Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز چهارشنبه ، آخرین روز کاری از هفته و اولین روز از شهریور ماه است. بورس تهران در حالی کار خود را آغاز می کند که به نظر شهریور امسال می تواند متفاوت از سال های گذشته باشد....

همه چیز برای یک «رشد بزرگ» مهیا است!

آنچه گذشت...

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل به لطف تاثیر 92 واحدی فملی ، 57 واحدی کچاد و 48 واحدی ومعادن با پرواز 297 واحدی در ارتفاع 82372 واحد به کار خود پایان داد. شبندر با 10 واحد ، شتران با 9 واحد و وغدیر با 7 واحد تا حدودی از بار مثبت شاخص کاستند. در بازار فرابورس هم آیفکس با جهش 7 واحدی در محدوده 936 واحد به کار خود پایان داد. مجموع ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 393 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات به 140 میلیارد تومان رسید. ومعادن با 10.8 میلیارد تومان ، کگل با 8.9 میلیارد تومان و کچاد با 7 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

مروری بر بازار سه شنبه

روز گذشته بورس تهران در سایه بیم و امیدها ناشی از تردید در روند معاملات در حالی کار خود را آغاز کرد که با خبر مجوز به چادرملو برای اکتشافات مقدماتی در D19 باعث شد تا بازار با چرخش ناگهانی گروه معدنی را به عنوان لیدر انتخاب کند. در این گروه کچاد پیشرو بود. در همان دقایق ابتدایی بازار خبر رسید که سازمان حفاظت از محیط زیست سرانجام مجوز اکتشافات مقدماتی در منطقه حفاظت شده معدنی D19 را برای مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو صادر کرد.  در همین راستا رئیس خانه معدن ایران گفت : خوشبختانه با تعامل مشترک سازمان حفاظت از محیط زیست، چادرملو و خانه معدن ایران، شورای تخصصی رای به انجام اکتشافات مقدماتی در محدودهD19  داد. محمدرضا بهرامن گفت: با توجه به اتمام ذخایر معدن کنونی چادرملو تا 6 سال آینده و سرمایه گذاری های عظیم صورت گرفته برای ایجاد حلقه ارزش افزوده تا شمش فولاد، نیاز بود تا منطقه یکبار دیگر از نظر اکتشافی مورد بازبینی قرار گیرد و ذخایر سنگ آهن آن شناسایی شود. او افزود: بر اساس اکتشافات پایه ای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، احتمال وجود ذخایر غنی در محدوده D19 بسیار بالاست از این رو، با توجه به درک متقابلی که میان سازمان محیط زیست و بخش معدن به وجود آمده، مجوز انجام اکتشافات مقدماتی در این منطقه صادر شد تا چادرملو بتواند به میزان دقیق سنگ آهن موجود در این منطقه دست یابد. این خبر باعث شد نه تنها تقاضای خوبی روی کچاد بیاید ، بلکه کل گروه با تقاضا مواجه شود. با این حال عرضه های سنگین حقوقی ها در محدوده مثبت 4 – 5 مانع از شکل گیری صف خرید پرحجم در این گروه شد.

در گروه خودرویی شفاف سازی ورنا را داشتیم. شرکت اعلام کرده که سهام خمحرکه متعلق به ورنا به دلیل بدهی در وثیقه سازمان تامین اجتماعی بود. اکنون با توجه به تسویه کامل بدهی ، سهام وثیقه شده در مرحله نهایی آزاد سازی قرار دارد. ورنا اعلام کرده قصد فروش بلوک خمحرکه را دارد و با توجه به صحبت ها و توافقات انجام شده با خریدار پیش بینی می کند ظرف 1 ماه آینده این معامله انجام شود. هنوز در مورد قیمت چیزی مشخص نیست. هر چند شنیده های غیر موثق از توافق انجام معامله بلوکی در قیمت های 450 تومان حاکی است! به نظر با این شفاف سازی احتمالا شاهد توجه دوباره بازار به خمحرکه باشیم.

در گروه پالایشی شبندر در پیش بینی بر اساس عملکرد ٣ ماهه منتهی به خرداد ماه با ١۶ درصد تعدیل مثبت نسبت به پیش بینی قبل از آن برای هر سهم ٨۴٧ ریال سود پیش بینی کرد. علت اصلی این تعدیل مثبت افزایش ١١٩۴٣میلیارد ریالی درآمدهای عملیاتی می باشد. شرکت توضیح داد افزایش نرخ نفت خام، میعانات گازی، و فرآورده‌های نفتی نسبت به پیش‌بینی اولیه، به دلیل افزایش نرخ بین‌المللی موارد ذکر شده بوده است. نرخ خرید انواع نفت خام و میانات گازی در دوره‌ی پیش‌بینی، بر اساس میانگین صورت‌حساب‌های دریافتی از شرکت ملی پالایش و پخش در سه ماه اول ١٣٩۶ به ترتیب ۴۴.٩۵ و ۴٩.٩١ دلار برای نفت خام و میعانات گازی منظور شده است.  نرخ فرآورده‌های اصلی، بر اساس میانگین صورتحساب‌های ارسالی، و نرخ فرآورده‌های ویژه و نفتا، بر اساس نرخ‌های اعلام شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سه ماه اول ١٣٩۶ محاسبه و منظور شده است. شایان ذکر است نرخ‌های اعلامی اعم از مصوبه‌ی وزیر نفت و شرکت ملی پخش، بر اساس میانگین نشریه پلاتس محاسبه و به شرکت‌های پالایشی و بورس کالا اعلام می‌شوند. کارمزد صادرات (٢ درصد فروش‌های صادراتی، ارزی، و بنکرینگ)، معادل ۴٣ درصد از هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت است. نرخ‌های اعلامی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، با توجه به شاخص کیفیت محصولات محاسبه و به شرکت اعلام گردیده است. گفتنی است شبندر در مدت ٣ ماهه برای هر سهم ٢۵٧ ریال سود معادل ٣٠ درصد بودجه محقق نموده است.

