Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از خودروسازان جاده مخصوص به نام «پارس خودرو» خواهیم داشت. شرکتی که از ابتدای سال ٩۵ مسیر تحول را در پیش گرفته و انصافا طی این مدت خوب کار کرده و می تواند برای سال جاری نیز تعدیلات مثبت خوبی داشته باشد. این شرکت در شرایطی مبلغ فروش خود برای سال ٩۶ را در سطوح ۶١.۶٨٢ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه ١.٩٢۴ میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه ...

«مهندسی دماسنج !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات اولین روز کاری از شهریور ماه وضعیتی مشابه با روزهای قبل داشت و باز هم برنامه شاخص سازی دستور کار شماره 1 متولیان بازار سرمایه بود !! البته کلیت بازار هم وضعیت بدی نداشت اما همانطور که در روزهای اخیر هم گفته شد ، اکثر فعالان بازار نه تنها طی یک ماه اخیر سودی از بازار کسب نکرده اند بلکه بعضا شاهد کم شدن ارزش پرتفوی برخی از سهامداران هستیم و این در شرایطی است که دماسنج بازار سرمایه طی این مدت ( 1 مرداد الی 1 شهریور ماه ) رشد 2.35 درصدی را به نمایش گذاشته است !! البته ما مخالف رشد فلزی ها و معدنی ها نیستیم. اعتقاد ما بر این است ، هر شرکت و یا سهمی که عملکرد مناسب و یا اتفاق مثبت در روند سود و زیان دارد ، لایق رشد خواهد بود اما مشکل وقتی آغاز می شود که برای سبز شدن رنگ شاخص و نشان دادن روند صعودی در ویترین اقتصادی کشور ، اتفاقات غیر معقول در بازار رخ می دهد. به واقع که «ویترین اقتصادی کشور» اصطلاح صحیحی برای شاخص است ! به عنوان مثال ومعادن و کچاد در حالی می توانستند همپای کگل در زمان بازگشایی بعد از مجمع رشد کنند که این حرکت به جای ابتدای مرداد در انتهای مرداد ماه رخ داد ! مشابه همین اتفاق را در نماد اخابر و برخی دیگر از نمادهای شاخص ساز شاهد هستیم. بگذریم ... اعتراض و گلایه به این دست رفتارها ظاهرا فایده ندارد و متولیان عزیز کماکان به مهندسی شاخص ادامه می دهند.

پرونده بورس تهران در پنجمین ماه از سال جاری در شرایطی بسته شد که بازدهی «ویترین اقتصادی کشور» از ابتدای سال تاکنون 7 درصد بوده است. اما شاید مهمترین بحث این روزها در بین فعالان اقتصادی خصوصا در فضای مجازی بحث کاهش نرخ سود بانکی باشد. رویدادی که می تواند وضعیت اقتصادی کشور را تا حدودی بهبود بخشد. روز سه شنبه معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : از 11 شهریور ماه کلیه بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی‌ الحساب یکساله را بر اساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به‌ صورت دقیق رعایت کنند و سود سپرده‌ های کوتاه‌ مدت 10 درصد سالانه خواهد بود. همچنین نرخ های سود علی الحساب پرداختی به سپرده های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز مشمول نرخ سود علی الحساب مقرر در این بخشنامه است. پیمان قربانی با بیان اینکه "علیرغم کاهش نرخ تورم به محدوده تک ‌رقمی با معضل چسبندگی نرخ سود بانکی مواجه بودیم" گفت : 90 درصد تأمین مالی اقتصاد روی دوش بانک هاست و این چسبندگی نرخ سود باعث کاهش سرمایه گذاری در اقتصاد کشور شده است.

وی گفت : انجماد دارایی بانک ها ، فعالیت مؤسسات غیرمجاز و اقدامات جذب سپرده توسط مؤسسات غیربانکی مثل خودروسازان باعث وقفه در کاهش نرخ سود بانکی شده است. به‌ گفته این مقام مسئول با کاهش نرخ سپرده قانونی از 18 به 16 درصد و همچنین ممنوعیت فعالیت مؤسسات غیرمجاز شرایط برای کاهش نرخ سود فراهم شده است. وی گفت : خودروسازان هم باید از مصوبه نرخ سود 15 درصد تبعیت کنند. این خبر نشان می دهد که دولت دوازدهم عزم جدی در کاهش نرخ سود دارد و البته امیدواریم این بار به مانند دفعات گذشته در حد حرف باقی نماند و به واقعیت تبدیل شود. طبیعی است که در صورت اجرای دقیق این مصوبه اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور و در ادامه بازار سرمایه رخ دهد. همانطور که پیشتر هم گفته بودیم ، کاهش نرخ سود بانکی ، 3 اثر مهم بر بازار سرمایه دارد. حرکت نقدینگی به سمت بازار ، کاهش هزینه مالی شرکت ها و بنگاه های بورسی و افزایش سطح P/e از مهمترین اثرات کاهش نرخ سود می باشند. همانطور که می دانید ، اصلی ترین رقیب بازار سرمایه ، بازار پول و اوراق مشارکت است. لذا تضعیف بازار پولی و کاهش بازدهی آن می تواند رونق در بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد.

