Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه و شاخص های مالی تغییرات بزرگ داشته و کارشناسان بازار معتقدند سرمایه گذاران باید به برخی نکات توجه داشته باشند تا زیان ..

هیجان های مثبت و منفی، دامی بزرگ برای سرمایه گذاران

این هفته نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام زیاد بوده و در بازارهای مالی شاهد افول شاخص ها بوده ایم زیرا سرمایه گذاران در باره مجموعه ای از موضوعات نگران هستند. تنش ها در شبه جزیره کره و مسایلی که در آمریکا رخ داد سبب شده هیجان های مثبت کمتر شود. روز گذشته حادثه تروریستی در اسپانیا سبب شد سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. این هفته قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته اما در دو روز اخیر قیمت ها کاهش یافته اند. سرمایه گذاران بر مبنای پیش بینی افزایش مصرف این فلزات در چین، زمینه را برای افزایش قیمت ها فراهم کرده اند. اما به تدریج این هیجان ها کمتر می شود. درست است که ظرفیت تولید برخی از این فلزات کاهش خواهد یافت اما این کاهش به اندازه ای نیست که رشد شدید قیمت ها را موجه کند. در هفته پیش رو گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکا منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر بازارهای مالی و قیمت مواد خام تاثیر خواهد داشت. عامل مهم نگرانی سرمایه گذاران، احتمال ناتوانی ترامپ در اجرای وعده های انتخاباتی است. همچنین موضع گیری های اخیر ترامپ سبب شده احتمال استیضاح او بیشتر شود. تمامی این ابهام ها بر عملکرد بازارهای مالی تاثیر دارند.

رشد قیمت ها با موانعی مواجه است

امروز جمعه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 51 دلار و 47 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت ها اندکی افزایش یافت اما موانع مختلف در برابر رشد پایدار قیمت ها وجود دارد. قیمت نفت در روزهای اخیر به تدریج کاهش یافته است. افزایش تولید نفت در آمریکا توانسته تاثیر کاهش ذخیره نفت در این کشور را خنثی کند و سبب کاهش قیمت ها شود. از ماه های پیش موضوع افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی کشورهای دیگر مطرح بوده و از رشد قیمت ها جلوگیری کرده است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده افزایش تولید نفت در آمریکا تا سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد البته ممکن است میزان افزایش کمتر از پیش بینی ها باشد. برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه اجرا شده و تا مارس سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد تاثیر بزرگی در رشد قیمت ها نداشته البته اگر لازم باشد بر میزان کاهش عرضه افزوده خواهد شد. نکته دیگر این است که تولید نفت اوپک افزایش یافته است. با آنکه میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالاست اما دو عضو اوپک که در برنامه کاهش عرضه حضور ندارند بر تولید خود افزوده اند. تلاش های اوپک برای بالا بردن قیمت ها ادامه دارد اما به نظر می رسد فعلا نیاز مبرم به اقدام احساس نمی شود. عربستان در ماه جاری میلادی از عرضه نفت خود کاسته و اعلام کرده اگر لازم باشد تدابیر جدید برای رونق بازار اتخاذ خواهد شد. از دید بسیاری از اعضاء اوپک و روسیه، سطح مطلوب برای قیمت نفت 55 دلار است. اگر قیمت ها به این رقم نزدیک شود بعید است اقدامات جدیدی برای بالا بردن قیمت ها انجام شود. یکی از اقدامات احتمالی، افزایش میزان کاهش عرضه به 3 میلیون بشکه در روز است. در حال حاضر میزان کاهش عرضه 1.8 میلیون بشکه است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها در سطوح بالا

