Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار را در حالی آغاز می کنیم که پس از رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه امروز را باید اولین روز کاری وزرای جدید نامید. بعید به نظر می رسد از این سمت شوک خاصی به بازار وارد شود. اما عامل مهمنتر بحث بازارهای جهانی و شروع دوباره معاملات در هفته جدید است...

خیز «شاخص» برای فتح قله ٨٩۵٠٠ واحدی...

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل با رشد 61 واحدی در محدوده 82016 واحد به کار خود پایان داد. شتران با 13 واحد ، کگل با 12 واحد و پرداخت با 11 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند و در طرف مقابل نمادهای فولاد و همراه هر کدام با 11 واحد و نماد شپنا با 6 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در فرابورس آیفکس 3 واحد رشد کرد و در 923 واحد جا خشک کرد. مجموع ارزش معاملات در این دو بازار به رقم 210 میلیارد تومان رسید و ارزش خالص معاملات در حدود 115 میلیارد تومان بود. کبافق با 3.9 میلیارد تومان ، شبریز با 3 میلیارد تومان و پکرما با 2.9 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

مروری بر بازار روز یکشنبه

روز گذشته مطابق معمول یکشنبه ها بورس تهران از همان ابتدایکار کار خود را کم رمق آغاز کرد. لیدرهای 1 – 2 روز قبل بازار دیگر مثل روزهای قبل خریدار نداشتند! در گروه پالایشی ترس از عرضه های آبشاری شرکت های حقوقی باعث شد تا اغلب نمادهای این گروه در محدوده منفی به کار خود پایان دهند. در گروه روی هم ترس از اصلاح قیمت ها با آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه در کنار عرضه های سنگین روز شنبه باعث شد تا سهامداران دست به عصا حرکت کنند. به جز فرآور که صف خرید پرحجمی دارد و کبافق که البته صف خرید آن عرضه شد باقی نمادهای گروه متعادل بودند.

در گروه فلزی فایرا علیرغم برخی گمانه زنی ها به دلیل آگهی بلوک 15 درصدی در قیمت 861 ریال همچنان صف خرید پرحجمی را داشت. حقیقت امر این بود که انتظار داشتیم فایرا تا قیمت ها 70 تومان اصلاح کند. با این حال معاملات بلوکی و ظن هایی از ارتباط شخص حقیقی که جدیدا به ترکیب سهامداران اضافه شد با خریدار احتمالی باعث شد تا این پیش بینی رنگ ببازد! سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران 780 میلیون برگه سهم فایرا ( معادل 15 درصد ) را به قیمت پایه 861 ریالی برای فروش آگهی کرده. ظاهرا قرار است این عرضه در 12 شهریور ماه انجام خواهد شود. یک نکته را هم باید همین جا اضافه کنیم و آن هم اینکه با توجه به بهای تمام شده هر سهم فایرا در صورت های مالی وتوصا (500 ریال) در صورت فروش این بلوک ، سود هر سهم وتوصا به 148 ریال افزایش می یابد.

در گروه روی فرآور همچنان با صف خریدن سنگین و بدون فروشنده خاص به کار خود ادامه می دهد. حوالی 1280 – 1300 تومان سهم با سقف قبلی خود درگیر می شود و انتظار می رود در محدوده ذکر شده عرضه روی سهم بالا رود. تحلیل گران نموداری بر این باورند که موج فعلی آخرین گام صعودی یا همان موج 5 الیوتی است که می تواند تا سطح 1500 – 1700 تومان البته در میان مدت پیش روی کند.

در گروه غذایی غگلستا پس از اصلاح 20 – 25 درصدی مورد توجه واقع شد. گفته می شود یکی از حقوقی های زیر درصد که طی روزهای گذشته با رنج های منفی طرف عرضه کننده را تقویت کرده بود در جریان معاملات شنبه دارایی خود را صفر کرده است. تحلیل گران تکنیکی بر این باورند که غگلستا این پتانسیل را دارد که یک بار دیگر به قیمت های بالای 1000 تومان بازگردد. از دیگر نمادهای گروه غذایی می توان به غشهداب اشاره کرد. هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۹ درصدی از ۷۵ به ۱۰۴ میلیارد تومان را برای اظهار نظر حسابرس و بازرس ارائه کرده است .

