Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روزهای شنبه اغلب زمان کم رنقی در بازارهای کالایی است ولی امروز خبری در خروجی رسانه ها به قول مدیرعامل بورس انرژی مخابره شد که می تواند تغییری جدی در این بازار مالی به شمار رود. امروز دکتر سید علی حسینی به صراحت از آغاز به کار معاملات نفت خام صادراتی در بورس انرژی سخن گفت که ممکن است برای هفته آینده اولین معامله این کالا با تسویه ارزی ( یورو ) به ثبت برسد. این رخداد به معنی آن است که سال ها انتظار برای عرضه نفت خام و شاید تشکیل بورس نفت در حال تحقق باشد. بررسی های بورس ٢۴ نشان می دهد که نفت خام صادراتی در بورس انرژی پذیرش شده و ساز و کارهای اجرایی آن نیز برای معامله با یورو و تسویه ارزی فراهم شده است. احتمالاً هفته جاری اطلاعیه عرضه نفت خام صادراتی در سایت بورس انرژی ثبت شده و ٣ روز بعد از آن ، نفت خام آماده معامله خواهد بود. در صورت تحقق این چشم انداز هفته آینده عرضه نفت خام صادراتی با تسویه یورویی در بورس انرژی ایران برای اولین بار در تاریخ این بازار مالی تحقق می یابد...

بوی نفت می آید...

بورس24 :روزهای شنبه اغلب زمان کم رنقی در بازارهای کالایی است ولی امروز خبری در خروجی رسانه ها به قول مدیرعامل بورس انرژی مخابره شد که می تواند تغییری جدی در این بازار مالی به شمار رود. امروز دکتر سید علی حسینی به صراحت از آغاز به کار معاملات نفت خام صادراتی در بورس انرژی سخن گفت که ممکن است برای هفته آینده اولین معامله این کالا با تسویه ارزی ( یورو ) به ثبت برسد. این رخداد به معنی آن است که سال ها انتظار برای عرضه نفت خام و شاید تشکیل بورس نفت در حال تحقق باشد. بررسی های بورس24 نشان می دهد که نفت خام صادراتی در بورس انرژی پذیرش شده و ساز و کارهای اجرایی آن نیز برای معامله با یورو و تسویه ارزی فراهم شده است. احتمالاً هفته جاری اطلاعیه عرضه نفت خام صادراتی در سایت بورس انرژی ثبت شده و 3 روز بعد از آن ، نفت خام آماده معامله خواهد بود. در صورت تحقق این چشم انداز هفته آینده عرضه نفت خام صادراتی با تسویه یورویی در بورس انرژی ایران برای اولین بار در تاریخ این بازار مالی تحقق می یابد.

در بازار فولاد شاهد عقب نشینی مجدد بهای مصنوعات فولادی هستیم که پس از طی یک دوره نزولی از اواسط هفته گذشته ، هفته جاری نیز با افت قیمت ها آغاز به کار کرده اگرچه نمی توان به صراحت در خصوص دورنمای این بازار اظهارنظر کرد اما احتمال تداوم رشد قیمتی به نسبت افزایش نرخ ، بیشتر است.

بازار شنبه محصولات پتروشیمی از آرامشی نسبی خبر می دهد که پس از افت نسبی قیمت ها در اواخر هفته گذشته می تواند سیگنال مهمی برای این بازار تلقی شود اگرچه قیمت های پایه روز یکشنبه در نهایت جهت گیری غالب در بازار داخلی و مخصوصاً بورس کالا را تعیین خواهد کرد. با توجه به نوسان قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی احتمال افت قیمت ها وجود دارد ولی با فرض رشد بهای نفتا در روز پایانی هفته گذشته شرایط مبهمی در این بازار حاکم شده بنابراین نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص دورنمای قیمت های پیش رو داشت بنابراین بهتر است به قیمت های پایه اعلامی در روز آینده با دقت بیشتری توجه کرد.

