Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حالا بازار شهریور ماه را در پیش دارد و بحث تسویه اعتبارهای سالانه که بر سر بازار سایه انداخته است....

«مرداد» که رفت ؛ به «شهریور» امیدی هست؟!

تابلو معاملات

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 59 واحدی در محدوده 82075 واحد به کار خود پایان داد. ومعادن با 41 واحد ، حکشتی با 39 واحد و فملی با 20 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند. در طرف مقابل وبملت با 40 واحد ، همراه با 28 واحد و شبریز با 25 واحد بیشترین بار منفی را به روی شاخص داشتند. در بازار فرابورس آیفکس با جهش 6 واحدی به 929 واحد رسید. ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس به 393 میلیارد تومان رسید که اگر معاملات بلوکی و اوراق را از دل این رقم بیرون بکشیم چیزی در حدود 145 میلیارد تومان به عنوان ارزش خالص معاملات باقی می ماند.

مروری بر بازار دوشنبه

بورس تهران در اولین روز از دوره دولت دوازدهم ، علیرغم ادامه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی (هر چند محدود) به رغم رشد شاخص کل و تثبیت در کانال 82000 واحد روز چندان دلچسبی را پشت سر نگذاشت. همچنان ضعف در سمت تقاضا و حرکات کاتوره ای و به هدف از مهمترین شاخصه های بازار در این روزهاست. شرایط بازار به گونه ای است که به نظر میل به اصلاح خصوصا در شاخص وجود دارد. اما امدادهای غیبی در مورد نحوه بازگشایی ها و گاها جا به جایی بلوک در نمادهای شاخص شاز باعث شده تا علیرغم شرایط کلی بازار ، تیپکس مسیر دیگری را بپیماید!

در گروه پالایشی فشار فروش بالایی را شاهد بودیم به گونه ای که لیدر این گروه یعنی شبریز صف فروش چندباره را تجربه کرد. هر چند در پایان سهم به تعادل رسید. در بازار گفته می شد دلیل اصلی صف فروش این نماد فروش های پرحجم یکی از حقیقی های بازار بود. از طرف دیگر زمزمه هایی از پوشش مناسب و بدون تعدیل مثبت در سه ماهه اول سال از دیگر عواملی بود که باعث شد بازار شبریز را پس بزند. (منظور عدم تعدیل سود در این مقطع است) تحلیل گران نموداری هم بر این باورند که قیمت پس از برخورد به سقف الگوی مثلث همگرا در این نماد طبیعی است که عقب نشینی کند و احتمالا این اصلا تا حوالی 480 – 500 تومان می تواند ادامه دار باشد.

در نماد شتران هم گزارش عملکرد 3 ماهه شرکت روی خروجی کدال قرار گرفت. این شرکت در حالی به ازای هر سهم خود سود 416 ریالی پیش بینی کرده که در دوره 3 ماهه 146 ریال معادل 35 درصد از سود خود را پوشش داده است. روی هم رفته عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته با این حال خبری از تعدیل سود شرکت نیست. احتمالا این تعدیل عایدی به دوره های آتی موکول می شود. در نمودار این نماد نیز مقاومت 1.5 – 2 ساله سهم باز هم مانع از رشد مجدد قیمت سهم شد. با این حال بعید به نظر می رسد ریزش سنگینی در انتظار شتران باشد. به نظر می رسد نهایتا یک اصلاح 15 درصدی در انتظار شتران است.

در گروه معدنی و فلزی به واسطه رشد نرخ فولاد و سنگ آهن شاهد رنج های مثبت در ومعادن و نتیجتا تشکیل صف خرید در پایان بازار بودیم. به لحاظ نموداری باند 120 – 130 تومان سطح خرید کم ریسکی در ومعادن می باشد. این انتظار وجود دارد که برای لمس کانال ومعادن در میان مدت راهی 165 – 170 تومان شود.

در گروه روی صف فرآور هم بالاخره عرضه شد تا پس از یک رالی 20 درصدی نه تنها صف خرید سهم عرضه شود ، بلکه قیمت تا حوالی صفر تابلو عقب بنشیند. تحلیل گران بنیادی بر این باورند که با داده های کنونی این نماد پتانسیل تعدیل 100 درصدی قیمت را دارد و می تواند به ازای هر سهم حدود 200 تومان سود شناسایی کند. با این حال نسبت قیمت به درآمد در فرآور به گونه ای است که جذابیت خاصی برای خرید در این قیمت ها ندارد. البته زمزمه هایی به گوش می رسد که فرآور قصد دارد سرمایه خود را 200 درصد رشد دهد که احتمالا این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود.

پیش بینی بازار امروز

امروز سه شنبه 31 مرداد ماه است. بالاخره مرداد سرد بازار هم امروز به سر می آید و با یک چشم به هم زدن شهریور هم می گذرد و تابستان به سر می آید! علیرغم رشد 1400 – 1500 واحدی شاخص (معادل 1.8 درصد) در جریان معاملات این ماه ، بازدهی سبد اغلب فعالان بازار منفی بود.  حالا بازار شهریور ماه را در پیش دارد و بحث تسویه اعتبارهای سالانه که بر سر بازار سایه انداخته است.

اما بازار امروز را در حالی آغاز می کنیم که بازارهای جهانی ظاهرا برای ادامه راه تا حدودی مردد است. قیمت روی کمی افت داشته و از یک قدمی 3200 دلار به نزدیکی 3100 دلار رسیده. به نظر می رسد بازی گروه روی در این مقطع تمام شده و اگر جهشی خاصی در بازارهای جهانی نداشته باشیم ، فعلا این گروه به حاشیه رانده می شود. این را هم بگوییم به داده های فعلی قاعدتا سرب و روی کارها باید در گزارش 6 ماهه سود خود را تعدیل دهند. اما مهندسین شاخص با توجه به گردش دوره ای روی نمادهای شاخص ساز به جهت حفظ شاخص این بار سراغ نمادهایی چون ومعادن و فملی رفتند. علیرغم رشد خزنده شاخص کل و ورود به کانال 82 هزار واحدی متاسفانه جریان نقدینگی در بازار ضعیف است و این عمل می تواند در نهایت منجر به شکل گیری واگرایی منفی در نمودارها شود! برای امروز به نظر می رسد همچنان بازاری متعادل و متمایل به سمت منفی در اکثر گروه ها داشته باشیم. با این حال پیش بینی می شود شاخص کل امروز هم ردای سبز بر تن کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رستم فقانی ماكرانی
    رستم فقانی ماكرانی

    سهامدارهای كه دی ماه سال گذشته سهام گروه روی خریدن و سهامداری كردن هنوز تو زیانند شش ماه اصلاح قیمتی داشتن بجای افزایش قیمت این هم از عجایب بورس ایرانه

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24