Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای کاهش مساحت ساخت و ساز، مانع اصلی، الزام به تامین پارکینگ است. برای کاهش مساحت واحدهای مسکونی جدید،‌ باید ابتدا مشکل تامین یک پارکینگ برای یک واحد، حل شود. سازنده­ ها برای کاهش مساحت آپارتمان­ ها، چاره ­ای جزء افزایش تعداد واحدهای مسکونی در یک قطعه زمین مشخص را ندارند. اما این معادله با اجبار شهرداری به تامین پارکینگ برای همه واحدهای مسکونی یک مجتمع در حال ساخت، غیر قابل اجرا می­ شود...

گزارش مرکز آمار از عرضه مسکن چه می ­گوید؟ / پایان رکود ساخت و ساز

بورس24 : مرکز آمار ایران با اعلام اطلاعات مربوط به فعالیت­ های ساختمانی در کل کشور مربوط به بازه زمانی زمستان 95، امکان تشخیص یکساله اوضاع ساخت و ساز در شهرها را فراهم کرد.

اطلاعات مرکز آمار ایران از ساخت و سازهای مسکونی که معمولاً به صورت فصلی منتشر می ­شود، حکایت از آن دارد که در زمستان سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی جدید ساخته شده در کل شهرهای کشور 102 هزار واحد بوده که 9/9 درصد نسبت به زمستان سال 94 افزایش از خود نشان می­ دهد.

این در حالی است که تغییرات نقطه­ ای تیراژ ساخت و ساز در سه فصل اول سال 95 –نسبت به سه فصل اول سال 94- نزولی بود. تیراژ ساخت مسکن در کشور در بهار و پاییز و زمستان پارسال به ترتیب 12.1 درصد، 3.7 درصد، 3 درصد نسبت به سه فصل مشابه سال 94، کاهش پیدا کرد اما در آخرین فصل سال گذشته، تغییرات نقطه­ ای تیراژ ساخت و ساز، شیب مثبت به خود گرفت و تعداد واحدهای مسکونی جدید 10 درصد نسبت به زمستان 94 بیشتر شد.

تغییر مسیر ساخت و ساز از زمستان سال گذشته، خروج از رکود ساختمانی را نشان می­ دهد و سبب شده کارنامه یکساله ساخت مسکن در سال 95 وضعیت بهتر از سال 94 را تجربه کند.

در یکسال 95، در کل 330 هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور ساخته شد که 3 درصد کمتر از تیراژ ساخت در یکسال 94 بوده است. این در حالی است که ساخت و ساز در سال 94 رقمی معادل 7 درصد نسبت به سال 93 افت کرده بود. بنابراین، شدت رکود ساختمانی در سال گذشته 4 واحد درصد کمتر شد که این بهبود نسبی به لحاظ کم شدن شیب رشد منفی تیراژ، ناشی از بازگشت سازنده­ ها به بازار در زمستان سال گذشته بوده است.

با این حال اوضاع در تهران، بهتر از سایر شهرها شده است.در تهران طی ماه ­های اخیر تیراژ ساخت مسکن رشد مثبت به خود گرفته است.

یک مقام مرکز آمار ایران، با اشاره به آمارهای ساختمانی در کشور، آن را علامت خروج از رکود مسکن می­ داند و حرکت رو به جلو در ساخت و ساز را تایید می­ کند.

به گفته معاون طرح‌های آماری و آمارهای ثبتی مرکز آمار ایران، نتایج آمارهای ثبتی به دست آمده از سامانه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری‌های کشور نشان می‌دهد در زمستان سال 1395 تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادر شده با 9.9 درصد رشد نسبت به زمستان 1394 به رقم 102022 رسیده است و در شهر تهران نیز این تعداد با 25.5درصد رشد به رقم 18508 واحد مسکونی افزایش یافته است.

علیرضا زاهدیان با اشاره به نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار سال 1396 گفت:‌ نتایج این طرح نشان می‌دهد تعداد شاغلین بخش ساختمان با افزایش 96137 نفری نسبت به بهار 1395 به 2 میلیون و 971 هزار و 484 نفر رسیده است. بنابراین آمارهای حاصل از دو منبع آماری متفاوت علائم خروج بخش ساختمان از رکود را تایید می‌کنند. علاوه بر این انتظار می‌رود در فاصله‌ای حدود یک تا 3 ماه بخش‌هایی از صنعت که مرتبط به بخش ساختمان هستند نیز از رشد ساخت و ساز تاثیر مثبت بگیرند. وی افزود:‌ براین اساس و با توجه به این که طبق آمارهای سازمان ثبت احوال کشور از سال 1389 به بعد تعداد ازدواج‌های سالیانه به دلیل کاهش تعداد جوانان ورودی به سن ازدواج روند نزولی داشته است و اگر گروه سنی اصلی ورود به سن ازدواج را 20 تا 24 سالگی در نظر بگیریم این روند نزولی 5 سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت بنابراین احتمال جهش قیمت واحدهای مسکونی طی 5 سال آینده بسیار پایین است.

کارشناسان اقتصاد مسکن در تکمیل تحلیل ­های این مقام مرکز آمار تاکید می­ کنند: با توجه به کاهش میزان ازدواج­ ها در کشور طی سال­ های اخیر، تقاضای هیجانی در بازار مسکن طی سال ­های آینده وجود ندارد و لازم است سازنده ­ها سرمایه­ گذاری­ های خود را متناسب با تقاضای مصرفی، تنظیم کنند.

جنس تقاضای مسکن در حال حاضر با آپارتمان­ه ای کوچک و حداکثر میان متراژ تطابق دارد این در حالی است که متوسط مساحت واحدهای مسکونی در ساخت و سازهای جدید بالای 120 متر مربع است.بیش از 60 درصد واحدهای مسکونی فروش رفته در تهران طی ماه­ های اخیر به آپارتمان ­های زیر 80 متر مربع اختصاص داشته است.کارشناسان رمز رونق ساخت و ساز در دوره جدید را ساخت مطابق الگوی تقاضا می­ دانند.

برای کاهش مساحت ساخت و ساز، مانع اصلی، الزام به تامین پارکینگ است. برای کاهش مساحت واحدهای مسکونی جدید،‌ باید ابتدا مشکل تامین یک پارکینگ برای یک واحد، حل شود. سازنده­ ها برای کاهش مساحت آپارتمان­ ها، چاره ­ای جزء افزایش تعداد واحدهای مسکونی در یک قطعه زمین مشخص را ندارند. اما این معادله با اجبار شهرداری به تامین پارکینگ برای همه واحدهای مسکونی یک مجتمع در حال ساخت، غیر قابل اجرا می­ شود.

در عمده پروژه ­ها، به دلایل مختلفی همچون مسایل فنی و مهندسی مرتبط با ملک که مهمترین آن کمبود فضای مشاعات، امکان تامین پارکینگ متناسب با افزایش تعداد واحد مسکونی وجود ندارد. این چالش مانع از کوچک ­سازی به خصوص در تهران شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24