نفت خام صادراتی به بورس انرژی می آید

برگزاری دوره آموزشی 1 روزه در بورس به منظور آشنایی خبرنگاران این حوزه با شیوه کار در بورس انرژی اگرچه خبر خاصی به شمار نمی رود ولی حاشیه های این جلسه از خود متن اهمیت بیشتری داشت. دکتر سیدعلی حسینی مدیر عامل این بازار مالی در پاسخ به پرسشی در خصوص عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی گفت: تقریباً تمامی ساز و کارهای اجرایی برای عرضه صادراتی نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی فراهم شده آن هم در شرایطی که تسویه وجوه با ارز یورو صورت گرفته و سپرده گذاری مرکزی نیز مسیر انجام این معاملات را فراهم کرده است. در هفته گذشته به صورت رسمی آمادگی بورس انرژی برای معامله نفت خام به وزارت نفت منعکس شده و با توجه به آمادگی ساز و کارهای اجرایی و تأیید ضمنی شرکت ملی نفت ایران ، هفته جاری به احتمال قوی اولین عرضه نفت خام صادراتی با تسویه یورویی در بورس انرژی به ثبت خواهد رسید. این در حالی است خریداران بسیاری آمادگی خود برای خرید را اعلام کرده اند که پیش بینی می شود هفته آینده شاهد اولین معامله نفت خام به صورت ارزی در بورس انرژی باشیم.

خبر فوق را باید بسیار پراهمییت به شمار آورد زیرا چهره ای قدرتمند و صادرات محور به بورس انرژی ایران می بخشد که موجب خواهد شد جایگاه این بازار مالی در مناسبات اقتصادی و تجاری در ایران و منطقه افزایش چشمگیری داشته باشد. بررسی های بورس24 نشان می دهد که بانک های ایرانی تسویه وجوه با کمک سپرده گذاری مرکزی بر عهده دارند یعنی از این پس خریداران خارجی با شفافیت بالایی امکان خرید در بورس انرژی خواهند داشت. هر لات نفت خام در بورس انرژی نزدیک به 40 هزار تن خواهد بود.

رونق بازار فیزیکی بورس انرژی در روز جاری

روز شنبه در بازار فیزیکی بورس انرژی شاهد معامله 9 هزار و 497 تن از انواع حامل های انرژی بودیم که این معاملات موجب شد تا ارزش معاملاتی بازار فیزیکی به بیش از 15 میلیارد تومان برسد که برای اولین روز هفته رخداد مطلوبی به شمار می رود. در روز شنبه شاهد رقابت قیمتی برای عرضه های موجود نبودیم هرچند که هیچ عرضه ای در رینگ بین الملل بورس انرژی به ثبت نرسید. معامله رافینت پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی ( عمده ) را می توان رخداد مهم بورس انرژی در روز شنبه به شمار آورد زیرا این اولین عرضه این کالا بود که در اولین معامله آن ، 4650 تن از این کالا به ارزش 7.8 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، حلال 402 پالایش نفت بندرعباس و رافینت عمده پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه شدند.

حجم کل معاملات صورت‌گرفته معادل 9,497 تن و به ارزش 152 میلیارد و 345 میلیون ریال می‌باشد. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به رقابت خریداران حلال 402 پالایش نفت بندرعباس و رافینت پالایش نفت کرمانشاه اشاره کرد. گفتنی است معامله رافینت پالایش نفت کرمانشاه، نخستین معامله محموله رافینت عرضه‌شده طی سال 96 به شمار می آید.

در جلسه معاملاتی روز کاری آتی (یکشنبه 29 مردادماه 96) کالاهای آیزوریسایکل، حلال 404، حلال 402، حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز و نیتروژن پتروشیمی مبین در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.

