Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه پتروشیمی ، اکثر نمادها در حاشیه می باشند اما در این بین هستند نمادهایی که پتانسیل رشد قیمت را داشته باشند. خصوصاکه در بازارهای جهانی نیز نرخ اوره و متانول نسبت به ماه های گذشته رشد داشته و می توان برخی از نمادهای این گروه را برای خرید و سرمایه گذاری شکار کرد. در اوره سازان ، خراسان یکی از سهم هایی است که نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشته است. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال ٩۶ را در سطوح ۴.٨٧٨ میلیارد ریالی پیش بینی نموده که ...

«حالت برزخ !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته با فشار عرضه های بیشتر ، عقب نشینی خریداران و در نتیجه کاهش شاخص ها و همچنین افت حجم و ارزش معاملات روبرو شد. این وضعیت در شرایطی رخ داده که روز گذشته سقف مقاومتی 81.700 واحدی به لرزه درآمد ! به نظر بازار در حالت برزخ قرار گرفته است ؛ چراکه از یکسو مقاومت یاد شده پس از 17 ماه در حال شکست است و از سوی دیگر حجم و ارزش معاملات سر به نزول گذشته است. آنچه مشخص است ؛ ادامه مسیر آتی بازار نیاز به نقدینگی تازه نفس دارد و این نقدینگی زمانی تن به حضور در تالار شیشه ای خواهد داد که جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها افزایش یابد. شاید کاهش نرخ سود در اوراق بدون ریسک و همچنین بازار پول بتواند شرایط را برای رونق هر چه بیشتر بازار سرمایه فراهم نماید. درخصوص نرخ سود بدون ریسک در بازارهای رقیب اقدامات مثبتی انجام شده و به نظر می‌ رسد ادامه این اقدامات از توافقات لفظی برای کاهش نرخ سود موثرتر باشد. برخورد با موسسات غیر مجاز پولی که زمانی تا حدود 30 درصد از نقدینگی کشور را در اختیار داشتند و کاهش میزان نقدینگی حبس ‌شده در این نهادهای غیر مجاز مالی به کمتر از 10 درصد از نمونه‌ های مثبتی است که می ‌تواند در ادامه کاهش واقعی نرخ سود موثر باشد.

همچنین در هفته ‌های گذشته بحث ‌های زیادی برای کاهش نرخ سود بانکی مطرح شد و حتی مدیرعامل بانک قوامین از توافق اولیه بانک ‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی و رعایت نرخ‌ های مصوب خبر داد. بررسی های میدانی نشان می ‌دهد بانک ‌های دولتی و نیمه‌ دولتی و برخی بانک‌ های خصوصی به سمت کاهش نرخ سود حرکت کرده ‌اند اما تعدادی از بانک ‌های خصوصی همچنان نرخ سود بالای 20 درصد پرداخت می‌ کنند. پیش از این نرخ سود در اغلب بانک ‌ها و موسسات 20 تا 24 درصد اعلام می‌ شد اما ارقام جدید بیانگر کاهش نسبی نرخ‌ های سود سپرده است. البته نرخ‌ های فعلی همچنان بالاست و با نرخ تورم فعلی و حتی دورنمای تورم و شرایط اقتصادی کشور سازگاری ندارد اما با نرخ‌‌ هایی که به تازگی کاهش یافته ، امید به ادامه کاهش ‌ها در آینده تقویت شده است. بدیهی ‌ترین اثر فرابانکی نرخ سود بالای سپرده ، افزایش هزینه تامین مالی ( افزایش سود تسهیلات ) و کاهش سرمایه‌ گذاری در اقتصاد است. بسیاری از فعالیت‌ های اقتصادی با توجه به نرخ تورم 10 درصدی ، توجیه اقتصادی خود را از دست داده بودند اما تداوم روند کاهشی نرخ سود می تواند به مرور فعالان اقتصادی را به بخش تولید و سرمایه ‌گذاری برگرداند و این اتفاق می تواند نسبت قیمت به درآمد بازار (P/e) نیز افزایش بدهد.