روز چهارشنبه یک خبر مثبت دیگر هم داشتیم. طی نامه ای که مدیریت کل اعتبارات به مدیران عامل بانک و موسسات اعتباری ارسال کرده ، از تاریخ 31 مرداد ماه هیچ یک از بانک یا موسسات اعتباری مجاز به انجام معاملات ثانویه انواع اوراق مالی اسلامی در خارج از بازارهای تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار نمی باشند. این یعنی «سخاب» هم خواب به خواب رفت و زنجیره کاهش نرخ سود سپرده ها تکمیل گردید و عملا یکی دیگر از موانع بازار برداشته شد. البته احتمالا این اوراق از همان دریچه قبلی یعنی بازار سرمایه به کار خود ادامه دهد اما به هر جهت نرخ ها منطقی تر می شود خصوصا حالا که نرخ سود بانکی هم در مسیر کاهش قرار گرفته است. اما با این مقدمه به سراغ بازار می رویم. بازاری که حال و روز چندان مساعدی نداشت و به غیر از هدایت شاخص به سمت قله های رفیع تر ، رویداد دیگری را شاهد نیستیم ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه ذغال سنگ و لیزینگ و منفی گروه مواد غذایی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای روز شنبه پیش بینی خاصی نداریم. واقعیت این است که بازار پتانسیل رشد دارد ؛ چراکه خبرها چه در حوزه اقتصادی و چه از نظر تولید و سودآوری شرکت ها مثبت است. این وضعیت را گزارش های 3 ماهه تولید و فروش تیر ماه شرکت ها تائید می کند اما گویا این رشد محدود به 2 صنعت فلزی و معدنی و برخی از نمادهای تاثیرگذار بر شاخص شده است ! امیدواریم با رسیدن آمار تولید و فروش مرداد ماه وضعیت بهتری را در ماه پیش رو داشته باشیم چراکه بطور قطع ادامه مهندسی شاخص سبب کلافگی معامله گران و سهامداران و در ادامه تشدید فشار عرضه خواهد شد. البته تغییر و تحولات در بازارهای جهانی هم می تواند در نوسانات کوتاه مدتی بازار موثر باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، وزیر خارجه ایران در نامه به «یوکیا آمانو» ، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات منفی سفر یک مقام آمریکایی به وین بر اجرای توافق هسته‌ ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هشدار داده است. پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند«نیکی هیلی» قرار است روز چهارشنبه با مقام‌ های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ ای ایران دیدار و گفت‌وگو کند. ظریف در نامه ‌ای به آمانو درباره این سفر نوشته است:«حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه ‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علامتی که مخابره می ‌کندتبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت ‌آمیز برجام دارد.» نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با «یوکیا آمانو» گفت : با انبوهى از سوالات در مورد برجام به وین آمدیم و پاسخ هاى خوب زیادى دریافت کردیم، اما هنوز شک ‌ها و نگرانى ‌هاى زیادى داریم.

ب) در خبری دیگر ، وزیر خارجه قطر در گفتگوى تلفنى با محمدجواد ظریف ، ضمن تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه، اعلام کرد که قطر سفیر خود را به تهران باز مى‌گرداند. این اقدام 20 ماه پس از آن انجام می ‌گیرد که قطر سفیرش را در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران ، فراخوانده بود.

ج) در خبرهای سیاسی – اقتصادی ، بزرگترین قرارداد وام خارجی پسا برجام در سئول به امضا رسید. مبلغ این قرارداد بیش از 8 میلیارد یورو است که میان سازمان سرمایه ‌گذاری اقتصادی ایران و اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسیده است. این قرارداد توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه ‌گذاری و کمک ‌های اقتصادی و فنی کشورمان با آقای چونگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسید. محمد خزاعی امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست. وی اضافه کرد که بخش‌ های دولتی و خصوصی ایران می ‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌. خزاعی تصریح کرد که ، 12 بانک ایرانی ، به‌ عنوان بانک‌ های عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود. بنابراین گزارش ، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز طی سخنانی اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست. این گزارش می ‌افزاید، مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) می ‌باشد و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می ‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه‌ هایی که شرایط استفاده از وام‌ های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند. بنابراین گزارش، پروژه ‌های متعددی به ‌ویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ‌ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور ، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد نمود.

د) در خبرهای اقتصادی ، رئیس بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت : آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود 18 درصدی را برای تسهیلات بانکی در نظر گرفته ، اما چون اکنون قیمت تمام شده تجهیز بانک ها بالاتر است ، در بخشنامه جدید ابتدا کاهش نرخ سود سپرده ها مدنظر قرار گرفت تا با سر رسید شدن سپرده های قبلی و تبدیل آن به 15 درصد ، زمینه برای کاهش نرخ سود تسهیلات در آینده فراهم شود. رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: اقدام های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود حقیقی در نظام بانکی با توجه به اهداف اقتصاد کلان برای رشد تولید و اشتغال بوده و این اقدام موثری است که می تواند به کاهش تجهیز منابع بنگاه های تولیدی و فعالیت های مثبت اقتصادی منجر شود. سیف به برنامه نظام بانکی برای اختصاص 500 هزار میلیارد ریال تسهیلات با اولویت سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط و نوسازی خطوط تولید اشاره و ابراز امیدواری کرد با این کار در سال 96 شاهد رشد بخش های غیرنفتی اقتصاد کشور باشیم.

ه) در خبرهای داخلی ، روز چهارشنبه معارفه وزیر اقتصاد را داشتیم. کرباسیان در مراسم معارفه گفت : صدور مجوز نقل و انتقال اوراق خزانه در بازار ثانویه از هفته آینده انجام می شود. سخاب مانع کاهش سود بانکی بود. وزیر اقتصاد دولت دوازدهم گفت : در زمینه مشارکت در احیا و اصلاح نظام بانکی در کنار بانک ها خواهیم ماند و نگاه مجلس نیز مثبت است. هر چند اوراق خزانه چاپ شده بود اما در بازار سرمایه مورد خرید و فروش قرار نمی گرفت و در سود بانک ها نیز تاثیر گذاشته بود و عملا از کاهش نرخ سود جلوگیری می کرد. از هفته آینده اجازه نقل و انتقال این اوراق در بازار ثانویه صادر خواهد شد. به طور حتم تعامل با سیستم بانکی اثرات مثبت خود را در بورس خواهد داشت.

و) در خبری دیگر ، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : با توجه به اینکه قیمت نفت 50 دلار در قانون بودجه پیش‌ بینی شده بود، مقدار ریالی آن 105 هزار میلیارد است و با توجه به افت قیمت نفت تا پایان سال ، مجموعا از بودجه 346 هزار میلیارد تومانی در قانون پیش ‌بینی شده بود ، حدود 309 هزار میلیارد آن تحقق پیدا می‌ کند. نوبخت با بیان اینکه باید دید چقدر می ‌توان از هزینه‌ های جاری و عمرانی صرف نظر کرد که بتوانیم بدون کسری بودجه را پایان ببریم ، گفت : از آنجا که بحث مدیریت مالی به وزرای محترم بر می‌ گردد جلسه آینده هم این موضوع ادامه پیدا می‌ کند.