داد و ستد بیش از 38 میلیون کیلووات ساعت در بازار برق

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3 میلیون و 674 هزار قرارداد معادل 38 میلیون و 16 هزار کیلووات ساعت به ارزش 13 میلیارد و 232 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، بارپیک، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت 375، 409 ،375 و 331 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/25 ، 96/06/26 , 96/06/27 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/07/22 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/01 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

نام کالا – تولیدکننده – رینگ معاملاتی

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

250

تن

8052

8052

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

15168

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

16613

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

16324

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

10902

10902

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

13170

13170

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

236

تن

11778

11778

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

600

تن

14026

14026

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

-

12520

ریال

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

1800000

لیتر

13170

11973

ریال

رافینت پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی.عمده

6000000

لیتر

13051

11865

ریال

تداوم کاهش قیمت ها در بازار فولاد

کاهش 50 تومانی بهای شمش فولاد در بازار آزاد در روز شنبه نشان می دهد که موتور کاهش قیمت ها که از اواسط هفته گذشته آغاز شده باز هم به حرکت دنده عقب خود ادامه می دهد تا جایی که هم اکنون به نسبت روزهای اوج خود 200 تومان افت قیمت را به ثبت رسانده هرچند که این حجم از کاهش نرخ هنوز در بازار میلگرد خودنمایی نکرده است.

به گزارش کارگزاری آبان؛ هرچند که نمی توان به صراحت در مورد این بازار برای هفته جاری صحبت کرد ولی شواهد کلی در بازار از تداوم افت قیمت ها حکایت می کند آن هم در شرایطی که موجودی انبارها به نسبت بالاست و غالب محصولات موجود با قیمت های تمام شده پایین تری خریداری و یا تولید شده که همین ویژگی احتمال افت قیمت ها را جدی تر از قبل ترسیم می کند. این در حالی است که هنوز تأثیر تغییر فرمول قیمت گذاری ورق در بازار فولاد و دقیق تر در بورس کالا مشهود نیست و این سؤال پیش می آید که شیوه اعمال فرمول قیمتی جدید چگونه خواهد بود و حجم تأثیرگذاری آن تا چه حدی در بازار خودنمایی خواهد کرد. با توجه به شرایط قیمتی در بازار ورق این احتمال وجود خواهد داشت که این تأثیرگذاری نرخ پس از معاملات ورق در بورس کالا ، به سایر مصنوعات فولادی همچون شمش نیز سرایت کند که تمامی این موارد به معنی تداوم افت قیمت هاست. از سوی دیگر شنیده هایی که حاکی از افزایش تزریق شمش به بازار داخلی است نیز می تواند در روند قیمتی تأثیرگذار باشد ولی این احتمال از تمامی موارد فوق ضعیف تر خواهد بود. از سوی دیگر شاهد مقاومت عرضه کنندگان در برابر کاهش قیمت ها هستیم اگرچه بدنه غالب در بازار خود برای خود تصمیم خواهد گرفت اگرچه بی ارتباط با قیمت های پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان اصلی نخواهد بود.

هرچند که نمی توان به صورت قاطع از احتمال کاهش قیمت ها در بازار فولاد سخن گفت ولی وضعیت فعلی تمایل به افت قیمت ها را برجسته تر خواهد کرد اگرچه همین رویکرد قیمتی نیز به صورت پلکانی متصور خواهد بود یعنی گام های کاهش قیمتی احتمالاً با فاز تثبیت در بازار همراه خواهد شد اگرچه احتمال جهش قیمت ها به تبع از وضعیت بازارهای جهانی نیز دور از ذهن نیست آن هم در شرایطی که پتانسیل های بسیاری برای رشد قیمت های جهانی وجود دارد.

در روز شنبه معامله مهمی در رینگ فولادی بورس کالا رقم نخورد اما معاملات روزهای پیش رو خود می تواند معرف مهمی برای وضعیت بازار به شمار رود.

بازار فولاد در انتطار تعدیل و ثبات قیمتی

بازار فولاد در واپسین هفته معاملاتی مردادماه 96 با چهره متفاوتی ظاهر شد به گونه‌ای که روزهای ابتدایی هفته شاهد تداوم رشد قیمتی در خصوص محصولات شاخص فولادی نظیر شمش، مقاطع ساختمانی و صنعتی بودیم، اما از روز سه‌شنبه ورق بازار برگشت و در پی اعلام خروجی جلسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص تمهیداتی برای افزایش عرضه شمش در بازار، قیمت‌ها از ثبات نسبی برخوردار شد.

