Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکتهای گروه نرخ نفت در بودجه را در مدوده فوق در نظر گرفته اند و با این شرایط و همچنین طرحهای توسعه ای شرکتها در بخش کاهش نفت کوره و بالا بردن بهره وری انتظار شرایط مناسبی از این گروه را داریم...

رای اعتماد سهامداران به بورس شاید در نیمه دوم!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • کیسون
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش سوم)

فولاد به عنوان صنعت مادر چندین سال متوالی در رکود به سر می برد و عرضه و تقاضای آن در حالتی ضعیف قرار داشت اما اخیرا با بهبود نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت بهای فولاد به واسطه رشد قیمت های جهانی هستیم. در طی حدود یک یا دو ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ انواع مقاطع فولادی از میلگرد و تیرآهن تا ورق و تختال و شمش، بازار فولاد را در داخل کشور با تحرکاتی معنادار همراه کرده است. این تورم به شرط ورود نقدینگی به چرخه های صنعت می تواند موجب رونق دوباره گردد که از این جهت تداوم تقاضا برای شرکت های فولادی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این تحولات بزرگ و قابل توجه، در چند بخش صنعت فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین شرکت های این گروه را با توجه به مطلوبیت ریسک و بازدهی برای سبد سهام خود انتخاب نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کیسون

کیسون از جمله سهامی ست که طی ماه های اخیر علیرغم شرایط مطلوب بنیادی با فعال کردن حد ضرر از محدوده 350 تومان به نصف تقلیل یافته است. این سهم که در کف کانال ترسیم شده با حمایت 150 الی 145 تومان درگیر است می تواند برای سهامداران با ریسک پذیری کم و دید میان مدت مورد توجه باشد.

به نظر می رسد محدوده 155 تا 145 تومان محدوده جذابی برای خریداران باشد با این حال توصیه می شود حد ضرر 140 تومان مورد توجه قرار گیرد تا در موقع لزوم عکس العمل مناسب اتخاذ شود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بررسی کلیات کابینه دوازدهم و برنامه‌های دولت را آغاز کرد و پس از آن جلسات مجلس با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا ظهر روز پنجشنبه ادامه داشت. در این چند روز بررسی صلاحیت 10 وزیر پیشنهادی از 17 وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی سیّدمحمود هاشمی شاهرودی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای یک دوره پنج‌ساله منصوب کردند.

در حوزه سیاست خارجی یک شرکت کشتیرانی آمریکایی پذیرفت به اتهام نقض تحریم‌های واشنگتن علیه تهران جریمه پرداخت کند. اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت کشتیرانی بلو اسکای-بلو سی این کشور در خصوص پرداخت بیش از نیم میلیون دلار غرامت به اتهام 140 مورد نقض تحریم‌های ایران توافق کرده است.

همچنین در مهمترین اتفاق این هفته شایعاتی از درخواست عربستان از عراق برای میانجی­گری با ایران مطرح شد که درادامه این خبر از سوی مشاور وزیر کشور عراق تایید شد. قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق روز یک‌شنبه در دیدار مشترک با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران اعلام کرد که در سفرم به عربستان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از من درخواست میانجی‌گری میان تهران و ریاض کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که ایران هرگونه میانجی‌گری استقبال می کند به شرطی که این میانجی‌گری امنیت و ثبات را در منطقه محقق سازد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

سود بالای بانکی مهمترین معضل این روزهای اقتصاد کشور می باشد که موجب شده عملا چرخ اقتصاد به درستی نچرخد و هیچ تولید کننده ای چه در جهت گرفتن تسهیلات برای سرمایه در گردش و چه در جهت بکار انداختن پول خود در چرخه تولید ریسک نکند و منتظر تغییر شرایط بمانند. در این راستا دولت و همچنین بانک مرکزی وسواس زیاد در تغییر ندادن سود بانکی را، از دست رفتن تورم کشور می دانند و به همین علت تا مشخص شدن تیم اقتصادی دولت نباید منتظر تغییر در نرخ سود بانکی بود. در این زمینه در این هفته برخی رسانه ها اعلام کردند که یک مقام آگاه از برنامه بانک مرکزی برای تدوین سیاست‌های جدید پولی، با هدف نزدیک شدن نرخ سود سپرده و تسهیلات به نرخ مصوب و ایجاد تعادل در بازار پول خبر داد که تا اینجا این سیاست‌ها که مولفه‌های متعددی دارد، هنوز نهایی نشده است.

