جریان است. شایعات نیز همچون گذشته خودنمایی فراگیری نداشته و به نظر می رسد بازار باید خود را با واقعیت های قیمتی جاری سازگار کند که کاهش نزدیک به 50 تومانی بهای برخی انواع میلگردهای نوردی خود دلیلی بر نگرانی بازار از دورنمای قیمت ها و تلاش برای تأمین نقدینگی مورد نیاز است اگرچه افت بهای شمش نیز مزید بر علت شده است. شرایط عمومی در بازار فولاد از احتمال کاهش قیمت ها خبر می دهد ولی نمی توان این ادعا را به صراحت عنوان کرد زیرا باز هم داده های پیش بینی نشده بسیاری از امکان تأثیرگذاری بر این بازار برخوردار هستند. رخدادی که در هفته گذشته خودنمایی کرد و ممکن است باز هم تکرار شود اگرچه وضعیت بازار ذاتاً به سمت کاهش قیمت ها و برتری عرضه و بر تقاضا به پیش می رود. با فرض افزایش عرضه شمش ، پتانسیل کاهش قیمت ها جدی تر خواهد بود. در بازارهای جهانی فولاد برای پایان هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن شاهد تداوم رشد قیمت ها هستیم ولی این رشد نرخ با شتاب ناچیزی همراه است که به خودی خود نمی تواند تأثیر شگرفی بر رخدادهای بازار داخلی فولاد بر جای بگذارد مگر آن که این رشد قیمتی محدود را چند برابر به مخاطب عرضه کنند.

در جلسه نمایندگان رسته های ذوب و نورد چه گذشت؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با چیلان در خصوص نتایج جلسه نمایندگان رسته های ذوب و نورد گفت: در این جلسه نمایندگان منتخب این دو رسته حضور داشتند که آقایان طاهری زاده و خوروش به عنوان نمایندگان رسته نورد در هیئت مدیره انجمن و همچنین آقایان جابریان و امین فر از فولاد روهینا جنوب، فتحی از پرشین فولاد و رضوی نیک از فولاد نیک صدرای توس به نمایندگی از نوردکاران و آقایان احرامیان، نماینده رسته ذوب در هیئت مدیره انجمن، سلمان پور از فولاد خوزستان، پارسا از فولاد خراسان، دشتیانه از ذوب آهن اصفهان، حاجی شفیعی از فولاد ویان و کاتوزیان از آهن و فولاد ارفع به نمایندگی از تولیدکنندگان شمش در جلسه حضور یافته بودند.

سید رسول خلیفه سلطانی با اشاره به اینکه موضوع جلسه برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای شمش قوس الکتریکی بود، اظهار داشت: در راستای جلسات برگزار شده این رسته ها و تکلیف وزیر صنعت به انجمن برای ایجاد تعادل در بازار شمش، این نمایندگان توسط کارخانجات ذوب و نورد انتخاب شدند و در این جلسه تلاش شد تا هم از منظر میزان عرضه و هم موضوع قیمت تفاهم مورد نظر حاصل شود.

خلیفه سلطانی اضافه کرد: خوشبختانه با روحیه تفاهم و همکاری که بین کارخانجات وجود داشت، به پیشرفت های خوبی به ویژه در زمینه عرضه شمش در بازار داخلی و تناسب آن با صادرات رسیدیم اما با توجه به اهمیت موضوع و طولانی شدن جلسه که حدود ۵ ساعت به طول انجامید، تصمیم گرفتیم ادامه جلسه و جمع بندی مباحث با حضور نمایندگان طرفین در جلسه هیئت مدیره انجمن که فردا بعدازظهر برگزار می گردد، انجام شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطر نشان کرد: با توجه به پیشرفت های خوبی که در جلسه امروز حاصل شد، انتظار داریم در جلسه فردای هیئت مدیره انجمن که مدیر عامل فولاد خوزستان هم حضور خواهد داشت، موضوع تامین شمش مورد نیاز نوردکاران حل و فصل شود.

فاز دوگانه بازار فولاد

بازار فولاد اگرچه روزهای ابتدایی هفته گذشته به طور مقطعی با افت نسبی قیمت‌ها روبه‌رو شد اما بار دیگر اواخر هفته ساز دوباره افزایش نرخ محصولاتی نظیر شمش، میلگرد، تیرآهن و … را کوک کرد.

