Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته شرایط چندان خوبی نداشت و با وجود رشد محدود شاخص اما معاملات جالب و قابل قبولی را شاهد نبودیم. البته فشار فروش چندان بالا نبود اما خبری هم از خریدار جدی نیست و عملا بازار کسل کننده و سردی را شاهد هستیم. البته در یک ساعت انتهایی معاملات بواسطه ورود فلز «روی» به کانال ٣.٠٠٠ دلاری ، برخی از نمادهای این گروه گارد صعودی گرفتند اما ...

«نیاز به شوک !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته شرایط چندان خوبی نداشت و با وجود رشد محدود شاخص اما معاملات جالب و قابل قبولی را شاهد نبودیم. البته فشار فروش چندان بالا نبود اما خبری هم از خریدار جدی نیست و عملا بازار کسل کننده و سردی را شاهد هستیم. البته در یک ساعت انتهایی معاملات بواسطه ورود فلز «روی» به کانال 3.000 دلاری ، برخی از نمادهای این گروه گارد صعودی گرفتند اما جالب اینجاست که واکنش بازار به تحولات جهانی هم به مانند گذشته قوی نیست. در شرایط فعلی ، به نظر بازار برای حرکت رو به جلو نیاز به شوک دارد. شوکی که بتواند بازار را از چرت سنگین تابستانی بیدار کند.

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم درخصوص یک مطلب و آمار مهم صحبت کنیم که می تواند بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. آمارهای بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری نشان می ‌دهد ترکیب سپرده‌ گذاری در بانک‌ ها به نفع سرمایه ‌گذاری کوتاه‌ مدت (سپرده های دیداری) تغییر کرده است. بر این اساس سرمایه ‌گذاری بلند مدت در یکسال منتهی به خرداد ماه سال‌ جاری تنها 1 درصد افزایش یافته ، این در حالیست که در این مدت 54 درصد به سرمایه‌ گذاری کوتاه ‌مدت افزوده شده است. این یعنی سپرده های غیر دیداری کم کم در حال تغییر ذائقه هستند. حال بخشی از این سپرده ها به سمت سرمایه گذاری کوتاه مدتی یا سپرده دیداری حرکت می کنند یا مسیر دیگری همچون سرمایه گذاری در صندوق پس انداز مسکن و اوراق بدهی نظیر «سخاب» را در پیش می گیرند.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ، میزان سرمایه‌ گذاری در صندوق پس ‌انداز مسکن طی یکسال اخیر 93 درصد رشد کرده و منابع این صندوق در خرداد ماه به 6.2 هزار میلیارد تومان رسیده است. مطابق آمارها میزان سپرده‌ های مدت ‌دار بانکی در پایان خرداد به 1070 هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از نیمی از این سپرده‌ ها به شکل کوتاه‌ مدت در بانک ‌ها قرار دارد. تغییر ترکیب در سپرده‌ ها باعث می‌ شود هزینه بانک ‌ها برای اعطای نرخ سود سپرده‌ ها کاهش یابد ؛ زیرا در شرایط کنونی نرخ سود سپرده‌ های کوتاه‌ مدت نسبت به بلند مدت در سطح کمتری قرار دارد. این یعنی بهای تمام شده پول برای بانک ها کاهش می یابد و این خبر خوبی برای صنعت بانکداری است. اما از سوی دیگر، قدرت مانور بانک‌ ها نیز برای ارائه تسهیلات بلند مدت کاهش می‌ یابد و در نتیجه تمرکز بانک‌ ها برای اعطای تسهیلات خرد بیشتر می ‌شود.

