Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما در حالی بورس تهران تا لحظاتی دیگر کار خود را در روز یکشنبه ٢٩ مردادماه آغاز می کند که شرایط تغییر نکرده. همچنان همه چیز تحت تاثیر قیمت ها در بازارهای جهانی قرار دارد. از این رو قاعدتا باید باز هم گروه پالایشی و فلزی (خصوصا گروه روی) مورد توجه واقع شود....

بورس با رشد شاخص به استقبال «کرباسیان» می رود...

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل با جهش 213 واحدی در محدوده 81954 واحد به کار خود پایان داد. رشد شاخص متاثر از تاثیر 48 واحدی شتران , 46 واحدی شبندر و 40 واحدی فولاد بود. اما در طرف مقابل تاثیر منفی 9 واحدی هر کدام از نمادهای بورس و همراه در کنار تاثیر منفی 7 واحدی نماد فارس تا حدودی از بار مثبت شاخص کاستند و اجازه نداند تا شاخص وارد کانال 82 هزار واحدی شود. در فرابورس هم آیفکس با رشد 1 واحدی در محدوده 920 واحد قرار گرفت. اما ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس رقمی در حدود 350 میلیارد تومان بود که پس از کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت ارزش خالص معاملات به 165 میلیارد تومان رسید. سه نماد فایرا با 13.1 میلیارد تومان ، شتران با 10.5 میلیارد تومان و شبریز با 7.8 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

مروری بر بازار روز شنبه

روز گذشته بورس تهران کار خود را در حالی آغاز کرد که به واسطه رشد مناسب قیمت های جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته از همان ابتدا شاهد افزایش تقاضا در نمادهای وابسته بودیم. این اتفاق خصوصا در گروه روی به وضوح قابل مشاهده بود. به گونه ای که از آغاز تایم مچینگ شاهد صفوف پرحجم نمادهای مذکور بودیم. با این حال از همان دقایق ابتدایی آغاز بازار شاهد عرضه های سنگین در محدوده مثبت توسط سهامداران حقوقی بودیم. به گونه ای که در نمادهای لیدر گروه یعنی کروی ، فاسمین ، فسرب ، کاما بخش عمده فروش ها مربوط به کدهای حقوقی بود. در سمت مقابل در نمادهای فرآور و کبافق عرضه هایی قطره چکانی را داشتیم به گونه ای که حتی به اندازه حجم مبنا هم فروشنده نداشتیم! به نظر می رسد محدوده مثبت 5 امروز برای نمادهای گروه روی سطح مهمی خواهد بود و امروز هم شاهد اوج گرفتن عرضه ها در نمادهای این گروه خواهیم بود.

از دیگر رویدادهای مهم این گروه می توان به معاملات فایرا و بلعیده شدن صف فروش سنگین این نماد در دقایق ابتدایی بازار روز گذشته اشاره کرد. در ادامه طولی نکشید که خریداران برای خرید سهم به صف نشستند. هر چند در میانه راه یکبار صف خرید سهم عرضه شد اما در پایان بازار شاهد تشکیل صف خرید میلیونی برای نماد بودیم و با توجه به اینکه پیک قیمتی روز یکشنبه در بازه قیمتی روز شنبه قرار داشت شاهد به صف نشستن سهامداران برای خرید سهم در روز یکشنبه بودیم. اما پس از بازار آگهی عرضه بلوکی سهم روی خروجی کدال قرار گرفت که کمی معادلات را بهم زد. وتوصا بلوک 15 درصدی فایرا (معادل 780 میلیون برگه سهم) را به قیمت 86 تومان روی میز فروش قرار می دهد و با توجه به قیمت بلوک احتمالا امروز روز سختی در انتظار فایرا خواهد بود.

