Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز جاری شاهد ثبت معامله ٨ هزار و ٣٩ تن از انواع حامل های انرژی بودیم که موجب شد ارزش معاملات بازار فیزیکی به ٩.٧ میلیارد تومان برسد. این رقم معاملاتی از آن جهت مورد توجه و اهمییت است که موجب شد ارزش کل معاملات در این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به مرز ١۶٠٠ میلیارد تومان برسد. رخدادی که برای بورس انرژی به عنوان یکی از بورس های نوپای کشور رقم بسیار جذابی محسوب می شود.در بازار فولاد شاهد توقف رشد قیمتی بودیم اما باز هم بازار به سمت افزایش قیمت ها متمایل بود تا جایی که برخی از مصنوعات فولادی جرقه هایی از رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند ولی در کل برای روز سه شنبه بازار فولاد را باید در فاز نسبتاً با ثبات ارزیابی کرد. هم اکنون این بازار بیش از واقعیت های عرضه و تقاضا به سمت نامه نگاری و جلسات مقامات دولتی متمایل شده و حجم کثیری از اما و اگرها و گمانه زنی ها به تزریق چندگانگی و ابهام به بازار فولاد مشغول هستند. در آخرین شایعات و شنیده ها آمده است که بحث تغییر تعرفه واردات و یا اعمال تعرفه صادرات شمش مطرح نیست اگرچه این ادعا هنوز به صورت رسمی تأیید و یا تکذیب نشده است...

رشد آرام بورس انرژی / آرامش شکننده بازار فولاد

بورس24 : آرامشی شکننده در بازار فولاد حاکم شده ولی در همین زمان بازار پلیمرها با رشد قیمت ها ، شرایط بهتری را تجربه می کند اما التهاب قیمتی در گریدهای جذاب به قوت خود باقی است. در بورس انرژی نیز با آرامشی نسبی همراه با تقویت حجم معاملات برق رو به رو هستیم.

در بازار فولاد شاهد توقف رشد قیمتی بودیم اما باز هم بازار به سمت افزایش قیمت ها متمایل بود تا جایی که برخی از مصنوعات فولادی جرقه هایی از رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند ولی در کل برای روز سه شنبه بازار فولاد را باید در فاز نسبتاً با ثبات ارزیابی کرد. هم اکنون این بازار بیش از واقعیت های عرضه و تقاضا به سمت نامه نگاری و جلسات مقامات دولتی متمایل شده و حجم کثیری از اما و اگرها و گمانه زنی ها به تزریق چندگانگی و ابهام به بازار فولاد مشغول هستند. در آخرین شایعات و شنیده ها آمده است که بحث تغییر تعرفه واردات و یا اعمال تعرفه صادرات شمش مطرح نیست اگرچه این ادعا هنوز به صورت رسمی تأیید و یا تکذیب نشده است.

روز آرام دیگری در بورس انرژی

روز جاری شاهد ثبت معامله 8 هزار و 39 تن از انواع حامل های انرژی بودیم که موجب شد ارزش معاملات بازار فیزیکی به 9.7 میلیارد تومان برسد. این رقم معاملاتی از آن جهت مورد توجه و اهمییت است که موجب شد ارزش کل معاملات در این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به مرز 1600 میلیارد تومان برسد. رخدادی که برای بورس انرژی به عنوان یکی از بورس های نوپای کشور رقم بسیار جذابی محسوب می شود.

به صورت دقیق تر در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای میعانات گازی پالایش گاز خانگیران و پتروشیمی رازی، برش سنگین پتروشیمی شازند و متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت شیراز و تبریز، حلال 404، حلال 410 و نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. از نکات مهم عرضه های امروز می‌توان به معامله نزدیک به 4 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد.

داد و ستد بیش از 130 میلیون کیلووات ساعت در بازار برق

در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 36000 قرارداد با ارزشی بالغ بر 92 میلیارد و 154 میلیون ریال معامله شد.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 5 میلیون و 201 هزار قرارداد معادل 130 میلیون و 176 هزار کیلووات ساعت به ارزش 46 میلیارد و 333 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان‌باری، کم‌باری، و بار پیک با متوسط قیمت 375، 375، 332 و 409 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/06/23 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/05/28 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/05/28 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

در مجموع ارزش معاملات روز جاری بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 138 میلیارد و 487 میلیون ریال بالغ شد.

نام کالا – تولیدکننده – رینگ معاملاتی

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

20

تن

11778

11778

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل

468

مترمکعب

469

469

دلار (بانک مرکزی)

حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

465

دلار (بانک مرکزی)

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

30

مترمکعب

402.32

402.32

دلار (بانک مرکزی)

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

409.41

دلار (بانک مرکزی)

حلال 410 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

408.93

دلار (بانک مرکزی)

نفتای سنگین تصفیه نشده پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

40

تن

12774

12774

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

600

تن

8052

8052

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

2035

تن

8857

8052

ریال

میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی (S-500)