ز) در سایر خبرها ، پایگاه خبری کمیسیون اروپا از رشد 94 درصدی مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در 6 ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه های ژانویه تا ژوئن سال 2016 بالغ بر 5.1 میلیارد یورو اعلام شده بود در مدت مشابه امسال به 9.9 میلیارد یورو افزایش یافته است. افزایش واردات اروپا از ایران در پی ازسرگیری خرید نفت ایران پس از توافق هسته ای نقش مهمی در رشد تجارت دو طرف داشته است. اعضای اتحادیه اروپا در نیمه نخست 2016 بالغ بر 1.54 میلیارد یورو کالا از ایران وارد کرده بودند که این رقم در نیمه نخست 2017 با رشد 224 درصدی به 5 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست 2017 نیز رشد 37 درصدی داشته و به 4.9 میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2016 بالغ بر 3.56 میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

ح) در خبرهای بورسی ، بعد از نامه نگاری جامعه سرمایه گذاران مستقل با وزیر جدید اقتصاد ، مسعود کرباسیانبا شاپور محمدی ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیداری یکساعته داشت. در این دیدار یکساعته ، وزیر اقتصاد علاوه بر دریافت گزارش آخرین وضعیت بورس و ابزارهای جدید آن ، دستور داد اقداماتی که می تواند منجر به رونق بازار سرمایه شود، در دستور کار قرار گیرد. در این میان فعالان بازار سرمایه ،دیدار یکساعته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را زمینه ساز اتفاقات مثبت و اثربخش برای بازار سرمایه تفسیر کرده و بر این باورند که این رویداد می تواند نشان از اولویت داشتن توسعه بازار سرمایه داشته باشد. البته امیدواریم ایشان هم صرفا به دنبال رنگ سبز شاخص نباشند ... !

ط) در بازارهای جهانی ، نوسانات محدودی را در نفت و فلزات اساسی شاهد هستیم. به نقل از رویترز ، در حالی که مازاد عرضه ناشی از افزایش تولید نفت لیبی از یک طرف و نگرانی ها از کاهش سرمایه گذاری های آینده در صنعت نفت از سوی دیگر بر بازار سایه افکنده ، قیمت نفت تغییر خاصی را تجربه نکرد. بر اساس این گزارش ، هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سطوح 52 دلار و 40 سنتی و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت های 47 دلار و 80 سنتی معامله می شوند. موسسه برنستین ریسرچ هشدار داد که قیمت های پایین نفت و مازاد عرضه منجر به کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت شده است. از سوی دیگر، میدان نفتی الشراره لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور به شمار می رود، به تدریج در حال از سر گیری تولید خود است. میدان الشراره اخیرا تولید خود را به 280 هزار بشکه در روز رسانده بود اما در اوایل ماه جاری میلادی به دلیل تعطیلی یک خط لوله فعالیتش متوقف شده بود. تولید این میدان برای تولید نفت لیبی حیاتی است.

تولید نفت لیبی در اواخر ماه ژوئن به بالای یک میلیون بشکه در روز رسید که حدود 4 برابر تابستان گذشته بود. افزایش تولید لیبی به دردسری جدی برای اوپک تبدیل شده که به همراه متحدانش از جمله روسیه متعهد شده برای مهار مازاد عرضه تولید خود را حدود 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اما اوپک تاکنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند که بخشی از آن ناشی از افزایش تولید لیبی بوده است. اوپک از توافق کاهش تولید معاف است. لوکمن اوتونوگا ، تحلیلگر بازار نفت گفت: «احساس حاکم بر بازار به دلیل نگرانی ها از مازاد عرضه و تهدید احتمالی از هم پاشیدن توافق کاهش تولید همچنان کاهشی است.» نشست بعدی اوپک و غیر اوپکی ها برای تصمیم گیری در مورد توافق کاهش تولید برای 22 سپتامبر پیشنهاد شده است. در فلزات اساسی هم تغییر با اهمیتی به غیر از جهش بیش از 150 دلاری مس نداشتیم. ادامه کاهش موجودی انبارها موجب شد این فلز با پرش قیمت تا سطوح 6.730 دلاری رشد نماید. بر اساس این گزارش ، فلزاتی نظیر سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در سطوح 2.370 – 3.130 و 2.110 دلاری معامله می شوند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فولادی و سنگ آهنی پس از معاملات پر حجم روز سه شنبه ، از میزان هیجانات کاسته شد و معاملات متعادلی را شاهد بودیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، در پی رکوردزنی فولاد در هفته های اخیر دادستانی کل چین تهدید به برخورد با دستکاران بازار اوراق بهادر کرد. انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد قیمت فولاد در ماه جولای به دلیل تلفیق عواملی همچون تقاضای پایدار ، کاهش ظرفیت و سیاست کاهش آلودگی دچار افزایش قیمت شده بود کاهش 29 درصدی صادرات فولاد چین نیز نشان از افزایش تقاضای فولاد در داخل داشت که خود از دیگر عوامل اقبال به رشد قیمت فولاد بود. این انجمن اعلام کرد برای ماه های آینده افزایش قیمت فولاد بعید به نظر می رسد. صادرات فولاد چین طی 7 ماه امسال 19.3 میلیون تن کمتر از دوره مشابه سال قبل بوده است.