در گروه رایانه و آی تی هم اپرداز بالاخره با افزایش تقاضا و رشد قیمتی همراه شد. به لحاظ نموداری به نظر می رسد رشد قیمتی فعلی صرفا یک موج اصلاحی برگشتی است و نهایتا تا حوالی 1180 – 1200 تومان می تواند ادامه داشته باشد. در این گروه اوان هم پس از رشد 35 درصدی همچنان خالی از فروشنده به سمت بالا در حرکت است. با این رویه به نظر می رسد باید شاهد رشد اوان تا حوالی 600 تومان باشیم!

پیش بینی بازار امروز

علیرغم کم رنگ شدن مثبت شاخص کل در جریان معاملات روز گذشته ، شاخص هم وزن سر و شکل بهتری گرفت. این مهم نشان می دهد با فروکش کردن تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار یک بار دیگر در حال برگشت به سمت صنایع و نمادهای کوچک تر است. فروکش کردن تقاضا در گروه فلزات ، معدنی و پالایشگاه ها به خوبی قابل لمس بود. هر چند اخیراً شاهد گزارشات مثبت 3 ماهه برخی نمادهای پالایشی بودیم ، اما فشار عرضه های سهامداران حقوقی در این گروه به قدری بالا است که هر تقاضایی را پاسخ می دهد و جریان نقدینگی موجود در بازار هم به حدی نیست که بخواهد این عرضه ها را تمام و کمال هضم کند. نتیجتا قیمت ها هم از شکست سطوح مقاومتی (حداقل تا اینجای کار) عاجز هستند. در گروه روی نیز در کنار عرضه های سنگین حقوقی ها در محدوده حداکثری ، ترس از اصلاح قیمت ها با آغاز معاملات بازارهای جهانی باعث شد تا سهامداران چاشنی احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند. به هر ترتیب نماگر بورس تهران همچنان در محدوده مقاومتی مهمی قرار دارد و اگر نقدینگی مناسبی وارد بازار نشود هیچ بعید نیست با عقب نشینی قیمت ها در بازارهای جهانی شاخص کل هم شروع به اصلاح کند. خصوصا که کم کم وارد شهریور ماه می شویم و معامله گران اعتباری اگر احساس کنند طرف تقاضا ضعیف است ، به بهانه تسویه اعتبار دست به عرضه های گسترده خواهند زد!

بازار را در حالی آغاز می کنیم که پس از رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه امروز را باید اولین روز کاری وزرای جدید نامید. بعید به نظر می رسد از این سمت شوک خاصی به بازار وارد شود. اما عامل مهمنتر بحث بازارهای جهانی و شروع دوباره معاملات در هفته جدید است. تا به اینجای کار قیمت روی با بیش از 1 درصد رشد در آستانه ورود به کانال 3200 دلاری قرار گرفته. اگر همین روند طی ساعات آینده ادامه داشته باشد هیچ بعید نیست یکبار دیگر موجی از تقاضا را در گروه روی شاهد باشیم. البته انتظار می رود در صورت وقوع این رویداد در مثبت ها عرضه های پرحجمی داشته باشیم. قیمت مس هم تا به این جای کار صعودی بوده و از 6500 دلار فراتر رفته. با این حال بازار با علم به فروش های گسترده سهامداران درصدی خیلی روی خوش به فملی نشان نمیدهد. قیمت نفت هم همچنان حوالی 52 – 53 دلار نوسان می کند. در گروه پالایشی شپنا در سه ماهه اول سال 178 ریال معادل 30 درصد از بودجه 600 ریال را پوشش داد. شبندر نیز بر اساس عملکرد 3 ماهه 35 درصد از سود پیش بینی شده را محقق کرده. هر چند عرضه های آبشاری در محدوده صف خرید این گروه را اذیت می کند اما به نظر با رسیدن گزارشات نمادهایی چون شبریز و شتران بازی قوی تری را در این گروه شاهد باشیم. در گروه خودرویی بازگشایی نماد خبهمن را داشتیم که پس از دوری 45 روزه و اعمال افزایش سرمایه در قیمت های جذابی به تابلو معاملات بازگشت و مورد توجه هم واقع شد. حقیقت امر این است که در هفته های اخیر فروشنده ها در این گروه به شدت تضعیف شدند اما همانند کلیت بازار نبود خریدار جدی در این گروه عامل اصلی حال و روز فعلی است. به طور خلاصه باید بگوییم که یش بینی می شود امروز بازار مثبتی را شاهد خواهیم بود با این حال فشار فروش در محدوده مثبت ملموس خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24