Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه قیمت فلزات پایه در سه هفته اخیر رشد کرده و قیمت ها در بازار سنگ آهن و فولاد در مسیر افزایش حرکت کرده اند به باور برخی کارشناسان، ضروری است فعالان بازار و سرمایه گذارانی که ..

زمان تمرکز بر شاخص های بنیادی بازار فرارسیده است

هفته گذشته نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ بود اما برخی کارشناسان معتقدند در هفته پیش رو شاهد ثبات در بازارهای مختلف خواهیم بود زیرا داده های کمتر از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد. همچنین پس از افت و خیزهای بزرگ در قیمت مواد خام، طبیعی است این هفته بازارهای به استراحت نیازمند هستند. در حال حاضر تحولات سیاسی در آمریکا، احتمال بروز تنش در روابط تجاری آمریکا و چین، اخبار مربوط به بازار نفت و تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره، چهار عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران هستند. تحلیلگران می گویند با توجه به ابهام هایی که وجود دارد انتظار می رود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. البته در بازار فلزات پایه، رشد قیمت ها ممکن است معکوس شود. امروز قیمت فلزات پایه رشد کرده در حالی که تغییری در ارزش دلار ایجاد نشده و اخبار منتشر شده از اقتصاد چین در هفته گذشته مثبت نبوده است. بدین ترتیب به سرمایه گذاران توصیه می شود با احتیاط عمل کنند.

احتمال رشد نسبی قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر محسوس به ترتیب در سطح 52.7 دلار و 48.6 دلار در هر بشکه قرار دارد. قیمت نفت اخیرا نوسان های زیادی نداشته و به نظر می رسد فعالان این بازار منتظر اتفاقی جدید هستند. عوامی که در هفته های گذشته سبب شده قیمت نفت در سطوح کنونی نوسان کند تغییری نکرده است: افزایش تولید نفت در آمریکا توانسته تاثیر کاهش ذخیره نفت در این کشور را خنثی کند و سبب کاهش قیمت ها شود. نکته دیگر این است که تولید نفت در آمریکا در حال افزایش است و پیش بینی شده این روند ادامه پیدا خواهد کرد. تعویق در برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند. با آنکه وزیر نفت عربستان اخیرا پیش بینی کرده بود در آینده نزدیک بازار به تعادل می رسد اما بعید است این پیش بینی تحقق یابد. در واقع هیچیک از عواملی که بر بازار تاثیر دارند از رشد قیمت ها حمایت نمی کنند. این بدان معناست که در خوشبیانه ترین حالت قیمت ها در سطوح کنونی باقی خواهد ماند. البته برخی تحلیلگران می گویند تلاش های اوپک برای بالا بردن قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد اما هر گونه توافق بر سر اقدامی جدید، زمانبر است. در برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری میلادی اجرا شده میزان عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات

امروز قیمت طلا با اندکی افزایش به 1286 دلار در هر اونس رسیده است. در نظرسنی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، پیش بینی سرمایه گذاران و تحلیلگران این بوده که در هفته پیش رو قیمت ها افزایش خواهد یافت. عملکرد بازار طلا در هفته های اخیر مثبت بوده اما عبور از سطح مقاومت 1300 دلار به محرک های جدید نیاز دارد. هفته پیش قیمت طلا برای مدتی کوتاه به بالاتر از این سطح رسید اما در آن سطح باقی نماند. کاهش شاخص های مالی و ریسک های سیاسی دو عامل رشد قیمت طلا بوده اما کاهش تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره از جذابیت طلا کاسته است. اگر آنطور که پیش بینی شده این هفته نوسان ارزش دلار اندک باشد تغییرات قیمت طلا نیز بزرگ نخواهد بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 135 دلار در هر اونس افزایش یافته و انتظار می رود امسال قیمت ها مانند سال قبل بالا رود. تا چند هفته پیش سرمایه گذاران در بازار طلا نگران افزایش نرخ های بهره در آمریکا بودند زیرا این عامل بر قیمت ها فشار وارد می کند. اخیرا به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد نرخ های بهره را به سرعت بالا ببرد در نتیجه از این جهت نگرانی ها کاهش یافته است. عملکرد نقره، پلاتین و پالادیوم نیز در روزها اخیر مثبت بوده و به تدریج دیدگاه تحلیلگران درباره افق بازار این فلزات خوشبینانه شده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران نگران تر شده اند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان های بزرگ نداشته و سرمایه گذاران بر اخبار سیاسی از آمریکا تمرکز کرده اند. هفته پیش تنش های سیاسی در آمریکا و حمله تروریستی در اسپانیا از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاست. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما اخبار اقتصادی و سیاسی از آمریکا بر رفتار سرمایه گذاران آسیایی تاثیر می گذارد. هفته گذشته موضوع تنش های تجاری بین آمریکا و چین بار دیگر مطرح شد. تحلیلگران دیدگاه های مختلفی در باره نتیجه بروز تنش در روابط تجاری دو کشور مطرح کرده اند بدین معنا که عده ای معتقدند این تنش ها بیشتر به زیان اقتصاد چین است تا آمریکا و برخی نیز نظری مخالف این دیدگاه دارند. در ماه های اخیر که ترامپ در کاخ سفید مستقر بوده سیاست های تجاری دولت آمریکا لطماتی به اقتصاد این کشور وارد کرده و از میزان اعتماد سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها کاسته است. تداوم وضعیت کنونی به زیان بازارهای مالی خواهد بود.