طی روزهای اخیر گزیده آمارهای اقتصادی در خرداد ماه از سوی بانک مرکزی منتشر شد. بررسی ارقام عمده پولی و اعتباری در این گزارش نشان می ‌دهد منابع تقاضا در بخش مسکن در حال شکل ‌گیری است. رشد قابل توجه منابع در صندوق پس ‌انداز مسکن موجب روند افزایشی سپرده‌ های پس‌ انداز شده است. نکته دیگری که از این گزارش برداشت می ‌شود این است که تمایل به سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت موجب شده سرمایه گذاری بلند مدت با سکته مواجه شده و در نتیجه روند رشد آن بسیار کُند شود. همچنین روند رشد نقدینگی در فصل بهار این پیام را می‌ رساند که رشد شبه پول در آن نقش مهمتری داشته که حکایت از ادامه سیاست ضد تورمی دارد. منابع بانک ‌‌ها را باید در دو دسته دیداری (کوتاه ‌مدت) و غیردیداری دید. در دسته اول ، سپرده‌‌ های جاری سهم اصلی را دارند. گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که سپرده‌‌ های جاری که در ماه دوم سال سقف 100 هزار میلیارد تومان را رد کرده ، همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده است. رقم ثبت شده برای سپرده ‌‌های جاری در خرداد ماه ، 105 هزار میلیارد تومان بوده است. میزان سپرده‌ های جاری که در 3 ماه پایانی سال گذشته در حال درجا زدن بود ، در فصل ابتدایی سال روند افزایشی را داشته است. سپرده‌‌ های جاری در 3 ماه اول سال ، 5.7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

این تغییر و تحولات نشان می دهد که نقدینگی به شکل هوشمندی در حال تغییر مسیر است و البته یک تهدید به نام تورم هم وجود دارد چراکه سپرده های دیداری هر آن آمادگی حرکت به سمت بازارهایی که نوسان می دهند را دارند. به عنوان مثال این وضعیت یک زنگ خطر برای بازار ارز است و اگر دولت کنترل بر روی نقدینگی نداشته باشد ، ممکن است شاهد تلاطمات ارزی باشیم. البته هدایت صحیح این نقدینگی نیز می تواند رشد تولید و در ادامه تحرکات مثبت در بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد. مخلص کلام اینکه به نظر تغییر و تحولاتی در جریان است که می تواند وضعیت اقتصادی کشور را سر و سامان بدهد. البته باید دید دولت دوازدهم با حضور وزیر تازه نفس اقتصاد چه نسخه ای برای بازارهای مالی کشور تجویز می کند. اما به سراغ بازار برویم. بازاری که همچنان مشکل نقدینگی دارد اما اگر فقط یک درصد از سپرده های دیداری به سراغ تالار شیشه ای بیایند ، تغییرات جالب توجهی رخ خواهد داد اما افسوس که خود دولت چندان تمایلی به تحرکات مثبت در بازار سرمایه ندارد ...

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 22 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، مثبت گروه حمل و نقلی و منفی گروه ذغال سنگ قوی تر از سایر صنایع بود. اما به پیش بینی بازار می رسیم که انصافا دشوار است. از یکسو شاخص بر روی مقاومت 81.700 واحدی قرار گرفته و از سوی دیگر در بسیاری از گروه ها شاهد قرار گرفتن نمادهای مورد توجه بر روی کف های قیمتی هستیم. این یعنی یا باید شاخص از مقاومت خود عبور نماید یا اینکه کف های حمایتی در نمادهایی که طی مدت اخیر رشد نداشته اند ، از دست خواهد رفت ! متاسفانه حجم و ارزش معاملات بسیاری ضعیف است اما پیش بینی می شود طی هفته پیش رو تا حدودی روند آتی بازار مشخص شود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، «هیثر نوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بهتهدید «حسن روحانی»، رئیس‌ جمهور ایران برای خروج از «برجام» واکنش نشان داد. وی درخصوص اینکهدولت آمریکا چه موضعیدرباره تصویب جزئیات طرح افزایش بودجه برنامه موشکی ایران و تهدید روحانی به خروج از برجام دارد گفت : «درباره این تهدید و حالت فرضی که روحانی مطرح کرده اظهار نظر نمی ‌کنم. دولت ترامپ ، خودش را متعهد می ‌داندبا تمام تهدیدهایایران نه فقط برایمنطقه (خاورمیانه) بلکه برایجهان ، از جمله برنامه موشکی بالستیک آن کشور ، مقابله کند.» نوئرت در بخش دیگری از این کنفرانس خبری مدعی شد که ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ ای با ایران پایبند بوده است. وی همچنین بار دیگر از برجام بابت نادیده گرفتن آنچه به ادعای وی «اقدامات بی ‌ثبات‌ کننده ایران» است ، انتقاد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت ترامپ در دو گزارش قبلی خود به کنگرهبر اساس گزارش ‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق را تأیید کرده ، گفت که این دولت در حال پیشبرد برنامه ‌های خود برای بررسی سیاستش در قبال ایران و برجام است. نوئرت اضافه کرد که نتایج این بررسی هنوز مشخص نشده و او در این باره از قبل اظهار نظر نمی ‌کند.