در گروه انبوه سازی ، شرکت نوسازی و ساختمان تهران  (ثنوسا) اولین بودجه سال مالی منتهی به شهریور ٩٧ خود را با ١۴ درصد کاهش زیان نسبت به آخرین بودجه سال ٩۶ منتشر کرد. به این ترتیب زیان هر سهم در سال مالی ٩٧ رقم ٣٠٣ ریال پیش بینی شد. رشد فروش و افزایش کمتر بهای تمام شده نسبت به فروش را می توان عامل اصلی این افت زیان دانست. گفتنی است زیان سال مالی ٩۶ بدون تغییر نسبت به بودجه قبلی ٣۵٢ ریال برای هر سهم پیش بینی شده است.

در گروه دارویی هیئت مدیره ددام پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از 106.2 میلیارد ریال به 424.8 میلیارد ریال معادل 300 درصد را به مجمع عمومی فوق العاده داده است. این افزایش از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران خواهد بود و صرف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش شرکت خواهد شد.

پیش بینی بازار امروز

امروز چهارشنبه ، آخرین روز کاری از هفته و اولین روز از شهریور ماه است. بورس تهران در حالی کار خود را آغاز می کند که به نظر شهریور امسال می تواند متفاوت از سال های گذشته باشد. اول اینکه گفته می شود کارگزاری ها ظاهرا دیگر مثل سابق برای تسویه اعتبار در پایان سال مالی به مشتریان فشار نمی آورند و اگر این شنیده واقعا صحت داشته باشد می تواند شهریور امسال را متفاوت از سال های گذشته کند. اما مورد دوم و مهمتر بحث نرخ سود بانکی است. از روز شنبه ۱۱ شهریور تمام موسسات اعتباری و بانکها موظف هستند نرخ سود سالانه را تا ١۵ درصد به طور علی الحساب و کوتاه مدت روزشمار تا ١٠ درصد تعیین کنند. بر این اساس نرخ های سود علی الحساب بوده و تسویه و تعیین سود قطعی در پایان سال مالی خواهد بود. این  مصوبه  ناظر بر سپرده های  فعلی است و سپرده های قبلی معتبر است . تمدید قرارداد های قبلی به  هیچ وجه  با نرخ  قبلی امکان پذیر نیست. هر گونه افزایش در حساب سپرده  قبلی امکان پذیر نخواهد بود. صندوق های  سرمایه  گذاری نیز مشمول نرخ  سود  علی الحساب  و این  بخشنامه می باشند  . در واقع بانک  مرکزی تاکید کرده  نرخ  علی الحساب ۱۵ درصد بوده  و  تسویه و تعیین سود قطعی در پایان سال مالی خواهد بود. نکته  مهم  در این بخشنامه این  است که  صندوق های بانک ها نیز باید  این  نرخ را  رعایت  کنند. معاون  بانک مرکزی گفت بانک مرکزی با  تخلفات قاطعانه برخورد خواهد کرد . ما  رویکرد  دستوری نداشتیم . ابتدا  تمام  پیش زمینه ها فراهم  شده  . فضای شبکه  بانکی مهیا شده  . بانک ها نیز خود تمایل به این موضوع  را اعلام کردند. خبر خوبی برای بازار است و در صورتیکه اجرایی شود می تواند پ بر ای بازار بورس را 1 – 2 واحد رشد دهد. البته پیش تر هم از این بخشنامه ها داشتیم که بانک ها رعایت نمی کردند. ظاهرا این بار عزم دولت و بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود جدی است. هر چند شائبه هایی در مورد سخاب و این قبیل اوراق همچنان وجود دارد!

اما برای امروز به نظر می رسد بهتر است پیش بینی خاصی نداشته باشیم. این روزها شرایط بازار هر چه که باشد به دلیل مهندسی های مکرر از بیرون بازار را مثبت می بینید! یک روز با پالایشی ها شاخص را نگه می دارند ، یک روز با فلز ها و معدنی ها و این روال هر روز ادامه دارد. این در حالیست که کلیت بازار شرایط مساعدی ندارد اما ظاهرا برای متولیان بازار فقط و فقط شاخص کل مهم است!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24