به گزارش کارگزاری آبان، چند ماهی است که کمبود عرضه آهن اسفنجی و شمش به دلیل تعهد صادراتی فولادسازان و از سوی دیگر همزمانی این شرایط با رشد قیمت‌های جهانی فولاد، بازار را در فاز صعودی قیمت‌ها گرفتار کرده است.

در این میان افزایش قیمت‌های مداوم محصولات فولادی شاخص در بورس کالا نظیر شمش فولاد خوزستان، برخی مقاطع ساختمانی عرضه شده از سوی ذوب آهن و برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه در کنار کمبود عرضه شمش برای نوردکاران نیز بازار آزاد را بر دور تند رشد قیمت‌ها قرار داده است.

هفته گذشته نیز شمش فولاد خوزستان در تاریخ 25 مردادماه با قیمت پایه 1980 تومان به تابلو آمد که نسبت به عرضه قبلی در تاریخ بیست و سوم این ماه 30 تومان بیشتر بود. همچنین قیمت پایانی فولاد کاوه جنوب کیش از 2 هزار تومان عبور کرد که در نوع خود یک رکود و البته سیگنال افزایشی به بازار به شمار می‌رفت، اما بعد از ظهر سه‌شنبه اعضای انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در آخرین روزهای کاری وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفتر وی گرد هم آمدند تا در خصوص روند افزایشی قیمت‌ها در بازار داخلی و جهانی چاره‌اندیشی کنند.

در این جلسه پس از تبادل نظر پیرامون دلایل و زمان تداوم روند افزایشی قیمت‌های جهانی و بررسی میزان همسویی روند قیمت‌های داخلی و جهانی، مباحث از طرف وزیر صنعت جمع‌بندی شد که از آن جمله می‌توان به افزایش عرضه 50 درصدی شمش در بازار داخلی، لزوم حمایت از صادرات فولاد کشور و توسعه بازارهای صادراتی و تعیین فرمولی با در نظرگرفتن میانگین قیمت منابع معتبر جهانی به همراه مزایای صادراتی برای قیمت پایه عرضه شمش در بورس کالا اشاره کرد. یکی از نتایج این جلسه، تکلیف وزیر به انجمن تولیدکنندگان فولاد برای ایجاد تفاهم بین شرکت‌های بزرگ ذوب و نورد برای تامین شمش موردنیاز نوردکاران بود که بر این اساس پس از جلسه فوق‌العاده وزیر، مدیران شرکت‌های بزرگ فولاد کشور در انجمن تولیدکنندگان فولاد گردهم آمدند.

در دومین نشست که بلافاصله پس از دیدار با وزیر انجام شد، مدیران شرکت‌های بزرگ ذوب و نورد با هدف طراحی مکانیزمی برای تامین شمش موردنیاز نوردکاران در انجمن تولیدکنندگان فولاد تشکیل جلسه دادند. با توجه به عرضه 50 هزارتنی فولاد خوزستان طی یک ماه گذشته مقرر شد این شرکت متناسب با تقاضا، عرضه ماهانه خود در بورس کالا را به 60 هزار تن افزایش دهد و با در نظرگرفتن قیمت‌ها و مزایای صادراتی و تقاضای ماه‌های آتی، این رقم را به 80 هزار تن برساند. همچنین شرکت آهن و فولاد ارفع نیز وعده داد در جهت ایجاد تعادل در بازار فولاد، به‌طور داوطلبانه و متناسب با تقاضا، 80 درصد تولید سال 96 خود را در بازار داخلی عرضه کند.