ب) در خبری دیگر ، قرار است که "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ‌ای ایران گفتگو کند. از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی چند روز پیش تأکید کرد: نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اواخر ماه جاری میلادی به وین سفر خواهد کرد تا با مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت ‌های هسته ‌ای ایران گفتگو و مذاکره کند. سفر نیکی هیلی به وین بخشی از تلاش‌ های واشنگتن برای بررسی پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای 2015 میلادی خواهد بود. این مقام آمریکایی تصریح کرد: نیکی هیلی در این سفر قرار است با مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و هیئت آمریکایی در وین رایزنی کند تا ابعاد مختلف برنامه هسته‌ ای ایران روشن و مشخص شود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه آوریل دستور بازنگری این مسئله را داده بود که آیا تعلیق تحریم‌ های هسته‌ ای ایران به ‌نفع منافع ملی آمریکا است یا نه. بر اساس قوانین آمریکا ، وزارت خارجه باید طی 90 روز پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ ای را به اطلاع کنگره برساند. ضرب‌الاجل بعدی اکتبر است و ترامپ گفته که تا اکتبر ایالات متحده احتمالاً عدم پایبندی ایران به توافق هسته ‌ای را اعلام خواهد کرد.

ج) در خبرهای اقتصادی ، مسعود کرباسیان ، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس گفت : آمده ‌ام تا برنامه ‌های مصوب گسترش تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم. در دولت یازدهم شاخص‌ های اقتصادی بهبود قابل ملاحظه‌ ای یافته اما باید ادامه یابد. بهبود فضای کسب و کار و افزایش خصوصی سازی در این راستا با جدیت دنبال می‌شود. به زودی مشمولان سهام عدالت از سود بنگاه‌های واگذار شده بهره‌مند خواهند شد. کمک می‌کنم تا شورای رقابت تقویت شود. باید رقابت مثبت را گسترش دهیم. مسعود کرباسیان گفت : برای رفع نگرانی سپرده‌ گذاران بانک ‌ها و موسسات مالی برنامه ‌هایی دقیق تدوین شده که به سرعت اجرا خواهد شد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تأکید کرد : برنامه ارائه شده قطعا عملیاتی خواهد شد لذا دومین محور مبنی بر برون گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی هدفمند در دستور کار قرار خواهد گرفت یعنی همان چیزی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تحت عنوان برون نگری از آن نام برده شده لذا با جذب سرمایه های خارجی براساس میزان تعیین شده در سند برنامه ششم دستیابی به فناوری روز و بازار صادراتی را تسهیل کنیم. وی تصریح کرد: منابع تأمین سرمایه گذاری در برنامه ششم توسعه شامل بیش از 70 درصد منابع داخلی است که 27 درصد آن منابع بانک ها را شامل می شود و مابقی آن تملک دارایی های سرمایه ای است که مالیات ها را شامل می شود. مابقی منابع از طریق منابع خارجی در قالب فاینانس، سرمایه گذاری خارجی و مشارکت یا روش های دیگر منظور است. لذا در این زمینه همراه وزارت امور خارجه خواهیم بود.

د) در سایر خبرها ، رییس‌ جمهور در حکمی دکتر "مسعود نیلی" را به عنوان «دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی» منصوب کرد.

ه) در خبرهای بورسی ، در سومین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم ، وزیر پیشنهادی اقتصاد با دفاع از عملکرد 30 ساله و اعلام برنامه ها و مهمترین ماموریت گفت : بازار سرمایه در ایران ظرفیت بالقوه بالایی دارد که هنوز به بالفعل تبدیل نشده است. در دولت یازدهم بازار سرمایه توسعه یافت اما هنوز یک بازار عمیق و با ابزارهای متنوع فاصله دارد. برنامه عملیاتی توسعه بازار سرمایه تهیه شده و به طور حتم با مشورت مجلس این برنامه اجرایی خواهد شد.