در شرایط کنونی این امیدواری وجود دارد که تیم اقتصادی جدید با اهتمام بانک مرکزی از همان‌ ابتدا راهکاری برای رسیدگی به ریشه اصلی نرخ بالای سود در اقتصاد کشور که وضعیت مالی کاملا نامناسب بانک‌ ها است ، داشته باشند. اصلاح نظام بانکی یکی از مهمترین رخدادهایی است که گرچه می‌ تواند ریسک‌ های بسیاری را در بر داشته باشد اما فضا را برای کاهش واقعی نرخ سود فراهم می‌ کند. از سوی دیگر نشانه‌ های بنیادی از تعدیل سودآوری شرکت‌ های بورسی مشاهده می ‌شود که نسبت به قیمت ‌های کنونی می‌ تواند فضا را برای جذب نقدینگی تازه فراهم کند. اما بیش از این پر حرفی نکنیم و با همین مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که میل به رشد دارد اما دو نگرانی مهم به نام : فشار عرضه از سوی حقوقی ها و عدم تزریق نقدینگی جدید را دارد. به نظر بازار خیلی در این نقاط نخواهد ماند و اگر فضا مهیا گردد ، کانال 82 هزار به زودی تحت سلطه معامله گران در خواهد آمد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، 25 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت گروه حمل و نقلی و منفی 2 گروه لیزینگ و انبوه سازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما پیش بینی بازار فردا واقعا دشوار است. از یکسو گشایش بازارهای جهانی و معاملات ورق فولاد مبارکه در بورس کالا را داریم که به شدت گروه فلزی و معدنی را تحت تاثیر قرار می دهد و از سوی دیگر سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را داریم. به نظر بهتر است پیش بینی خاصی برای فردا نداشته باشیم چراکه رسیدن خبرهای سیاسی و اقتصادی ، مسیر کوتاه مدتی بازار را تعیین خواهد کرد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در خبرهای سیاسی ، وزیر امور خارجه ایران گفت : ورود میلیاردها دلار سرمایه خارجی به کشور بعد از برجام را شاهد بوده ایم. در برجام به اهداف خود رسیده ‌ایم. موانع حوزه‌ های بانکی، نفتی و حمل و نقل برداشته شده است. حضور 105 هیأت خارجی در مراسم تحلیف در تاریخ ایران بی نظیر است. نباید این واقعیات را دست کم گرفت و باید از ظرفیت های موجود آن استفاده کرد. تاکنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است. تا پیش از این هیچ سهمیه ای در معادلات بین المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می توانند در این جلسات حاضر شوند ، هستیم. وی همچنین گفت : ترامپ همیشه دنبال نابودی برجام بوده است. برای آنکه منزوی نشود می‌ خواهد خروج از برجام را به گردن ایران بیندازد. ضمن مراقبت از برجام ، باید مانع از این شویم که آمریکایی ها دستاوردهای ما را از توافق هسته ای کاهش دهند. باید مانع از این شویم که آمریکا برای بدعهدی های خود هزینه نپردازد و هزینه های سیاسی و اقتصادی نقض برجام را به گردن ما بیندازد. برنامه های اقتصادی وزارت خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پیگیری می شود.

ب) در خبری دیگر ، رئیس جمهور چین در تماسی تلفنی با ترامپ ، از همتای آمریکایی خود خواست از «گفتار و کرداری» که باعث تشدید تنش‌ ها با کره شمالی می ‌شود خودداری کند. تهدیدهای متقابل پیونگ‌یانگ و واشنگتن که پای چین را هم به میان کشیده ، ریسک گریزی در بازارهای جهانی را به ‌شدت افزایش داده است. بورس‌ های جهان در هفته گذشته ، حدود یک تریلیون دلار سرمایه را از دست داده ‌اند. در عوض ، پناهگاه‌ های سرمایه به‌ ویژه طلا ، ین ژاپن و فرانک سوئیس شاهد افزایش تقاضا هستند ؛ شاخص‌ های سنجش نوسان بازارهای سهام به بالاترین میزان در بیش از 6 ماه گذشته رسیده است.