3960

تن

13750000

13750000

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

10902

10902

ریال

میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی

40

تن

8808

8008

ریال

فولاد در گیر و دار جلسات و نامه نگاری ها

قیمت ها در بازار فولاد در روز سه شنبه به نسبت ثابت بود اگرچه فراز و فرود قیمتی برای برخی از مصنوعات فولادی تجربه شد ولی پایین بودن حجم معاملات در کنار عقب گرد قیمتی در بازار چین مواردی بود که به تزریق ابهاماتی جدید در بازار فولاد منجر شد. این موارد در حالی بود که بهای شمش در روز سه شنبه با کاهش قیمت رو به رو شد و نشان دهنده عقب نشینی خریداران در واحدهای نوردی به شمار می رود. برخی منابع خبر دادند که میلگرد قزوین در برخی از کانال های فروش با 30 تومان رشد قیمتی رو به رو شده ولی این نوسان نرخ در بدنه بازار حس نشد. آرامش فعلی در بازار فولاد حرف های بسیاری را در بطن خود نهفته دارد که یکی از آن ها نگرانی از رواج رقابت منفی است اما هنوز این مطلب به وضوح در بازار فولاد خودنمایی نکرده است.

در بازارهای جهانی شاهد سخت گیری های دولت چین در برابر رشد قیمت ها هستیم که می تواند از رشد قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور و البته بازارهای صادراتی ( متعاقب آن ) جلوگیری کند هرچند که خبرها حکایت از آن دارد که تقاضا در بازارهای شرق آسیا مخصوصاً بازار داخلی چین بالاست. از سوی دیگر به صورت سنتی در روزهای پایانی تابستان در کشور چین شاهد افزایش تقاضا هستیم زیرا همه ساله سیلاب های بسیاری شمال و شرق چین را در نوردیده و بازسازی ویرانی های آن همه ساله تقاضای فولاد ساختمانی و حتی بسیاری از ورق های فولادی صنعتی را افزایش می دهد که در ساخت واحدهای پیش ساخته کاربرد دارد. با توجه به این موارد و البته در کنار رشد قیمت ها در روزهای اخیر ، بازارهای جهانی فولاد دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته که در نهایت به ابهام بیشتر در بازار منجر شده تا جایی که نمی توان به صراحت از دورنمای قیمتی سخن گفت. با توجه به افزایش نیاز چین به فولاد در روزهای پیش رو سخت گیری های دولتی بر سر راه رشد قیمت ها می تواند توجیه پذیر باشد که سیگنالی به منظور مقاومتی جدی در برابر رشد قیمت ها خواهد بود. از سوی دیگر حجم تولید فولاد خام چین در ماه های اخیر اگرچه کاهشی جدی نداشته ولی بسیاری از ظرفیت های تولید قدیمی تر در این کشور نابود شده اند که می تواند فضا را برای رشد مجدد قیمت ها فراهم سازد. با توجه به این موارد شاید در روزهای اخیر شاهد عقب نشینی قیمت ها در بازار چین باشیم ولی این وضعیت به سقوط آزاد قیمت ها منجر نخواهد شد و ممکن است باز هم رشد قیمتی جدیدی به وقوع بپیوندد ولی هنوز در این خصوص برای اظهارنظر زود است. هم اکنون در روزهای ابتدایی هفته در بازار چین هستیم و تا روز جمعه این اما و اگرها ادامه خواهد داشت.

نکته دیگر را باید دو تصمیم مهم در بازار فولاد دانست یکی در خصوص اصلاح شیوه قیمت گذاری ورق در بورس کالا و دیگری شایعه تغییر در تعرفه واردات و صادرات فولاد که بحث دوم در شبکه های اجتماعی نشدنی عنوان شده است.

اما و اگرها در خصوص دو تصمیم را باید در قیمت گذاری ها جستجو کرد اگرچه تغییر احتمالی در شیوه قیمت گذاری ورق از احتمال بیشتری برخوردار است ولی تا لحظه تنظیم این گزارش تغییری واقعی در این خصوص دیده نشده ولی حجم نامه نگاری ها از سوی انجمن لوله و پروفیل خود دلیلی است برای صحت و اجرایی شدن این شیوه جدید. در هر حال سرعت گیر بزرگی در برابر رشد قیمت ورق در بازار آزاد ایجاد شده ولی نمی توان به صورت صد در صدی به تغییر فاز قیمت ها امیدوار بود زیرا در نهایت عرضه و تقاضا بدون سقف مجاز قیمت ها در بورس است که نرخ نهایی را تعیین خواهد کرد و از هم اکنون احتمال عدم تأثیرگذاری قطعی این شرایط را باید در قیمت های جدید لحاظ کرد. با توجه به تمامی این اما و اگرها احتمال عدم رشد قیمت ها مخصوصاً در بورس کالا از احتمال تداوم رشد قیمت ها قدرتمندتر است.

شنیده ها حکایت از آن دارد که جلسات مهمی در روزهای اخیر برگزار شده که آخرین آن با حضور وزیر صنعت ساعاتی پیش به انجام رسیده ولی نتایج آن به صورت رسمی مخابره نشده است. چیلان از این جلسه این گونه گزارش کرد: خبردار شدیم که در جلسه فوق العاده وزیر صنعت با کارخانجات بزرگ ذوب و نورد و انجمن تولیدکنندگان فولاد و بورس کالا در خصوص افزایش قیمت ها در بازار فولاد، قرار شده که امروز عصر جلسه ای با حضور فولادسازان بزرگ و تولیدکنندگان شمش قوسی برگزار و تمهیدات لازم برای برآورد نیاز داخلی شمش و مکانیسم تامین آن اتخاذ شود.