و) در بازارهای جهانی ، رشد قیمت نفت هر چند محدود و پرش قیمت فلزات اساسی را شاهد هستیم. به نقل از رویترز ، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا موجب شد تا قیمت نفت امروز افزایش یابد ، هر چند که مازاد عرضه کلی موجود در بازار همچنان بر قیمت ها سایه افکنده است. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 51 دلار و 2 سنت رسید و نفت وست تگزاس اینترمدییت تا سطوح 47 دلار و 7 سنتی پیشروی نمود. انستیتوی نفت آمریکا اعلام کرد ، میزان ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 11 اوت ، با 9.2 میلیون بشکه کاهش به 469.2 میلیون بشکه رسید. این در حالیست که تحلیلگران انتظار داشتند میزان ذخایر در این هفته 3.1 میلیون بشکه کاهش یابد. ویلیام او لافلین ، تحلیلگر سرمایه گذاری در موسسه ریوکین سکیوریتیز گفت: «بازار این آمار را یک گزارش تا حدی امیدوار کننده در نظر گرفته است.»

اما میزان ذخایر بنزین آمریکا در این هفته 301 هزار بشکه رشد داشته ، در حالی که تحلیلگران انتظار داشتند 1.1 میلیون بشکه کاهش داشته باشد. آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا اواخر امروز منتشر خواهد شد. به طور کلی تحلیلگران معتقدند عرضه بالا مانع از رسیدن قیمت ها به ارقام بالاتر می شود. فواد رزاق زاده ، تحلیلگر بازار نفت در سایت فورکس دات کام گفت : «موضوع مازاد عرضه همچنان بر قیمت ها تاثیر منفی می گذارد. به رغم تلاش های اوپک و روسیه برای کاهش عرضه ، چیز زیادی تغییر نکرده است. هرچند این تولید کنندگان تلاش کرده اند تولید خود را محدود کنند ، اما نفت شیل آمریکا همچنان در حال افزایش است.» در بخش تقاضا ، تحلیلگران انتظار دارند بازار شاهد کاهش تدریجی رشد مصرف باشد ، زیرا با رشد بهره وری در مصرف سوخت و افزایش استفاده از خودروهای برقی تقاضا برای سوخت های فسیلی در آمریکا کاهش خواهد یافت و میزان تقاضا برای نفت در چین نیز در حال کاهش است.

در فلزات اساسی شاهد پرش قیمت ها بودیم. پیش بینی رشد اقتصاد چین توسط صندوق بین المللی پول در کنار تداوم کاهش موجودی انبارها از مهمترین دلایل رشد قیمت فلزات رنگین می باشد. بر این اساس ، قیمت فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب تا سطوح 6.500 – 2.425 – 3.115 و 2.085 دلاری رشد نمودند. انتظار می ‌رود اقتصاد کشور چین طى 3 سال آینده سریع‌ تر رشد کند که علت آن عدم تمایل دولت براى مهار رشد سطح بدهی‌ هاى این کشور است که به وضعیت خطرناک همراه با افزایش ریسک ها رسیده است. صندوق بین‌المللى پول در بازنگرى سالانه رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان، اعلام کرد که متوسط رشد سالانه اقتصادى چین طى سال‌هاى 20-2018 معادل 6.4 درصد خواهد بود که بیش از رقم 6 درصد پیش ‌بینى شده قبلى است.

