Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رشد قیمت سرب در روزهای اخیر و انتشار گزارش های جدید از وضعیت بازار این فلز سبب شده برخی سرمایه گذاران درباره آینده دچار خوشبینی و هیجان ..

چند نکته مهم درباره رونق کنونی بازار سرب

قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر نوسان های بزرگی نداشته و بالا باقی مانده است. این درحالیستکه برخی اخبار منتشر شده از اقتصاد چین منفی بوده و ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تااندازه ای رشد کرده است.

عده ای از تحلیلگران معتقدند پیش بینی افزایش تقاضای چین برای این فلزات و احتمال کاهش عرضه سبب شده قیمت ها بالا باقی بماند. در باره افق بازار فلزات پایه دیدگاه های مختلفی مطرح شده و به نظر می رسد فعلا نمی توان با قطعیت در این زمینه اظهارنظر کرد زیرا تحولات احیر در بازار ابهام هایی پدید آورده است.

امروز در شماره جدید نشریه متال بولتن به نکاتی در باره وضعیت بازار سرب اشاره شده است. قیمت این فلز امروز در محدوده 2350 دلار نوسان داشته و برخی کارشناسان می گویند قیمت ها بازهم بالا خواهد رفت اما با توجه به واقعیت های بازار، به سرمایه گذاران توصیه می شود خیلی درباره آینده بازار این فلز خوشبین نباشند. در ادامه به مطلب منتشر شده در نشریه متال بولتن اشاره می کنیم.

تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی می تواند طی یک ماه آینده تا 10 درصد از عرضه سرب تصفیه شده به چین بکاند، البته اگر بر مبنای این تحریم ها، صادرات سرب به چین واقعا متوقف شود.

برخی منایع مطلع در بخش تولید سرب در چین می گویند تاثیر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بزرگ نیست زیرا هم قاچاق سرب شایع است و هم احتمالا سرب بازیافت شده می تواند هرگونه کاهش عرضه را جبران کند.

یکی از این منایع می گوید، تردیدی وجود ندارد که تحریم ها بر عرضه سرب تاثیر گذاشته اما معاملات ادامه پیدا خواهد کرد. قاچاق سرب در امتداد رودخانه یالو در مرز چین و کره شمالی کار دشواری نیست.

چند روز پیش شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء قطعنامه ای علیه کره شمالی تصویب کرد که هدف آن مسدود کردن جریان منابع مالی به این کشور بود. این کار با ممنوع کردن صادرات سرب و برخی دیگر از مواد خام کره شمالی انجام می شود. طرف های تحاری کره شمالی یک ماه فرصت دارند این قطعنامه را اجرا کنند.

صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همزمان با کاهش عرضه سرب به بازارهای جهان رخ داده است البته پیچیدگی روابط چین و کره شمالی سبب می شود درک میزان اجرای قطعنامه از سوی چین دشوار باشد. آمارها نشان می دهد صادرات سرب و سنگ سرب سالانه 110 میلیون دلار برای کره شمالی درآمد ایجاد می کند.

طبق گزارش دفتر جهانی آمار فلزات، سال گذشته میلادی 7.6 درصد از 1.4 میلیون تن سرب تصفیه شده که به چین صادر شده از کره شمالی تامین شده است. امسال کره شمالی صادرکننده اصلی سرب به چین بوده و از این جهت جلوتر از پرو و آمریکا قرار داشته است. کره شمالی در پنج ماه نخست امسال 51 هزار تن سرب به چین صادر کرده و این رقم 10 درصد واردات سرب چین است. کیفیت سرب تولید شده در کره شمالی مشابه سرب تولید شده در داخل چین است.

کره شمالی از لحاظ تولید سرب از معادن، در جهان و آسیا به ترتیب در رتبه یازدهم و پنجم قرار دارد.

در گذشته، تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل اجرا نشدن از سوی چین چندان موثر نبوده اما اگر قطعنامه جدید به درستی اجرا شود به احتمال زیاد تولید سرب از منابع ثانوی در داخل چین افزایش خواهد یافت. اگرچه چین بزرگ ترین تولیدکننده سرب از معادن است اما در زمینه تولید سرب از منابع ثانوی عقب تر از دیگر کشورهاست. در آمریکا 70 درصد سرب از طریق بازیافت تولید می شود. در اروپا این رقم 60 درصد است و در چین 50 درصد.

اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک چین نشان می دهد واردات سرب تصفیه شده و سنگ سرب چین در نیمه نخست سال جاری میلادی با 4.7 درصد کاهش به 645226 تن رسیده است. یکی از منابع مطلع در بخش تولید سرب چین می گوید واردات سرب تصفیه شده در حال حاضر بیشتر با هدف ذخیره این فلز انجام می شود. طی دو سال اخیر تولید سرب بازیافتی در چین از 2 میلیون تن در سال بیشتر شده است.

برمبنای آنچه بیان شد احتمال آنکه تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به رشد قابل ملاحظه و پایدار قیمت سرب منجر شود بسیار کم است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در بورس فلزات لندن از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24