Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وزیر راه و شهرسازی اولویت دولت دوازدهم در بخش مسکن را تامین مالی ۴ دسته تقاضای مسکن از طریق ساده ­سازی مسیر دسترسی متقاضیان خرید آپارتمان به وام ارزان عنوان کرد.

پرداخت تسهیلات خرید مسکن تسهیل می­ شود

بورس24 : وزیر راه و شهرسازی اولویت دولت دوازدهم در بخش مسکن را تامین مالی 4 دسته تقاضای مسکن از طریق ساده ­سازی مسیر دسترسی متقاضیان خرید آپارتمان به وام ارزان عنوان کرد.

این مسیر در حال حاضر به دو شکل تسهیلات مشمول سپرده­ گذاری یکساله و همچنین تسهیلات نیازمند خرید اوراق پیش روی متقاضیان قرار دارد اما عدم تناسب اقساط ماهانه با توان بازپرداخت و همچنین سقف کمتر وام بدون سپرده در مقایسه با وام اولی، امکان رونق معاملات مصرفی با اهرم تسهیلات را از بازار سلب کرده است.

وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن که در قالب فروش اوراق توسط بانک مسکن به متقاضیان ارایه می­شود، دارای مبلغ قسط حدود یک میلیون و 500 هزار تومانی است. این در حالی است که وام 160 میلیون تومانی صندوق یکم که بعد از یکسال سپرده ­گذاری به خانه اولی ­ها پرداخت می ­شود، به رغم آن که مبلغ آن، دو برابر وام اوراق است اما مبلغ قسط ماهانه آن، حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است.

آنچه باعث شده قسط وام صندوق یکم به رغم دو برابر بودن سقف وام در مقایسه با وام 60 میلیونی اوراق، تقریباً معادل قسط وام اوراق باشد، به نرخ سود تسهیلات برمی ­گردد.

وام اوراق با سود 17.5 درصد به مشتریان پرداخت می­ شود اما وام صندوق یکم با نرخ سود 8 درصد به خانه اولی ­ها داده می ­شود.

وزیر راه و شهرسازی از بانک عامل بخش مسکن خواسته است با دو ابزار نرخ سود تسهیلات و طول دوره بازپرداخت تسهیلات، وام خرید مسکن را از طریق کاهش مبلغ قسط، به وام در استطاعت تبدیل کند.در حال حاضر طول دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن پرداختی توسط بانک مسکن، 12 ساله است.

وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است که طول دوره بازپرداخت را به 20 سال افزایش دهد.

عباس آخوندی در تشریح برنامه ­هایی که برای 4 سال آینده تدارک دیده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، توانمندسازی 4 گروه متقاضی مسکن از جمله خانه ­اولی­ ها یا همان زوج­ های جوان فاقد مسکن، 8 میلیون نفر ساکن بافت فرسوده و همچنین حدود 11 میلیون نفر حاشیه و بد مسکن را از طریق افزایش سقف تسهیلات مسکن و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 8 درصد را در دستور کار قرار داد.

آخوندی با بیان این که طرح مسکن مهر در حل مشکلات حاشیه نشینی، بافت فرسوده و همچنین خانه دار کردن زوج ­های جوان خانه اولی، ناموفق بود، تصریح کرد: بنده به هیچ وجه حاضر نبودم و نیستم در تشدید مشکلات ناشی از تداوم اجراهای جدید مسکن مهر،‌ شریک باشم. اما در عین حال در دولت یازدهم، متعهد بودم بخش ­های ناتمام مسکن مهر را تکمیل کنم که نتیجه آن، تکمیل و افتتاح 900 هزار واحد مسکونی مهر طی 4 سال گذشته بود.

وی افزود: بیش از 2000 محله در شهرهای سراسر کشور به عنوان محله ­های فرسوده و نیازمند نوسازی و بازسازی شناسایی شده است و در قالب یک برنامه 10 ساله، بنا داریم این محله ­ها را با طرح­ های مخصوص هر محله و با توجه به مشکلات و ویژگی­ های خاص آن محله، بازسازی کنیم. برای این منظور دولت رقمی معادل یک هزار میلیارد تومان به عنوان منابع اعتباری و یارانه قابل تخصیص برای پروژه ­های نوسازی بافت فرسوده، تامین مالی کرده است که این منبع مالی می­ تواند به عنوان اهرم اجرای طرح­ های نوسازی مورد استفاده قرار بگیرد.

آخوندی درباره مسکن اجتماعی نیز گفت: مطابق مصوبه هیات دولت، قرار است سالانه 100 هزار خانوار دهک­ های کم درآمد، مشمول طرح مسکن اجتماعی در قالب ساخت واحدهای اجاره­ای و پرداخت یارانه اجاره بها، قرار بگیرند. این طرح با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همکاری نهادهای خیریه که اطلاعات کم درآمدها و خانوارهای تحت پوشش را در اختیار دارند، به اجرا درمی­آید. البته در سال ­های 92 و 93 با توجه به بار سنگین تعهدات مسکن مهر، عملاً امکان اجرای این طرح وجود نداشت اما امسال، سیاست ­های مسکن اجتماعی در کشور به اجرا درمی­ آید.

آخوندی پیامد سوداگری­ های سال­ های اخیر در بخش مسکن را وجود 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی و 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و تعداد خانوارها 24 میلیون و 200 هزار نفر است که در ظاهر، تعداد واحدهای مسکونی از تعداد خانوارها بیشتر است و ممکن است تصور وجود شرایط ایده­آل در بازار مسکن بوجود بیاید اما بیش از 4 میلیون واحد از این آپارتمان­ ها، بدون استفاده ب صورت خانه خالی یا خانه دوم افراد هستند. برای رفع این معضل چاره­ای جزء حرکت به سمت بافت فرسوده و ساخت و سازهای مصرفی و مطابق الگوی تقاضا وجود ندارد.

آخوندی درباره سیاست توانمندسازی خانه­ اولی­ ها از طریق تسهیلات مسکن نیز گفت:‌ خوشبختانه اعتماد مردم به صندوق پس ­انداز مسکن یکم طی دو سال گذشته باعث شد بیش از 200 هزار نفر در این صندوق، سپرده­ گذاری کنند و اکنون بیش از 4000 میلیارد تومان منابع ناشی از پس­ انداز خانه اولی­ ها در این صندوق،‌ جمع شده است بدون حتی یک ریال کمک دولتی. این مدل تامین مالی مسکن بدون اتکاء به دولت، نشان از سیاست ­گذاری درست در قالب رژیم پس ­­انداز دارد.

بر اساس این گزارش، بانک مسکن می­ گوید: افزایش طول دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم، مستلزم تامین منابع مالی برای حفظ تعادل منابع و مصارف صندوق است در غیر این صورت، ظرفیت صندوق برای وام­ دهی از حدود 90 هزار فقره در سال به کمتر از 80 هزار کاهش پیدا می­ کند. این در حالی است که هم اکنون، حجم ثبت­ نام­ ها نشان می­ دهد: تعهد پرداخت وام در صندوق یکم، حدود 100 هزار فقره در سال است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24