Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قراردادهای خوبی در جهت افزایش بهره وری از پالایشگاهها به ثبت رسیده است که می تواند در سالهای آینده آنها را با رشد سود آوری مواجه کند. این اتفاق در مورد پالایشگاه نفت تبریز ...

وضعیت بازار پس از پولبک شاخص

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت فولاد (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • بالاس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت فولاد (بخش دوم)

فولاد به عنوان صنعت مادر چندین سال متوالی در رکود به سر می برد و عرضه و تقاضای آن در حالتی ضعیف قرار داشت اما اخیرا با بهبود نسبی تقاضا، شاهد رشد قیمت بهای فولاد به واسطه رشد قیمت های جهانی هستیم. در طی حدود یک یا دو ماه اخیر رشد قابل توجه نرخ انواع مقاطع فولادی از میلگرد و تیرآهن تا ورق و تختال و شمش، بازار فولاد را در داخل کشور با تحرکاتی معنادار همراه کرده است. این تورم به شرط ورود نقدینگی به چرخه های صنعت می تواند موجب رونق دوباره گردد که از این جهت تداوم تقاضا برای شرکت های فولادی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این تحولات بزرگ و قابل توجه، در چند بخش صنعت فولاد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بهترین شرکت های این گروه را با توجه به مطلوبیت ریسک و بازدهی برای سبد سهام خود انتخاب نمایید.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) بالاس

بالاس طی یک موج قدرتمند صعودی تا حوالی 2000 تومان صعود قیمتی را تجربه کرد و اکنون در یک اصلاح کانالیزه به کف کانال برخورد کرده است. این سهم برای افراد با ریسک پذیری متوسط می تواند مورد توجه باشد و پیشنهاد می شود برای ورود پلکانی در دو محدوده مشخص شده در زیر یعنی 1650 و 1480 تومان بررسی گردد.

برای سهامداران و خریداران محدوده 1400 تومان می تواند حد ضرر قابل اعتمادی تلقی شود که در صورت شکست به پایین انتظار اصلاح بیشتر برای سهم متصور خواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

N 0

الف) سیاسی

مراسم تحلیف رئیس جمهور دولت دوازدهم در ابتدای این هفته با حضور سران سه قوه کشور و سرانی از کشورهای مختلف دنیا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا رسما دولت دوازدهم کار خود را آغاز کند. پس از این مراسم دولت در اولین اقدام خود در روز سه شنیه لیست پیشنهادی کابینه را تقدیم مجلس نمود و همزمان در روز سه شنبه آینده رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود و تشریح برنامه و خط مشی دولت دوازدهم به مجلس می‌رود تا رسما کار رسیدگی به وزرا در صحن مجلس آغاز بشود.

طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه با اعمال تغییراتی و تبدیل به ۲۷ ماده به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیده و قرار است در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۲ مرداد) مجلس برای تصویب نهایی نمایندگان مطرح شود.

در عرصه سیاست بین الملل درگیری های کره شمالی و آمریکا بار دیگر شدت گرفته است در این راه کره شمالی اعلام کرده است طرحی در دست دارد که در ماه آگوست به جزیره گوام که پایگاه های نظامی آمریکا در آن واقع است حمله خواهد کرد. این اتفاق باعث التهاباتی در بازارهای مالی شده است و بازار سهام برخی کشورهای شرقی را با افت مواجه کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

دولت دوازدهم در حالی کار خود را از ابتدای این هفته آغاز کرده است که در مهمترین گام خود در هشت وزارتخانه اقتصادی، وزارتخانه های اقتصاد، صنعت و معدن و ارتباطات با تغییر وزیر روبرو شده اند. در این میان از نگاه کارشناسان هماهنگی این وزرا مهمترین گام در جهت رسیدن به رشد 8 درصد در چهار سال آینده می باشد.