همچنین در گزارش جدید صندوق ، رشد اقتصادى چین در سال جارى میلادى برابر با 6.7 درصد پیش ‌بینى شده که بیش از 6.2 درصد پیش‌بینى قبلى است. دولت چین وعده داده است اندازه اقتصاد این کشور را بین سال‌ هاى 2010 تا 2020 دوبرابر کند و براى تحقق این وعده اقدام به افزایش تسهیلات بانکى کرده است. بر طبق پیش‌بینى جدید صندوق، انتظار می‌ رود نسبت بدهی ‌هاى بخش غیر مالى چین تا سال 2022 از مرز 290 درصد فراتر رود که به‌ مراتب از رقم 235 درصد سال 2016 بیشتر است. قابل توجه است که قبلاً صندوق بین‌المللى پول نسبت مذکور را طى 5 سال آینده ، برابر 270 درصد اعلام کرده بود.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی بواسطه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی ، شاهد افزایش نسبی تقاضا و رشد قیمت ها بودیم. هر چند که نگرانی از بابت افت احتمالی قیمت ها در روزهای پایانی هفته مانعی بود تا تقاضا در فلزی های چندان قوی نباشد. رسیدن پیش بینی رشد اقتصاد چین توسط صندوق بین المللی پول موجب شد تا کامودیتی ها با افزایش تقاضا رکوردهای جدیدی را به ثبت برسانند. در گزارش های پیشین گفتیم که در صورت تثبیت نرخ «روی» در کانال 3.000 دلاری ، می توان به یک رشد 10 درصدی دیگر نیز امیدوار بود. بازار به خوبی می داند که رشد 10 درصدی «روی» می تواند اثرات مثبت خوبی بر سود شرکت ها بگذارد. البته علاوه بر سهام گروه روی ، نمادهایی نظیر فملی ، فباهنر و فسرب هم با رشد قیمت روبرو شدند اما در مجموع تقاضا در این نمادها نسبت به رویی ها ضعیف تر بود.

کارشناسان معتقدند کمبود «روی» در بازار طی دراز مدت ادامه خواهد یافت و فقط با اندکی افزایش عرضه در کوتاه مدت همراه خواهد شد. آنها تصور می کنند هیچ معدن بزرگ و پر بازده ای وجود ندارد که بتواند باعث افزایش تولید «روی» و در نتیجه رشد عرضه و تاثیر منفی بر قیمت ها شود. اگر چه معادن جدیدی در استرالیا و آفریقای جنوبی در حال راه اندازی و بهره برداری است اما درصد بالایی از آن از پیش در چرخه تقاضا جذب شده است. با این حال شرکت Glencore در سال 2015 برای افزایش قیمت «روی» در بازار معادن خود را از مدار خارج کرده بود و اقدام به تعمیرات آنها نمود. این شرکت قصد دارد 400.000 تن ظرفیت خود را به نحوی که قیمت ها را تحت تاثیر قرار ندهند وارد مدار تولید نماید.

در این گروه کروی جزء نمادهایی بود که بر خلاف دفعات گذشته زودتر از سایرین به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید. رشد سود شرکت های تابعه نظیر کالسیمین ، فرآوری مواد معدنی و سرب و روی ایران ، سبب تعدیل مثبت کروی و همچنین رشد nav این سهم می شود. کروی در صورت گذر موفق از قیمت های 280 تومانی و تثبیت در این سطوح ، می تواند به مرور تا قیمت های 320 – 330 تومانی پیشروی داشته باشد. فزرین از دیگر نمادهای مثبت و صف خرید بود که اتفاقا از نظر بنیادی یکی از بهتری هاست. فزرین در صورتی گذر از قیمت های 540 تومانی ، در گام بعدی وارد کانال 600 تومانی خواهد شد. در کبافق هم وضعیت خوبی حاکم بود. همانطور که در چشم انداز شماره قبل اشاره شد ، کبافق بیشترین تاثیر را از رشد و یا افت نرخ روی می پذیرد. لذا چنانچه رشد فلزات اساسی ادامه داشته باشد ، تعدیل مثبت خوبی را در کبافق شاهد خواهیم بود.

اما در کیمیا سرعت حرکت پائین تر است. گفته می شود یک فرد حقیقی برنامه خروج از سهم را داشته و دلیل فشار عرضه همین مساله است. عباس بصیر پور مدیر مالی کیمیا درخصوص آخرین وضعیت این شرکت گفت : بودجه کیمیا با نرخ 2.500 دلار تدوین شده است. البته با افزایش قیمت شمش روی ، نرخ تامین مواد اولیه «کیمیا» نیز افزایش می یابد. اما تاثیر نهایی افزایش نرخ بر بودجه مثبت خواهد بود. چنانچه میانگین قیمت ها تا پایان دوره 6 ماهه به همین منوال باشد ، در زمان ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه ، تاثیر افزایش نرخ بر بهای تمام شده و درآمد شرکت بررسی شده و بودجه اصلاح خواهد شد. همه پیش بینی ها حاکی از تداوم روند صعودی روی می باشد. ضمن اینکه کیمیا درصدد انجام افزایش سرمایه و خرید کارخانه جدید جهت انجام یک مرحله فرآوری بیشتر بر محصول می باشد. پیگیر انجام این دو مورد هستیم و اطلاع رسانی هم صورت خواهد گرفت.