به گزارش کارگزاری آبان، عدم اعتماد بازار به روند افزایشی قیمت‌ها و ترس بنکدارها از موجودی بالای انبارها، پیش‌بینی افت قیمت شمش در پی به راه افتادن دوباره خط تولید کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی مانند گل‌گهر، دستور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه شمش در بورس کالا برای رفع نیاز و عطش تقاضا در بازار مجموعه عواملی بودند که موجب عقبگرد قیمتی شمش و برخی دیگر از مصنوعات فولادی تا میانه هفته معاملاتی قبل شد. اما رشد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به علت اضافه تقاضای شکل گرفته برای این محصول بار دیگر موجب افزایش قیمت این محصول در بازار آزاد در پایان هفته شد. در همین حال بازارهای جهانی فولاد نیز روزهای صعودی و مثبتی را تجربه کردند که بی‌تاثیر در بی دوام بودن کاهش نرخ در بازار نبود.

در همین حال هفته قبل در مجموع روزهای معاملاتی 36 هزار و 426 تن انواع فولاد با محوریت مقاطع ساختمانی عرضه شد و حجم معامله 34 هزار و 426 تن رقم خورد. ذوب آهن، فولاد آذربایجان، فولاد کرمان و فولاد خوزستان عرضه‌کنندگانی بودند که محصولاتی نظیر تیرآهن 14 تا 18، میلگرد سایز 18، سبد میلگرد، میلگرد سایز 10 و شمش فولادی را ‌در تالار صنعتی به تابلو آوردند که از محصولات عرضه شده تمامی آن‌ها با رشد قیمت پایانی به دلیل بیشتر بودن حجم تقاضا نسبت به عرضه همراه شدند.

هفته پیش رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرگزاری مهر به تشریح دستور نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت در خصوص عرضه شمش پرداخت و گفت: وزیر پیشین صنعت مقرر کرد شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی در بورس کالا عرضه شود. همچنین مقرر شد قیمت پایه برای عرضه شمش در بورس کالا متناسب با قیمت جهانی و میانگین ۱۵ روزه سه منبع معتبر قیمت های جهانی مانند متال اکسپرت، متال بولتن و پلتس باشد و نرخ دلار لحاظ شده در آن براساس نرخ بازار آزاد محاسبه می‌شود تا قیمت فوب بندر امام برای عرضه شمش فولاد به دست آید.

به گفته حمیدرضا طاهری‌زاده از این پس فولادی‌های کشور باید حداقل ۵۰ درصد تولید خود را برای تامین نیاز داخلی و در بورس کالا عرضه کنند و نیاز بازار داخلی را اولویت خود قرار دهند؛ بدین ترتیب ۵۰ درصد الباقی تولید این مجتمع‌ها در صورت عدم نیاز واحدهای داخلی می‌تواند به صادرات اختصاص یابد.

طاهری در خصوص شرکت‌هایی که مشمول این دستورالعمل می شوند، گفت: همه تولیدکنندگان شمش فولاد از جمله شرکت های بزرگی همچون فولاد خوزستان، فولاد ارفع، فولاد خراسان و فولاد پاسارگاد ملزم به رعایت این امر هستند و کلیه واحدهای تولیدکننده شمش که تاکنون تولیدات خود را به صادرات اختصاص می دادند، بایستی از این پس تامین نیاز داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: طبق جلسه روز یکشنبه 29 تیرماه که با نمایندگان حوزه فولادسازی، نورد و ذوب برگزار شد، مقرر شد نمایندگانی از فولاد رسته نورد و همچنین رسته ذوب انتخاب شوند و برای تامین ۲ تا ۲.۵ میلیون تن نیاز داخلی مذاکره کنند تا نیاز نوردکاران به این میزان شمش فولاد مرتفع شود. این در حالی است که تاکنون ۱.۱ میلیون تن شمش به نوردکاران و واحدهای ذوب به روش قوس الکتریکی اختصاص می‌یافت و ۱.۳ میلیون تن در کشور کمبود وجود داشت که امیدواریم با اجرای هر چه سریع‌تر این دستور وزیر صنعت به تولیدکنندگان شمش، این کمبود جبران شود.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