دادستان کل چین روز سه شنبه نیز تهدید به برخورد و افزایش جرایم مالی علیه افرادی کرد که گفته می شود در بورس آتی اقدام به دستکاری و مختل کردن بازار و رشد حبابی قیمتی فولاد می کنند. این تهدید دادستانی سبب شد قیمت شمش فولاد از 574 دلار به 562 دلار کاهش یابد و سنگ آهن در بورس دالیان نیز 3.5 درصد پایین آمد. دادستانی کل چین اطلاعیه ای صادر کرده و جرایم مالی دستکاری قیمتی در بورس اوراق بهادر – کلاهبرداری های هرمی و پانزی – نشت اطلاعات – دستکاری بازار – تقلب های مالی را تشدید کرده است. طی ماه های گذشته روئسای سابق بیمه – معاون پیشین رگولاتوری – معاون رئیس سابق بانکداری و تعدادی از افرادی که در بازار اوراق بهادر دستکاری قیمتی می کردند دستگیر شده اند.

در این گروه عرضه های گنجینه آرمان شهر در نماد ومعادن مانع از پیشروی سهم شد هر چند که بخشی از این عرضه توسط بانک پاسارگاد جذب شد. به نظر مقاومت 145 تومانی فعلا مانعی برای رشد سهم در کوتاه مدت باشد اما اعتقاد داریم که معادن در کمتر از 4 – 5 ماه آتی قیمت های بیش از 170 تومانی را خواهد دید. در کچاد وضعیت کمی بهتر بود اما او هم در مجموع پر عرضه بود و نتوانست رشد قابل توجهی را به ثبت برساند. در این گروه کگل نیز کماکان رشد می کند اما از سرعت رشد او نیز کاسته شده است. تقی ‌زاده خبر داد: پروژه خط 7 تولید کنسانتره گل گهر با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن تا پایان تابستان امسال وارد مدار تولید می ‌شود. تولید کنسانتره گل گهر سالانه 12.5 میلیون تن می باشد که 4 ماهه اول 4.2 میلیون تن تولید داشته است.

در فولادی ها هم وضعیت تقریبا مشابه با سنگ آهنی ها بود با این تفاوت که فولاد ارفع تقاضای قوی تری داشت و موفق شد تا کانال 370 تومانی پیشروی نماید. طی روزهای گذشته ، فولاد worldSteel عملکرد تولید فولاد دنیا در ماه گذشته ( جولای 2017 ) را منتشر کرد. نکته مهم در گزارش رشد 16.5 درصدی تولید فولاد ایران در ماه گذشته می باشد که یکی از بالاترین ارقام دنیا است. تولید 7 ماهه نیز 14 درصد رشد دارد. در بخش آهن اسفنجی نیز ایران با رشد 26.6 درصدی تولید ماه جولای و 13.6 درصدی طی 7 ماه گذشته همچنان رتبه اول تولید دنیا را دارد. طبق گزارش ، تولید فولاد چین 10.3 درصد جهش داشته و دنیا نیز شاهد رشد 6.3 درصدی تولید می باشد که یکی از سریعترین رشدهای تولید فولاد طی یکدهه گذشته بوده و محرک تقاضا و قیمت سنگ آهن و ذغال سنگ می باشد.

ب) در گروه پالایشی روند معاملات کمی بهبود یافت و رسیدن بودجه جدید شبندر در کنار گزارش 3 ماهه شتران سبب شد تا روند معاملات به حالت متعادل بازگردد. البته در این بین برخی شرکت ها نظیر پالایش نفت لاوان گزارش چندان دلچسبی نداشتند. متاسفانه هر بار که بازار به سمت پالایشی ها حرکت می کند ، به دلیل عرضه کوبنده حقوقی ها ، از عملکرد خود پشیمان می شود. اعمال تصمیمات خلق الساعه طی سال های گذشته توسط وزارت نفت و سازمان بورس ، توقف طولانی مدت نمادها و میل به سرمایه گذاری در اوراق کم ریسک خزانه ، سبب شده تا بازار دیگر توجهی به پتانسیل های برخی از شرکت های بزرگ بورسی و فرابورسی نداشته باشد. لازم به ذکر است ، از چند ماه پیش صورت مالی پالایشی‌ ها دستخوش تغییری بزرگ شد. با افزایش نرخ فروش و کاهش بهای تمام ‌شده محصولات این شرکت‌ ها ( که همگی به ‌صورت دستوری تعیین می‌ شوند ) سودآوری پالایشگاه ها جهش معناداری کرد.

در ابتدا انتظار می ‌رفت که سود جدید به ‌دست آمده برای پالایشگاه‌ ها چندان قابل تقسیم نباشد و پالایشگاه‌ ها وجوه ناشی از آن را برای پیشبرد کیفی ‌سازی محصولات نفتی استفاده کنند. در نتیجه رشد قابل توجهی در قیمت سهام پالایشی مشاهده نشد. در فصل مجامع اما پالایشگاه‌ ها اقدام به تقسیم سود نقدی فراتر از انتظار کردند و دلیل این مساله مشخص نیست ! در نتیجه انتظار می‌ رفت که در روز بازگشایی نمادهای پالایشگاهی پس از برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی ، فعالان بازار توجه ویژه ‌ای به این نمادها نشان دهند. این در حالی بود که رشد قیمت خاصی پس از بازگشایی نمادهای پالایشگاهی رخ نداد و فشار عرضه هر تقاضایی که از سوی بازار رسید را سیراب کرد. البته بازار نسبت به سودهای پیش بینی شده نیز کمی اظهار نگرانی می کند. در واقع بازار سهام غیرمستقیم نشان داد که افت سودآوری پالایشگاه‌ ها درست مانند رشد دفعه ‌ای آن در سال گذشته را محتمل می ‌دانند.

در این گروه شبندر در قیمت های نزدیک به 480 تومانی فشار عرضه دارد اما در عوض بازار قیمت های نزدیک به 450 تومانی را خوب می خرد. این شرکت در گزارش جدیدی که سه شنبه عصر منتشر نمود ، سود هر سهم خود را با تعدیل مثبت 16 درصدی از سطوح 731 ریالی به 847 ریال افزایش داد و در دوره 3 ماهه 257 ریال معادل 30 درصد این سود را محقق کرد. پیش بینی افزایش 6.5 درصدی مبلغ فروش ( ناشی از رشد نرخ نفت خام ، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به دلیل افزایش نرخ بین‌المللی ) در ازای رشد 5.8 درصدی بهای تمام شده سبب شده تا سود ناخالص و خالص شرکت از سطوح به ترتیب 14.153 و 10.094 میلیارد ریالی به 16.395 و 11.695 میلیارد ریال افزایش یابد. واقعا اهرم پالایشی ها بالاست چراکه با یک تغییر کوچک ، سود شرکت ها متحول می شود.

