Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

البته با توجه به نزدیک شدن به سقف قبلی در اغلب نمادهای این گروه فشار عرضه ها در محدوده پیک قیمتی بالا خواهد بود...

دوپینگ در محدوده مقاومتی «شاخص»...

تابلو معاملات

در پایان معاملات روز گذشته شاخص کل با رشد 45 واحدی در محدوده 81741 واحد به کار خود پایان داد. این در حالی بود که شاخص هم وزن با کاهش 3 واحدی در محدوده 17625 واحد به کار خود پایان داد. نمادهای رانفور با 39 واحد ، حکشتی با 19 واحد و پترول با 15 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند و در طرف مقابل شبندر با 17 واحد ، پارسان با 9 واحد و فولاد با 6 واحد اندکی از بار منفی شاخص کاستند. در بازار فرابورس شاخص آیفکس بدون تغییر در محدوده 918 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس رقمی بالغ بر 355 میلیارد تومان بود که پس از کسر معاملات بلوکی و اوراق این رقم به 125 میلیارد تومان رسید. نمادهای کترام با 9.9 میلیارد تومان ، خودرو با 4.9 میلیارد تومان و وساخت با 4.2 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمودار روزانه شاخص کل از ابتدا تا انتها صعودی بود. هر چند در میانه های راه با نوساناتی همراه بود.

مروری بر بازار چهارشنبه

روز کاری گذشته بورس تهران کار خود را در حالی آغاز کرد که از همان دقایق ابتدایی شاهد بازاری کسل کننده و بی رمق بودیم. البته نه اینکه بازار فروشنده جدی داشته باشد. این روزها بازار بیشتر از نبود خریدار قوی رنج می برد. همین مساله باعث شده تا دامنه نوسانات محدوتر از قبل شود و اطمینانی به صفوف خرید انگشت شمار در بازار نباشد! اما در یک ساعت پایانی با داغ شدن بازارهای جهانی و خصوصا رکورد شکنی فلز روی و ورود قیمت این فلز به کانال 3000 دلاری ، تب خرید در نمادهای وابسته به این گروه بالا گرفت. هر چند عرضه ها در رنج مثبت بالا بود ، با این حال برخی از نمادهای این گروه تا محدوده مثبت کامل هم رشد داشتند و خریداران به صف نشستند. فارغ از مسائله کمبود موجودی ها، این موج صعودی در بازارهای جهانی عمدتاً به دلیل افزایش برآوردهای صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی چین رقم خورد. صندوق بین‌المللى پول در بازنگرى سالانه رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان، اعلام کرد که متوسط رشد سالانه اقتصادى چین طى سال‌هاى ٢٠-٢٠١٨ معادل ۶.۴ درصد خواهد بود که بیش از رقم ۶ درصد پیش‌بینى شده قبلى است. همچنین در گزارش جدید صندوق، رشد اقتصادى چین در سال جارى میلادى برابر با ۶.۷ درصد پیش‌بینى شده که بیش از ۶.۲ درصد پیش‌بینى قبلى است.

از دیگر نمادهای گروه فلزی می توان به صف فروش سنگین فایرا اشاره کرد. سهمی که روز سه شنبه با بازدهی 160 – 170 درصدی به تابلو معاملات بازگشته بود ، علیرغم زمزمه هایی از تعدیل مثبت عایدی و اعلام سود 10 تومانی با صف فروش سنگینی کار خود را آغاز کرد و حتی به اندازه حجم مبنا داد و ستد نشد! به نظر فایرا برای تعادل نیاز به اصلاح 10 – 15 درصدی دارد و از طرف دیگر برای هضم عرضه های ناشی از افزایش سرمایه تبدیل شده به نظر سهم باید مدتی دست به دست شود. در قیمت های فعلی توصیه ای به خرید سهم نداریم. محدوده 70 تومان و قیمت های پایین تر می تواند برای خرید جذاب باشد.

در ساختمانی ها وساخت به واسطه تغییر و تحولات سود کرمان مورد توجه واقع شد. در ابتدای معاملات شاهد توقف نماد و ارائه گزارش شفاف سازی بودیم. به طور خلاصه شرکت اعلام کرد که تعدیل کرمان تنها برای هر سهم وساخت 2 ریال تعدیل مثبت در عایدی دارد! هر چند صف خرید سهم عرضه شد و حتی در مقاطعی عقب نشینی قیمت از محدوده مثبت حداکثری را داشتیم ، با این حال در پایان معاملات باز هم شاهد به صف نشستن خریداران برای خرید سهم بودیم. به نظر می رسد وساخت با این تقاضا تا حوالی 320 تومان رشد داشته باشد. با این حال خرید در مثبت کامل امروز را توصیه نمی کنیم.

