Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه فلزی فایرا که این روزها پس از بازگشایی مورد توجه قرار گرفته ، در مواجه با مقاومت روانی ١٠٠ تومان پرعرضه ظاهر شد. هر چند که تاپایان معاملات دست بالا با طرف خریدار بود...

«فایرا» ١٠٠ تومان را لمس کرد؛ بخریم یا بفروشیم؟!

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز چهارشنبه اول روز از شهریور ماه ، شاخص بورس تهران با رشد 170 واحدی در ارتفاع 82541 واحد به کا رخود پایان داد. نمادهای اخابر با 36 واحد ، کچاد با 27 واحد و فملی با 25 واحد بیشترین نقش را در این رشد داشتند و در سمت مقابل تاثیر 10 واحدی تاپیکو در کنار تاثیر 5 واحد خاهن و تاثیر 4 واحدی غگل کمی از بار مثبت شاخص کاستند. در بازار فرابورس هم شاخص آیفکس با رشد 3.5 واحدی در سطح 940 واحدی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 321 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات کمی بیشتر از 130 میلیارد تومان بود. نمادهای پترول با 7.6 میلیارد تومان ، فخوز با 6.9 میلیارد تومان و فولاد با 5.9 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

مروری بر بازار چهارشنبه

پس از تزریق خبر کاهش نرخ بهره بانکی و نیز سر و سامان دادن به معاملات سخاب ، بازار بورس واکنش مثبتی به این رویداد نشان داد. با این حال این واکنش چندان هم جدی و قدرتمند نبود و تقریبا می توان گفت روند بازار مشابه با چند روز کاری قبل بود. در ماه های اخیر بارها شاهد زمزمه هایی از کاهش نرخ سود بانکی بودیم که متاسفانه هیچ وقت رنگ واقعیت به خود نگرفت و همین امر باعث تردید بازار نسبت به خبر یاد شده بود. هر چند این بار به نظر می رسد عزم مسولان برای سر و سامان دادن به بازار سود بانکی جدی است و انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت معاملات اوراق بدهی و خزانه در بانکها می تواند باعث شود تا رویای کاهش نرخ بهره بانکی رنگ واقعیت به خود بگیرد! این موضوع از چند جهت می تواند بر بازار تاثیر گذار باشد. اول اینکه با رسیدن سود روزشمار به مرز 10 درصد قاعدتا دیگر چنین سودی برای سپرده های روزشمار جذاب نخواهد بود و می تواند بخشی از این نقدینگی را به سمت بازار بورس هدایت کند. اما مورد دوم این است که به تبعیت از نرخ بهره بانکی قاعدتا نرخ تسیهیلات نیز کاهشی خواهد بود و همین امر باعث کاهش هزینه تامین مالی بنگاه ها و نتیجتا افزایش روند سودآوری شرکت ها خواهد شد.

در گروه فلزی فایرا که این روزها پس از بازگشایی مورد توجه قرار گرفته ، در مواجه با مقاومت روانی 100 تومان پرعرضه ظاهر شد. هر چند که تاپایان معاملات دست بالا با طرف خریدار بود و نهایتا نماد با صف خرید به کار خود پایان داد. روند رو به رشد بهای جهانی آلومینیوم در کنار زمزمه هایی از تعدیل مثبت و افزایش سود هر سهم تا حوالی 10 تومان از دلایل توجه بازار به فایرا عنوان می شود. با این حال به نظر می رسد بازی اصلی بیشتر به دلیل قیمت نازل سهم پس از افزایش سرمایه سنگین شرکت است. تحلیل گران نموداری بر این باورند که هر چند محدوده 110 – 115 تومان مقاومت مهمی در پیش روی فایرا است ، با این حال برای تشکیل پترن هارمونیک ab=cd قیمت پتانسیل رشد تا باند قیمتی 130 – 135 تومان را خواهد داشت. روی هم رفته با توجه به شکاف قیمتی ایجاد شده ناشی از افزایش سرمایه به دلیل ریسک به ریوارد نامناسب خرید سهم را در قیمت های فعلی توصیه نمی کنیم. هر چند احتمال یک رشد 30 – 35 درصدی دیگر در فایرا دور از ذهن نیست!

از دیگر نمادهایی که این روزها مورد توجه است می توان به کمنگنز اشاره کرد. تغییرات سهامداران درصدی با خروج ذوب آهن و ورود حقیقی ها به ترکیب سهامداران عمده در این نماد باعث شده تا توجه بازار به این نماد بیش از پیش جلب شود. از نظر نموداری محدوده 285 – 290 باند مقاومتی مهمی در پیش روی قیمت است که در صورت گذر از این ناحیه مقاومتی کمنگنز می تواند رشد خوبی را در قالب الگوی کلاسیک سر و شانه کف تجربه کند.

