Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد سریع قیمت ها در بازار فلزات پایه سبب نگرانی تحلیلگران شده و آنها برای جلوگیری از زیان سرمایه گذاران، به برخی نکات اشاره کرده اند. تحلیلگران بانک سوسیته جنرال در ..

لازم است فعالان بازار فلزات پایه به چند نکته توجه کنند

در هفته های اخیر قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد کرده و قیمت مس به سطح 6600 دلار در هر تن که بالاترین میزان در سه سال اخیر بود رسید البته روز سه شنبه شاهد کاهش قیمت ها بودیم. قیمت نیکل نیز اکنون در بالاترین میزان در هشت ماه اخیر قرار دارد.

سیگنال های تکنیکی سبب شده سفته بازها و صندوق های سرمایه گذاری نقدینگی بیشتری وارد بازار کنند. در این میان، به دلیل افزایش قیمت ها، قیمت سهام شرکت های معدنی رشد کرده اما تحلیلگران می گویند عامل جدیدی که سبب شود رشد قیمت ها تا سطح کنونی منطقی جلوه کند بوجود نیامده در نتیجه سرمایه گذاران باید خود را برای کاهش قیمت ها آماده کنند.

مسئول بخش فلزات در بانک سوسیته جنرال می گوید: "واقعا محرک جدیدی که سبب شود قیمت فلزات پایه تا این سطوح بالا رود وجود ندارد. درست است که چارت ها تااندازه ای از افزایش قیمت مس، روی و آلومینیوم حکایت دارند اما معتقدم درباره افق بازار اغراق شده و باید منتظر کاهش قیمت ها بود. انتظار می رود قیمت مس به محدوده 6400 دلار و قیمت روی به زیر 3000 دلار کاهش یابد. و اگر محرک جدیدی پدید نیاید ممکن است شاهد کاهش بیشتر قیمت ها باشید."

در هفته های اخیر افزایش قیمت فولاد در چین سبب رشد قیمت نیکل و روی شده زیرا از این دو فلز در گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود. در مورد روی، احتمال کسری عرضه یک عامل دیگر رشد قیمت هاست. اما گزارش ها نشان می دهد میزان کسری در بازار نیکل در نیمه نخست امسال کمتر از نیمه نخست سال گذشته میلادی بوده است. همچنین احتمال کاهش تقاضا برای فولاد وجود دارد.

روز گذشته قیمت فلزات پایه تحت تاثیر رشد ارزش دلار و احتمال اصلاح بازار کاهش یافت و برخی نهادهای تحلیلگر به سرمایه گذاران هشدار داده اند که بر مبنای هیجان ها تصمیم گیری نکنند.

در هفته های اخیر چند عامل به رشد قیمت ها کمک کرده اند. نخستین عامل پیش بینی افزایش مصرف در چین است. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و خبرهای مثبت از اقتصاد این کشور در ماه های اخیر سبب شده پیش بینی هایی درباره رشد مصرف فلزات پایه مطرح شود.

در این زمینه تحلیلگران بانک سوسیته جنرال به برخی نکات اشاره کرده اند. نکته نخست این است که امسال نرخ رشد اقتصاد چین در محدوده 6.5 درصد تعیین شده و این نرخ پایین تر از رقم مربوط به سال گذشته میلادی است. دولت چین توانایی فراهم کردن زمینه برای تحقق این نرخ رشد را دارد اما از آنجا که اجرای اصلاحات اقتصادی در اولویت است بعید است اقداماتی انجام شود که نرخ رشد از این رقم بالاتر رود. در نتیجه از این جهت دلیلی برای رشد قابل ملاحظه مصرف فلزات پایه وجود ندارد.

نکته دیگر این است که دولت چین تدابیری برای جلوگیری از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز این کشور اتخاذ کرده و اجرای برنامه های مربوط به این هدف ادامه پیدا خواهد کرد. وضعیت بخش ساخت و ساز تاثیری بزرگ بر بازار فلزات پایه دارد زیرا این بخش مصرف کننده بزرگ این فلزات است. اخیرا برخی منابع پیش بینی کردند دولت چین از سختگیری ها در اعطاء وام به سازندگان مسکن خواهد کاست اما باید گفت اجرای برنامه های اصلاحی در بخش ساخت و ساز ادامه می یابد.

نکته سوم این است که احتمال کاهش شدید موجودی انبار فلزات پایه کم است. پیش بینی شده برخی مراکز تولید روی تعطیل خواهند شد. این یک واقعیت است و سبب کسری عرضه خواهد شد اما نه به میزانی که بازار با شوک مواجه شود.

از سوی دیگر برنامه کاهش ظرفیت تولید فلزات پایه در چین تنها اندکی از ظرفیت تولید خواهد کاست. دولت چین تمایلی ندارد قیمت ها رشد قابل ملاحظه داشته باشند زیرا این کشور وارد کننده فلزات پایه است.

نکته دیگر این است که اخیرا رشد شاخص های مهم اقتصادی در چین از جمله سرمایه گذاری، تولید صنعتی و خرده فروشی کند شده و این به معنای حرکت اقتصاد به سمت ثبات است. در این شرایط افزایش مصرف مواد خام بعید خواهد بود.

در نهایت اگر ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کند فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه باید به داده های اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند و تحت تاثیر هیجان ها قرار نگیرند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24