در همین حال با توجه به تعهدات صادراتی شرکت فولاد کاوه جنوب، قرار شد این شرکت نیز در جهت همراهی با سایر تولیدکنندگان فولاد کشور، برنامه‌های صادراتی خود را طوری تنظیم کند که حداقل ماهانه 15 تا 20 هزار تن به بازار داخلی عرضه داشته باشد و متناسب با تقاضا و قیمت‌ها و مزایای صادراتی، این میزان را به تدریج افزایش دهد. فولاد خراسان نیز از شهریور سال جاری، حداقل ماهانه 20 هزار تن شمش به بازار داخلى عرضه خواهد کرد که قطعا در ماه‌هاى آینده با توجه به روند ظرفیت‌سازى فولادسازى شماره ٢ این رقم رو به افزایش خواهد بود و این شرکت تا بهبود شرایط داخل صادرات شمش نخواهد داشت. در این جلسه همچنین مقرر شد سایر تولیدکنندگان شمش و همچنین تولیدکنندگان مقاطع فولادی، ضمن تامین نیاز داخلی در مسیر توسعه صادرات فولاد کشور حرکت کنند.

دست‌اندرکاران بازار با در نظر گرفتن جمیع تصمیمات فوق از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران انتظار دارند بازار از التهاب قیمتی اخیر فاصله گرفته و به دوران تعادل و کاهش دامنه نوسانات صعودی قیمت‌ها قدم بگذارد.

هفته گذشته در مجموع 115 هزار و 708 تن فولاد به تابلو معاملات بورس کالا آمد و حجم معامله 261 هزار و 345 تن به ثبت رسید. فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد کرمان فولادسازانی بودند که هفته قبل در تالار صنعتی بورس کالا حضور یافتند. در این هفته 26 هزار تن شمش به خریداران فروخته شد.

نگاهی به معاملات شمش فولاد خوزستان در بورس کالا نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده شمش کشور نزدیک به 124 هزار تن شمش در بورس فروخته است که قیمت نهایی این محصول در آخرین عرضه هفته قبل یعنی 1980 تومان نسبت به نخستین عرضه در ابتدای سال جاری یعنی 1360 تومان افزایش 45 درصدی را نشان می‌دهد. در همین مدت در بازارهای جهانی نیز قیمت شمش فولاد افزایش قابل ملاحظه‌‌ای را تجربه کرده و این روند قیمتی در داخل و خارج از کشور تا حدودی همسو و همراستا به نظر می‌رسد اگرچه کمبود عرضه شمش در داخل نیز در دامن زدن به این رشد قیمتی اثرگذار بوده است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی فولاد و سنگ‌آهن کماکان روزهای پررونق و افزایشی را تجربه می‌کند. شاخص قیمت در بنادر چین، پنجشنبه 3.3 درصد افزایش و قیمت‌ها را به ۷۵.۴۱ دلار در هر تن رساند و تقریبا تمامی افت روزهای اخیر را جبران کرد. محرک بازار این روز علاوه بر رشد شاخص بورس دالیان و رشد ۵۰ یوانی قیمت بیلت تانگشان خبر برگزاری بازی‌های ملی چین است که ۲ هفته دیگر در شهر تیانجین برگزار خواهد شد و می‌تواند بهره‌برداری از واحدهای کوره بلند فولادسازی این ناحیه را تا ۲ هفته متوقف سازد.

در همین حال موسسه اعتبارسنجی مودی Moody در گزارشی به مشتریان خود گفته که سودآوری شرکت‌های فولادساز آسیایی در 12 ماه آینده مطلوب و در سطح 100 دلار در تن باقی خواهد ماند که خبر خوبی برای شرکت‌های فولادسازی محسوب می‌شود. به گزارش متال اکسپرت انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد نیز در گزارش اخیر خود چشم‌انداز کلی بازار جهانی مقاطع را خوش‌بینانه برآورد و از طرفی اعلام کرده است هنوز چالش‌هایی وجود دارد که می تواند در آینده نه چندان دور موجب شود قیمت ها روند نزولی بگیرند.