ج) در خبرهای اقتصادی ، مسعود کرباسیان وزیر پیشهادی اقتصاد در نشست هم اندیشی هیئت رئیسه روسای اتاق های سراسر کشور و روسای کمیسیون‌ های اتاق ایران با وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد : در اقتصاد کشور قانون کم نداریم، سند چشم‌انداز نیز براساس قانون نوشته شده و بنده اگر وزیر شوم مجری همان قانون‌ ها خواهم بود. وی با تاکید بر لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور گفت : رشد اقتصادی به 12.5 درصد رسیده و تورم تک رقمی است. استمرار و تحول آن امری اساسی به حساب می ‌آید. وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم ادامه داد : بنده خود معتقدم متولی کارت بازرگانی خود اتاق بازرگانی باید باشد و نباید تغییراتی در این خصوص صورت گیرد. کرباسیان تصریح کرد: درباره کارت بازرگانی اگر لازم است باید ابلاغیه ‌هایی بر روی آن انجام شود که این اقدام با هماهنگی مجموعه‌‌ های ذیربط و مجلس شدنی است. وی تاکید کرد : تک نرخی شدن ارز و کاهش سود بانکی از جمله مواردی است که در دولت دوازدهم باید پیگیری شود که بنده در صورت انتخاب این موضوع را پیگیری می ‌کنم. وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه اصل 44 را باید در قالب افزایش بهره‌ وری ببینیم گفت : لایحه اصلاح نظام بانکی توقع جدی مجلس است و در دولت نیز درباره آن صحبت شده است. طرح تحول نظام بانکی خواسته همه است و خوشبختانه قابل حل است. کرباسیان گفت: اگر کسی قرار است 20 مجوز بگیرد باید دید برای چه این مجوزها را می‌ گیرد زیرا اکنون 22 سازمان مجوز می ‌دهند و من نتوانستم حتی یک عدد از آنها را حذف کنم و تنها در روز ابتدایی حضور خود در گمرک خدمت نعمت‌ زاده رفتم و وی نیز کد شبنم را حذف کرد و 4 سال نیز دعوا را تحمل کرد.

د) در خبرهای داخلی ، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ارائه گزارش سالیانه رئیس‌ جمهور و وزرا به مجلس ، اظهار داشت: این طرح امروز در صحن علنی مجلس بررسی و در مورد آن رأی ‌گیری می‌ شود. وی درباره دلایل تدوین این طرح ،افزود : غالبا رؤسای جمهوردر زمان انتخابات ، وعده‌ هایی را به مردم می ‌دهند و برنامه‌ های خود رابرای 4 سال آینده مطرح می ‌کنند، وزرا نیزبرنامه‌ های 4 ساله خود را در خانه ملت برای نمایندگان تشریح می‌ کنند. عضو هیئت‌ رئیسه مجلس با بیان اینکه براساس این طرح ، عملکرد وزرا و دولت در بازده زمانی یکساله بررسی می‌ شود ، گفت : نمایندگان برای اینکه بررسی عملکرد وزرا و رئیس ‌جمهور به پایان دوره 4 ساله موکول نشود، خواستار این هستند که عملکرد هر یک از وزرا و دولت در بازه‌های زمانی یک ساله بررسی شود. رنجبرزاده باعنوان کردن این مسئله که براساس این طرح می‌ توان میزان تحقق وعده‌های از پیش مطرح شده هرکدام از وزرا و رئیس‌ جمهور را ارز‌یابی کرد، افزود: برخی از نمایندگان با توجه به بُعد نظارتی مجلس ،تمایل دارند از روند پیشرفت برنامه ‌های وزرا و دولت مطلع شوند و مردم را نیز از روند تحقق وعده‌ ها مطلع کنند. عضو هیئت‌ رئیسه مجلس تصریح کرد : براساس این طرح ،مشخص می‌ شود که کدام وزیر در تحقق وعده‌ هایش موفق ‌تر و کدام وزیر نا‌موفق بوده است.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه پالایشی دیگر خبری از تقاضای روز گذشته نبود. عرضه صفوف خرید کلیه نمادها در معاملات روز گذشته موجب شد تا بازار باری دیگر احتیاط را در دستور کار قرار دهد. در این گروه چند شایعه و خبر به گوش می رسد که مهمترین آن بحث پوشش مناسب سود ناشی از اعلام نرخ خوراک و فرآورده ها بر اساس سیاست جدید وزارت نفت است. همچنین گفته می شود ذخیره سال 91 – 92 شرکت ها برگشت خورده است و در نهایت اینکه باری دیگر بحث تک نرخی شدن ارز با وجود حضور وزیر جدید اقتصاد داغ شده است. در مجموع باید گفت که اکثر نمادهای پالایشی فاصله چندانی با سطوح حمایتی خود ندارند و جذاب بودن سطح ریسک به ریوارد می تواند به مرور بازار را تشویق به حرکت در پالایشی ها نماید.