گفتنی است ، نرخ ارز برای ماه‌ های فروردین لغایت مرداد ، معادل میانگین بانک مرکزی برای ماه‌ های یاد شده و برای شهریور لغایت اسفند با احتساب روند افزایش نرخ بانک مرکزی در ماه‌ های تیر و مرداد، به طور میانگین 33.186 ریال فرض شده است. با توجه به این مفروضات ، میانگین نرخ تسعیر ارز در سال 96 ، برابر با 33.000 ریال خواهد بود. همچنین نرخ خرید انواع نفت خام و میانات گازی در دوره‌ پیش ‌بینی ، بر اساس میانگین صورتحساب ‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش در 3 ماه اول 96 به ترتیب 4.95 و 49.91 دلار برای نفت خام و میعانات گازی منظور شده است. نرخ فرآورده ‌های اصلی ، بر اساس میانگین صورتحساب‌ های ارسالی و نرخ فرآورده‌ های ویژه و نفتا بر اساس نرخ‌ های اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌ های نفتی ایران در 3 ماه اول 96 محاسبه و منظور شده است. شایان ذکر است نرخ‌ های اعلامی اعم از مصوبه‌ وزیر نفت و شرکت ملی پخش، بر اساس میانگین نشریه پلاتس محاسبه و به شرکت ‌های پالایشی و بورس کالا اعلام می‌ شوند. نرخ‌ های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، با توجه به شاخص کیفیت محصولات محاسبه و به شرکت اعلام گردیده است. لازم به ذکر است ، شبندر در دوره 3 ماهه 24 درصد بلغ فروش و 30 درصد از سود عملیاتی خود را محقق کرده است.

در شاوان بر خلاف شبندر ، شپنا و شتران ، گزارش چندان جالبی از سوی شرکت منتشر نشد و دلیل فشار عرضه به روی سهم همین مساله می باشد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 692 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه نیز 169 ریال سود محقق کرده است. گفتنی است ، شاوان در دوره 3 ماهه سال گذشته 545 میلیارد تومان فروش ، (20) میلیارد تومان زیان عملیاتی و (19) میلیارد تومان زیان خالص داشت اما در سال جاری مبلغ فروش با رشد 29 درصدی به 704 میلیارد تومان افزایش یافته و در نتیجه 2 میلیارد تومان سود عملیاتی و 19 میلیارد تومان سود خالص محقق گردیده است. به نظر گزارش شاوان خیلی هم بد نیست اما بازار انتظار داشت این شرکت هم به مانند سایر پالایشی ها بدرخشد اما خبری از درخشش نیست. محدوده 1.180 تومانی و 1.540 تومانی ، سطوح حمایتی و مقاومتی شاوان می باشند.

در شبریز عملکرد بهتری داشتیم هر چند که سهم در معاملات روز چهارشنبه توجهی به این گزارش نکرد و بدون تغییر قیمت خاصی به کار خود خاتمه داد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 688 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه 178 ریال معادل 26 درصد از سود خود را پوشش داده است. گفتنی است ، شبریز در 3 ماه ابتدای سال 25.5 درصد مبلغ فروش ، 25 درصد بهای تمام شده و در نتیجه 31 درصد سود عملیاتی خود را پوشش داده است و دلیل عدم تحقق سود فراتر از انتظار این است که بخشی از درآمد شرکت از محل سرمایه گذاری هاست که در دوره های بعدی محقق می شود. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته ، نشان از افزایش به ترتیب 57 درصدی مبلغ فروش ، 540 درصدی سود عملیاتی و در ادامه تبدیل زیان (8) ریالی به 178 ریال سود دارد. به نظر گزارش خوبی است منتهی بازار انتظار تعدیل مثبت در گزارش 3 ماهه را داشت. لذا انتظار می رود شبریز پس از اندکی نوسان و کف سازی در مسیر رشد قرار بگیرد.

ج) در گروه خودرویی شاهد معاملات زوج و فرد هستیم. یک روز خودرو را رنج می زنند و مثبت می کنند و روز دیگر سهام این گروه به حال خود رها می شوند ! به نظر قیمت ها در نقاطی قرار گرفته که دیگر منطقی برای کاهش بیشتر ندارد. در خبرهای مرتبط با این گروه ، شریعتمداری در اولین روز وزارت خود با ارسال نامه ‌ای به جهانگیری خواستار لغو مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی شد. وزیر جدید صنعت ، معدن و تجارت در نامه خود به معاون اول تأکید کرده است ، متأسفانه علیرغم مذاکرات وزیر سابق صنعت ، معدن و تجارت با جنابعالی و اتخاذ تصمیم درخصوص عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان (در کنار قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت) ، در جدول مصوبه یاد شده این بند اضافه گردیده لذا خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمولیت این بند حذف شود.

کمی متن نامه گنگ است. طبق قانون ، برای واردات هر خودرو باید 2 یا 3 دستگاه خودرو از رده خارج (اسقاط) شود. برخی معتقدند تولید کننده ‌های داخل هم بابت هر یک یا چند خودرویی که تولید می کنند باید یک خودرو فرسوده از رده خارج کنند و این رویداد هزینه روی دست خودروسازان می گذارد و در نهایت قیمت تمام شده خودرو بالاتر رفته و از حاشیه سود شرکت ها کاسته می شود. حال اگر خودروسازان داخلی از این مشمولیت معاف شوند ، اتفاق خوبی برای این صنعت رخ خواهد داد. البته همانطور که گفتیم ، متن نامه خیلی واضح نیست و نمی توان به مساله تکیه کرد اما به هر جهت اگر این تحلیل درست باشد ، اتفاق خوبی در صنعت رخ خواهد داد.