حسن روحانی صبح سه شنبه که برای معرفی کابینه دوازدهم و تشریح برنامه‌های دولت به مجلس شورای اسلامی رفته بود، در توضیح ترکیب تیم اقتصادی دولت، ولی الله سیف را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، در دولت دوازدهم معرفی نمود.

در روز چهارشنبه وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد مهمترین برنامه های خود را اعلام کرد:

  • شاغل شدن جوانان این جامعه خصوصا تحصیل‌کرده‌ها و افزایش قدرت تولید ملی مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و شعار تعیین شده از سوی رهبری است.
  • نفتی بودن اقتصاد ایران، دولتی بودن اقتصاد کشور، رانتی و غیر شفاف بودن از مشکلات اقتصادی است. اگر بخواهیم شاهد اشتغال برای جوانان باشیم چاره‌ای جز اصلاحات نداریم.
  • اولین محور مردمی سازی اقتصاد است. بهبود کسب و کار و توانمند سازی بخش خصوصی در برنامه است. جلوه دیگری از مردمی سازی اقتصاد اجرای کامل طرح سهام عدالت است. برای اصلاح این طرح برنامه دقیقی تنظیم شده که مشمولان علاوه بر سود از مزایای دیگری برخوردار شوند.
  • تقویت برنامه های خارجی و هدفمند، برون نگری با جذب سرمایه خارجی، دستیابی به بازارهای روز خارجی را تسهیل میکنیم. در تلاشیم از منابع خارجی در قالب فاینانس و مشارکت و ... سرمایه خارجی را جذب کنیم.
  • محور اصلی برنامه من تامین منابع دولت است. بخشی از اصلاحات نظام مالیانی انجام شده و بخشی باقی مانده است. شتاب بخشی به مالیات ارزش افزوده را در دستور کار قرار دادم تا فشار بر دوش تولید کنندگان و صادرکنندگان برداشته شود.
  • برای تحقق مالیاتی با فرار مالیاتی مبارزه میکنم. اصلاح نظام بانکی فوری ترین کاری است که در دست بررسی دارم. وزارت اقتصاد در کنار بانک مرکزی است. توسعه بازار سرمایه اقدام دیگری است که برای تامین نظام مالی دنبال می کنم. بازار سرمایه در دولت قبل توسعه یافت اما هنوز نیاز به توسعه دارد. بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، افزایش شفافیت مالیاتی، تامین مالی مبارزه با تروریسم از دیگر اهداف من است.

رئیس کنفدراسیون صادرات به بیان آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران در چهار ماهه ابتدایی امسال پرداخت و عنوان کرد که در این بازه زمانی واردات از صادرات پیشی گرفته و تراز تجاری‌مان در این مدت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار منفی بوده است. لاهوتی: افت شدید صادرات به امارات و هند بوده است که این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که این‌ها بازارها واسطه‌ای بودند که ما معمولا کالاهایمان را در زمان تحریم صادر می‌کردیم. هند به دلیل بد حسابی‌هایی که با تجار ایرانی کرده سهمش کاهش پیدا کرده و صادرات به امارات به دلیل کاهش تحریم‌ها و مراودات مستقیم با کاهش مواجه شده است.

وی درباره وضعیت تراز تجاری در چهار ماه نخست گفت:‌ در چهار ماه نخست امسال حجم تجارت خارجی‌مان شش درصد رشد داشته است، چون میزان سهم‌مان در تجارت جهانی بدون نفت ۰.۲۴ درصد است لذا این شش درصد رشد مثبت است. این رشدی بوده است که در واردات اتفاق افتاده و صادرات کاهش پیدا کرده است. برخی معتقدند با این رویه واردات تشدید شده ولی تجارت جاده دو طرفه است. ما باید هم صادرات داشته باشیم و هم واردات. در اینجا واردات سهم خود را افزایش داده و اشکال در این است که چرا صادرات نتواسته جایگاه خود را حفظ کند و سهم بیشتری را بگیرد.