در این گروه شبریز نیز ضمن حفظ کانال 500 تومانی ، تلاش برای عبور از مقاومت 540 تومانی دارد. مقاومتی که در صورت شکسته شدن ، شبریز 600 تومانی را به ارمغان خواهد آورد. در این سهم شایعات خوبی از افتتاح خط تولید روغن های خودرو با حاشیه سود بالا به گوش می رسد. شبریزی که از نظر بنیادی در موقعیت مناسبی قرار گرفته و از سال های آتی پتانسیل رشد سودآوری از محل درآمد سرمایه گذاری ها ( پتروشیمی تبریز ) را دارد. در کنار شبریز ، شپنا نیز یکی از گزینه های کم ریسک گروه است که البته بسیار پر عرضه است اما در صورت پوشش مناسب در دوره 3 ماهه می تواند بخشی از فروشندگان را منصرف کند.

مدیر مالی شرکت پالایش اصفهان درخصوص آخرین وضعیت این شرکت گفت : شپنا در شرایط مساعدی به سر می برد. تعدیل مثبت خود را نیز روانه کدال کرده و برنامه های خود را به درستی پیش می برد. اما هنوز اطلاعاتی از پالایش پخش برای بودجه های 3 ماهه خود دریافت نکرده است. البته این موضوع نگرانی ای ندارد و هر ساله این اتفاق می افتد. مهدی صرامی با اشاره به کرک اسپرد و بازارهای جهانی تصریح کرد : کرک اسپرد به فاصله بهای یک بشکه محصول تولیدی پالایشگاهی و یک بشکه نفت خام دریافتی توسط پالایشگاه های فعال در سراسر جهان ، اشاره دارد. این موضوع در چند ماهه اخیر و انتهای سال 2016 شرایط مساعدی را برای پالایشگاه ها به وجود آورده است. صرامی تصریح کرد: این موضوع نیز می تواند از دلایل تاثیر گذار بازارهای جهانی بر این صنعت باشد. یعنی چنانچه بخواهیم از دلایل جهانی این موضوع یاد کنیم می توانیم به کرک اسپرد موجود اشاره کنیم. وی با اشاره به قیمت سهم پالایش اصفهان عنوان کرد: این قیمت های معاملاتی از ارزش ذاتی سهم دور است و هنوز می تواند جای رشد داشته باشد. طرح ها و برنامه ها متناسب با پیش بینی ها جلو می رود. همانطور که گفته شد اتفاقات به طور شفاف بیان شده و هر زمان اطلاعات از پالایش نفت دریافت شود بودجه 3 ماهه نیز روانه کدال خواهد شد.

ب) در گروه خودرویی از فشار عرضه ها کاسته شده و باری دیگر شاهد تقاضای بهتری هستیم هر چند که هنوز حجم معاملات امیدوار کننده نیست و بازار در انتظار تعیین تکلیف وضعیت سایپاست. همانطور که قبلا هم گفته شد ، شرکت ها به لحاظ فروش عملکرد خوبی در ماه های ابتدایی سال داشته اند و البته در دوره 3 ماهه نیز شاهد رشد تولید و افزایش درآمد شرکت ها نسبت به دوره مشابه سال گذشته بوده ایم اما شرایط کنونی به گونه ای است که بازار چندان تمایل به حرکت صعودی و خریدهای رو به بالا در خودرویی ها ندارد. در این گروه پارس خودرو باری دیگر در قیمت های 89 – 90 تومانی با افزایش تقاضا روبرو شد. این سهم خودرویی برای خاتمه دادن به روند نزولی ، باید در سطوحی بالاتر از قیمت های 100 تومانی قرار بگیرد. در غیر این صورت روند نوسانی سهم ادامه خواهد داشت. بهبود وضعیت تولید و فروش در ماه های گذشته نشان می دهد که خپارس برای سال جاری پتانسیل تعدیل عایدی و افزایش سود پیش بینی شده را دارد.

