Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از دیگر اتفاقات مهم بازار چهارشنبه می توان به عرضه اولیه نماد اوان اشاره کرده. روز کاری گذشته ١٠ میلیون برگه سهم معادل ١٠درصد از سهام شرکت مبین وان کیش با نماد اوان در بازار فرابورس با قیمت ٣۴٧ تومان عرضه شد...

این بازار برای رونق تنها یک چیز کم دارد...پول قدرتمند!

آنچه گذشت...

بورس24 : در جریان معاملات روز کاری گذشته شاخص کل با رشد 261 واحدی در محدوده 81579 واحد به کار خود پایان داد. در این راستا نمادهای فولاد با 123 واحد ، فخوز با 55 واحد و حکشتی با 51 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بازار داشتند. در طرف مقابل پارسان با 30 واحد ، وغدیر با 13 واحد و مبین با 10 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد در بازار رقمی معادل 155 میلیارد تومان بود که نمادهای فولاد با 15.5 میلیارد تومان ، فملی با 7 میلیارد تومان و حریل با 6.9 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در حالی که روز کاری گذشته انتظار داشتیم همانند اغلب روزهای آخر هفته بازار پر عرضه و کم رمقی را شاهد باشیم ، به واسطه رشد قیمت های جهانی شاهد رشد نمادهای بزرگ فلزی – معدنی و در نتیجه جهش شاخص کل بودیم. با این حال فشار عرضه ها در نمادهای بزرگ این گروه از جمله فولاد و فملی کاملا محسوس بود و تا حدودی نمادهای کوچک تر گروه روی از سیل عرضه ها در امان بودند. در کنار این عرضه ها ، عدم همراهی نمادهای مرتبط با گروه هایی چون پتروشیمی ، پالایشی ، خودرویی و ... از دیگر نکات برجسته بازار روز چهارشنبه بود تا عملا رشد همگنی را در بازار نداشته باشیم.

از دیگر اتفاقات مهم بازار چهارشنبه می توان به عرضه اولیه نماد اوان اشاره کرده. روز کاری گذشته 10 میلیون برگه سهم معادل 10درصد از سهام شرکت مبین وان کیش با نماد اوان در بازار فرابورس با قیمت 347 تومان عرضه شد.

حواشی بازار

*اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی در برنامه چوب‌خط شبکه افق به بیان ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت مناطق آزاد در اقتصاد کشور پرداخت. وی در این برنامه با انتقاد از سیستم بانکی کشور گفت: سیستم کنونی بانکی کشور دارای اشکالاتی است که هم باعث ایجاد اختلال در تولید کشور و هم نگرانی علما شده است. ترکان یکی از این نگرانی‌ها را سود علی‌الحساب دانست و افزود: اگر سود بانکی برحسب کار و فعالیت است دیگر نباید مقدارش مشخص باشد و سود علی‌الحساب باشد. دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی با انتقاد از این‌که سود بانک‌ها روزانه‌ است، گفت: سود روزانه بدیهی و واضح است که ربوی است چرا که هیچ کسب‌وکار و درآمدی نیست که روزانه سودش معین باشد و این قطعاً ربا است و نگرانی علما در این مورد بی‌جا نیست. وی اشکال بعدی بانک‌ها را بهره بر حساب‌های جاری دانست و گفت: این موارد یعنی پرداخت سود بالا و بهره بر حساب‌های جاری باعث می‌شود قیمت تمام‌شده پول بالا رود و در نتیجه پرداخت وام‌های تولیدی به بالای ۲۸ درصد برسد. ترکان با انتقاد از افزایش سود بانکی گفت: نرخ بهره‌ای که اکنون به اسم بانکداری اسلامی می‌پردازیم، در کشورهای سوئیس و ژاپن نیز به این‌گونه نیست و ما در دولت یازدهم خواستار تأسیس و الگوبرداری از بانک‌های خارجی بودیم، اما بانک مرکزی اقدامات لازم در این مورد را صورت نداد. مشاور رئیس جمهور در مورد عدم حضور طیب‌نیا در کابینه دوازدهم خاطرنشان کرد: دکتر طیب‌نیا دارای علم بسیار زیاد در علوم اقتصادی است و از کرباسیان وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم نیز سواد بیشتری دارد، اما مشکل قلبی طیب‌نیا باعث شد که وی از حضور در کابینه دوازده انصراف دهد و معاون او جایگزینش شود. وی در رابطه با این‌که آیا کرباسیان همچون طیب‌نیا می‌تواند موفقیت دولت را در مهار و کنترل تورم دنبال کند، تصریح کرد: اکنون شرایط کشور به‌گونه‌ای است که شاید برای ایجاد رونق اقتصادی دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد گذاشتن آن شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند.

* یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا نرخ ارز یکسان نمی شود گفت: یکی از دلایل عمده اش کمبود نقدینگی ارزی بانک مرکزی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم،  غلامرضا مصباحی مقدم گفت: اگر بنا باشد یکسان سازی ارز صورت بگیرد باید بانک مرکزی بتواند هر مقدار تقاضای ارز را بر اساس نرخ تنظیم شده پاسخگو باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که بانک مرکزی مقدار نقدینگی ارزی کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند از پس تقاضای بازار برآید، بر همین اساس با احتیاط قدم بر می دارد، چرا که اگر نتواند پاسخگو تقاضای احتمالی باشد بازگشت مجدد به نظام دو نرخی اجتناب ناپذیر است. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکاری گفت: در این باره ما نیازمند به استفاده از ارز مازاد صادرکنندگان هستیم که بیش از مقداری را که معادلش واردات می کنند، به نظام اقتصادی تزریق کنند که همین می تواند کمک بزرگی باشد و نقطه تعادلی در نرخ ارز و شکل گیری ارز تک نرخی به وجود آید. یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا نرخ ارز یکسان نمی شود گفت: یکی از دلایل عمده اش کمبود نقدینگی ارزی بانک مرکزی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم،  غلامرضا مصباحی مقدم گفت: اگر بنا باشد یکسان سازی ارز صورت بگیرد باید بانک مرکزی بتواند هر مقدار تقاضای ارز را بر اساس نرخ تنظیم شده پاسخگو باشد. وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای نیست که بانک مرکزی مقدار نقدینگی ارزی کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند از پس تقاضای بازار برآید، بر همین اساس با احتیاط قدم بر می دارد، چرا که اگر نتواند پاسخگو تقاضای احتمالی باشد بازگشت مجدد به نظام دو نرخی اجتناب ناپذیر است. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکاری گفت: در این باره ما نیازمند به استفاده از ارز مازاد صادرکنندگان هستیم که بیش از مقداری را که معادلش واردات می کنند، به نظام اقتصادی تزریق کنند که همین می تواند کمک بزرگی باشد و نقطه تعادلی در نرخ ارز و شکل گیری ارز تک نرخی به وجود آید.

پیش بینی بازار امروز

امروز شنبه بورس تهران در حالی کار خود را در بیست و یکمین روز از مرداد ماه آغاز می کند که در بازارهای جهانی شرایط نشان می دهد که خیلی پایدار نیست. نفت حوالی 52 دلار نوسان می کند. روی 2900 دلار قیمت دارد و مس 6425 دلار قیمت دارد. شاید اگر تنش های پیونگ یانگ و واشنگتن و در نتیجه آن تضعیف دلار نبود اوضاع سخت تر هم می شد. در مورد بازار امروز باید اذعان کرد پیش بینی بازار امروز کار دشواری است. از یک طرف معاملات غافلگیر کننده روز چهارشنبه را داشتیم و از طرف دیگر عرضه های سنگین و کمر شکن در گروه فلزی را در محدوده مثبت داشتیم. منطق می گوید امروز گروه فلزی باید روز آرام تری را در پیش داشته باشد و اگر به هر دلیلی قیمت ها به محدوده مثبت حداکثری برسد فشار عرضه ها دو چندان خواهد شد. در گروه حمل و نقل این ظن وجود دارد که امروز حکشتی متعادل شود. حسینا از دیگر نمادهای این گروه است که مورد توجه قرار دارد. در گروه خودرویی این احتمال وجود دارد که سایپا طی هفته جاری بازگشایی شود. دقت کنید مادامیکه حجم معاملات خودرویی ها در همین سطوح باشد ، نمی توان انتظار خاصی از نمادهای گروه داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24