هفته پیش انجمن جهانی فولاد در گزارشی عملکرد تولید فولاد دنیا را در ماه جولای در 65 کشور عضو منتشر کرد که طبق آن تولید فولاد ایران در ماه جولای 16.5 درصد رشد کرده یکی از بالاترین ارقام دنیا است. تولید 7 ماهه نیز 14.1 درصد رشد دارد و در بخش آهن اسفنجی نیز ایران با رشد 26.6 درصد تولید ماه جولای و 13.6 درصد طی 7 ماه گذشته همچنان رتبه اول تولید دنیا را دارد. طبق این گزارش تولید فولاد چین 10.3 درصد جهش داشته و دنیا نیز شاهد رشد 6.3 درصد تولید است که یکی از سریعترین رشدهای تولید فولاد طی یک دهه گذشته بوده و محرک تقاضا و قیمت سنگ آهن و زغالسنگ است.

در همین حال فولاد نیز در بازارهای جهانی یک هفته مثبت دیگر را تجربه کرد. قیمت‌ها در پنجشنبه و جمعه 25 آگوست مجموعا 60 یوان معادل 9 دلار بالا رفت تا ضمن جبران افت قیمت 60 یوانی روز چهارشنبه، در مجموع این هفته را با رشد تا 1.1 درصدی به پایان ببرد. شاخص میلگرد قیمت بورس شانگهای و سنگ آهن دالیان نیز 0.34 درصد مثبت است.

روز 17 میلیاردی بورس انرژی

عرضه های جذاب روز شنبه اگرچه بعضاً به معامله ای در رینگ بین الملل منجر نشد ولی باز هم توانست روز پررونقی را برای این بازار رقم بزند تا جایی در روز ابتدایی هفته جاری شاهد معامله 17.4 میلیارد تومان از انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در بازار فیزیکی بورس انرژی بودیم که موجب شد 12 هزار و 620 تن حجم معاملات به ثبت برسد.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای حلال 402، حلال 404، حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده، بلندینگ نفتا حلال 410، آیزوفید و آیزوریسایکل، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و نفتای سنگین از شرکت‌های پالایش نفت شیراز، تبریز و تهران و شرکت پتروشیمی تبریز عرضه شدند. از نکات مهم عرضه های امروز می‌توان به رقابت شدید خریداران حلال 402 پالایشگاه‌های تبریز و شیراز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره نمود. همچنین معامله مجموعا 7،000 تن نفتا و بلندینگ نفتا پالایش نفت تهران و شیراز از دیگر نکات معاملات امروز می باشد. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی روز شنبه معادل 12,627 تن و به ارزش بیش از 174 میلیارد و 95 میلیون ریال است.

در جلسه معاملاتی روز کاری آتی (یکشنبه 5 شهریور ماه 96) کالاهای نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس و تهران، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، برش سنگین پتروشیمی شازند ومیعانات گازی پالایش گاز سراجه قم در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

سررسید و توقف نماد "ستاره 961"

ازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 122 هزار قرارداد معادل 28 میلیون و 521 هزار کیلووات ساعت به ارزش 9 میلیارد و 681 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت‌ 375 و 330 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/01 ، 96/07/02 و 96/07/03 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/07/29 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/08 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

از نکات حائز اهمیت معاملات تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، می‌توان به این نکته اشاره کرد که نماد "ستاره 961" پس از گذشت دوره معاملاتی یکساله و رسیدن به زمان سررسید در روز معاملاتی گذشته متوقف گردید و فرآیندهای مرتبط با تسویه اوراق مذکور در روز سررسید (روز چهارشنبه مورخ 1 شهریور 96) انجام پذیرفت.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1950

تن

8400

8400

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

13719

12472

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

13509

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

173

تن

11966

11966

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

600

تن

14250

14250

ریال

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1000000

لیتر

13719

12472

ریال

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

24000

لیتر

13763

13763

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

5000

تن

13719

13719

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

0

لیتر

-

13509

ریال

بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1000

تن

13719

13719

ریال

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

1000

تن

13719

13719

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

15192

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

16639

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

250

تن

16349

16349

ریال

آرامش نسبی بازار پتروشیمی

پس از کاهش نسبی قیمت ها در هفته گذشته در بازار پلیمرها شاهد بودیم که آغاز هفته جاری با رشد قیمتی در این بازار همراه بود اگرچه روزهای ابتدایی در بازار پتروشیمی اغلب با رشد قیمت ها رو به رو است تا شاید افزایش قیمت های پایه بتواند بخشی از این بازار را با افزایش نرخ رو به رو سازد. این در حالی است که در هفته های اخیر ، رشد قیمت های ابتدای هفته چندان هم برای این بازار خوش یمن نبوده تا جایی که بخش مهمی از آن اغلب در اواسط و اواخر هفته خنثی می شود تا در نهایت هفته ای آرام به ثبت برسد.