در نماد زامیاد هم قیمت های 75 تومانی سبب نیروی دافعه و افزایش تقاضا در سهم می شود. زامیادی که نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشته اما هنوز هم نسبت به بودجه خود عقب می باشد. در این سهم وضعیت نموداری به گونه ای است که به نظر یک حرکت 30 – 40 درصدی و رشد تا قیمت های 100 تومانی چندان هم دور از انتظار نیست. خصوصا که سهم در قیمت های فعلی فروشنده چندانی ندارد. مدیرعامل زامیاد اعلام کرد : مگاپلتفرم دیلی با قابلیت تولید کامیونت ، مینی بوس ، ون مسافری و آمبولانس است که با شرکت ایویکو در حال مذاکره برای انعقاد تفاهم نامه و تولید این محصول در کشور هستیم. اکنون در حال مذاکره برای محصول جدید دیلی هستیم و امیدواریم تا اواخر شهریور ماه ، این تفاهم نامه امضا شود و در اینصورت مراحل اجرایی آن تا اواخر سال جاری انجام خواهد شد.

پادرا جایگزین نیسان آبی اعلام شد ؛ در حال حاضر محصول جدید پادرا در حال تولید است و محصول پادرا 2 را در دستور کار داریم و در آینده وارد بازار خواهیم کرد. با توجه به علاقه بازار به خودروهای دوگانه سوز ، در حال کار بر روی موتور خودرو پادرا هستیم و پروژه ای تعریف شده تا موتور این خودرو دوگانه سوز شود و امیدوارم تا 2 ماه دیگر موتور دوگانه سوز و در آینده نزدیک موتور دیزل این خودرو تولید و وارد بازار شود. در حال حاضر محصول جدید دیگری با عنوان پلت فرم f22 در دستور کار است که در آینده اطلاعات تکمیلی این خودرو جدید وارد بازار خواهد شد. در خصوص همکاری با شرکت ایویکو مذاکرات خوبی آغاز شده و در سال گذشته توانستیم 250 دستگاه خودرو سنگین از این شرکت تولید و عرضه کنیم و امسال نیر برنامه افزایش تولید خواهیم داشت. در حال حاضر عرضه 300 دستگاه ون ایویکو را در دستور کار داریم. محصول جدید استرالیس که یکی از بهترین کشنده های موجود در جهان است را در حال عرضه هستیم و بر همین اساس طی یک قرارداد 3 جانبه با بانک اقتصاد نوین و سازمان راهداری کشور قراردادی منعقد کردیم که برای خودروهای جدید استرالیس مبلغ 320 میلیون تومان با نرخ 9 درصد عرضه کنیم تا مشتریان بتوانند راحت تر از این خودرو مدرن بهره مند شوند.

در نماد خاور نیز وضعیت تکنیکی مشابه با زامیاد دنبال می شود و شاهد واکنش بازار به کف حمایتی 70 – 72 تومانی هستیم. فارغ از وضعیت بنیادی نه چندان مناسب در خاور باید گفت که سهم معمولا در این قیمت ها مورد توجه نوسان گیران قرار می گیرد. در قطعه سازان هم وضعیت بد نیست و برخی از نمادها نظیر خشرق ، ختور ، خکمک و خمحرکه می توانند مورد توجه باشند. در خمحرکه بحث یک معامله بلوکی در میان است و البته شرکت با تولیدات جدید خود می تواند رشد عایدی خوبی داشته باشد.

ج) در گروه حمل و نقلی ، حکشتی پس از بازدهی بیش از 20 درصدی در کوتاه مدت ، در قیمت های 400 تومانی به تعادل رسید ولی بازار همچنان سهم را خوب می خرد و به نظر اعتماد به او تا حدودی جلب شده است. حکشتی در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 400 تومانی ، می تواند تا قیمت های 430 تومانی هم پیشروی داشته باشد. در حسینا هم وضعیت بهتر بود. این سهم کم کم به نقطه جذاب برای خرید نزدیک می شود ؛ خصوصا که فروش شرکت در کوارتر اول سال جالب توجه بوده و به نظر پتانسیل تعدیل مثبت خوبی در حسینا نهفته است. انتظار می رود این سهم در میان مدت بازدهی خوبی داشته باشد.