ب) در گروه فولادی ، فشار عرضه های بیشتری را شاهد بودیم. 3 عامل افت هر چند محدود قیمت ها در بازارهای جهانی ، مداخله شورای رقابت برای کنترل قیمت ها در بورس کالا و شناسایی سود توسط معامله گرانی که در کوتاه مدت بازدهی مناسبی کسب کرده اند سبب شده تا از میزان اقبال بازار به فولادی ها و سنگ آهنی ها کاسته شود. در خبرهای مرتبط با این گروه ، جلسه فوق العاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت با کارخانجات بزرگ ذوب و نورد و انجمن تولیدکنندگان فولاد و بورس کالا درخصوص افزایش قیمت ها در بازار فولاد و تامین شمش مورد نیاز واحد های نورد داخلی برگزار شد. یک منبع آگاه گفت : بر اساس تصمیم دولت تعرفه واردات شمش فولاد کاهش نخواهد یافت و اقای نعمت زاده تاکید کرد تا تولید کنندگان شمش فولاد با اولویت قرار دادن تامین نیاز داخل صادرات را کاهش ندهند. وی تصریح کرد : در این جلسه تصمیم گرفته شد تا قیمت شمش فولاد به تولید کنندگان نورد داخلی بر مبنای قیمت های جهانی محاسبه شود.

در این گروه فولاد ارفع با وجود پتانسیل تعدیل مثبت و اعلام سود 70 – 80 تمانی برای سال جاری ، اما فعلا در قیمت های 340 تومانی فشار عرضه داشته و به نظر یک اصلاح موقت را در این نماد خواهیم داشت. فولاد ارفعی که اهرم بالایی داشته و در صورت اصلاح تا قیمت های کمتر از 300 تومانی گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود. اما در ذوب آهن اصفهان تقاضای بهتری داشتیم بطوری که سهم با رشد قیمت ضمن بازگشت به کانال 80 تومانی ، به سمت قیمت های 87 – 88 تومانی حرکت می کند. رشد نرخ سبد میلگرد و تیرآهن و زمزمه هایی درخصوص تمایل سهامداران عمده برای رشد قیمت سهم از مهمترین دلایلی است که سبب افزایش حجم معاملات و توجه بازار به ذوب آهن شده است. با توجه به قیمت های فعلی در بورس کالا به نظر گزارش 3 ماهه دوم در ذوب آهن بهتر از کوارتر اول سال باشد.

ج) در گروه خودرویی فشار عرضه بالا بود هر چند که در یک ساعت انتهایی بازار شاهد بهبود تقاضا و رشد محدود قیمت ها بودیم. قرار گرفتن نمادهای این گروه در سطوح حمایتی در کنار خرید پر حجم حقوقی ها در برخی از نمادها نظیر ایران خودرو ، از مهمترین دلایل مهار عرضه ها و برقراری تعادل در خودرویی ها می باشد. در این گروه سایپا کماکان متوقف بوده گویا ناشر موفق به قانع کردن سازمان بورس درخصوص اطلاعات گزارش 12 ماهه نشده است. براساس این گزارش، با ایرادهایی که سازمان بورس به اطلاعات ارایه مربوط به تعدیل سود مخصوصا کاهش فروش 2 هزار میلیارد تومانی و افزایش سود سال مالی قبل وارد کرد ، موضوع به سازمان حسابرسی ارجاع داده شد. سپس سازمان بورس یک روز قبل از مجمع اقدام به اعلام مواضع کرد اما مجمع با تقسیم سود 8 ریالی هر سهم و حاشیه هایی مانند خروج نماینده سازمان بورس و بی توجهی به نکات حسابرس و سازمان بورس برگزار شد. طبق آخرین خبرهای رسیده نماد این شرکت تا زمان رفع ابهامات بسته خواهد ماند .چرا که به دلیل اهمیت بندهای گزارش حسابرس به ویژه اثرات عدم تلفیق صورت های مالی شرکت سایپا با سرمایه گذاری کارکنان سایپا و سرمایه گذاری رنا ، باید در درجه اول منتظر ارایه توضیحات و صورت های مالی حسابرسی شده سرمایه گذاری سایپا و در درجه دوم اطلاعات سایپا بود. بنابراین تا زمان دریافت اطلاعاتو بررسی های لازم ، نماد خساپا متوقف خواهد ماند.

