Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فملی بار دیگر موفق به فتح قله ٢٠٠ تومان شد و این موضوع در حالی رخ می دهد که در دوره قبلی قیمت مس ١٠٠٠ دلار کمتر از نرخهای فعلی بود. فایرا هم پس از آنکه در هفته گذشته ...

تابستان، آخرش خوش است؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • کسرا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش چهارم)

فولاد به عنوان صنعت مادر چندین سال متوالی در رکود به سر می برد و عرضه و تقاضای آن در حالتی ضعیف قرار داشت اما اخیرا با بهبود نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت بهای فولاد به واسطه رشد قیمت های جهانی هستیم. در طی حدود یک یا دو ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ انواع مقاطع فولادی از میلگرد و تیرآهن تا ورق و تختال و شمش، بازار فولاد را در داخل کشور با تحرکاتی معنادار همراه کرده است. این تورم به شرط ورود نقدینگی به چرخه های صنعت می تواند موجب رونق دوباره گردد که از این جهت تداوم تقاضا برای شرکت های فولادی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این تحولات بزرگ و قابل توجه، در چند بخش صنعت فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین شرکت های این گروه را با توجه به مطلوبیت ریسک و بازدهی برای سبد سهام خود انتخاب نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کسرا

سرامیک صنعتی اردکان در یک کانال بلند مدت حدودا 40 ماهه در حال نوسان است. در طی 15 ماه اخیر در یک ترند نزولی از محدوه 660 تومان تا 286 تومان این روزها افت قیمتی را تجربه کرده است و با قرار گرفتن در محدوده حمایتی 260 تا 285 تومانی می تواند بار دیگر مورد توجه سهامداران کم ریسک قرار گیرد.

روند پلکانی در دو محدوده قیمتی فوق برای سهامداران میان مدتی می تواند استراتژی خرید مناسبی باشد ضمن آنکه لازم به ذکر است رعایت حد ضرر 250 تومانی برای سهامداران می تواند ریسک خرید را کاهش دهد

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

نمایندگان پس از پنج روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی، به 16 وزیر کابینه اعتماد کردند و تنها بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. این در حالی است که برای وزارت علوم هیچ گزینه ای پیشنهاد نشده است و بنابراین دو وزارتخانه علوم و نیرو با سرپرست اداره می شوند.

در سیاست خارجی این هفته شاهد دیدرا نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با یوکیا آمانو و دیگر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پشت درهای بسته بودیم. سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با یوکیو آمانو برای گفت‌وگو در مورد پایبندی ایران به برجام بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: خانم هیلی پیام حمایت قوی آمریکا از ماموریت آژانس را منتقل کرده و بیان داشته است که یک آژانس قوی و معتبر در راستای منافع امنیت ملی آمریکا می باشد. این بیانیه افزود: وی همچنین از تخصص فنی آژانس و اعتبار آن، حرفه ای و جدی بودن در نظارت و راستی آزمایی فعالیت های هسته‌ای ایران تمجید کرد. در این بیانیه اعلام شد: نیکی هیلی و مدیر کل آژانس در مورد نگرانی درباره تضمین پایبندی ایران به تعهداتش گفتگو کردند، با توجه به اینکه گزارش های آژانس صرفا می تواند در مورد تاسیسات هسته ای که به آنها دسترسی دارد، صادق باشد. این بیانیه افزود: آنها همچنین در مورد اهمیت جلوگیری از بهره برداری ایران از ابهامات موجود در توافق هسته ای بحث کردند. در ادامه ظریف برای خنثی کردن اقدامات احتمالی آمریکا بر علیه کشورمان نامه ای به آمانو و موگرینی نوشت. در مهمترین قسمت از این نامه به تلاشهای آمریکا در تخطی از برجام و مبهم نشان دادن فضا از سوی آمریکا اشاره شده است و در پایان نامه ظریف عنوان کرده: من اطمینان دارم که مدیرکل و تیم او با این بازدید و سایر تلاشهای مشابه با امانتداری و حرفه ای گری کامل برخورد خواهند کرد. من از نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی، در ظرفیت وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، درخواست می کنم که این نامه را میان تمام اعضای کمیسیون مشترک توزیع کرده، و این موضوع را به دستورکار نشست آتی کمیسیون مشترک به منظور بررسی بیشتر و اقدام مقتضی بیافزاید.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر از تصمیم دولت این کشور برای بازگرداندن سفیرش به ایران خبر داد. کشور قطر تصمیم گرفته تا سفیر خود را برای از سرگیری مأموریت دیپلماتیک‌اش به تهران بازگرداند. دولت قطر در ژانویه سال گذشته و در زمانی که عربستان روابط خود را با ایران قطع کرد سفیرش را از تهران فراخواند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همزمان با انتخاب مسعود کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد از سوی مجلس بانک مرکزی در مهمترین اقدام خود در جهت رونق اقتصادی سود سپرده های بانکی را به 15 درصد کاهش داد. در این رابطه پیمان قربانی،معاون اقتصادی بانک مرکزیبا اعلام این که نرخ سود بانکی کاهش یافته، در نشست خبری گفت: با توجه به اینکه انجماد دارایی ها و حضور موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و همچنین ورود نهادهای خارج از بانک مثل خودروسازان برای جمع آوری نقدینگی مانع کاهش سود بود ، اقداماتی برای اصلاح وضعیت دستور قرار گرفت . او با تاکید بر اینکه با این وضعیت هنوز سپرده گذاری در بانک واجد ارزش است، اضافه کرد: طبق براوردها نرخ سود ٥ درصد بالاتر از نرخ ١٠ درصدی تورم است. به گفته وی اضافه برداشت بانک ها با تصمیم تازه به خطوط اعتباری تبدیل می شود و طبق محاسبات کارمزد در بازار بین بانکی به ١٨ درصد رسیده و در صورت تودیع وثیقه از سوی بانک به ١٦ درصد کاهش می یابد. این اتفاق به عنوان اولین گام دولت دوازدهم در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد محسوب می شود. در این راه اما مهمترین بند از بخشنامه بانک مرکزی، موضوع برقرار بودن سود بانکی برای قراردادهای قبل از یازدهم شهریور است که این اتفاق در حال حاضر باعث شده تا اغلب افرادی که در بانکها سپرده گذاری کرده اند در جهت کاهش نیافتن سود خود قرارداد خود را بروز کنند و یا از حالت روز شمار به بلند مدت تبدیل کنند، که در نتیجه آن دولت نیز حداقل تا یکسال آینده دغدغه ای از سپرده های غیر دیداری و افزایش تورم ندارد.