در گروه پالایشی گزارش سه ماهه شبندر را داشتیم. این شرکت در شرایطی سود هر سهم خود را در سطوح 731 ریالی پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه موفق شده 257 ریال معادل 35 درصد از سود خود را پوشش دهد.  شرکت همچنین اعلام نموده که تا 48 ساعت آینده بودجه 3 ماهه خود را منتشر خواهد کرد و البته سود شرکت نیز یک تعدیل کمتر از 20 درصدی خواهد داشت. گفتنی است ، شبندر در دوره 3 ماهه موفق شده 25 درصد مبلغ فروش و 35 درصد سود عملیاتی خود را پوشش دهد. همین گزارش باعث افزایش تقاضا به روی کلیه نمادهای پالایشی شد. هر چند در این گروه هم شاهد عرضه های کمر شکن سهامداران حقوقی بودیم! تحلیل گران بنیادی بر این باورند که این وضعیت شاهد تعدیل دوباره سود پالایشی ها خواهیم بود. به لحاظ نموداری نیز شاخص این گروه مترصد خروج از محدوده تراکمی و آغاز یک رالی صعودی است.

در گروه ساختمانی در حالی که ثاخت مدتهاست روند کاهشی در پیش گرفته ، حق تقدم این سهم به واسطه قیمت پایین و فرصت آربیتراژ مناسب مدتی است مورد استقبال سهامداران قرار گرفته است. به گونه ای که در 2 هفته اخیر تقریبا شاهد رشد 100 درصدی قیمت بودیم! با توجه به اختلاف قیمتی 17 درصدی سهم و حق تقدم با احتساب واریز 100 تومان امروز شرکت شفاف سازی داد که متعهد پذیره نویس حق تقدم های استفاده نشده  را با توجه به قیمت سهم ارزش گذاری خواهد کرد. با این حال پس از بی توجهی بازار به این شفاف سازی ، حقوقی دست به کار شد و برای پاسخ به عطش بازار دست به عرضه های نسبتا سنگین زد.

پیش بینی بازار امروز

این روزها رشد شاخص و نفوذ به محدوده مقاومتی به واسطه نوسانات بازارهای جهانی آن هم در حالی که کلیت بازار در حال اصلاح و عقب نشینی است به موضوع اول برای بحث و تبادل نظر میان فعالان بازار تبدیل شده! تحلیل گران نموداری صحبت از شکست مقاومت ، پولبک و آغاز یک رالی جدید می کنند اما در عمل سهامداران چیزی جز ضرر و زیان دشت نمی کنند! همین چند جمله شرح کامل بازار هفته های اخیر است...

اما در حالی بورس تهران تا لحظاتی دیگر کار خود را در روز یکشنبه 29 مردادماه آغاز می کند که شرایط تغییر نکرده. همچنان همه چیز تحت تاثیر قیمت ها در بازارهای جهانی قرار دارد. از این رو قاعدتا باید باز هم گروه پالایشی و فلزی (خصوصا گروه روی) مورد توجه واقع شود. در مورد گروه پالایشی روند معاملات در هفته های اخیر نشان می دهد که موج های صعودی در این گروه فعلا یک روز بیشتر دوام نمی آورد. بنابراین انتظار داریم به دلیل ضعف نقدینگی و فشار فروش حقوقی ها ، پالایشی ها همین امروز به حاشیه رانده شوند. در این گروه گزارش سه ماهه شپنا هم روی کدال نشست. شرکت با تاکید بر سود 600 ریالی در سه ماهه نخست 178 ریال معادل 30 درصد از پیش بینی خود را محقق کرد. در گروه روی هم با عنایت به معاملات روز گذشته به نظر می رسد عرضه های سنگین خصوصا در نمادهای کروی ، فاسمین و کاما باعث تعادل قیمت ها در این گروه شود. روی هم رفته به نظر از بازار امروز هم آبی برای سهامداران گرم نمی شود.

اما یک نکته مهم دیگر بحث نهایی شدن کابینه است که ظاهرا امروز در مجلس نهایی می شود و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24