اما ایران خودرو در شرایطی با فشار عرضه تا قیمت های 240 – 245 تومانی کاهش یافته بود که رنج های مثبت بازیگردان سهم یعنی نگارنصر سهم را به تعادل بازگرداند و حتی سهم برای دقایقی تا قیمت های 250 تومانی هم پیشروی نمود. ایران خودرو باید تکلیف خود را با این سطح روشن کند. یعنی یا طی هفته آتی رشد قیمت سهم را داشته باشیم و یا در صورت از دست رفتن سطح 240 تومانی ، شاهد ادامه اصلاح تا قیمت های 220 تومانی باشیم. در سایر نمادها نیز تقریبا وضعیت به همین صورت است. زامیاد بر روی محدوده حمایتی 750 ریالی است و خاور نیز حمایت 710 – 700 ریالی را زیر پای خود می بیند. در پارس خودرو هم معاملات بی رمقی را شاهد هستیم و این در شرایطی است که بواسطه رشد تولید و فروش ، گزارش های خوبی از سوی این شرکت منتشر می شود. در مجموع باید گفت قیمت ها در نقاط خوبی قرار گرفته اند اما اگر بر میزان حجم و ارزش معاملات افزوده نگردد ، دور از ذهن نیست که کف های حمایتی این بار هم شکسته شوند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

اما در هفته ای که گذشت ، نگاهی به آخرین وضعیت شاخص گروه داروسازی داشتیم و گفتیم که شرایط به گونه ای است که نمادهای این گروه پس از یک دوره اصلاح قیمتی – زمانی می توانند تغییر جهت داده و در مسیر رشد قرار بگیرند. بر این اساس قصد داریم در این شماره از چشم انداز نگاهی به عملکرد 4 ماه ابتدایی سال نماد «ایران دارو» داشته باشیم. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 851 ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 42 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 68 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 65 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 67 میلیارد ریال و جمع فروش 4 ماه اول سال 242 میلیارد ریال معادل 28.5 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است. از نکات مهم عملکرد دیران در فصل ابتدایی سال می توان به افزایش 28 درصدی مبلغ فروش و در نتیجه رشد 15 و 16 درصدی سود عملیاتی و سود خالص نسبت به دوره 3 ماهه سال گذشته اشاره داشت که عمدتا ناشی از افزایش مقداری فروش قرص و کپسول بوده است. نکته دیگر اینکه شرکت هزینه مالی سال 96 را در شرایطی 119 میلیارد ریال پیش بینی نموده که در دوره 3 ماهه تنها 20 میلیارد ریال آن ( معادل 17 درصد ) محقق شده و به نظر اگر کمی بر روی هزینه ها و بهای تمام شده کنترل داشته باشد ، می تواند سود 450 ریالی خود را تا سطوح 500 ریالی تعدیل کند. دیران اخیرا سرمایه خود را از سطوح 240 میلیارد ریالی به 300 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش داده و مهلت استفاده از حق تقدم ها تا 25 شهریور ماه می باشد. با توجه به موارد مطروحه ، به نظر سهم بالای خاصی تا اتمام مهلت حق تقدم نداشته باشد اما از مهر ماه می تواند به مرور مسیر افزایشی را در پیش بگیرد. محدوده 285 و 265 تومانی مهمترین حمایت های زیر پای سهامداران دیران می باشد. دیران اکنون با P/e = 6.8 واحدی معاملات کم حجمی را تجربه می کند.