در حریل بالاخره پس از سقوط سهمگین 20 درصدی قیمت ، شاهد برقراری تعادل و افزایش تقاضا ناشی از جابجایی 2 بلوک 19 میلیونی در قیمت های 172 تومانی بودیم. با این بلوک ها به نظر تهدید سهام وثیقه شخص حقیقی از سر بازار برداشته خواهد شد اما واقعیت این است که با ریزش اخیر ، حریل موقتا از ریل صعودی خارج شده و به نظر در مثبت های فردا باری دیگر با فشار عرضه مواجه شود. در مجموع باید گفت که حریل در میان مدت پتانسیل های خوبی برای رشد دارد اما در کوتاه مدت بعید است قیمت های بیش از 200 تومانی در دسترس باشد. به نظر سهم برای یک دوره زمانی نیاز به ریکاوری و جمع آوری شناوری دارد. در حسیر فشار عرضه ها بالاست. خروج سفته بازانی که اخیرا سهم با بزک کردن صف خرید به چشم بازار آورده بودند سبب شده تا شاهد رقابت فروشندگان برای خروج و شناسایی زیان باشیم. حسیر در قیمت های 290 – 300 تومانی حمایت مهم و محکمی دارد و پیش بینی می شود در این قیمت ها شاهد معاملات متعادل تری در این سهم باشیم. در این گروه توریل نیز گزینه بدی برای خرید نیست ؛ هر چند که سهم کُند حرکت می کند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها :

در گروه پتروشیمی ، اکثر نمادها در حاشیه می باشند اما در این بین هستند نمادهایی که پتانسیل رشد قیمت را داشته باشند. خصوصاکه در بازارهای جهانی نیز نرخ اوره و متانول نسبت به ماه های گذشته رشد داشته و می توان برخی از نمادهای این گروه را برای خرید و سرمایه گذاری شکار کرد. در اوره سازان ، خراسان یکی از سهم هایی است که نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشته است. این شرکت در حالی مبلغ فروش خود برای سال 96 را در سطوح 4.878 میلیارد ریالی پیش بینی نموده که فروش فروردین ماه 292 میلیارد ریال ، فروش اردیبهشت ماه 372 میلیارد ریال ، فروش خرداد ماه 522 میلیارد ریال ، فروش تیر ماه 414 میلیارد ریال و جمع فروش 4 ماه نخست سال 1.600 میلیارد ریال معادل 33 درصد مبلغ فروش پیش بینی شده بوده است و این در حالیست که خراسان در دوره 3 ماهه سال گذشته تنها 685 میلیارد ریال فروش محقق کرده بود. یعنی فروش 3 ماهه اول سال 96 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد چشمگیر 73 درصدی را نشان می دهد. البته شرکت در بهار سال گذشته شرایط اورهال داشت ولی در مجموع باید گفت که عملکرد امسال به مراتب بهتر از سال گذشته بوده و شرکت موجودی اوره خوبی در انبار دارد. از نکات مثبت دیگر در خراسان می توان به رشد ماه به ماه نرخ اوره اشاره داشت. گفتنی است ، نرخ فروش اوره در فروردین ماه به ازای هر کیلو 6.665 ریال ، در اردیبهشت ماه 7.098 ریال ، در خرداد ماه 7.331 ریال و در تیر ماه 7.778 ریال بوده است. شرکت پیش بینی کرده در سال جاری 507 هزار تن اوره تولید و به فروش برساند و با گذر از 4 ماه از ابتدای سال می بینیم که 211 هزار تن تولید و 173 هزار تن آن را به فروش رسانده است. با توجه به شرایط مطروحه ، خرید سهم در قیمت های 500 تومانی ریسک خاصی ندارد. P/e خراسان اکنون 4.4 واحد می باشد !

6) تحلیل تکنیکال :