دولت و مجلس؛

در هفته جاری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: موافقت از سازمان مالیاتی گرفته شده تا سهامدارانی که در معامله سهام خود دچار زیان شده‌اند، در زمان فروش از مالیات نیم درصدی معاف شوند که البته این موضوع در حال حاضر در حد توافق اولیه است همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در اختتامیه جشنواره بورس و رسانه گفت:بنا بر مصوبه شورای عالی بورس، کارمزد سازمان بورس از هشت ده هزارم به شش ده هزارم کاهش یافته است؛ وی همچنین گفت: دستورالعمل بازگشایی نمادها تهیه شده و تا دو هفته دیگر ابلاغ می شود. این در حالی است که در بین فعالان بازار نگرانی هایی در خصوص احتمال اجرایی شدن مالیات 25 درصدی بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در سهام دیده می شد که نهایتا مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس طی مصاحبه با خبرگزاری های بازار سرمایه اعلام نمود که دریافت مالیات 25 درصدی از سهام شایعه است و تکذیب می شود.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه دولت به بازار بدهی، به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کند، گفت: متاسفانه دولت وارد بازی خطرناک نرخ سود موهومی شده است. امکان اینکه با بازده اسمی 14 تا 15 درصدی، 20 درصد سود دهیم، مشکل ساز است؛ اما اصلاح این موضوع نیز می‌تواند به ما صدمه تورمی بزند. وی افزود: این بهترین راهی است که دولت زیان بانکها را بدهد، اما باید هزینه تورمی آن را نیز بپذیرد؛ پس این یک تله اقتصادی است که اگر حتی این مساله را حل کنیم، دچار تورم هستیم و اگر هم حل نکنیم، اشتغال و تولید امکان پذیر نیست.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ بلوکه شدن سرمایه سهامداران در نماد خساپا و بازگشایی نشدن این نماد باعث شده تا شرکتهای این گروه به خصوص خودروسازان معاملاتی کاملا سرد و فرسایشی با شیب منفی را سپری کنند. این موضوع موجب شده قیمت اوراق بهادار شرکت ایران خودرو در طی دو سه ماه اخیر از 285 تومان به 244 تومان برسد و در مورد پارس خودرو هم از حدود 120 تومان هم اکنون به 89 تومان برسد.

اتفاقات بالا در حالی صورت گرفت که قطعه سازان در حال جدا کردن مسیر خود از خودروسازان می باشند و این مهم که ابتدا چند نماد محدود را درگیر خود کرده بود هم اکنون وسعت بیشتری به خود گرفته است. ختراک، خاهن، خکار، خزر، خموتور و .... از جمله مثبتهای این گروه در این هفته بودند.

اما افزایش قیمت قطعه سازان مربوط به قراردادهای جدید پسابرجامی و ذینفع شدن آنها می باشد، در این رابطه دبیر انجمن قطعه سازان ایران مازیار بیگلو گفت: توانایی قطعه سازان ایرانی مورد تایید مستقیم مدیرعامل پژو قرار گرفت و وی از بومی سازی 60 درصدی قطعات اطمینان دارد و این نکته را به طرف های ایرانی نیز منتقل کرده است. همچنین رضا رضایی، رئیس انجمن قطعه‌سازان هم درباره قراردادهای قطعه سازان گفت: شرکت کره‌ای هیوندا قراردادی را برای تامین قطعات موردنیاز خود، با قطعه‌سازان داخلی به امضا رسانده است. ضمن اینکه فولکس واگن هم با بخش خصوصی در ایران قرارداد همکاری مشترک به امضا رسانده، اگرچه ظاهرا در بحث داخلی‌سازی، سختگیرانه‌تر از سایر خودروسازان خارجی در ایران عمل می‌کند، با این حال توافقاتی نیز میان این غول آلمانی و قطعه‌سازی کشور ایجاد شده است.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی همچنان روند صعودی دارد و اکثر فلزات اساسی با افزایش قیمت، سقفهای قیمتی خود را در حال شکستن هستند. قیمت مس به 6450 دلار و سقف سه ساله خود رسیده است. قیمت روی سقف ده ساله خود را شکسته و بالاخره به بالای 3000 دلار رسید. شاخص قیمت سنگ آهن در بنادر چین که در طول هفته با افت مواجه شده بود در روز پنج شنبه تمام افت هفتگی خود را جبران و مجدد به بالای 75 دلار رسید.

