Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ثبات در بعضی بازارها و تحولات هیجانی در بازارهای دیگر سبب شده سهامداران با ابهام های جدید مواجه شوند. در این شرایط سرمایه گذاران وسوسه می شوند ..

در این فضای مبهم و پرهراس چگونه رفتار کنیم؟

هفته گذشته بازارهای مختلف تحت تاثیر تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره قرار داشتند و شاهد افول شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان بودیم. البته بروز این تنش ها به رشد قیمت طلا و افزایش ارزش ین ژاپن منجر شد. تنش در روابط کره شمالی و آمریکا فعلا تاثیری بر بازارهای دیگر نداشته اما عده ای از تحلیلگران معتقدند تداوم تنش های یاد شده به کاهش قیمت برخی مواد خام منجر می شود زیرا کشورهایی که در معرض بحران قرار دارند از جمله ژاپن و کره جنوبی، مصرف کنندگان بزرگ این مواد از جمله مس هستند.

در هفته پیش رو، هم تنش در روابط آمریکا و کره شمالی و هم داده های مهمی که از اقتصاد آمریکا، چین و منطقه یورو منتشر می شود بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت. احتمال آنکه شاهد کاهش قیمت فلزات پایه و نفت باشیم وجود دارد زیرا رشد قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر سریع بوده و بازار به استراحت نیاز دارد و در بازار نفت، پیش بینی تداوم مازاد عرضه از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. بر همین مبنا و با توجه به ابهام هایی که بوجود آمده است، به سرمایه گذاران توصیه شده صرفا با دید بلندمدت و با توجه به شاخص های بنیادی بازار به فعالیت بپردازند و روند های چند روز اخیر را همیشگی ندانند.

ثبات ادامه پیدا کرد

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به ترتیب در محدوده 52 دلار و 48.8 دلار در هر بشکه قرار گرفت. قیمت نفت در روزهای اخیر تغییرات بزرگ نداشت و این ثبات حاصل تاثیرگذاری عوامل فشار و حمایت کننده با قدرت برابر بود. در هفته های اخیر قیمت نفت به دلیل وعده عربستان مبنی بر کاهش صادرات، رشد کرده اما عواملی که در ماه های اخیر از رشد قیمت ها جلوگیری کرده اند همچنان وجود دارند و به همین دلیل کارشناسان معتقدند نمی توان انتظار داشت قیمت نفت رشد قابل ملاحظه داشته باشد. نهادهای تحلیلگر معتقدند برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا بزودی تحقق نخواهد یافت و به همین دلیل وضعیت بازار نفت برای مدتی طولانی به همین شکل باقی خواهد ماند. ذخیره نفت آمریکا در هفته های اخیر کاهش یافته اما سطح این ذخیره همچنان بسیار بالاست. همچنین با آنکه تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا اخیرا رشد قابل ملاحظه نداشته اما کارشناسان معتقدند میزان تولید نفت این کشور در ماه های آینده نیز افزایش خواهد یافت. در گزارش اخیر اوپک به افزایش تولید نفت این سازمان اشاره شده است.یک عامل فشار بر قیمت ها، احتمال کاهش پایبندی اعضاء اوپک به برنامه محدود کردن عرضه است. طبق این برنامه که از ابتدای سال جاری میلادی در حال اجراست میزان عرضه نفت اوپک و 11 کشور دیگر از جمله روسیه، در مجموع 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است. اگر پایبندی به این برنامه بالا نباشد یا تولید نفت در برخی کشورهای دیگر از جمله کانادا، لیبی و نیجریه افزایش یابد، برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا که سبب رشد قیمت ها می شود به تعویق می افتد. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت و نفت آمریکا 0.5 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد قیمت ها

روز جمعه قیمت طلا با 4 دلار افزایش به 1290 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره تغییر محسوسی نداشت و در محدوده 17.1 دلار نوسان کرد. قیمت پلاتین وپالادیوم نیز به ترتیب در سطح 987 دلار و 898 دلار قرار گرفت. قیمت فلزات گرانبها هفته پیش رشد کرد البته روز گذشته با آنکه گزارش مربوط به نرخ تورم در آمریکا نشان داد این نرخ کمتر از انتظار اقتصاددان ها رشد کرده قیمت فلز زرد افزایش نیافت. به باور برخی تحلیلگران، رشد قیمت طلا سریع بوده و اکنون لازم است بازار مدتی استراحت کند. البته در هفته پیش رو مانند هفته قبل، تنش ها بین آمریکا و کره شمالی بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت. این هفته مجموعه ای از داده های مهم از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران در بازار طلا به این گزارش ها نیز توجه نشان دهند. قبل از تشدید تنش ها بین آمریکا و کره شمالی، بازار طلا تحت تاثیر گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا و احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ های بهره در این کشور قرار داشت و رشد کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 140 دلار در هر اونس افزایش یافته و اگر شرایط تغییر نکند امسال عملکرد بازار مانند سال گذشته مثبت خواهد بود. اگر به هر دلیل از شدت تنش ها بین آمریکا و کره شمالی کاسته شود قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 30 دلار در هر اونس افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته اخیر نشان داده شده است:

عملکرد منفی بازارهای مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. روز گذشته عملکرد بازارهای مالی این قاره منفی بود زیرا تداوم تنش ها در شبه جزیره کره سبب شد سرمایه گذاران ترجیح دهند با احتیاط رفتار کنند. البته هفته قبل دو گزارش از اقتصاد چین منتشر شد که محتوای آن مثبت نبود. این هفته چند گزارش جدید از اقتصاد این کشور منتشر می شود اما پیش بینی شده رفتار سرمایه گذاران همچنان تحت تاثیر بحران در شبه جزیره کره خواهد بود. اگرچه تحلیلگران معتقدند احتمال جنگ بین کره شمالی و آمریکا بسیار کم است اما تداوم تنش ها لطماتی به اقتصاد چین، ژاپن و برخی کشورهای دیگر وارد خواهد کرد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. بازارهای این قاره همچنان تحت تاثیر ریسک های ژئوپولیتیک قرار دارند البته سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آلمان هستند که این هفته منتشر می شود. هفته گذشته بازارهای مالی در اروپا بدترین عملکرد هفتگی را در سال جاری میلادی داشتند و اگر تنش ها در شبه جزیره کره ادامه پیدا کند بعید نیست این وضعیت ادامه یابد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته عملکرد هفتگی بازار مالی آمریکا منفی بود. گزارش منفی از نرخ تورم در آمریکا سبب می شود احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در نشست ماه آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا کاهش یابد و ارزش دلار افول کند. هر دو عامل به افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران کمک می کند. البته تنش های ژئوپولیتیک عاملی برای احتیاط سرمایه گذاران است. هفته گذشته خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نشد اما در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و احتمال نوسان بزرگ تر در شاخص های مالی زیاد است. کارشناسان معتقدند این هفته نیز تنش ها بین کره شمالی و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد البته اگر تحول خاصی رخ ندهد تاثیر داده های اقتصادی بر رفتار سرمایه گذاران بیشتر از هفته قبل خواهد بود. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا کاهش یافت و در نهایت در محدوده 2440 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازار وارد فاز ثبات و احتمالا اصلاح شد

روز گذشته قیمت فلزات پایه کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 6430 دلار و 2930 دلار در هر تن قرار گرفت و قیمت نیکل، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب در سطح 10800 دلار، 2040 دلار و 2350 دلار نوسان کرد. در سه هفته اخیر قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته و عوامل مختلف بر این روند تاثیر داشته اند: پیش بینی رشد مصرف در چین و کاهش تولید، کاهش ارزش دلار و افول ذخیره این فلزات در بورس های فلزی مهمترین این عومل هستند. رشد قابل ملاحظه قیمت ها در سه هفته اخیر احتمالا به اصلاح بازار منجر می شود بویژه اگر داده های جدید از اقتصاد چین مثبت نباشد. این هفته چهار گزارش مهم از اقتصاد این کشور منتشر می شود: تغییرات خرده فروشی، وضعیت بازار مسکن، تغییرات تولید صنعتی و وضعیت سرمایه گذاری ثابت. محتوای این گزارش ها بسیار مهم است و می تواند تغییراتی در قیمت فلزات پایه ایجاد کند. روز گذشته تنش های ژئوپولیتیک در شبه جزیره کره یک عامل فشار بر قیمت فلزات پایه بود. کره شمالی و آمریکا در روزهای اخیر یکدیگر را تهدید کرده اند و هنوز مشخص نیست چه روی خواهد داد. هر گونه بحران در این منطقه لطماتی به بازار فلزات پایه وارد خواهد کرد. البته کارشناسان معتقدند احتمال رویارویی نظامی بین دو کشور بسیار کم است. در هفته پیش رو همچنین گزارش هایی از بخش مسکن و تولید کارخانه ای در آمریکا منتشر می شود که بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهند داشت. در هفته ای که گذشت، قیمت مس به میزانی بسیار کم رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان ارزش دلار افزوده خواهد شد

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو نوسانی محدود داشت. با آنکه روز گذشته نرخ تورم در آمریکا پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها اعلام شد اما تغییرات بزرگی در ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ایجاد نشد. روز پنجشنبه گزارش وزارت کار آمریکا مثبت بود و نشان داد روند بهبود شراط بازار کار ادامه پیدا کرده است. باور سرمایه گذاران در بازار ارز این است که ضعف هایی در اقتصاد آمریکا وجود دارد و بر همین مبنا احتمال آنکه بانک مرکزی این کشور ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد کم است. برخی تحلیلگران معتقدند در ماه پایانی سال نرخ ها بالا برده می شود اما همه چیز به وضعیت شاخص های اقتصادی وابسته است. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود بویژه تغییرات خرده فروشی و تراز تجاری این کشور اهمیت بالایی دارد و ممکن است تغییراتی بزرگ در ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان ایجاد کند. از سوی دیگر این هفته نرخ رشد اقتصاد آلمان و منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال اعلام می شود. محتوای این گزارش ها نیز بر ارزش یورو تاثیری بزرگ خواهد داشت. در هفته ای که گذشت ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در نهایت در سطح 1.1816 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24