در این گروه حقوقی ها ایران خودروی 240 – 250 تومانی را خوب می خرند. باید دید این سطح می تواند نقطه برگشت سهم باشد یا اصلاح قیمت تا سطوح 220 تومانی ادامه پیدا می کند. روز سه شنبه معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت : از ابتدای روز 11 شهریور کلیه بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند که نرخ سود علی‌الحساب یک‌ ساله خود را بر اساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به‌ صورت دقیق رعایت کنند و سود سپرده‌ های کوتاه ‌مدت 10درصد سالانه خواهد بود. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد : خودروسازان هم باید نرخ 15 را در پیش فروش های خود لحاظ کنند. قربانی افزود : اگر خودروسازان از این مصوبه تخلف کنند شورای پول و اعتبار تسهیلاتی را که برای آنها در نظر گرفته لغو یا محدود خواهد کرد.

شرکت ایران خودرو در گزارش 3 ماهه پیش بینی کرده تا پایان سال 14.638 میلیارد ریال هزینه مالی پرداخت کند. نگاهی به ترازنامه شرکت نشان می دهد که این میزان هزینه مالی ناشی از دریافت تسهیلات 46.886 میلیارد ریالی است که البته بخشی از آن مربوط به پیش فروش خودرو و نرخ سود اوراق مشارکت به خریدران می باشد. این یعنی ایران خودرو سالانه بطور متوسط 31 درصد سود پرداخت می کند ! نگاهی به بودجه ابتدای سال نشان می دهد که تقریبا 40 درصد وام هایی که ایران خودرو از بانک ها دریافت نموده با نرخ های سود بین 21 تا 27 درصدی ( عمدتا 24 درصد ) و مابقی آن ها با نرخ 18 درصد پرداخت می شود. حال اگر قرار باشد نرخ سود بانکی 15 و نرخ تسهیلات 18 درصد باشد ، رقمی بالغ بر 1.200 الی 1.500 میلیارد ریال از هزینه های مالی شرکت کسر خواهد شد و در نهایت به ازای هر سهم بین 80 الی 100 ریال به سود شرکت اضافه خواهد شد.

البته ایرانخودرو عادت دارد که هر اتفاق مثبتی را با رشد بهای تمام شده خنثی کند ! بطور مثال در حالی شرکت طی ماه های گذشته از محل فروش بلوک خگستر در حدود 120 میلیارد تومان سود شناسایی نمود که در گزارش 3 ماهه با افزایش بهای تمام شده و تغییر منفی در برخی دیگر سرفصل ها ، اثر فروش این دارایی را تنها به 5 ریال کاهش داد در حالی که می توانست سود 109 ریالی خود را تا سطوح نزدیک 200 ریالی هم تعدیل کند !! متاسفانه در خودروسازان علی الخصوص مجموعه معظم ایرانخودرو از این دست اتفاقات کم رخ نمی دهد و کسی هم نیست دست این شرکت ها را از جیب سهامداران خرد در بیاورد ! نکته : این بررسی و تحلیل می تواند شامل حال سایر شرکت های خودروساز و قطعه‌ساز شود.

روز پنجشنبه در خبرها داشتیم ، ایران خودرو براساس مصوبه تیرماه شورای رقابت مبنی بر افزایش تعدادی از خودروها لیست جدید قیمت‌های خود را اعلام کرد. در مصوبه تیرماه امسال شورای رقابت قیمت خودروهای سمند ، پژو و تندر 90 غیر اتومات 2.5 تا 3 درصد افزایش پیدا کرد.

در خاور نیز قیمت های 70 تا 74 تومانی را خوب می خرند و زامیاد نیز در وضعیتی مشابه با این خاور و خودرو ، در قیمت های 72 – 75 تومانی حمایت می شود. همچنین پارس خودرو که یکی از لیدرهای گروه است در قیمت های کمتر از 90 تومانی تقاضای خوبی دارد اما فعلا بازار فقط همین قیمت ها را می خرد و ریسک به خرید در قیمت های بالاتر نمی کند. هر 4 سهم یاد شده وضعیت بهتری در سال جاری خواهند داشت. ایران خودرو به زودی گزارش ماهانه خود را منتشر می کند و اگر تیراژ فروش شرکت به اندازه تیر ماه باشد ، شاید تفکر بازار نسبت به این سهم تغییر کند و خودرو از لاک دفاعی خارج شود. همچنین پارس خودرو نیز می تواند عملکرد خوبی در این ماه داشته باشد. به نظر خرید سهام این گروه در مقطع فعلی ، ریسک خاصی برای سرمایه گذاران نداشته باشد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد یکی از خودروسازان جاده مخصوص به نام «پارس خودرو» خواهیم داشت. شرکتی که از ابتدای سال 95 مسیر تحول را در پیش گرفته و انصافا طی این مدت خوب کار کرده و می تواند برای سال جاری نیز تعدیلات مثبت خوبی داشته باشد. این شرکت در شرایطی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 61.682 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 1.924 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 3.818 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 4.476 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 5.765 میلیارد ریال ، فروش مرداد ماه 5.359 میلیارد ریال و جمع فروش 5 ماه اول سال 21.344 میلیارد ریال معادل 34.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. شرکت کمی از بودجه عقب می باشد اما تجربه ثابت کرده که معمولا خودروسازان در نیمه دوم سال فروش های قوی تری دارند و نه تنها این کسر جبران خواهد شد بلکه مبلغ فروش افزایش هم خواهد یافت. پارس خودرو برای سال جاری پیش بینی کرده 235 هزار دستگاه تولید کند و به فروش برساند ؛ که از این مقدار ، 150 هزار دستگاه مربوط به گروه رنو و برلیانس و مابقی مربوط به گروه ریچ و خانواده پراید می باشد. تولید و فروش محصولات خانواده X100 بصورت کارمزدی می باشد و برلیانس و رنو نیز حاشیه سود قوی تری نسبت به سایر محصولات دارد.

