Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ثبت معامله ٣۶٠ میلیارد تومانی در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شد تا رکورد داد و ستد ٣٠٠ میلیاردی تیرماه شکسته شود و این بازار خود را برای رکوردهایی بزرگ تر آماده سازد. این در حالی است که امروز یک معامله ٣٠ هزار تنی نفتای سنگین در رینگ بین الملل بورس انرژی نیز به انجام رسید که خود به تنهایی نزدیک به ۴٧ میلیارد تومان آمارهای معاملاتی این بازار را ترقی داد. در بازار فولاد شاهد بازگشت روند افزایش قیمت ها هستیم تا جایی که با تغییر جو روانی فعالان بازار ، تغییر در بازار فولاد جدی تر شد اما ابهامی جدید را به ابهامات این بازار افزود. به نظر می رسد کاهش تعرفه واردات شمش هم منتفی است...

رشد مجدد قیمت ها در بازار فولاد / بورس انرژی رکورد تیرماه خود را شکست

بورس24 : ثبت معامله 360 میلیارد تومانی در بازار فیزیکی بورس انرژی موجب شد تا رکورد داد و ستد 300 میلیاردی تیرماه شکسته شود و این بازار خود را برای رکوردهایی بزرگ تر آماده سازد. این در حالی است که امروز یک معامله 30 هزار تنی نفتای سنگین در رینگ بین الملل بورس انرژی نیز به انجام رسید که خود به تنهایی نزدیک به 47 میلیارد تومان آمارهای معاملاتی این بازار را ترقی داد. در بازار فولاد شاهد بازگشت روند افزایش قیمت ها هستیم تا جایی که با تغییر جو روانی فعالان بازار ، تغییر در بازار فولاد جدی تر شد اما ابهامی جدید را به ابهامات این بازار افزود. به نظر می رسد کاهش تعرفه واردات شمش هم منتفی است.

در بازار پلیمرها نیز شاهد کاهش مجدد قیمت ها برای دومین روز پیاپی هستیم اگرچه وضعیت معاملات بورس کالا به نسبت بازار آزاد وضعیت بهتری را تجربه کرد که می تواند حجم معاملات هفتگی را در نهایت افزایش دهد.

تغییر فاز بورس انرژی جدی تر شد

امروز رو مهمی در تاریخچه فعالیت های بورس انرژی به شمار می رود زیرا معاملات روز جاری نشان داد که این بازار به سهولت توانایی تداوم رشد حجم معاملات را در بر داشته و می تواند به رکوردشکنی های خود ادامه دهد. این در حالی است که معاملات مردادماه رقمی نزدیک به 360 میلیارد تومان بود یعنی چیزی تا رکورد معاملات دیماه سال گذشته و رقم 366 میلیارد تومان فاصله ای باقی نمانده است. تداوم وضعیت معاملاتی فعلی نشان می دهد که از این پس باید منتظر رخدادهای جدیدی در بورس انرژی باشیم. البته رکورد معاملات روزانه بازار مشتقه در سال 96 شکسته شد.

در روز سه شنبه در بورس انرژی شاهد معامله 38 هزار و 500 تن از انواع حامل های انرژی بودیم که موجب شد ارزش معاملات امروز به 58 میلیارد تومان بالغ شود. داد و ستد یک محموله نفتای سنگین پالایشگاه لاوان با حجم 30 هزار تن یکی از رخدادهای مهم معاملاتی روز جاری بود که به تنهایی توانست 46.7 میلیارد تومان به ارزش معاملات بازار فیزیکی روز سه شنبه بیفزاید.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای نفتای سبک و حلال 404 پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی شیراز و ریفورمیت پتروشیمی بوعلی در رینگ داخلی و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند.

رکورد معاملات روزانه بازار مشتقه در سال 96 شکسته شد

در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 2 میلیون و 900 هزار با ارزشی بالغ بر 744 میلیارد و 922 میلیون ریال معامله گردید.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 34 هزار قرارداد معادل 35 میلیون و 46 هزار کیلووات ساعت به ارزش 12 میلیارد و 968 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم‌باری و بار پیک با متوسط قیمت‌ 375، 375، 331 و 408 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. از جمله موارد با اهمیت بازار برق می‌توان به گشایش نمادهای معاملاتی قراردادهای سلف موازی استاندارد برق ویژه مصرف‌کنندگان نهایی وشرکتهای خرده‌فروشی برق (بازار خرده فروشی برق) در بازار مشتقه بورس انرژی ایران از جلسه معاملاتی آتی (مورخ 96/06/01) اشاره کرد.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 757 میلیارد و 891 میلیون ریال بالغ شد. از نکات حائز اهمیت معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران می‌توان به این نکته اشاره کرد که ارزش معاملات روزانه این بازار در سال 96 در جلسه معاملاتی روز جاری به بالاترین میزان خود رسید.