با توجه به انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در روز آینده بازار خود را برای رشد قیمتی احتمالی آمده می کند بنابراین ممکن است فردا هم با رشد قیمتی رو به رو باشیم ولی پس از اعلام قیمت های پایه ، حداقل خوش بینی مورد توجه در این بازار نیز کم رونق خواهد شد و احتمالاً باز هم هفته ای آرام به ثبت می رسد.

در بورس کالا نیز آرامش کلی چهره غالب معاملات را تشکیل داد و البته به جز وکیوم باتوم که مدت هاست التهابی نهادینه شده را تجربه می کند ، این بازار در امن و امان است.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

7,100

7,810

10000

71940

10000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

7,100

7,552

10000

32120

10000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,455

7,458

15000

16400

15000

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

10,813

10,813

10000

10150

10000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

7,885

7,885

10000

9000

9000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,095

11,096

4000

4350

4000

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

1,930

1,930

1000

3060

1000

پلی وینیل کلراید S70

پتروشیمی بندرامام

نقدی

37,703

37,931

1650

2222

1650

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

33,707

33,707

2002

1914

1914

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

10,601

10,601

10000

1500

1500

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی (مچینگ)

41,289

41,289

0

1248

1248

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی (مچینگ)

7,885

7,885

0

1000

1000

تقویت حجم معاملات در بازار پتروشیمی

هفته گذشته زمان آرامی برای معاملات در بازار محصولات پتروشیمی بود اگرچه رشد حجم عرضه ها به سیگنال مهمی برای بهبود حجم معاملات منجر شد و بازار از ضعف نسبی هفته های پیش فاصله گرفت. نگاهی به وضعیت نمودار معاملاتی ترکیبات شیمیایی و پلیمرها نشان می دهد که هر دو بازار با افزایش حجم معاملات رو به رو شده اند ولی موفقیت های بازار محصولات شیمیایی بیشتر بود. این نکته را باید مهم ارزیابی کرد زیرا به صورت فنی تأثیرگذاری بازار محصولات شیمیایی بر واقعیت های تولید در صنایع میان دستی و پایین دستی برجسته تر است. این در حالی است که هنوز بازار پلیمرها به شرایط عادی و مطلوب خود باز نگشته و این بازار به حجم معاملات بیشتری نیاز دارد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در بازار آزاد در هفته گذشته شاهد بودیم که روند عمومی قیمت ها به سمت کاهش نرخ در طول هفته متمایل بود اگرچه روز یکشنبه جرقه های بزرگی از رشد نرخ پدیدار گشت اما با واقعیت های بازار همخوانی نداشت. این رخداد در تقابل واقعی عرضه و تقاضا به سمت کاهش قیمتی متمایل شد تا جایی که در اواخر هفته گذشته آرامشی نسبی مجدداً در این بازار حاکم گردید. این شرایط نشان می دهد که به صورت کلی تقابل عرضه و تقاضا به حالتی آرام و متعادل نزدیک شده که پتانسیل ثبات قیمتی و تأثیرپذیری کمتر از نرخ های پایه در بورس کالا را خاطرنشان می کند. دلیل اصلی این وضعیت را باید در خرید مستقیم واحدهای مصرف کننده از بورس کالا و بسته شدن کدهای معاف از مالیات جستجو کرد زیرا دیگر واسطه ها همچون گذشته پتانسیل خودنمایی نداشته و به صورت کلی واسطه گری در این بازار کاهش یافته است.