در گروه حمل و نقل چند روزی است که برآیند نوسانات قیمتی در حسینا مثبت است. این شرکت برای سال مالی جاری  به ازای هر سهم 932 ریال پیش بینی کرده. گفتنی است ، حسینا در 3 ماهه اول سال 950 میلیارد ریال فروش (27.5 درصد فروش پیش بینی شده ) رقم زده و در نهایت 273 ریال معادل 29 درصد از سود پیش بینی شده خود را محقق کرده است. شرکت در خرداد ماه درخصوص قرداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری در جزیره نگین بوشهر شفاف سازی کرد. قرارداد سرمایه گذاری به منظور احداث ترمینال کانتینری با ظرفیت TEU  300.000 در جزیره نگین بوشهر، در تاریخ 96.3.21 برای ساخت و بهره برداری به مدت 32 سال از زمان ابلاغ قرارداد از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، امضاء گردید. مجموع سرمایه گذاری این طرح برابر با 2.548 میلیارد ریال می باشد که در فاز اول آن 1.521 میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد.  تحلیل نموداری سهم روز گذشته روی خروجی سایت قرار گرفت. به نظر محدوده 640 – 660 تومان سهم مناسبی برای خرید سهم با دید میان مدت می باشد.

در گروه کاشی و سرامیک کترام از دیگر ویژه های بازار چهارشنبه بود و به لحاظ ریالی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. جمع آوری چندباره صف فروش و رشد قیمت تا محدوده مثبت باعث دلگرمی سهامداران شرکت شد. با این حال خروج برخی از درصدی های کترام و نیز شرایط نموداری سهم باعث شد تا چنین حجمی را در بازار چهارشنبه شاهد باشیم. به لحاظ نموداری کترام یک حمایت مهم حوالی 255 – 260 تومان دارد که باید دید با این ناحیه چه خواهد کرد.

اما در تک سهم پرحاشیه بازار یعنی شلیا به واسطه خبر افزایش سرمایه 500 درصدی شاهد افزایش حداکثری قیمت بودیم. اصلاحیه پیشنهاد هیئت مدیره شرکت در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 80.82 میلیارد ریال به 484.92 میلیارد ریال روی خروجی کدال قرار گرفت. البته بازار از پیش در جریان این افزایش سرمایه بود. زمزمه هایی در بازار به گوش می رسد که با 200 الی 250 درصد این افزایش موافقت خواهد شد. در مجموع توصیه می کنیم در مورد شلیا احتیاط پیشه کنید.

پیش بینی بازار امروز

در حالی تا دقایق دیگر بورس تهران کار خود را در بیست و هشتمین روز از مرداد ماه از سر می گیرد که بر خلاف پیش بینی ها تا به اینجای کار تابستان چندان دلچسبی را پشت سر نگذاشتیم. علیرغم رشد شاخص به واسطه رشد برخی نمادهای شاخص ساز ، در سایر نمادهای بازار خبر خاصی نبوده و این روزها حتی شاهد افت قیمتی در نمادهای کوچک بازار هستیم. در مورد روزهای باقی مانده از تابستان هم باید بگوییم که مرداد تا چند روز دیگر تمام می شود و وارد شهریور ماه می شویم. شهریوری که در چند سال گذشته به واسطه درگیر شدن بازار با اعتبارها و الزام به تسویه اعتبارهای کارگزاری به دلیل پایان سال مالی اغلب این شرکت ها و نیز پایان سال مالی بسیاری از شرکت های حقوقی و تمایل به شناسایی سود و آرایش صورتهای مالی معمولا برای بازار بورس پر عرضه و تلخ بوده است! حقیقت امر این است که انتظار خاصی از بازار تا روزهای پایانی شهریور (تقریبا یک ماه دیگر) نداریم و به نظر می رسد در این بازه زمانی حتی اگر بازار بخواهد حرکتی انجام دهد بسیار محدود است و سیل عرضه ها در دامنه مثبت همچون پتکی بر سر خریداران فرود می آید! (البته اگر خریداری وارد گود شود)

برای امروز همه چیز به بازارهای جهانی و نمادهای مرتبط با این گروه بستگی دارد. با توجه به قرار گیری قیمت فلز روی در محدوده بالای 3100 دلار قاعدتا نمادهای این گروه با موجی از تقاضا مواجه خواهند بود. البته با توجه به نزدیک شدن به سقف قبلی در اغلب نمادهای این گروه فشار عرضه ها در محدوده پیک قیمتی بالا خواهد بود. اگر قیمت روی در همین حوالی بالا و پایین شود به نظر تعدیل مثبت روی سازان قطعی خواهد بود و باید منتظر توقف نمادهای این گروه و اعلام سود جدید باشیم. مس هم رشد خوبی در چند روز اخیر داشته و احتمالا فملی هم مثبت خواهد بود. با این حال با توجه به عرضه های آبشاری حقوقی ها در صف خرید ، بعید است فعالان بازار صف خرید سنگینی برای این نماد بچینند. اما در سایر نمادها و گروه های بازار نمی توان انتظار خاصی داشت. به نظر می رسد شرایط مشابه روزهای گذشته باشد و تنها بازی تک سهم ها را خواهیم داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24