بررسی عملکرد 3 ماه ابتدای سال جاری نشان می دهد که پارس خودرو در این دوره 17 درصد مبلغ فروش ، 24 درصد سود عملیاتی و 23 درصد سود خالص خود را ( 8 ریال از 35 ریال ) محقق کرده است. نکته مهم در پارس خودرو اینکه حاشیه سود ناخالص شرکت در شرایطی 9 درصد پیش بینی شده که حاشیه سود واقعی در دوره 3 ماهه 11 درصد بوده است. مقایسه عملکرد خپارس با دوره مشابه سال گذشته نشان از رشد به ترتیب 26 درصدی مقدار تولید ، 16 درصدی مقدار فروش ، 59 درصدی مبلغ فروش ، 249 درصدی سود عملیاتی و در نتیجه تبدیل زیان (49) ریالی به سود 8 ریالی دارد. بررسی عملکرد شرکت نشان می دهد روزهای خوبی در انتظار پارس خودرو خواهد بود و سود 35 ریالی پیش بینی شده پتانسیل تعدیل تا سطوح بیش از 80 ریالی و حتی 100 ریالی را دارد. به نظر شرکت در دوره 6 ماهه یک مرحله تعدیل در سود خود داشته باشد. محدوده 850 ریالی نزدیک ترین سطح حمایتی در خپارس می باشد.

6) تحلیل تکنیکال :

اما به بخش تحلیل تکنیکال می رسیم و در این شماره از چشم انداز قصد داریم یکی از سهم های فوق پر ریسک بازار را برای ریسک پذیران و علاقه مندان به هیجان مورد بحث و بررسی قرار دهیم ! توصیه می شود اگر ناراحتی قلبی دارید ، این تحلیل را نادیده بگیرید چراکه در حرکت به روی سهام زیانده ، احتمال اینکه حد ضرر معامله گران فعال شود ، بیش از حرکت به روی سهام با بنیاد مناسب می باشد. نمادی که قرار است در این گزارش به چالش بکشیم ، «شپلی» نام دارد. سهمی که اخیرا از قیمت های 830 ریالی در مسیر اصلاح قرار گرفته و طی 4 ماه گذشته نیز در حدود 40 درصد ارزش خود بر روی تابلوی معاملات را از دست داده است. مطابق با تصویری که در ذیل مشاهده می کنید ، روند حرکتی شپلی در بازه زمانی 2 سال اخیر را در یک کانال صعودی با باند میانی به تصویر کشیدیم. همانطور که ملاحظه می کنید ، این سهم واکنش های بسیار خوبی به سطوح فوقانی و تحتانی و علی الخصوص باند میانی این کانال داشته و لذا پیش بینی می شود طی روزهای آتی همزمان با قرار گرفتن شپلی در محدوده تراکمی 434 – 456 ریالی شاهد تغییر روند و افزایش تقاضا به روی سهم باشیم. نزدیک شدن اسیلاتورها به محدوده اشباع از فروش در کنار احتمال شکل گیری واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اندیکاتورها ، به نوعی نشان می دهد که از فشار عرضه کاسته شده و می توان به آغاز یک رالی صعودی جدید از باند تحتانی کانال ترسیم شده امیدوار بود. گفتنی است ، معامله گرانی که قصد حرکت به روی شپلی را دارند ، می توانند در محدوده حمایتی یاد شده اقدام به خرید نموده و حد سود اول خود را در محدوده 678 ریالی ( در حدود 40 تا 45 درصد بازدهی ) قرار دهند و البته رعایت حد ضرر 400 ریالی در این معامله الزامی می باشد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه پتروشیمی ، همانطور که انتظار می رفت ، پتروشیمی پردیس بودجه سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 96 را تعدیل منفی زد و البته بودجه سال 97 را با احتیاط اعلام کرد. بودجه ای که این بار می تواند در میانه های راه و در ایستگاه های 3 ماهه تعدیل شده تا در نهایت شاهد برگشت پردیس به دوران اوج باشیم. این شرکت در جدیدترین گزارشی که منتشر نموده ، ابتدا سود سال 96 را با تعدیل منفی 14 درصدی از سطوح 722 ریالی به 618 ریال کاهش داده و سپس سود سال 97 را با تعدیل مثبت 25 درصدی در سطوح 772 ریالی پیش بینی کرده است. کاهش 3 درصدی مبلغ فروش از مهمترین دلایل تعدیل منفی در بودجه سال 96 است اما در سال 97 شرکت دلایل افزایش سود را بدین شرح پیش بینی کرده است : 1- در پیش بینی سال مورد رسیدگی نرخ فروش هر تن آمونیاک 220 دلار و نرخ فروش هر تن اوره 200 دلار لحاظ گردیده است. 2- نرخ تسعییر هر دلار در سال مورد پیش بینی 38.000 ریال منظور گردیده است. 3- تولید اوره و آمونیاک فاز سوم شرکت برای سال مورد پیش بینی با 70 درصد ظرفیت اسمی لحاظ گردیده است. 4- نرخ فروش اوره داخلی برای هر کیلو در سال مورد پیش بینی 6.125 ریال لحاظ گردیده است. 5- لازم به توضیح می باشد که از گاز دریافتی جهت تولید آمونیاک ، 75 درصد مربوط به خوراک ( گاز طبیعی ) و 25 درصد جهت سوخت مصرف می گردد. به نظر شرکت بودجه جدید را منطقی دیده و البته کف سود را در نظر گرفته است. گفتنی است ، شپدیس قصد دارد 595 ریال از سود سال 95 را به هیات مدیره برای تقسیم در مجمع پیش رو پیشنهاد دهد. با توجه به موارد مطروحه ، کماکان اعتقاد داریم خرید سهم در بازه قیمتی 480 – 530 تومانی ریسک خاصی ندارد. در این گروه پارسان هم بودجه سال 97 را منتشر کرد و در این گزارش سود هر سهم خود را 305 ریالی پیش بینی کرد که نسبت به سود 541 ریالی سال جاری ، تعدیل منفی 32 درصدی را نشان می دهد. کاهش میزان سود تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر و عدم تکرار فروش سهام پتروشیمی مارون ، از مهمترین دلایل تعدیل منفی پارسان می باشد. روز پنجشنبه در خبرها داشتیم ، مدیرعامل پتروشیمی پردیس استعفا داد. بهمن زمانی با استعفای خود از پتروشیمی پردیس خداحافظی کرد و مدیر مالی این شرکت سرپرست پتروشیمی پردیس شد