اروپا. این هفته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر نمی شود البته روز چهارشنبه گزارش اولیه از وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در این اقتصادها در ماه جاری میلادی، در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در حال حاضر تحولات در آمریکا و برنامه بانک مرکزی اروپا در خصوص برنامه های انبساطی، بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی اروپا دارد. این باور بوجود آمده بود که بانک مرکزی اروپا قصد دارد در آینده نزدیک از میزان حمایت های خود از اقتصاد منطقه یورو بکاهد اما به نظر می رسد اعضاء شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا با این ایده مخالف هستند. تداوم برنامه های حمایتی به سود بورس های اروپایی است.

آمریکا. این هفته چند خبر از بخش های مسکن، تولید کارخانه ای و خدمات در آمریکا منتشر می شود. البته مانند هفته های قبل، وضعیت ذخیره نفت این کشور و نیز بازار کار آن در هفته قبل مشخص خواهد شد. این روزها تحولات سیاسی در آمریکا اهمیت بیشتری پیدا کرده و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر بزرگ تری داشته است. انتظار می رود در هفته پیش رو این وضعیت ادامه یابد. محبوبیت ترامپ همچنان در حال کاهش است و احتمال استیضاح او بیشتر شده است. بر همین مبناست که هفته پیش عملکرد بورس آمریکا چندان امیدبخش نبود. از سوی دیگر ناکامی ترامپ در اجرای وعده های انتحاباتی اش سبب کاهش اعتماد مصرف کنندگان و شرکت ها شده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در بازار

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 6510 دلار و 3160 دلار در هر تن قرار دارد. هفته گذشته قیمت فلزات پایه رشد کرد البته در دو روز پایانی هفته شاهد ثبات در بازار بودیم. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما گزارش هایی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار و قیمت فلزات پایه تاثیر دارد. رشد قیمت این فلزات در سه هفته اخیر بسیار سریع و زیاد بوده و این امر احتمال اصلاح قیمت ها را مطرح کرده است. فعلا رفتارهای هیجانی در بازار زیاد است و قیمت ها در سطوح بالا قرار دارد. تحلیلگران معتقدند اگر در آینده نزدیک محرک های جدید برای رشد قیمت فلزات پایه پدید نیابد شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود. واقعیت این است که پیش بینی افزایش تقاضا برای فلزات پایه در چین و برنامه هایی که دولت چین برای کاهش ظرفیت تولید این فلزات دارد سبب شده قیمت ها رشد کند. البته کاهش ذخیره برخی از این فلزات نیز در رشد قیمت ها موثر بوده است. ثبات قیمت ها در روزهای اخیر می تواند نشانه ای از توجه سرمایه گذاران به شاخص های بنیادی بازار باشد. انتظار می رود برای مدتی بازار ثبات داشته باشد. البته هر گونه خبر مثبت سبب افزایش هیجان ها خواهد شد. عامل دیگری که بر قیمت ها تاثیر دارد تغییرات ارزش دلار است. در هفته های اخیر ارزش دلار کاهش یافته و این عامل به رشد قیمت ها کمک کرده است. این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ثبات خواهد داشت و بر همین مبنا نوسان در قیمت فلزات پایه بزرگ نخواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر تا روز جمعه نشان داده شده است:

نوسان ارزش دلار محدود خواهد بود

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییرات بزرگ نداشته و سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا هستند. هفته گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت البته میزان افزایش اندک بود. برخی گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا سبب شد دلار حمایت شود و در نظرسنجی از تحلیلگران پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو کاهش و در برابر پوند افزایش خواهد یافت. متوسط نسبت یورو به دلار این هفته 1.1778 و متوسط نسبت پوند به دلار 1.2857 خواهد بود. در هفته پیش رو گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود اما روز چهارشنبه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. البته این گزارش ها تخمین های اولیه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند. در ماه های اخیر گزارش های یاد شده عموما مثبت بوده اند و این عاملی برای رشد ارزش یورو و دلار بوده است. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد طی چهار هفته اخیر کاهش یافته است. اخباری که در باره سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا و بانک مرکزی اروپا منتشر می شود بر ارزش دلار و یورو تاثیری بزرگ دارد. ماه آینده میلادی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و تحلیلگران معتقدند در این نشست نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد. این عاملی برای فشار بر ارزش دلار است. از سوی دیگر انتظار می رود بانک مرکزی اروپا به برنامه حمایتی خود ادامه دهد زیرا هنوز وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو کاملا اطمینان بخش نشده و نیز رشد ارزش یورو به اقتصاد منطقه یورو لطمه وارد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24