در حال حاضر بازارهای مقاطع وضعیت خوبی دارند چرا که تقاضا بالاست و قیمت ها در اغلب بازارها صعودی است. در کل برای نیمه دوم سال 2017 بازار های مقاطع در رونق برآورد شده اند مگر این که اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در بازار ها رخ دهد و روند آن را تغییر دهد.

کاهش توأمان حجم معامله محصولات شیمیایی و پلیمری

در هفته گذشته جذابیت خرید در بورس کالا کاهش یافت ولی متوسط نرخ ها در طول هفته گذشته در بازار آزاد تغییر چندانی را ثبت نکرد. این وضعیت را می توان در کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا به نظاره نشست.

به گزارش کارگزاری آبان؛ به رغم افزایش ناچیز حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا ، شاهد بودیم که حجم معاملات در این گروه کالایی 14 درصد کاهش یافت که نشان دهنده عقب نشینی خریداران است. این در حالی است که حجم عرضه گریدهای جذاب تغییر چندانی نداشته ولی اغلب کاهش حجم معاملات ، به گریدهای رایج در این بازار باز می گردد که این وضعیت پس از اشباع بازار از مواد اولیه مورد نیاز منطقی به نظر می رسد. در بازار محصولات شیمیایی نیز شاهد کاهش 7.7 درصدی حجم معاملات هستیم که نشان می دهد این بازار نیز همچون بازار پلیمرها وارد یک فاز کاهشی شده که توأمان بودن عقب نشینی داد و ستد در این دو بازار یعنی بازار شیمیایی ها و پلیمرها نشان دهنده کم عمقی این بازار است. به عبارت دقیق تر باید نگران یک فاز کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی و میان دستی باشیم که به زیان بدنه غالب در این بازار خواهد بود اما ممکن است نوسان قیمت ها در بورس و بازار به کمک حجم معاملات آمده و شرایط را برای خریداران نهایی بهبود بخشد.

عقب نشینی توأمان معاملات در بازارهای محصولات پلیمری و شیمیایی را می توان مهمترین رخداد در هفته گذشته در بازار محصولات پتروشیمی دانست که اگرچه در نگاه اول چندان هم خودنمایی نمی کند ولی نشان دهنده یک بازگشت به عقب در این بازار است. نگاهی به معاملات هفته های اخیر نشان می دهد که بازار محصولات پتروشیمی پس از کسب موفقیت هایی بزرگ در هفته های گذشته ، وارد یک فاز عقب نشینی مداوم شده است که تاکنون بسیاری از دستاوردهای پیشین را رها کرده و حتی فاز نزولی فعلی را نگران کننده ترسیم می کند اگرچه بخشی از کاهش حجم معاملات به دلیل اشباع بازار طبیعی است.

رشد معاملات در هفته های اخیر به دلیل رشد قیمت های جهانی و سپس بسته شدن کدهای معاف از مالیات بود که وضعیت خرید و رقابت را برای همه خریداران مجاز جذاب تر از قبل ترسیم کرد. با توجه به افزایش حجم معاملات در هفته های اخیر شاهد هستیم که تزریق کالا از بورس به بازار داخلی افزایش یافت که همین ویژگی برای بسیاری از گریدها به اشباع بازار منجر شده و به کاهش نرخ در بازار آزاد منتهی شد. این وضعیت که در ذات خود جذابیت خرید مجدد از بورس کالا را کاهش می دهد؛ توأم با رخداد جدیدی یعنی کاهش قیمت های جهانی گردید. هم اکنون شاهد هستیم که بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی در جهان وارد یک فاز کاهش قیمت شده که همین سیگنال را می توان زمینه ای برای کاهش قیمت تمام شده در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی به شمار آورد. این در حالی است که تداوم رشد قیمت های پایه در هفته های اخیر در بورس کالا خود زمینه دیگری برای کاهش قیمت ها به شمار می آید زیرا نرخ های اعلامی در سطوح بسیار بالایی قرار گرفته و یک فاز تعدیل در روزها و هفته های آینده منطقی است. رفتار قیمت های پایه نیز خود نشان می دهد که امکان عقب نشینی نرخ وجود دارد ولی به احتمال قوی به تمامی گریدها و یا ترکیبات سرایت نخواهد کرد.