در این شماره از چشم انداز قصد داریم نگاهی به وضعیت تکنیکی نماد ایران خودرو دیزل بیاندازیم. سهمی که از نظر بنیادی وضعیت چندان مساعدی نداشته و دلیل اصلاح سنگین از قیمت های 195 تومانی تا سطوح 75 تومانی ( معادل 62 درصد ) همین مساله بوده است. اما اکنون خاور در نقاطی قرار گرفته که شاید دیگر برای فروش جذابیت نداشته باشد ؛ چراکه در زیان قرار گرفتن بسیاری از معامله گران سبب می شود سهم در نقاط فعلی فروشنده های چندانی نداشته باشد. لذا مطابق با موج شماری انجام شده بر روی تصویر ، اینطور می توان استنباط کرد که با توجه به برگشت سهم به کف قبلی در محدوده 715 ریالی و همچنین شکل گیری واگرایی مثبت بین نمودار قیمتی و اسیلاتور MACD شرایط برای تغییر روند و حرکت به سمت قیمت های 100 تومانی مهیا شده است. با این حال معامله گرانی که قصد خرید و ورود به این نماد را دارند ، بهتر است حد ضرر خود را در محدوده 650 ریالی برابر با کف دی ماه سال 94 فیکس کنند.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه ماشین آلات ، تایرا با وجود رسیدن تعدیل مثبت در اصلاحیه گزارش 3 ماهه اما تقاضای چندانی نداشت و این وضعیت نشان می دهد که بازار با بحران مواجه است. در چشم انداز شماره اخیر ، بطور مفصل درخصوص تایرا صحبت کردیم و گفتیم که این شرکت معمولا در نیمه اول سال فروش ضعیف تری دارد و فروش اصلی در نیمه دوم سال رقم می خورد. لازم به ذکر است ، سود خالص شرکت سال گذشته 453 ریال بوده و با توجه به رشد مبلغ فروش و عملکرد خوب 4 ماه ابتدای سال انتظار می رود سود 293 ریالی تایرا تا سطوح بیش از 500 ریالی تعدیل شود. تایرا شب گذشته اصلاحیه ای منتشر کرد. این شرکت در گزارش جدید منتشر شده ، سود هر سهم خود با تعدیل مثبت 18 درصدی از سطوح 293 ریالی به 347 ریال افزایش داد و در دوره 3 ماهه 87 ریال معادل 25 درصد از سود خود را پوشش داد. دلایل تعدیل سود به شرح ذیل می باشد :

1- افزایش سرفصل درآمد حاصل از سرمایه گذاری از مبلغ 250 میلیارد ریال به 284 میلیارد ریال مربوط به اعمال سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت سیبا موتور در دوره مالی 95 (تحقق یافته) می باشد. لازم به توضیح اینکه درآمد مذکور در عملکرد واقعی 3 ماهه سال جاری در حساب تعدیلات سنواتی منظور شده بود که بنا به نظر حسابرس محترم شرکت، اصلاح و به درآمد سال جاری منظور گردید. ضمناً سود تقسیمی پیش بینی سال 96 سیبا موتور سهم شرکت تراکتورسازی مبلغ 38 میلیارد ریال می باشد که در بودجه پیش بینی سال مذکور اعمال شده است. ( سود تحقق یافته سال 95 و پیش بینی سال 96 جمعاً به مبلغ 72 میلیارد ریال ) 2- مطابق مشوق های مندرج در ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ، شرکت اقدام به تسویه مانده تسهیلات ارزی اخذ شده از بانک صنعت و معدن نموده و از این بابت 78 میلیارد ریال بعنوان درآمد شناسائی و در حساب های سال مالی جاری منعکس گردید و در نتیجه سود و زیان پیش بینی سال مالی 96 نیز معادل همین مبلغ افزایش یافت. با این شرایط باید گفت که این تعدیل ها غیر عملیاتی بوده و تایرا پتانسیل تحقق سود بیش از 550 ریالی را هم دارد.

ب) در گروه سیمانی ، ستران یکی از نمادهای کم ریسک بازار برای خرید در قیمت های فعلی است و البته طی روزهای آتی نیز وضعیت تکنیکی سهم را به تصویر خواهیم کشید. خصوصاکه گفته می شود از مرداد ماه کلیه تخفیفات فروش سیمان حذف شده است. در سیمان تهران گویا شرکت برنامه فروش دارایی را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس ، ستران قصد دارد 13 میلیون 400 هزار سهم معادل 67 درصد از سهام شرکت سیمان لوشان را بصورت بکجا و از طریق مزایده واگذار نماید. گفتنی است ، بهای تمام شده این مقدار سهم برای سیمان تهران 29 میلیارد و 227 میلیون ریال بوده و شرکت قصد دارد آن را به ارزش پایه نقدی 198 میلیارد و 682 میلیون ریال به فروش برساند. یعنی سود 93 ریالی ستران با شناسایی حداقل سود 97 ریالی از محل فروش سیمان لوشان می تواند تا 190 ریال افزایش یابد. به نظر محدوده 195 – 190 تومانی ، کف قیمتی سهم باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، علی محمد بد با گله از افزایش 5 درصدی تعرفه صادارت سیمان ایران به عراق ، اظهار داشت : هم اکنون تعرفه صادرات سیمان به عراق 45 درصد است اما تعرفه صادارت سیمان عربستان به عراق حدود 17درصد اعلام شده که این موضوع اصلاً قابل پذیرش نیست. مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر با بیان اینکه در یک مقطعی تولیدکنندگان داخلی به دلیل مازاد تولید سیمان های خود را با قیمت ارزان به بازار عراق صادر می‌ کردند ، افزود : این موضوع باعث شد تا کارخانجات عراقی احساس خطر کرده و از دولت خود درخواست کردند تا تعرفه بالاتری را برای سیمان ایران لحاظ کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیمان صادراتی ایرانی با قیمت معقول به عراق صادر می شود ، گفت: با این وجود طرف عراقی تعرفه سیمان ایران را از 40 درصد به 45 درصد افزایش داده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که عربستان با پرداخت تعرفه ای اندک به راحتی سیمان خود را در بازار عراق به فروش می رساند. این کارشناس سیمان تصریح کرد: امروز ایران نقش مهمی در امنیت کشور عراق دارد و نباید با چنین برخوردهایی از طرف عراقی ها روبه رو شود. به همین منظور از وزیر جدید صنعت درخواست می کنیم تا با تعامل با طرف عراقی اقدام لازم را برای معقول کردن تعرفه سیمان صادراتی ایران به عراق انجام دهد.