رشد قیمتی کامودتی ها در بازار سرمایه تاثیر زیادی نداشت و اکثر نمادها متعادل و در محدوده صفر تابلو در حال معامله بودند. این اتفاق برای شرکتهای گروه کانه های فلزی به جز دو قلوهای سنگ آهنی البته متفاوت بود و اکثر آنها با صف خرید و رشد قیمتی روبرو بودند.

در بررسی برخی نمادهای این گروه فخوز در سه ماهه با فروش 28 درصدی خود توانسته 40 درصد از سود عملیاتی خود را پوشش بدهد که این میزان در سال گذشته در همین زمان با 22 درصد فروش 12 درصد از سود عملیاتی را شامل می شد، ضمن اینکه در این مدت توانسته 43 درصد از سود خود را پوشش بدهد. این موضوع برای فولاژ نیز در صورتهای مالی محقق شده سه ماهه بدین گونه است که در سه ماهه با 24 درصد فروش سود عملیاتی 29 درصد و سود هر سهم 19 درصد پوشش داده شده است که این میزان در سه ماهه سال قبل با فروش 20 درصدی پوشش سود عملیاتی 12 درصدی و 6درصدی در سود ساخته شده در این مدت بوده است. در کنار محصولات فولادی ها تولید کنندگان مس نیز شرایطشان بدین گونه است در فملی در سه ماهه با 24 درصد فروش پوشش سود عملیاتی 33 درصدی و 32 درصدی در سود هر سهم را شاهد بوده ایم که این میزان برای مدت مشابه سال قبل با فروش بیشتر یعنی 2 درصدی پوشش کمتری یعنی 27 درصدی در سود عملیاتی و 22 درصدی سود هر سهم را شاهد بوده ایم، این موضوع در حالی است که نرخ تسعیر ارز و نرخ فروش کاتد برای فملی در 9 ماهه باقی مانده سال به ترتیب 3750تومان و 5600 دلار در نظر گرفته شده است که نشان دهنده شرایط مناسب شرکت می باشد.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در ابتدای هفته با شایعاتی در مورد افزایش نرخ محصولات در سه ماهه ابتدای سال، این گروه با افزایش قیمت و حتی صف خرید روبرو شدند این شایعه با توجه به نگرانی هایی در مورد صحت و سقم آن و همچنین بحث ادامه داشتن آن در صورت درست بودن آن در ماههای آینده، باعث شد تا نمادها روند کاهشی به خود بگیرند و بار دیگر به تعادل برسند. از نمادهای مورد توجه گروه در این هفته شبریز با توجه به تعدیل مثبت بالای خود در هفته گذشته در صدر گروه قرار داشت.

در بررسی بنیادی این گروه باید گفت که شرکتهای گروه نرخ نفت در بودجه را بین 37 تا 42 دلار در نظر گرفته­اند و با این شرایط و همچنین طرحهای توسعه ای شرکتها در بخش کاهش نفت کوره و بالا بردن بهره وری انتظار شرایط مناسبی از این گروه را داریم.

در محصولات شیمیایی؛ معاملات این هفته گروه نیز به مانند هفته های گذشته بدون هیجان پیگیری شد و بیشتر نمادها متعادل و کم حجم به کار خود خاتمه دادند. در ان میان تاپیکو روند بهتری نسبت به دیگر نمادها داشت که البته راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش تولید در این مجتمع در ماههای آینده و افزایش سرمایه شرکت از عوامل مثبت بودن نماد بود.

از مهمترین اخبار این گروه رایزنی مقامات ایرانی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت صادرات محصولات این گروه و ایجاد هاب ذخیره سازی در بندرهای مهم اروپا بود که پس از توافق با آنتورپ بلژیک این هفته اکراین نیز موافقت اولیه خود را در جهت هاب ذخیره سازی محصولات ایران و سواپ محصولات اعلام کرد. این موضوع با توجه به در اختیار گرفتن بازارهای متنوع، پایداری و قدرت چانه زنی شرکتهای ایرانی را بالا می برد. اما خبر خوب در این گروه برای حقیقی ها، آزاد شدن معاملات بورس کالا برای این گروه بود. این موضوع باعث می شود تا دست واسطه ها از بازار کوتاه شود و مصرف کننده حقیقی با قیمت مناسب محصول مورد نظر خود را در اختیار بگیرد و در نتیجه هزینه تولید زیر مجموعه های محصولات پتروشیمی کاهش یابد و شاهد رونق این بخش باشیم.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24