بدین منظور دولت برای وزارت اقتصاد مسعود کرباسیان را در نظر گرفته است. وی در برنامه خود مسائل اقتصادی کشور را در دو دسته بررسی کرده است: دسته اول مسائل ساختاری- تاریخی هستند که ماهیت بین‌نسلی و ریشه‌دار هستند. دسته دیگر چالش‌های جاری‌اند که در یک دوره، اقتصاد کشور را متاثر نمایند. چهار مسئله ساختاری- تاریخی- اقتصادی کشور عبارتند از نفت زدگی یعنی وابستگی بودجه دولت به درآمدهای ناپایدار نفتی، دولت‌زدگی به دلیل سهم بزرگ دولت در اقتصاد رخ داده است. رانت‌زدگی به معنی غیرشفاف بودن، غیر منضبط و ناعادلانه بودن دسترسی به منابع و فرصت‌ها و همچنین سیاست‌زدگی به معنی اداره غیرعلمی اقتصاد و غلبه ملاحظات سیاسی بر محاسبات اقتصادی. برای وزرات صنعت محمد شریعتمداری پیشنهاد شده است که وی اولویت کار خودرا بهبود محیط سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار در توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، رفع موانع، تثبیت و ارتقای رونق تولید و توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه صادرات غیرنفتی، ارتقای سهم و نقش فعالیت‌های معدنی در تولید ناخالص داخلی، بهسازی و ساماندهی نظام بازرگانی داخلی، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه، پشتیبانی و مشارکت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های بخش مدیریت واردات و همکاری و پیگیری مجدانه در مبارزه با قاچاق، ارتقای توانمندی منابع انسانی شاغل و مورد نیاز بخش و بازنگری معماری سازمانی را قرار داده است. این برنامه ها در کنار همراهی این وزرا می تواند شرط دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی باشد.

بانک مرکزی آخرین آمارهای پولی و بانکی در اردیبهشت سال‌جاری را منتشر کرده است. این گزارش، تصویری از ترازنامه شبکه بانکی کشور، بانک مرکزی و بانک‌ها را به روز کرده است و در کنار آن آخرین وضعیت متغیرهای پولی را به تصویر کشیده است. یکی از مهم‌ترین آمارهایی که در این گزارش منعکس می‌شود، میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است، این رقم در ماه دوم سال‌جاری به 102.4هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی معادل 14.7 درصد داشته است. این موضوع حاکی از آن است که سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی برای کنترل رشد بدهی‌های بانک مرکزی حداقل در سال‌جاری سختگیرانه‌تر بوده است. این موضوع عامل مهمی برای کند شدن آهنگ تغییر در رشد نقدینگی داشته است.

صنایع بورسی

در خودروسازی؛ در ابتدای این هفته با خبر امضا قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ خودرو ایران بین رنو فرانسه و شرکت ایدرو این گروه با استقبال سهامداران روبرو شد که این مهم البته یک روز بیشتر دوام نیاورد تا بار دیگر به مانند هفته های قبل، معاملات اکثر نمادها در محدوده متعادل و با شیب منفی همراه بشوند.

در قراردادی که این هفته به امضا طرفین رسید میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو و در قالب تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد بود. بر اساس قرارداد جدید مبنی بر همکاری مشترک سه جانبه بین ایدرو، شرکت پرتو نگین ناصح و رنو، سهم مشارکت رنو ۶۰ درصد، سهم مشارکت ایدرو ۲۰ درصد و سهم مشارکت شرکت پرتو نگین ناصح نیز ۲۰ درصد است. به گفته رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران، مسئولیت رنو در این قرارداد برای صادرات تولیدات و قطعات معادل ۳۰ درصد است و انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره به صورت چرخشی است. همچنین در دور اول مدیرعامل از طرف رنو، هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس از طرف شرکت پرتو نگین ناصح انتخاب خواهد شد.

در این گروه همچنین گروه بهمن که در زمان تحریمها عملا از عرصه بازار خودرو کنار کشیده بود و تبدیل به یک شرکت سرمایه گذاری در زمینه های مختلف شده بود در ماههای اخیر بار دیگر فعالیت خود را در حوزه خودرو افزایش داده است و در نمایشگاههای استانهای مختلف در حال رونمایی از محصولات خود می باشد.

در فلزات اساسی؛ قیمت کامودیتی ها در این هفته هم به علت کاهش قیمت یوان چین در مقابل دلار و افزایش واردات این کشور و برخی اتفاقات سیاسی با رشد روبرو شد که این موضوع قیمت فلز مس را به بیشترین میزان خود در 34 ماه گذشته رساند. همچنین باعث شد تا روی که مدتی بود در محدوده 2800 دلار نوسان می کرد، با افزایش قیمت به حدود 3000 دلار برسد. در مورد فولادی ها و سنگ آهنی ها هم این موضوع برقرار بود و شاهد افزایش قیمتها بودیم.