قرارداد بزرگترین وام خارجی پسابرجام ساعتی پیش توسط معاون وزیر اقتصاد و مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورو در سئول به امضا رسید. هیات ایرانی که با مسولیت محمد خزاعی، رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از بانکهای تجاری کشورمان جهت امضا قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از ۸ میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود، ساعتی پیش طی مراسمی رسمی موفق به امضای بزرگترین قرارداد وام خارجی پس از برجام شد. بنا بر این گزارش، پروژه های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد نمود.

دولت و مجلس؛

بعد از نامه نگاری برخی فعالان بازار سرمایه تحت عنوان «جامعه سرمایه گذاران مستقل» با وزیر جدید اقتصاد، مسعود کرباسیان با شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیداری یک ساعته داشته است. در این دیدار یک ساعته، وزیر اقتصاد علاوه بر دریافت گزارش آخرین وضعیت بورس و ابزارهای جدید آن، دستور داد اقداماتی که می تواند منجر به رونق بازار سرمایه شود، در دستور کار قرار گیرد. فعالان بازار سرمایه، دیدرا یکساعته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را زمینه ساز اتفاقات مثبت و اثربخش برای بازار سرمایه تفسیر کرده و براین باور که این رویداد می تواند نشان از اولویت داشتن توسعه بازار سرمایه داشته باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اجرای قانون جدید توقف و بازگشایی نمادها گفت: با اعلام زمان بندی اجرای قانون توقف و بازگشایی نمادها ،ظرف دو ماه آینده نماد متوقف نخواهیم داشت. به این ترتیب هر نمادی که بسته شود ظرف ۶۰ دقیقه بازگشایی می شود و این تحول بزرگی در کشور است. محمدی درباره زمان اجرای این قانون گفت: یکی دو هفته دیگر زمان بندی اجرای قانون را روی سایت سازمان بورس ابلاغ می کنیم و هیچ نمادی متوقف نمی شود مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از سازمان بورس داشته باشد.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ معاملات این هفته گروه در حالی به مثابه چند ماه اخیر سرد و کسل کننده در غیاب لیدر خود یعنی خساپا پیگیری شد که طی مهمترین تصمیم هفته اخیر سود بانکی با کاهش روبرو شد و این موضوع برای سود مشارکت خودروسازان هم با کاهش چند درصدی به 18 درصد رسید که سه واحد بالاتر از سود بانکی می باشد. کارشناسان امیدوارند با کاهش سود بانکی میزان پیش فروش خودرو با افزایش روبرو بشود و از آنطرف هم با کاهش هزینه های صنعت بواسطه کاهش سود تسهیلات، شاهد رشد سود آوری برای آنها باشیم. با این حال مهمترین نگرانی از کاهش سود بانکی افزایش نرخ ارز می باشد که البته در رابطه با این اتفاق ورود محصولات مشترک خودرسوزان با شرکتهای فرانسوی به بازارهای خارجی می تواند این نگرانی را تا حدی کاهش بدهد.