6) تحلیل تکنیکال :

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم نگاهی به یکی از سهم های بازار پایه که ریسک بالایی هم دارد ، داشته باشیم. «کیسون» سهمی است که نه تنها بازدهی 100 درصدی خود از ابتدای سال را از دست داده بلکه اکنون در سطوحی پائین تر از 180 تومان ( نقطه آغاز رالی صعودی ) قرار گرفته و البته با محدوده حمایتی خود در سطوح 147 تومانی فاصله چندانی ندارد. لذا معامله گران ریسک پذیر می توانند در قیمت های منفی خصوصا در سطوح نزدیک به 147 تومانی اقدام به خرید نموده و قیمت 230 تومانی را به عنوان حد سود اول خود در نظر بگیرند. شکل گیری واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اندیکاتورها و قرار گرفتن اسیلاتورها در منطقه اشباع از فروش نشان می دهد که کیسون پتانسیل تغییر روند و افزایش تقاضا را دارد. با این حال توصیه اکید می شود ، معامله گران محدوده 140 تومانی را به عنوان حد ضرر در نظر گرفته و حتما به این عدد پایبند بمانند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه ساختمانی و انبوه سازی ، وساخت از نمادهای مورد توجه بود. این سهم در ابتدای ساعت معاملات روز چهارشنبه طی یک اتفاق غیرمنتظره و عجیب متوقف شد و پس از انتشار شفاف سازی مجوز بازگشت به تابلوی معاملات را دریافت کرد. این هم از آن اتفاقات جدیدی است که جدیدا مُد شده و سازمان برای شفاف سازی نماد را متوقف می کند ! وساخت در شفاف سازی خود اعلام کرد که تغییر و تحولات رخ داده در صورت های مالی نماد کرمان ، تنها 2 ریال بر سود شرکت اثر می گذارد. با وجود اینکه شفاف سازی مذکور نشان می دهد وساخت کماکان در سال جاری زیانده است اما شاهد معاملات 15 میلیون سهمی و تشکیل صف خرید میلیونی در پایان ساعت معاملات بودیم. وساخت چنانچه طی روزهای آتی از مقاومت 314 تومانی عبور نماید ، قیمت های 340 تومانی را هم خواهد دید.

ب) درگروه رایانه رایانه ، گشایش نماد رکیش توام با فشار فروش را شاهد بودیم. این شرکت در اصلاحیه ای که منتشر نموده ، سود هر سهم خود را با سرمایه جدید 200 میلیارد تومانی در سطوح 398 ریالی پیش بینی نموده که نسبت به گزارش قبلی با سرمایه قدیم 131 میلیارد تومانی ، تغییری نداشته است. در این گروه مدتی است که از میزان تحرکات و بازی های نوسانی کاسته شده و به نظر در رکیش نیز شاهد اصلاح قیمت تا سطوح 340 – 345 تومانی را داشته باشیم.

ج) در گروه حمل و نقلی فضا بد نبود و اکثر نمادها نیز با رشد قیمت روبرو شدند. در این گروه حریل نیز پس از جنگ و دعوای اخیر بر سر فروش سهام وثیقه شخص حقیقی شاهد معاملات متعادلی هستیم اما انتظاری مبنی بر رشد جدی قیمت را هم نداریم. در حکشتی یک بلوک 160 میلیونی دیگر بین حقوقی ها جابجا شد. برخی معتقدند پس از اتمام معاملات بلوکی ، حکشتی به مرور تا قیمت های 450 تومانی نیز رشد خواهد کرد. دور از ذهن نیست که اتفاقی مشابه با حکشتی را در نماد حخزر داشته باشیم. لذا توصیه می شود روند معاملاتی در حخزر را با دقت بیشتری رصد نمایید.

د) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری ، وبانک واقعا در قیمت های جالبی قرار گرفته است. سهمی با وضعیت بنیادی مناسب که تنها 3.3 مرتبه P/e دارد ! واقعا برخی از رفتارهای بازار قابل هضم نیست. انصافا همان سودی را که برخی از «سخاب» می گیرند ، می توانند از نمادهایی امثال وبانک دریافت کنند. به نظر همانطور که برخی از نمادها نظیر فولاد ، فملی و ... نیز رشد خوبی کردند ، وبانک نیز در میان مدت پتانسیل حرکت رو به جلو خواهد داشت. خصوصاکه اگر بلوک پکرمان واگذار گردد ، وبانک نیز با تعدیل مثبت مواجه خواهد شد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.806 – 3.816 تومان

ب) یورو : 4.525 – 4.540 تومان

ج) درهم امارات : 1.035 – 1.043 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.206.000 – 1.216.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24