ب) در گروه سیمانی ، روند معاملات متعادل و کم حجم دنبال می شود و در برخی از نمادهای که به سطوح حمایتی رسیده اند ، روند عرضه و تقاضا سر و شکل بهتری به خود گرفته است. به عنوان مثال حجم معاملات در نماد ستران طی 2 روز کاری آخر هفته گذشته ، رشد خوبی داشت. در این گروه ، سیمان شرق به منظور بررسی بودجه جدیدی که اعلام نموده ، متوقف شد. این شرکت که به مانند سپاهان سال مالی متفاوتی دارد ، در بودجه ای که برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 پیش بینی کرده ، سود هر سهم خود را در سطوح 105 ریالی اعلام کرده است و این در شرایطی است که برای سال 96 به ازای هر سهم (26) ریال زیان پیش بینی شده است. 3 عامل : 1- افزایش 9 درصدی مبلغ فروش ( از 174 میلیارد تومان به 189 میلیارد تومان ) 2- کاهش 24 درصدی هزینه های مالی ( از 40 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان ) 3- تبدیل خالص هزینه های غیر عملیاتی از (5) میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان خالص درآمدهای غیر عملیاتی ( ناشی از فروش ساختمان آرژانتین به مبلغ 17 میلیارد تومان ) از مهمترین دلایلی است شرکت را زیان نجات داده و سودده می کند. به نظر بودجه منطقی و قابل تحققی است و حالا می توان محدوده 95 – 100 تومانی را به عنوان کف قیمت سهم در نظر گرفت.

ج) در گروه مخابرات و ارتباطات ، شاهد رنج های مثبت بین خریدار و فروشنده حقوقی بودیم. خدایی نکرده فکر نکنید رشد قیمت سهم در راستای حفظ روند صعودی شاخص بوده است ! البته انصافا اخابر سهم ارزنده ای است و با توجه به P/e پائین ، جای رشد دارد اما مشکل اینجاست که مدت هاست سهم با P/e=4 واحدی معامله می شود و این رشد نمی تواند دلیل بنیادی داشته باشد. در خبرهای روز چهارشنبه ، عضو هیأت‌ مدیره مخابرات گفت : پروتکل اینترنت جایگزین سوئیچینگ سیم مسی می ‌شود. وی گفت: با یکپارچه شدن IP شبکه شرکت مخابرات عملیات سوئیچینگ از مراکز مخابراتی به لایه بالاتری منتقل می‌ شود که با تغییر شکل سوئیچ‌های کشور، مراکز مخابراتی تغییرات اساسی خواهند داشت. مهندس تراکمه گفت : مراکز مخابراتی تا 5 سال آینده با از دست دادن کارایی فعلی خود به سمت تبدیل شدن به دیتاسنتر پیش می ‌روند؛ همچنان که بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی دنیا با استفاده از این بستر موجود اکنون یکی از بزرگ‌ ترین دارندگان دیتاسنتر هستند. وی گفت : طبق پروژه ALL IP در شرکت مخابرات ایران (به روزرسانی شبکه مخابرات)، کشور به 3 منطقه مخابراتی شامل تهران ، خراسان و خوزستان تقسیم‌ شده که یکی از اقدامات این پروژه اجرای معماری IMS است.

د) در گروه پتروشیمی روند و حجم معاملات اندکی به سمت بهبود پیش می رود. رشد قیمت ها در بازارهای جهانی ، از مهمترین دلایل توجه به پترویی ها می باشد. گفته می شود ، متانول در کره جنوبی صعودی شده و با رشد 4.8 درصدی به 310 دلار در هر تن رسیده و در چین هم قیمت ها 1 درصد رشد کرده اند. قاعدتا متانول CFR چین این هفته بالای 300 دلار دیده می شود. در این گروه زاگرس معاملات متعادلی را تجربه می کند. روز چهارشنبه یک بلوک 2 میلیونی در این سهم جابجا شد. همچنین در اوره سازان شاهد جابجایی بلوک 8 میلیون سهم در نماد پتروشیمی خراسان بودیم. پترول نیز علاوه بر جابجایی بلوک ، رنج مثبت در دقایق پایانی داشت و در مجموع باید گفت شاید در هفته های آتی برای حفظ رنگ شاخص ، تحرکاتی در پتروشیمی ها نیز رخ دهد. از همین روی توصیه می شود نمادهای این گروه را زیر نظر داشته باشید. خصوصا خراسان که یکی از سهم های کم ریسک تولید کننده اوره می باشد.

ه) اما در سایر نمادهای مورد توجه بازار می توان به کفرا اشاره داشت. سهمی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی دارد اما به نظر رشد سهم ناشی از بازی پول باشد. همچنین کمنگنز نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بود که با افزایش تقاضا و صف خرید در یک قدمی کانال 200 تومانی قرار گرفت. شایعاتی درخصوص توقف نماد برای تعدیل مثبت در گزارش 6 ماهه و اعلام سود بیش از 200 ریالی از مهمترین دلایل توجه به منگنز می باشد. در تک سهم ها توصیه می شود نمادهایی نظیر تکمبا ، غدیس و شکربن را برای نوسانات کوتاه مدتی و بعضا میان مدتی زیر نظر داشته باشید.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.820 – 3.831 تومان

ب) یورو : 4.530 – 4.548 تومان

ج) درهم امارات : 1.038 – 1.045 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.205.000 – 1.215.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • fereidoon agazadeh
    fereidoon agazadeh

    بادرود به شما، با توجه به اینکه سود واقعی شرکتها اعلام نمیشود چگونه انتظار داریم
    که دارندگان حسابهای بانکی منبعد پولهایشان را وارد بازار سهام نمایند ؟

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24