در هفته گذشته بازار پلیمرها با افزایش حجم معامله رو به رو شد و رقم داد و ستد در این گروه کالایی به بیش از 51 هزار و 700 تن رسید. اگرچه این رشد خود نکته مهم و مثبتی در این بازار به شمار می آید ولی انتظارات از حجم معامله را برآورده نساخت یعنی بازار برای بازیابی رونق پیشین خود به تقویت حجم معاملات نیاز دارد. این شرایط به صورت کلی در بازار محصولات شیمیایی نیز مشاهده شد یعنی شاهد رشد 31 درصدی حجم معامله بودیم که نشان می دهد موفقیت های بازار محصولات شیمیایی بیشتر از بازار پلیمرهاست.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

  • افزایش 3.95 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته قبل از آن و ثبت رقم 78 هزار و 220.5 تن که بیشترین حد در 3 هفته اخیر است.
  • کاهش 27.83 درصدی تقاضا در هفته گذشته که دومین هفته کاهشی تقاضا به شمار رفته و موجب شد این حجم به 98 هزار و 835.8 تن برسد که کمترین حد در 4 هفته اخیر است.
  • رشد 10.68 درصدی حجم معامله پلیمرها که موجب شد این بازار مجدداً به روند افزایشی معاملات خود بازگردد و 51 هزار و 738.4 تن برای داد و ستد پلیمرها ثبت شد.
  • ثبت 1.26 برابری تقاضا در برابر عرضه پلیمرها که کمترین حد در 4 هفته اخیر است که نشان می دهد واسطه گری و سفته بازی کاهش ممتدی را تجربه می کند.
  • معامله 66.14 درصدی عرضه های موجود در بورس کالا در هفته گذشته که نسبت به هفته پیش از آن و رقم 62.12 درصد از یک افزایش نسبی حکایت دارد.
  • کاهش نسبی التهاب در بازار برخی گریدهای جذاب که نشان دهنده رشد شکننده عرضه و عقب نشینی تقاضاست که می توان دلیل آن را در نزدیک شدن به روزهای سرد سال و کاهش نسبی تقاضا در بازار و کاهش جذابیت بازارسازی جستجو کرد.
  • روند نسبی کاهش قیمت ها در بازار آزاد اگرچه در روز یکشنبه با رشد قیمت ها رو به رو بودیم ولی پس از آن باز هم بازار وارد یک فاز کاهشی شد.
  • ادامه التهاب در گریدهای مختلف پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات بطری اگرچه به نسبت هفته های قبل از آن، از کاهش رقابت برای خرید و آرام شدن نسبی و محدود التهاب در این بازار خبر می دهد.
  • بازگشت جذابیت به بازار گریدهای لوله و سنگین اکستروژن اگرچه هنوز تا روزهای اوج جذابیت این کالا فاصله بسیاری داریم.
  • رواج شایعه ای در خصوص اعمال سقف خرید ماهیانه بهین یابی برای برخی از گریدهای پت بطری که البته تکذیب شد.
  • آرامش کلی در بازار پلیمرها که موجب شد اغلب خریداران بتوانند نیاز خود به مواد اولیه را از بورس کالا تأمین کنند.
  • رواج برخی شایعات در خصوص تلاش بورس کالا برای راه اندازی خرده فروشی محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها از انباری در تهران که می تواند فعالیت واسطه ها را در این بازار محدود کند اگرچه تاکنون این شایعه نه تأیید و نه تکذیب شده اما تا دست یافتن به هدف معاملاتی فاصله بسیاری داریم.
  • تداوم معاملات به صورت سلف – مچینگ و نقدی – مچینگ که با فرض بالابودن حجم عرضه ها به معاملاتی بدون رقابت رونق بخشیده است.
  • ثبت بیشترین تقاضای هفته گذشته برای خرید پلی پروپیلن شیمیایی MR230C که در برابر 440 تن عرضه ، 13 هزار تن تقاضا به ثبت رسیده است اگرچه به صورت کلی شاهد کاهش التهاب حتی در گروه کالایی پلی پروپیلن ها هستیم.
  • افزایش 11.34 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 39 هزار و 665.9 تن که بیشترین حد در 3 هفته اخیر است.
  • افزایش 22.06 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 26 هزار و 697 تن که بیشترین حد در 3 هفته اخیر به شمار می رود.
  • رشد 31.24 درصدی حجم معاملات محصولات شیمیایی و ثبت رقم 23 هزار و 587 تن که بیشترین حد در 3 هفته اخیر است.
  • معامله 59.46 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که بیشترین حد در 3 هفته اخیر است.
  • افزایش جذابیت خرید دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند که موجب شد این کالا با رشد قیمت مورد معامله قرار بگیرد.
  • بهبود کلی در بازار محصولات شیمیایی با رشد حجم معاملات و تقویت عرضه و تقاضا که با توجه به ویژگی های فنی این گروه کالایی ، نشانه ای از بهبودی کلی در بازار محصولات پتروشیمی است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24