این افزایش قیمتها در بازار سرمایه با تاثیر مثبتی همراه بود و اکثر نمادها روند مثبتی را طی کردند.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ معاملات این هفته گروه پالایشگاهی در حالی پیگیری شد که در بین شرکتها دو شرکت پالایشگاه نفت شیراز و پالایشگاه نفت تبریز به علت تعدیل مثبت به ترتیب 75 و 169 درصدی شرایطی بهتری را نسبت به دیگر نمادها داشتند و با استقبال خوبی روبرو شدند که باعث شد قیمت نماد شبریز رشد حدودا 13 درصدی و شراز هم رشد حدودا 7 درصدی را تجریه کند.

معاملات گروه پالایشگاهی در حالی پیگیری شد که در هفته های اخیر قراردادهای خوبی در جهت افزایش بهره وری از پالایشگاهها به ثبت رسیده است که می تواند در سالهای آینده آنها را با رشد سود آوری مواجه کند. این اتفاق در مورد پالایشگاه نفت تبریز با ارزش 1.6 میلیارد دلاری با یک شرکت کره ای در توافقنامه ۴۸ ماهه، تولید نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه تبریز به کمتر از دو درصد کاهش خواهد یافت و ارتقای کیفی فرآورده‌های پالایشگاه از جمله بنزین، گازوئیل، تأسیسات گوگردزدایی و دیگر تأسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

در محصولات شیمیایی؛ معاملات این هفته در این گروه در حالی پیگیری شد که اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و اکثر نمادها با معاملات سرد و بی رمق و با شیب منفی پیگیری شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت محصولات در بازارهای جهانی شیب رو به صعود البته با کندی، را در حال طی کردن می باشند به گونه ای که قیمت اوره در حال نزدیک شدن به 200 دلار می باشد و متانول به 285 دلار رسیده است.

در مهمترین اخبار این گروه زنگنه از جهش دوم توسعه صنایع پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولید و صادرات به عنوان مهمترین برنامه راهبردی خود به عنوان وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم یاد کرد و افزود: در دولت دوازدهم، ۴۵ طرح جدید با ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و با احتساب ارزش تولید سالانه ۲۳ میلیارد دلار محصول (با قیمت پایه سال ۱۳۹۰) باید به بهره‌برداری برسد. وی از افزایش صادرات پتروشیمی به عنوان یکی از برنامه های راهبردی در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: برای تامین خوراک صنایع پتروشیمی ساخت و بهره برداری از طرح های جدید NGL شامل واحدهای ان.جی.ال ۲۳۰۰، ۳۱۰۰، ۳۲۰۰، خارگ و پالایشگاه گاز بیدبلند دو در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور بین الملل شرکت سپرده گذاری مرکزی(سمات) از عرضه سهام پتروشیمی جم در بورس استانبول در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کارگروه ویژه ای برای عرضه سهام این شرکت ایرانی تشکیل شده و مدل پیشنهادی برای پذیرش آن نیز به تایید رسیده است.

در مورد وقفه های صادراتی هفته های گذشته انجمن کارفرمایی پتروشیمی از آخرین وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه و چین خبر داد و اعلام کرد که صادرات به ترکیه به روال عادی بازگشته و روند صادرات به چین نیز با پیگیری‌های مستمر به روندی معقول رسیده است.

در گروه اطلاعات و ارتباطات ؛ شاهد عرضه سهام مبین وان کیش به قیمت 347 تومان عرضه شد که به هر کد حقیق 122 سهم تعلق گرفت. شرکت مبین‌وان کیش زیرمجموعه‌ی هلدینگ گسترش الکترونیک مبین ایران وابسته به گروه توسعه اقتصادی تدبیر بوده و منابع و منافع حاصل از فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه گروه توسعه اقتصادی تدبیر، زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در امور عام المنفعه، با هدف کاهش فقر در توسعه کارآفرینی از طریق ساماندهی سرمایه‌های خرد، امور خدمات رفاه همگانی، تقویت اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، ساخت مدرسه و توسعه زیرساخت‌های مناطق کم‌برخوردار صرف می‌شود. شرکت مبین‌وان‌ ‌‌کیش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای مشتریان سرویس‌های ارزش افزوده بر بستر شبکه موبایل و تلفن ثابت ارائه می‌کند و از سال ۱۳۹۰ با ارائه‌ خدمات ‌ارزش‌ افزوده‌ از طریق اپراتور همراه ‌اول و شرکت مخابرات ایران فعالیت خود را آغاز کرده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24