بعد از جلسه فوق العاده وزیر صنعت با تولیدکنندگان فولاد در خصوص بررسی قیمت فولاد و تأمین شمش مورد نیاز واحدهای نوردی، تولیدکنندگان فولاد کشور برای شور و مشورت راهی انجمن تولیدکنندگان فولاد شدند.

در این جلسه مدیران شرکت های فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و تولیدکنندگان شمش قوس الکتریکی حضور بهم می رسانند تا بر اساس نتایج جلسه با وزیر، مکانیسم تامین نیاز نوردکاران به شمش را طراحی کنند.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت های پیشنهادی شمش فولاد کاوه جنوب با نرخ 1950 تومان عرضه شد ولی در نهایت 2034.8 تومان مورد معامله قرار گرفت که از وضعیت نوسانی قیمت ها در بازار آزاد حکایت دارد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد کاوه جنوب کیش

نقدی

19,500

20,348

6000

10000

6000

خودنمایی جذابیت پلیمرها با داد و ستد 31 هزار تنی

بازار پلیمرها روز سه شنبه وضعیت بهتری از روزهای قبل را تجربه کرد اگرچه رشد قیمت ها در بازار آزاد متأثر از افزایش نرخ های پایه در بورس کالا خود سیگنالی برای تحریک این بازار بود ولی جذابیت مشهود برخی گریدهای پلیمری مخصوصاً پلی اتیلن ترفتالات بطری موجب شد تا رقابتی جدی برای خرید در این گروه کالایی به ثبت برسد. به نظر می رسد حجم عرضه ها برای تغذیه این بازار کافی نباشد اگرچه کلیت بازار به سمت رشد حجم معاملات و افزایش جذابیت خرید به پیش می رود.

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز ۳۱هزار و ۱۴۸ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ حجم عرضه ها ۳۹ هزار و ۶۸۰ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۹۰ هزار و ۳۳۱ تن بود. به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، پلی استایرن معمولی، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵، پلی اتیلن سنگین دورانی و پلی اتیلن سنگین اکستروژن ۶۳۶۶Mبا رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری در صدر محصولات جذاب در تالار پتروشیمی بودند.

درگروه بطری ها؛ پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱پتروشیمی تندگویان، با ۵۰۶ تن عرضه ۷۱۸۳ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۲۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۹۳ تومان بود. پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۱این مجتمع هم با ۱۴۹۶ تن عرضه ۲۰۳۳۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۷۲۱ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۹۳ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۸۲۱این مجتمع هم با ۱۰۱۲ تن عرضه ۸۷۰۱ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۹۰۵ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۲۹۵تومان رقم خورد.

همچنین پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز با ۶۰۰ تن عرضه ۶۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۹۲۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۹۳۳ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ پتروشیمی بندرامام با یک هزارتن عرضه ۱۰۸۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۰۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۳۰۴ تومان رقم خورد. پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ این مجتمع هم با یک هزارتن عرضه ۲۹۱۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۰۲ تومان بود. کارگزاران این کالا را با میانگین قیمت ۴ هزار و ۴۵۱ تومان خریداری کردند.

در همین حال پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام، پلی پروپیلن شیمیاییRPX۳۴۵Sپلی پروپیلن جم، پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی شازند، پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم و پلی اتیلن سنگین فیلمHF۵۱۱۰آریاساسول وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,213

40,934

1496

20339

1496

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,096

39,705

440

14179

440

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG821

پتروشیمی تندگویان

نقدی

39,050

42,955

1012

8701

1012

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

سلف

37,213

40,934

506

7183

506

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG825

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,897

41,686

1012

5225

1012

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

نقدی

32,500

32,750

2992

4510

2992

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

42,977

42,977

3000

3230

2960

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

سلف

43,029

44,514

1000

2910

1000

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی

38,584

38,584

3000

2830

2770

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

32,500

32,500

2486

2376

2332

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی

38,909

39,067

1518

1991

1518

پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N

پتروشیمی جم

نقدی

42,977

44,574

374

1661

374

پلی اتیلن سنگین دورانی 3840UA

پتروشیمی تبریز

نقدی

38,966

39,765

700

1420

700

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

52,266

53,731

600

1410

600

پلی اتیلن سنگین اکستروژن 6366M

پتروشیمی ایلام

نقدی

41,626

41,753

1012

1408

1012

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

سلف

43,029

43,048

1000

1080

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

32,500

32,500

840

1040

840

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

38,088

38,506

483

966

483

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

32,500

32,523

580

820

580

پلی استایرن معمولی 1540

پتروشیمی تبریز

نقدی

49,247

49,335

600

690

600

پلی استایرن انبساطی 200

پتروشیمی تبریز

نقدی

50,608

51,419

150

290

150

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24