در معاملات این گروه در هفته اخیر ورنا با تعدیل منفی 57 درصدی روبرو شد. این اتفاق البته باعث نشد تا خمحرکه که این روزها با خبر واگذاری بلوک ورنا جان تازه ای گرفته است با کاهش قیمت روبرو بشود. همچنین خموتور که از 40 روز گذشته با افزایش قیمتی 133 درصدی روبرو شده است با وجود شفاف سازی مدیرعامل هم با افت قیمتی مواجه نشد و همچنان یکه تاز گروه می باشد.

در فلزات اساسی؛ در بین کامودیتی ها فلز مس همچنان یکه تاز میدان است و پس از شکستن مهمترین مقاومت خود در 6000 دلار، در این هفته قیمت آن به حدود 6700 دلار رسید. دیگر کامودیتی ها اکثرا حالت نوسانی داشتند و از روند صعودی هفته های قبل خود کمی فاصله گرفتند.

در بازار سرمایه کشور اما فملی بار دیگر موفق به فتح قله 200 تومان شد و این موضوع در حالی رخ می دهد که در دوره قبلی قیمت مس 1000 دلار کمتر از نرخهای فعلی بود. فایرا هم پس از آنکه در هفته گذشته پس از دو سال با رشد قیمتی 170 درصدی بازگشایی شد و به تعادل رسید از ابتدای هفته با روند صعودی و صف خرید روبرو شد. فولادی ها هم روند مثبتی را طی کردند و در بین آنها هرمز شرایط بهتری نسبت به بقیه داشت و رشد حدودا 6 درصدی را پس از بازگشایی خود شاهد بود. در کانه های فلزی هم با توجه به رشد قیمت سنگ آهن شاهد رشد قیمت در اکثر نمادهای گروه بودیم.

مدیرعامل ذوب آهن در تشریح برنامه های این شرکت برای تولید محصولات و خروج از زیان اعلام کرد: ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده فولاد کشور، با مجموعه اقدامات انجام‌ شده از زیان دهی خارج گردید و به یک واحد تولیدی سودده تبدیل شد. در واقع این اقدامات و ازجمله مدیریت صرفه‌جویی و نهضت کاهش قیمت تمام‌شده موجب شد، قیمت تمام‌شده محصولات ذوب‌آهن در سال جاری با وجود تورم، افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال 94 کمتر باشد. مدیرعامل ذوب‌آهن با اشاره به شرایط خوب ذوب آهن و افزایش تولید این مجتمع عظیم صنعتی گفت: ذوب‌آهن یک کشتی به‌گل‌نشسته بود که از آن شرایط خارج شد و به مرحله سوددهی رسید تا بتواند به‌تدریج بدهی‌های سنگین خود را پرداخت کند. وی افزود: پرداخت بدهی‌های سازمان‌ها و معادن آغاز شده و این بدهی‌ها بسیار کاهش‌یافته است. بدهی‌های مالیاتی در حال تهاتر است و بدهی به بانک‌ها از جمله بدهی 700 میلیارد تومان به بانک رفاه نیز پرداخت می‌شود. پرداخت این بدهی‌ها به‌تدریج و طی 5 سال صورت می‌گیرد تا ذوب‌آهن اصفهان دوباره تبدیل به یک واحد اقتصادی پیشرو شود که توان تولید محصولات مهم و صادراتی در سطح گسترده دارد.

در محصولات شیمیایی ؛ افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و رسیدن قیمت متانول و اوره به ترتیب به بالای 300 دلار و 200 دلار باعث شد تا معاملات این هفته گروه در برخی نمادها از حالت شیب منفی به سمت شیب مثبت ملایم برود و معاملات خوبی از این گروه را شاهد باشیم.

اما در این هفته نماد شپدیس پیش بینی سود سال آینده خود را با تعدیل مثبت 25 درصدی نسبت به سال 96 منتشر نمود، که در آن قیمت اوره 200 دلار و آمونیاک 220 دلار با نرخ تسعیر ارز 38000 ریالی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه برای سال آینده 70 درصد ظرفیت فاز سوم در فروش در نظر گرفته شده است.

در مهمترین اخبار گروه شرکت ملی پتروشیمی ایران (NPC) و شرکت Air Liquide فرانسه برای ساخت پتروشیمی تبدیل متانول به پروپیلن (MTP) قرارداد همکاری امضا کردند. همچنین مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به آغاز تولید پایدار گرید مشکی پلی‌اتیلن سنگین (PIPE GRADE) در این مجتمع، اعلام کرد: با تولید این محصول پلیمری و تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی، وابستگی به محصولات مشابه وارداتی قطع شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24