اما در گروه کانی های غیر فلزی کفرا هم چند روز است که در لیست 5 درصدی های بازار قرار گرفته و در روزهای گذشته بیش از 25 درصد رشد را تجربه کرده است. فارغ از پتانسیل های بنیادی به نظر می رسد بازی کفرا از نوع جریان پولی است. هر چند در جریان معاملات روز چهارشنبه شاهد عرضه 2.5 میلیون برگه سهم از جانب حقوقی بودیم. با این حال بعید به نظر می رسد بازی روی سهم بدون هماهنگی با حقوقی باشد. به لحاظ نموداری روز گذشته قیمت بالای محدوده مقاومتی نفوذ کرد و احتمالا شاهد ادامه رشد سهم تا حوالی 410 تومان خواهیم بود.

در قطعه سازها ، پس از شفاف سازی ورنا در مورد فروش بلوک خمحرکه و گمانه زنی فعالان بازار مبنی بر قیمت بالای این بلوک ، بار دیگر شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمتی سهم بودیم. هر چند در این بین فروشنده ها هم بیکار ننشستند و در محدوده مثبت حجم بالایی را عرضه کردند. زمزمه هایی در بازار به گوش می رسد که احتمالا این بلوک ظرف چند هفته آینده در قیمت های 400 – 450 تومان معامله خواهد شد! به نظر می رسد خمحرکه به مرور پتانسیل عبور از مقاومت 240 – 245 تومان و رسیدن به محدوده 280تومان را دارد.

در گروه کاشی و سرامیک پس از یک دوره اصلاح 30 درصدی بالاخره توجه بازار به کساوه هم جلب شد و باعث به صف نشستن خریدار در پایان معاملات روز چهارشنبه شد. از منظر الیوتی به نظر می رسد دوره اصلاح سهم تمام نشده و پس از یک ریزش 5 تایی احتمالا قیمت در قالب موج B از یک زیگزاک تا حوالی 320 – 325 تومان رشد خواهد داشت.

پیش بینی بازار امروز

امروز و در دومین روز از شهریور ماه در حالی بازار را آغاز می کنیم که پس از مخابره خبر کاهش نرخ بهره بانکی به بازار این بار صحبت های مرد شماره یک بازار بورس را داشتیم. دکتر شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه مراسم معارفه وزیر امور اقتصاد داریی گفت : با کاهش نرخ سود بانکی و اوراق بدهی بازار سهام می تواند یک جایگزین خوب برای سپرده های بانکی و حتی اوراق باشد. /با اعلام زمان بندی اجرای قانون توقف و بازگشایی نمادها ،ظرف دو ماه آینده نماد متوقف نخواهیم داشت. به این ترتیب هر نمادی که بسته شود ظرف 60 دقیقه بازگشایی می شود و این تحول بزرگی در کشور است./ وظیفه سازمان بورس شفاف سازی است اما تصمیم گیر نهایی سهامدار است. با اجرای قانون جدید شرکت هایی که اطلاعات نمی دهند فهرست را به مردم اعلام و دفعات مکابته برای دریافت اطلاعات را نیز افشا می کنیم. /یکی دو هفته دیگر زمان بندی اجرای قانون را روی سایت سازمان بورس ابلاغ می کنیم و هیچ نمادی متوقف نمی شود مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از سازمان بورس داشته باشد. صحبت های جالبی بود. خصوصا بحث توقف نمادها که اگر عملی شود ریسک بزرگی از سر بازار برداشته می شود. البته پیش تر دکتر محمدی در مورد ممنوعیت معاملات بلوکی به روی تابلو و اخراج شخص خاصی نیز وعده هایی داده بود که پس از آن تنها تعریف بلوک عوض شد و اتفاق خاصی نیفتاد!!!

بحث کاهش نرخ بهره بانکی ، اعمال تغییرات در بازار از جمله بحث حجم مبنا و دامنه قیمت ها ، زمزمه هایی از بازگشت نمادهای متوقف و خبرهایی از این دست را که کنار هم می گذاریم احساس می کنیم که شهریور امسال می تواند متفاوت از سال های گذشته باشد. خصوصا اگر بازارهای جهانی هم روند فعلی را ادامه دهند. اما برای بازار امروز سهامداری با عنایت به انتشار عملکرد ماهانه شرکت ها نیم نگاهی به کدال خواهند داشت. زوند قیمتها در بازارهای جهانی هم به گونه ای بوده که به نظر فشار عرضه ها در گروه روی شدت خواهد گرفت. اما آتش بازی مس می تواند باعث افزایش تقاضا در نماد فملی شود. در معدنی ها به نظر با توجه به عرضه های شدید تب خرید فروکش می کند. در پالایشی ها ممکن است یک نوسان داشته باشیم. روی هم رفته به نظر می رسد امروز بازار متعادل و بی رمقی را شاهد باشیم. البته تک سهم ها راه خود را خواهند رفت!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24