در بازار جهانی نفتا شاهد بودیم که به رغم رشد قیمت ها در روز جمعه ، نرخ این خوراک مایع صنایع پتروشیمی به نسبت هفته پیش از آن 53 صدم درصد ( 0.53 درصد ) کاهش یافت اگرچه هنوز هم این نرخ در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل از رشدی 8.78 درصدی برخوردار است. این وضعیت احتمال کاهش متوسط قیمت ها در روزهای پیش رو و مخصوصاً اواخر هفته آینده را برجسته می سازد که سیگنالی مهم برای بازارهای داخلی است.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- عقب نشینی نسبی معاملات محصولات پتروشیمی در هفته گذشته در دو رینگ پلیمری و شیمیایی به صورت توأمان

- افزایش 1.22 درصدی عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم 75 هزار و 249.78 تن که رقم نسبتاً پایینی محسوب می شود.

- کاهش 33.65 درصدی حجم تقاضای پلیمرها به نسبت هفته پیش از آن و ثبت رقم 136 هزار و 955.64 تن که هنوز هم رقم بالایی به نسبت هفته های اخیر به شمار رفته و دلیل آن را باید در جذب تقاضا در گریدهای جذاب دانست.

- ثبت 21 هزار و 866 تن تقاضا برای پلی پروپیلن های شیمیایی و همچنین ثبت 56 هزار و 243 تن تقاضا برای پلی اتیلن ترفتالات بطری ( که تنها 5 هزار و 82 تن عرضه داشت ) که نشان می دهد این دو گروه کالایی همچنان در صدر ملتهب ترین گریدها در بازار پلیمرها قرار دارند.

- کاهش 14.07 درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت رقم 46 هزار و 745.44 تن که کمترین حد در 7 هفته اخیر است.

- ثبت 1.82 برابری تقاضا به نسبت عرضه ها که اگرچه رقم بالایی است ولی از رکورد ثبت شده 2.77 واحدی هفته قبل ، عقب نشینی محسوسی را نشان می دهد.

- معامله 62.12 درصدی عرضه های موجود که کمترین حد در 7 هفته اخیر است.

- کاهش جذابیت خرید در بدنه بازار پلیمرها اگرچه هنوز هم گریدهای جذاب در این بازار از التهابی نهادینه شده برخوردار هستند.

- کاهش عرضه پلی اتیلن سنگین اکستروژن و گرید لوله ( CRP100 ) ، پلی اتیلن سبک فیلم و حتی پلی پروپیلن های شیمیایی

- افزایش عرضه پلی اتیلن سنگین تزریقی و پلی اتیلن سنگین فیلم در هفته ای که گذشت به نسبت هفته پیش از آن

- افزایش محدود عرضه پلی اتیلن ترفتالات بطری که موجب شد تقاضای هفته گذشته این کالا ( نزدیک به 39 هزار تن ) کاهش یابد ولی التهاب در این بازار هنوز هم مشهود است.

- ثبات نسبی قیمت ها در بازار آزاد در هفته گذشته هرچند که شاهد برخی فراز و فرودهای قیمتی بودیم.

- کاهش 3.55 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم 35 هزار و 626.9 تن که کمترین حد در 8 هفته اخیر محسوب می شود.

- افت 12.27 درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی متعاقب با عقب نشینی عرضه ها و ثبت تقاضای 21 هزار و 871.9 تن که کمترین حد در 19 هفته اخیر ( پایان فروردین ماه ) است.

- کاهش 7.75 درصدی حجم معاملات در این گروه کالایی و ثبت رقم 17 هزار و 971.9 تن که کمترین حد از ابتدای فرودرین ماه تاکنون به شمار می رود.

- معامله 50.44 درصدی عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا که کمترین حد از هفته پایانی سال گذشته تاکنون است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24