امروز قیمت طلا با اندکی کاهش به 1287 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر روز گذشته نوسان های اندک داشت و با آنکه گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد روند بهبود شرایط بازار کار در این کشور ادامه یافته اما قیمت طلا کاهش پیدا نکرد. قیمت طلا این هفته رشد کرده و انتظار می رود این عملکرد مثبت ادامه یابد. تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره عامل اصلی رشد قیمت ها بوده اما این تنش کاهش یافته و بعید نیست فشارهایی بر قیمت طلا وارد شود. در هفته های آینده و تا نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که ماه آینده برگزار می شود، قیمت طلا تحت تاثیر تغییرات ارزش دلار و گمانه زنی ها در باره تصمیم بانک مرکزی درباره زمان افزایش مجدد نرخ های بهره قرار خواهد داشت. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در هفته های اخیر سخنانی بیان کرده که سبب شده تردیدهایی در باره افزایش قریب الوقوع نرخ های بهره ایجاد شود. واقعیت این است که برخی شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ ها تحقق نیافته است. برای مثال نرخ تورم رشد قابل ملاحظه نداشته و افزایش سطح دستمزدها کند بوده است. بدین ترتیب، اکنون شرایط برای بالا باقی ماندن قیمت طلا فراهم است. در هفته های آینده وضعیت شاخص های اقتصادی در آمریکا و اخبار سیاسی دو عامل مهم موثر بر بازار طلا هستند. در روزهای اخیر قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز رشد کرده و اگر قیمت طلا اصلاح شود قیمت این سه فلز نیز تحت فشار قرار خواهد گرفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد منفی بازارهای مالی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. تنش های سیاسی در آمریکا و حمله تروریستی در اسپانیا از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. روز گذشته بازارهای مالی در این قاره تحت تاثیر اخبار مختلف سیاسی و اقتصادی قرار داشت و سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند. در روزهای اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین خیلی امیدوارکننده نبوده و به تدریج هیجان هایی که درباره رونق اقتصاد این کشور وجود داشت جای خود را به نگاه منطقی می دهد. امسال اقتصاد چین 6.5 درصد رشد خواهد کرد و دولت این کشور برای رفع ضعف های اقتصادی تدابیری اتخاذ می کند که ممکن است از فعالیت ها در برخی بخش های اقتصاد بکاهد. از سوی دیگر در باره وضعیت شبه جزیره کره نگرانی هایی وجود دارد. هفته آینده گزارشی از اقتصاد چین منتشر نخواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. تنش های سیاسی در آمریکا و عملکرد منفی برخی شرکت های بورسی سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. امروز بازارهای مالی در اروپا تحت تاثیر حوادث تروریستی اسپانیا قرار دارند و از آنجا که گزارش های مهمی از اقتصاد منطقه یورو منتشر نمی شود انتظار می رود سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز 270 واحد کاهش یافت. در باره برنامه هایی که ترامپ وعده داده برای رونق اقتصاد آمریکا اجرا کند نگرانی هایی وجود دارد به این معنا که هر روز تعداد بیشتری از سرمایه گذاران به این باور می رسند که او توانایی اجرای این برنامه ها را ندارد. در هفت ماهی که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده نتوانسته قدمی در مسیر رونق اقتصاد آمریکا بردارد و رشد شاخص های مالی در بورس این کشور عمدتا حاصل پیش بینی رونق است نه رونق واقعی.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان اندک قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس و روی اکنون به ترتیب در سطح 6420 دلار و 3080 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافت. رشد ارزش دلار و لزوم اصلاح بازار متعاقب رشد قابل ملاحظه قیمت ها در روز چهارشنبه، دو عامل فشار بر قیمت ها بود. این هفته پیش بینی افزایش مصرف این فلزات در چین سبب شد قیمت ها به سرعت افزایش یابد. قیمت مس به بالای 6500 دلار در هر تن رسید و قیمت روی در محدوده 3120 دلار قرار گرفت. در هفته های اخیر اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده اما بهتر است سرمایه گذاران و فعالان بازار به واقعیت ها توجه بیشتری داشته باشند. یکی از این واقعیت ها این است که اقتصاد چین امسال 6.5 درصد رشد می کند که پایین تر از نرخ رشد سال گذشته است. از سوی دیگر، احتمال افزایش اعتبارات دولتی برای بخش های ساخت و ساز زیاد نیست. دولت چین تلاش کرده از تشکیل حباب در بخش ساخت و ساز جلوگیری کند و به همین دلیل تدابیری اتخاذ کرده است. پیش بینی شده از سختگیری ها در این بخش کاسته شود اما قرار نیست رونقی قابل ملاحظه در این بخش ها ایجاد شود. نکته دیگر این است که رشد قیمت ها در روزهای اخیر بیش از حد سریع و زیاد بوده و این منطقی نیست. تحلیلگران معتقدند بخشی از افزایش قیمت فلزات پایه هیجانی بوده و اگر شاخص های بنیادی بازار از این رشد حمایت نکند شاهد افول قیمت ها خواهیم بود. البته شرایط بازار فلزات پایه بهتر از چند ماه پیش است در نتیجه کاهش احتمالی قیمت ها شدید نخواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد البته کمی

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار رشد کرد زیرا تعدادی از گزارش هایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد نشان داد وضعیت شاخص های اقتصادی در نگران کننده نیست. بویژه گزارش وزارت کار آمریکا نشان داده هفته قبل تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری کمتر از پیش بینی ها بوده است. بهبود مستمر وضعیت بازار کار، یکی از شرایط بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره است. بانک مرکزی در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد تا پایان سال یک بار دیگر این اقدام را انجام دهد اما ضعف در بعضی بخش های اقتصاد سبب شده عده ای از تحلیلگران و سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ ها بالا برده نمی شود و احتمالا در پایان سال این اقدام انجام خواهد شد. روز گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو مثبت بود و این عامل از کاهش شدید ارزش یورو جلوگیری کرد. البته در گزارش نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا مشخص شد برخی اعضاء شورا از رشد ارزش یورو نگران هستند. افزایش ارزش یورو به کاهش رقابت پذیری کالاهای اروپایی منجر می شود. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش ارز معتبر نشان می دهد در یک ماه اخیر عملکرد منفی داشته و بعید نیست ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر در ماه های آینده کاهش یابد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24