نام کالا – تولیدکننده – رینگ معاملاتی

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

124

تن

11778

11778

ریال

نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

30000

تن

-25

0

پریمیوم دلاری(سنا)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

300

تن

448.81

448.81

دلار (بانک مرکزی)

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

25

تن

14026

14026

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

475

تن

8400

8400

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

2002

تن

8709.75

8400

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

2000000

لیتر

12520

12520

ریال

نفتای سبک پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

3000

تن

12827

12827

ریال

ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی

500

تن

20836

20836

ریال

ریفورمیت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی

500

تن

20836

20836

ریال

میعانات گازی پالایش گاز سراجه قم در رینگ داخلی

0

تن

-

13700000

ریال

پریمیوم دلاری ( مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران)

ابهام بازار فولادی جدی بود، جدی تر شد

بازگشت روند افزایش قیمتی به بازار فولاد را باید خبر مهم روز سه شنبه به شمار آورد که البته با شواهد کلی در این بازار در تضاد است ولی همان گونه که روز گذشته به آن اشاره کردیم این بازار پتانسیل تغییرات بسیاری را در بر داشته و روز سه شنبه شاید سرآغاز این تغییرات قلمداد شود.

نگاهی به وضعیت معاملات در بورس کالا نشان می دهد که هنوز هم برخی از خریداران خرید را جذاب و شاید سودآور تلقی می کنند ولی باید به این نکته نیز اشاره داشت که برخی از همین خریداران به دلایل مختلف باز هم بورس کالا را برای خرید خود بر می گزینند یعنی حجم تأثیرگذاری این معاملات مخصوصاً برای میلگرد آن قدری نیست که بازار به آن توجه کرده است. از سوی دیگر رشد بهای شمش در بازار داخلی آن هم متناسب با رفتار قیمتی موجود نیز چندان غیرمنطقی نیست زیرا پس از چند روز کاهش قیمت ها ، شاهد جهش بهای شمش در بازار آزاد بودیم که روند افزایشی موجود را شتاب بخشید.

نکته مهم در خصوص بازار شمش را باید مخابره خبری موثق دانست که حکایت از منتفی شدن کاهش تعرفه واردات شمش است و همین سیگنال شاید کافی باشد تا باز هم قیمت های بالای پیشین برای شمش به بورس کالا وارد شود. این در حالی است که دستورالعملی مشابه تعیین نرخ ورق در بورس کالا ابلاغ نشده یعنی روند عمومی در بازار شمش همچون گذشته است.

در خبرها در کانال های تلگرامی از عرضه شمش گران تر از واقع صحبت شده ولی در لحظه تنظیم این گزارش هیچ عرضه شمش برای روز چهارشنبه وجود ندارد و عرضه های موجود برای میلگرد و تیرآهن است.

در هر حال باید گفت که اوضاع بازار به نسبت روزهای قبل تغییر چندانی نداشته و ندارد و هنوز موجودی انبارها بالاست اما جو روانی در بازار تغییر کرده اگرچه تغییر فاز بازارهای جهانی به قدری نیست که جهش قیمتی جدیدی در این بازار به ثبت برسد. با توجه به تمامی این موارد باید بیش از همه به جو روانی و ذهنیت فعالان بازار توجه کرد زیرا بسیاری از معامله گران بیش از حد به رخدادهای جهانی توجه نشان می دهند که نگرانی های جدیدی را ایجاد خواهد کرد زیرا تحلیل گران برجسته بازارهای جهانی فولاد در کشور ما اندک هستند.

با توجه به تمامی این موارد به احتمال قوی تا خلاص شدن از جو روانی موجود فاز ابهام فعلی باز هم خودنمایی خواهد کرد ولی واقعیت هایی به نام رقابت منفی ، نیاز به منابع مالی ، محدود بودن تقاضای مؤثر از سمت مصرف کنندگان نهایی و البته مستقر شدن دولت جدید و اظهارنظر برخی مقامات ناظر و نمایندگان مجلس می تواند تغییراتی را در این بازار ایجاد کند. با توجه به رصد فعالیت ها و طرزفکر شخص آقای شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن و تجارت به احتمال قوی این روند فعلی مورد تأیید وی نبوده و باز هم جایگاه بورس کالا در تقابل واقعی عرضه و تقاضا به عنوان ملاک رفتار بازار مورد توجه قرار خواهد گرفت. به احتمال قوی از هم اکنون رفتار بورس کالا می تواند فصل الخطاب و مهمترین بازیگر این بازار باشد اما اگر دخالت کند.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