ج) در گروه لاستیک و تایرسازی ، به نظر کم کم شرایط برای حرکت و رشد قیمت ها مهیا می شود. اکثر نمادهای این گروه در یک قدمی سطوح حمایتی خود قرار گرفته اند و از همین روی خرید به دید سرمایه گذاری و یا در راستای کاهش میانگین برای سهامداری که در قیمت های بالا اقدام به خرید کرده بودند ، می تواند استراتژی مناسبی باشد. پکرمان 300 – 320 تومانی – پکویر 380 – 370 تومانی – پتایر 420 – 430 تومانی و در نهایت پاسا 180 – 190 تومانی ، قیمت های مناسبی برای خرید تایرسازان بورس تهران می باشد.

د) در گروه مواد غذایی ، شفاف سازی شهداب درخصوص تعدیل مثبت 10 درصدی موجب شد تا سهم با افزایش نسبی تقاضا همراه شود. در لبنیاتی ها نیز بالای برخی از نمادها نظیر گلستان و گلپایگان را بسته اند و هدف بازیگران مشخص نیست. در این گروه وبشهر هم در قیمت های مناسبی قرار دارد و می تواند کیس خوبی برای حقوقی هایی که نگاه بلند مدتی دارند ، باشد. در کنار نمادهای یاد شده ، غدیس نیز پوشش خوبی در دوره 3 ماهه داشته و می تواند تحرکات مثبتی داشته باشد. طی روزهای آتی عملکرد ماه های ابتدایی غدیس را بررسی خواهیم کرد.

ه) در گروه پتروشیمی پارسان پس از شفاف سازی درخصوص واگذاری سهام پتروشیمی مارون ، گزارش اصلاح شده خود را منتشر کرد. بر این اساس پارسان سود هر سهم خود را با تعدیل سنگین 46 درصدی از سطوح 370 ریالی به 541 ریال افزایش داد. افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها از سطوح 235 میلیارد ریالی به 925 میلیارد ریال ناشی از واگذاری سهام پتروشیمی مارون ، از مهمترین دلایل تعدیل مثبت پارسان می باشد و البته تنها 20 درصد از سود واگذاری مارون در مجمع پارسان قابلیت تقسیم دارد.

و) در گروه هلدینگی و سرمایه گذاری برخی از نمادها نظیر وتوصا و وآتی می توانند مورد توجه باشند. البته شاید وبیمه 260 تومانی هم برای نوسان مقطعی بد نباشد اما ریسک های خاص خود را دارد. در وتوصا تلاش ها برای تثبیت سهم در کانال 160 تومانی بی نتیجه ماند و سهم باری دیگر به کانال 150 تومانی عودت داده شد. وتوصا در انتظار بازگشایی فایرا می باشد و قیمت این بازگشایی و همچنین قیمت معامله بلوکی ، سرنوشت وتوصا را مشخص خواهد کرد.

8) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 3.800 – 3.810 تومان

ب) یورو : 4.540 – 4.555 تومان

ج) درهم امارات : 1.035 – 1.042 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.216.000 – 1.226.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24