میلگرد 10-A3

فولاد کرمان

نقدی

22,000

23,564

220

550

220

تیرآهن 14 تا 18

ذوب آهن اصفهان

سلف

24,000

25,111

1000

4000

1000

میلگرد A3-18

ذوب آهن اصفهان

نقدی

22,000

22,509

48

288

48

سبد میلگرد 32تا10-A3

فولاد آذربایجان

سلف

22,000

22,029

110

220

110

میلگرد 16

ذوب آهن اصفهان

نقدی

22,570

22,909

48

288

48

تیرآهن 14 تا 18

ذوب آهن اصفهان

سلف

23,500

24,050

10000

30000

10000

فراز و فرود پلیمری ها

برای دومین روز پیاپی در بازار آزاد پلیمرها شاهد کاهش قیمت ها بودیم که دقیقاً نشان دهنده وضعیت نسبتاً نامطلوب این بازار است یعنی بازار خرده فروشی پلیمرها به آرامی در حال کوچک شدن است زیرا مصرف کنندگان اصلی وضعیت خرید در بورس کالا را بهتر ارزیابی کرده و در نهایت در تلاش هستند تا کالاهای خود را از این بازار رسمی تأمین کنند. این در حالی است که کاهش تقاضای این بازار تنها به این دلیل نیست و کاهش نسبی تولید را باید در نظر داشت زیرا واحدهای پایین دستی خریدار این مواد اولیه با سپری شدن روزهای اوج تقاضا تا حدی مشتری های خود را از دست می دهند که البته برای کلیت بازار نسبتاً منطقی است. هر چقدر به فصل پایین نزدیک شویم این روند برای کالاهایی همچون گریدهای سبک فیلم تداوم می یابد ولی مجدداً با ورود به روزهای سرد سال تقاضا در گروه های کالایی همچون مصنوعات صنعتی تقویت خواهد شد که گریدهای سنگین تری را طلب می کنند.

در بورس کالا ولی همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم تقاضای بیشتری در حال خودنمایی است و حجم معاملات برای برخی از گریدها تقویت شده و معاملات بیشتری را به ثبت می رساند. نگاهی به جدول معاملات پلیمرها در بورس کالا نشان می دهد که باز هم اوج تقاضا برای گریدهای جذاب رقم خورده ولی نیم نگاه به همین جدول هم نشان می دهد که به آرامی عرضه همین گروه های کالایی در حال افزایش است. از سوی دیگر جذابیت خرید فعلی هم نشان می دهد به رغم رشد شکننده برخی از عرضه ها هنوز هم بازار به سرعت این کالاها را جذب کرده گویی عطش خرید به رغم برخی کاهش تقاضا هنوز هم وجود دارد که تناقضی با واقعیت های بازار به شمار می رود که نیاز به بررسی بیشتری دارد.

دقت به گریدهای ملتهب نشان می دهد که اغلب اَن ها از چند گروه کالایی خاصی برخاسته اند یعنی به دامنه اصلی در بازار ارتباط چندانی ندارد و نشان می دهد که باز هم گریدهای جذاب هستند که سمت و سوی نگاه ها به این بازار را به خود معطوف می دارند. به عبارت ساده تر بازار هنوز روند پیشین خود را در پیش دارد ولی گریدهای جذابی همچون پلی استایرن ها ، پلی پروپیلن ها و حتی گریدهای لوله و سنگین اکستروژن هستند که هنوز هم پرمخاطب بوده و به احتمال قوی این روند کلی باز هم ادامه خواهد یافت.

برخی از مهمترین معاملات انواع پلیمرها در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

سلف

38,005

41,079

1012

5984

1012

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,318

39,826

2002

4939

2002

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

33,365

33,601

2992

4114

2992

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

43,045

43,264

3000

3610

3000

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,318

39,588

506

2992

506

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

33,365

33,365

2486

2354

2266

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی جم

نقدی

41,692

41,692

3003

2321

2299

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

41,692

42,412

1000

1980

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

33,365

33,366

1720

1840

1720

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

43,368

44,037

1000

1640

1000

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

38,149

38,901

700

1580

700

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

52,538

53,364

600

1200

600

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

38,149

38,623

588

1092

588

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

39,179

40,521

400

1080

400

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6366M

پتروشیمی ایلام

نقدی

41,692

41,692

1012

1056

836

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

سلف

39,179

40,321

400

1040

400

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

سلف

39,033

39,033

3000

1020

1010

پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518

پتروشیمی جم

نقدی

37,492

37,492

3003

682

638

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG731

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,993

36,993

88

638

88

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

49,324

49,351

600

630

600

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

38,149

39,027

200

620

200

پلی استایرن انبساطی 200

پتروشیمی تبریز

نقدی

50,687

52,568

100

370

100

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24